شهروند- علی شریفیان: چند خبر کوتاه از نگاه ارقام

۱۰۰  هزار نفر:

مقام های دولت کبک اعلام کردند تا جمعه هفته گذشته حدود ۱۰۰ هزار نفر از سایتی که اطلاعات مربوط به لایحه نمودار ارزش های کبک روی آنها منتشر شده بازدید کرده اند و بیش از ۱۰ هزار نفر پرسش هایی را از طریق این سایت اینترنتی خطاب به مسئولان مطرح کرده اند. این لایحه رسما در روز ۱۰ سپتامبر، روز بازگشایی مجلس ملی کبک بعد از تعطیلات تابستانی به نمایندگان ارائه شده است.

 

۲۱ نفر :

شمار کسانی که با مصرف کردن پنیر آلوده به باکتری ای ـ کولای به این باکتری مبتلا شده اند، به ۲۱ نفر رسیدند. مبتلایان به ای ـ کولای ساکنان بی سی، آلبرتا، کبک، ساسکچوان  و مانیتوبا هستند و از میان آنها زنی که ساکن بی سی بوده، جان باخته است. این افراد با مصرف پنیری با مارک  Gort’s Gouda به این باکتری دچار شده اند. این پنیر در یک مزرعه تولید لبنیات در بی سی ساخته و به بازار عرضه می شده است. پس از پیدا شدن اولین مورد بیماری حاصل از ای – کولای، به خاطر مصرف این نوع پنیر، ۱۵ نوع از انواع آن از بازار فراخوانده شده است.

 

۷ . ۴ میلیارد :

فیرفکس یک شرکت سرمایه گذاری کانادایی که در انتاریوست به مدیران  بلک بری پیشنهاد داده که حاضر است تمام سرمایه و سهام بورس این شرکت را به مبلغ ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار آمریکا خریداری کند. اگر با این پیشنهاد موافقت شود، به هرکدام از سهامداران این شرکت به ازی هر

سهم ۹ دلار پرداخت خواهد شد. کارشناسان و ناظران امور اقتصادی اما می گویند که توافق بر سر چنین معامله ای به آسانی و به سرعت انجام نخواهد شد.

BB

۸ اکتبر :

روز سه شنبه هشتم اکتبر انتخابات استانی ساسکچوان برگزار می شود. نخست وزیر دولت اکثریت ان دی پی این استان چند روز پیش این روز را برای انتخابات این استان اعلام کرد. این حزب در انتخابات ۲۴ ژوئن ۲۰۰۹ با به دست آوردن ۳۱ کرسی از ۵۱ کرسی مجلس استان به حکومت اکثریت دست یافت. لیبرال ها رقیب اصلی ان دی پی در مجلس ۱۲ و حزب محافظه کاران پیشرو ساسکچوان ۷ کرسی دارند. برای کمک به پیروزی استفان نک نیل، رهبر حزب لیبرال، جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال فدرال، سفری به هالیفکس، مرکز این استان خواهد داشت.

 ۱۰ سالگی:

مرکز تزریق امن ونکوور اینسایت Insite 10ساله شد. این مرکز که در نوع خود در کانادا، آمریکای شمالی و جهان کم نظیر است در سپتامبر سال ۲۰۰۳ به منظور کمک به معتادان، در منطقه شرقی مرکز شهر ونکوور تأسیس شد. براساس آمارهایی که در دست است از آن زمان تاکنون ۴۷۰۰ معتاد سابقه دار به طور مداوم از آن استفاده کرده اند و از سال ۲۰۰۹ به این سو این مرکز به ۲۷۶ هزار و ۱۷۸ نفر سرویس داده که به طور متوسط ۷۰۲ نفر در روز می شود. از زمان راه اندازی این سایت بر اساس آمارها، از شمار کسانی که بر اثر افراط در مصرف مواد مخدر جان داده اند، ۳۵ درصد کاسته شده است. علاوه بر منافع مختلف علمی و پزشکی، Insite در کاهش جرم و جنایت در منطقه شرقی مرکز شهر ونکوور هم به میزان زیادی تآثیر داشته است.