امروز ۲۱ سپتامبر روز جهانی صلح است. امسال هم چون سال های گذشته به احترام این روز می بایست در مناطق جنگی، آتش بس بیست و چهار ساعته برقرار شود و صلح دوستان و صلح طلبان در سراسر جهان برنامه های گوناگونی از موسیقی، تئاتر، کنسرت، نصب پوسترها، نمایشگاه ها، جلسات و کنفرانس ها، تظاهرات و آکسیون های متنوعی را برای بزرگ داشت این روز به اجرا می گذارند.

صلح در جهان و نقش سازمان ملل متحد

بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد با هدف تثبیت و ارائه صلح در جهان تشکیل شد. این سازمان قطع نامه‌های بسیاری را تاکنون برای برقراری صلح به تصویب رسانده ‌است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۱،‌ تصویب کرد که تاریخ برگزاری “روز جهانی صلح” از اجلاس ۵۷ مجمع به بعد، ‌از سومین سه شنبه هر سال به ۲۱ سپتامبر برابر با ۳۰ شهریور تغییر یابد. بر اساس این قطع نامه، از این تاریخ به بعد بزرگداشت روز جهانی صلح به عنوان روز جهانی آتش بس، عدم خشونت و دعوت از همه ملت ها و اقوام به محترم شمردن قطع مخاصمات در طول این روز اعلام گردید و همه کشورهای عضو سازمان ملل، سازمان های نظام ملل متحد، سازمان های غیر دولتی و افراد به برگزاری مناسب روز جهانی صلح به منظور آگاه سازی عمومی و آموزش و همکاری با سازمان ملل در ایجاد آتش بس جهانی دعوت گردیدند.

peace-H

در ۲۱ سپتامبر امسال سازمان ملل متحد بر امر آموزش برای صلح تاکید کرده است. بان کی ‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسب روز جهانی صلح  در بخشی از پیامش گفت:”روز جهانی صلح زمانی برای بازتاب تاکید بر عقایدمان بر عدم خشونت و فراخوان ما برای آتش ‌بس جهانی است. از مردم در هر مکانی می‌خو اهیم که در نیمه روز به وقت محلی به یاد آنانی که در درگیری ها کشته شدند و بازماندگانی که با درد و رنج هر روز به زندگی خود ادامه می‌‌دهند، یک دقیقه سکوت کنند. امسال تاکید ما بر (آموزش برای صلح) است. آموزش برای پرورش حقوق شهروندی جهانی و ایجاد جوامع صلح‌ آمیز،‌ حیاتی است. در این روز جهانی صلح اجازه دهید تعهد کنیم که به کودکان خود ارزش بردباری و احترام متقابل را بیاموزیم. اجازه دهید بر مدارس و مربیانی سرمایه‌ گذاری کنیم که جهانی عادلانه، فراگیر و پذیرای تنوع خواهند ساخت. اجازه دهید برای صلح و دفاع از آن با تمام توان مبارزه نماییم”.(۱)

نیاز به صلح در جهان

صلح نیاز بزرگ انسان قرن بیست و یکم است. روز جهانی صلح می تواند گام کوچکی در جهت ارتقای آگاهی جهانی از مصائب غیر انسانی و خشونت آمیز ناشی از جنگ ها بردارد. امروز شبح جنگ بر بخش هایی از جهان در گردش است و می بایست علیه آن مشترکاً تلاش کرد و به دنبال تحقق صلح در همه مناطق جهان بود. تحقق صلح منوط به تعریف ارزش‌های مشترک از طریق گفتگو، مذاکره، رواداری، تفاهم و احترام به حقوق انسانی می باشد. بنیان تحقق صلح در زندگی روزمره تمام جوامع و کشورهاست.

فراموش نکنیم که برپائی و حفظ صلح با تامین امنیت؛ امنیت بین المللی، امنیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و عدالت هر کشور پیوند تنگاتنگ دارد.

مفهوم صلح در احترام به کرامت انسانی معنی پیدا می کند. صلح، ضامن تحقق آینده پایدار برای جهان است و روز جهانی صلح، روزی است که ما دوباره تعهد خود را به این هدف ارزشمند و جهانی تصریح می کنیم.
روز صلح بر همه زنان، مردان و کودکان جهان فرخنده باد! بر همه آنانی که به انسان ها فراتر از عقیده، نژاد، مذهب، رنگ پوست، ملیت و … نگاه می کنند و به همه کسانی که به انسان و کرامت انسانی ارزش و احترام می گذارند؛ و جنگ و خشونت را امری غیر انسانی برای بشریت می دانند و برای صلح پروری در جهان مبارزه هدفمندی را در عرصه ملی و جهانی پیش می برند؛ روز جهانی صلح بر همه آنان خجسته باد!

روزی ما دوباره کبوترهایمان را پیدا خواهیم کرد

و مهربانی دست زیبایی را خواهد گرفت.

روزی که کمترین سرود

بوسه است

و هر انسان

برای هر انسان

برادری ست.

روزی که دیگر درهای خانه شان را نمی بندند

قفل افسانه ایست

و قلب

برای زندگی بس است.

روزی که معنای هر سخن دوست داشتن است

تا تو به خاطر آخرین حرف دنبال سخن نگردی.

روزی که آهنگ هر حرف، زندگی ست

تا من به خاطر آخرین شعر رنج جستجوی قافیه نبرم.

روزی که هر حرف ترانه ایست

تا کمترین سرود بوسه باشد.

روزی که تو بیایی، برای همیشه بیایی

و مهربانی با زیبایی یکسان شود.

روزی که ما دوباره برای کبوترهایمان دانه بریزیم…

و من آنروز را انتظار می کشم

حتی روزی

که دیگر

نباشم.(۲)

 

 

۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳

 

۱-http://www.doe.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&ID=7ca7c4da-7df4-4196-83a6-7975e3f81683&WebPartID=d1d80beb-cefb-4c89-8b0e-a654056723fc&CategoryID=7fb271f5-f2fe-4a98-a24a-83889b582c66

 

۲ ـ احمد شاملو، “روزی ما دوباره کبوترهایمان را پیدا خواهیم کرد”.

http://www.goodreads.com/quotes/142654