شماره ۱۱۵۴ ـ ۲۹ نوامبر ۲۰۰۷

اخیرا یکی از دوستان که به تازگی به کانادا مهاجرت کرده است، در مورد نحوه ی به دست آوردن اولین تجربه کاری در کانادا از من سئوال می کرد. حقیقت این است که پاسخ به این سئوال چندان ساده نخواهد بود، چرا که برای هر کس با توجه به پیشینه ی ذهنی و تجربی او راههای مختلفی می تواند وجود داشته باشد. بنابر این توصیه به افراد بایستی حتما با شناخت ضمنی از خصوصیات روحی، اخلاقی و تواناییهای آنها صورت پذیرد.

اما همواره نکات مشترک و عمومی بر امر نحوه جستجوی کار در کانادا حکمرانی می کند که دانستن آنها بخصوص برای کسانی که با فرهنگهای مختلف به این کشور مهاجرت می کنند لازم و ضروری است.

ـ نکته اول اینکه سعی کنید مثبت برخورد کنید. هر چند که مثبت باقی ماندن بعد از چندین بار جواب منفی شنیدن (در جایی که به عنوان یک تازه وارد سطح توقع بالایی هم دارید) به نظر مشکل می آید، ولی باید بدانید که تنها رمز موفقیت، امیدوار بودن و مثبت برخورد کردن است. اگر فکر کنید در مصاحبه جدیدتان هم مثل قبلی رد خواهید شد، مطمئن باشید که اینطور می شود. منفی برخورد کردن اجازه دیدن موقعیت ها و فرصت هایی را که وجود دارد از شما می گیرد.

ـ نکته دوم اینکه تخصص قبلی خود را فراموش نکنید.

کسانی که با تخصص های مختلف وارد این کشور می شوند، ممکن است در وهله اول قادر به یافتن کاری در زمینه تخصصی خود نشوند، و برای مدتی مجبور شوند به کارهای متفرقه جهت گذران مخارج روزمره رو آورند. واقعیت تلخ این نوع کارها این است که اگر بیش از دو سال در آنها باقی بمانند، برگشتن به زمینه تخصصی برایشان مشکل و یا حتی غیرممکن خواهد شد.

انجام درازمدت این نوع کارها که مهارتهای قبلی شما را نمی طلبد و برای شما نیز رضایتبخش نیست، بر روی کل شخصیت و اعتماد به نفس شما تاثیرات مخربی باقی خواهد گذاشت. شما به عنوان یک متخصص و با چندین سال تجربه در کشور خود قطعا قادر خواهید بود کار مورد علاقه و تخصصی خود را پیدا کنید. بنابر این به راحتی تحصیلات و تجربه کاری خود را دور نریزید و از سعی و جستجو خسته نشوید.

مهاجرت به نوبه خود کار بسیار بزرگی است که نیاز به شجاعت و قابلیت تغییرپذیری دارد و برای سالهای اول شما شاید مجبور به انجام کارهایی شوید که مورد پسندتان نباشد، ولی چنانچه اولین کار را در زمینه تخصصی تان پیدا کردید درهای پیشرفت به رویتان باز خواهد شد. اولین کار تخصصی لزوما کاری مشابه با موقعیت قبلی شما نخواهد بود، ولی از آنجایی که در زمینه تخصصی شماست می توانید از رتبه های پایین تر وارد شرکت و مجموعه شوید و با افزایش مهارتها و توانایی هایتان پله های رشد و ترقی را طی کنید.

بالاخره به عنوان آخرین نکته سعی کنید همواره بر مهارتهای فنی و دانش خود بیافزایید. اگر زبان محاوره تان خوب نیست، اولین هدفتان تقویت آن باشد. کسانی که بهتر صحبت می کنند، کارهای با درآمد بیشتر به دست خواهند آورد. بدون قدرت درک و صحبت مناسب شما نمی توانید حتی در دانشگاهها و یا کالج ها ثبت نام کنید. ثبت نام در دوره های کوتاه مدت و کاربردی این نوع کالج ها به شما این امکان را می دهد که حرفه ای را آموخته و گواهینامه مربوطه را کسب کنید. بدین ترتیب برگ برنده ای برای پیدا کردن کار در زمینه تخصصی خود در دست خواهید داشت. مراکز مختلفی برای آموزش رایگان زبان انگلیسی و کمک های دولتی برای رزومه نویسی و جستجوی کار وجود دارد. ضمن استفاه از آنها اگر لازم است برای یادگیری حرفه ای سرمایه گذاری کوچکی نمایید حتما این کار را انجام دهید چرا که امکان به دست آوردن کار تخصصی و پردرآمد برایتان حاصل خواهد شد.

دوست من فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک با چندین سال سابقه کار در زمینه طراحی ماشین است. لذا توصیه من به او این است که سعی کند حتما یک نرم افزار طراحی سه بعدی را که در حال حاضر جزو حداقل نیازهای استخدام یک مهندس طراح است یاد بگیرد. مراحل تقاضا برای اخذ مدرک مهندسی P.Eng خود را به جریان بیاندازد و سعی کند در یک دوره کوتاه مدت تخصصی ثبت نام کند. یک دوره کوتاه چهار ماهه در زمینه آموزش نرم افزار و اصول طراحی مهندسی این امکان را به او می دهد که ضمن تقویت زبان شبکه کاریابی خود را گسترده کند و با استانداردهای طراحی و اصطلاحات فنی در محیط های کار کانادایی آشنا شود. بنابر این وقتی در مصاحبه از او سئوال شود که تجربه کانادایی دارید یا نه؟ او قادر خواهد بود به راحتی در مورد سوابق کاری خود در خارج از کانادا و تجربه آموزشی خود در کانادا، آشنایی با نرم افزار مورد استفاده کارخانه، آشنایی با استانداردهای رایج و اصطلاحات فنی مورد محاوره اشاره حرف زده و با اعتماد به نفس بهتری امر مصاحبه را پیش ببرد.

در این شرایط درصد موفقیت او بیشتر است و اگر حتی با موفقیت پایین تری هم استخدام شود به راحتی قادر خواهد بود نردبان ترقی را در شرکت طی کرده و موقعیت مناسب خود را به دست آورد.



ایمیل نویسنده:Parjad.m@metroc.ca