آشتی با حیوانات

ششم مهر “روز جهانی‌ هاری”

September 28th World Rabies Day

خلاصه‌ای از آنچه باید درباره هاری بدانیم:

هاری ویروسی است که از حیوان مبتلا به انسان یا حیوان دیگر منتقل می شود. این انتقال از طریق آب دهان یا بافت عصبی انجام می‌‌پذیرد. هاری صد در صد قابل پیشگیری است و از طریق تزریق واکسن ضّد هاری، جلوگیری از تماس با حیوانات وحشی، و آموزش خطرات این بیماری و راه‌های اجتناب از آنها میتوان از آن جلوگیری کرد.

در هر سال ۵۵۰۰۰ نفر،  یعنی در هر ۱۰ دقیقه یک نفر، از هاری می‌میرند. بیش از نیمی از این تعداد کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال هستند که بیشتر در معرض گازگرفتگی قرار دارند. در نود و پنج در صد از موارد ، علت ابتلا به  هاری گاز گرفتگی یا ایجاد خراش توسط یک حیوان مبتلا است.

همه حیوانات پستانداری که در تماس دائم با انسان هستند مخصوصاً سگ ها، گربه ها، و راسو‌ها باید علیه هاری واکسینه شوند. واکسیناسیون باید به موقع تکرار شود و به روز باشد.

در صورتی‌ که سگ، گربه، یا یک پستاندار وحشی کسی‌ را گاز گرفت محل زخم را حداقل ۱۵ دقیقه با آب و صابون خوب بشویید و فورا او را به پزشک برسانید.

اگر حیوان خانگی شما توسط حیوان دیگری که واکسینه نشده است گاز گرفته شد فورا با دامپزشکتان موضوع را در میان بگذارید چون ممکن است به واکسن یادآور نیاز داشته باشد. بهتر است تا ۴۵ روز حیوان را زیر نظر داشته باشید و اگر رفتار غیر معمول از او دیدید به دامپزشکتان اطلاع دهید.

با آموزش این نکات ساده و توسعه واکسیناسیون به ریشه کن کردن این بیماری مهلک کمک کنیم.

***

دوازدهم  مهر (۴ اکتبر) روز جهانی‌ حیوانات

WAD_logo

هیچ می دانید که گاو‌ها هم لهجه‌های مختلف دارند، خفاش ها وقتی‌ از غار بیرون می‌‌آیند همیشه به سمت چپ پرواز می کنند، و یا فلامینگوها تا سرشان پایین نباشد نمی توانند غذا بخورند… این حقایق و میلیونها نکته جالب در زندگی‌ حیوانات نشان می دهد که آنها چقدر زیبا و شگفت انگیزند و زندگی ما با حضور آنها تا چه حد غنی تر و دوست داشتنی تر است.

اما متأسفانه، هر روز عوامل زیادی در حال تخریب زیستگاه آنهاست. جنگل ها نابود می شوند، بیشتر زمین‌ها زیر کشت محصولاتی می رود که دام ها از آن استفاده می کنند و خود دام ها که موجوداتی حساس و باشعور هستند در پشت درهای بسته دامداری‌های صنعتی شکنجه می شوند و در عین‌حال نگهداری متمرکزشان اکوسیستم را به نابودی می کشاند، شکار بی‌ رویه بسیاری از گونه‌ها را در معرض نابودی قرار داده است ، و…

ما به عنوان انسان؛ دوست، خویشاوند، و همخانه موجودات دیگریم و این مسئولیت بر دوش ماست که زمین را با همه موجودات شگفت انگیزش برای نسل های بعد حفظ کنیم و مسئولانه از منابع آن استفاده نمائیم. به این منظور روز جهانی‌ حیوانات  که به هیچ شخص یا انجمنی ارتباط ندارد و متعلق به همه ساکنان این کره خاکی ست، آرمان های زیر را در نظر گرفته است:

ـ تقدیس و محترم داشتن زندگی‌ در همه شکل‌ها و اندازه‌هایش و یا به عبارت دیگر احترام به همه گونه‌های جانوران  (و گیاهان)

ـ تقدیس و احترام به رابطه بین انسان و سایر حیوانات ـ (داشتن رابطه خوب و انسانی‌ با سایر موجودات)

ـ آشنایی و معرفت به نقشی‌ که هر یک از موجودات در جهان هستی‌ دارند.

برای رسیدن به این آرمان ها

آموزش:

آنچه را که از زندگی‌ و مشکلات زندگی‌ حیوانات می دانید با سایرین در میان بگذارید و راجع به آن صحبت کنید.

بسیاری از مردم از مسائلی‌ مثل مراکزی برای تولید مثل یا جنگ سگ‌ها و غیره بی‌ خبرند.

ـ میزان اطلاع و آگاهی‌ خود را بالا ببرید.

ـ به پناهگاه‌ها و سازمان های حمایت از حیوانات و محیط زیست کمک کنید.

ـ به مناسبت روز جهانی‌ حیوانات از داوطلبانی که برای رفاه حیوانات تلاش می کنند تشکر کنید و با سر زدن به پناهگاه‌ها کام آنها را با یک شیرینی‌ یا شکلات شیرین کنید. حواستان باشد خود ساکنان پناهگاه را از یاد نبرید. می توانید حتی برای یک روز هم که شده وقتتان را با آنها بگذرانید و سعی‌ کنید روز خوبی‌ داشته باشند.

ـ به مناسبت این روز حیوانات خانگی خود را به یک روز پر نشاط لبریز از گردش و ورزش و خوراکی هایِ خوشمزه میهمان کنید.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران (هشتگرد ـ جاده قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook:Vafa Animal Shelter

 www.cal.ir