شهروند ۱۱۵۲ ـ ۱۵ نوامبر ۲۰۰۷

کشور کانادا همواره به عنوان یک کشور مهاجرپذیر مطرح بوده است و هر ساله تعداد زیادی نیروی تحصیل کرده و متخصص وارد این کشور می شوند. این نیروی ماهر همچون خون تازه پیکر اقتصادی این کشور را تغذیه کرده و به رشد و پیشرفت آن کمک می کند.

البته برای تازه واردان، تغییر محیط زندگی و کار، شرایط آب و هوا و تطبیق با فرهنگ جدید همراه با مشکل بوده و غلبه بر آنها مستلزم صرف وقت، پشتکار و حوصله می باشد. انتخاب راه مناسب برای رسیدن به مقاصد شغلی ـ تحصیلی تازه واردان می تواند نقش مهمی در پروسه این مسیر بازی نماید. چه بسا راهنماییهای غلط و عدم شناخت لازم شما را در مسیری قرار دهد که چندین سال از هدف اصلی خود دور شوید. بنابر این به عنوان یک متخصص تازه وارد و یا کسی که در زمینه تحصیلی خود به دنبال کار در کانادا می باشید بایستی نکاتی را مد نظر داشته تا سریع تر به اهداف خود دست یابید.

موانعی همچون زبان محاوره، داشتن تجربه کانادایی و آشنایی با استانداردهای کاری همیشه بر سر راه جویندگان کار است. توجه داشته باشید در وهله اول شما در موقعیتی که در کشور خود بوده اید قرار نخواهید گرفت و بایستی پروسه ای را طی نمایید تا مرحله به مرحله رشد کرده و به موقعیت اصلی خود برسید.

این پروسه شامل تقویت زبان، قرار گرفتن در محیط های کاری، آشنایی با فرهنگ کانادایی و افزایش مهارتهای فنی ـ تکنیکی خواهد بود.

برای برآوردن نیازهای فوق افراد روشهای مختلفی را انتخاب می کنند که از جمله می توان به انتخاب یک کار برای گذران مخارج زندگی (Survival jab) ، ادامه تحصیل و یا شرکت در دوره های تخصصی به منظور کسب مهارت های فنی و اخذ گواهینامه های لازم اشاره کرد. کلیه مسیرهای فوق به افزایش قدرت محاوره، آشنایی با فرهنگ جدید و افزودن به تجربه کانادایی شما کمک می کنند، اما نمی توانند به عنوان هدف نهایی ارزیابی شوند.

هدف اصلی شما رسیدن به موقعیت مناسب شغلی متناسب با تحصیلات تان خواهد بود، لذا اگر قبلا در زمینه مهندسی کار می کرده اید درصدد اخذ گواهینامه کانادایی آن باشید .(P.Eng) اگر در زمینه کنترل کیفی بوده اید، سعی کنید گواهینامه شناخته شده بین المللی آن را به دست آورید (CQE) . اگر در زمینه پزشکی کار می کرده اید، خود را برای امتحانات آن آماده نمایید.

این بدان معنی نیست که بدون این گواهینامه ها امکان پیدا کردن کار برای شما وجود ندارد، بلکه پروسه کاریابی را سریعتر خواهد کرد، چرا که این گواهینامه های شناخته شده در جامعه کانادایی یا بین المللی تصویر درستی از توانایی های شما در زمینه تخصصی تان به کارفرما می دهد.

به طور مثال اگر در زمینه مهندسی کار می کنید لازم است با نرم افزارها و استانداردهای مرتبط با آن که در صنعت کانادا مورد استفاده قرار می گیرد آشنا شوید و قادر باشید به خوبی با این نرم افزارها کار کنید.

بنابر این فراموش نکنید که حتما در کنار برنامه های کوتاه مدت برای گذران زندگی، همواره خود را برای اهداف اصلی زندگی که کار در زمینه تخصصی تان است آماده نگه داشته و روز به روز به دانش و توانایی های خود بیافزایید.

فراگیری یک مهارت تازه پنجره ای از امکانات شغلی را به روی شما باز می کند، لذا به موازات کار به یادگیری مطالب جدید، پیگیری مدارک معادل تحصیلی خود و تلاش جهت دستیابی به فرصتهای شغلی بهتر ادامه دهید.


* پرژاد منصوری دارای مدرک P.Eng (مهندس حرفه ای) است.