براکلی از خانواده سبزیجات گل کلم، کلم های دگمه ای و Kale است که قوی ترین سبزی ضد سرطان بوده و مطالعات زیادی بر روی آن و سرطان های مختلف به عمل آمده است. طرز تهیه و مصرف و مقدار آن در رژیم غذایی روزانه بسیار مهم است زیرا هر کدام از این عوامل در خاصیت ضدسرطانی آن نقش دارند. اخیراً مواد ضدسرطانی موجود در براکلی برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان و آرتروز مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند، بیماری هایی که بیشتر از ۲۰ میلیون نفر را در آمریکا مبتلا کرده است.

broccoli

ماده مهم ضدسرطان موجود در براکلی سولفورافان است که از ماده دیگری به نام گلوکورافانین درست می شود و این ماده فیتوکمیکال در انواع براکلی ها دارای کیفیت و کمیت متفاوتی است که در بدن انسان سبب جلوگیری صدمات سلول های بدن به وسیله انواع مختلف مواد سرطان زا می شود و در حقیقت نقش بسیار قوی آنتی اکسیدان را ایفا می نماید.

fruit

در یک بررسی بزرگ در انگستان اثر سولفورافان را در پیشگیری و درمان استئوپروز و التهاب بدن و عارضه آرتروز به عمل آورده اند و نتیجه گرفته اند که ترکیبات براکلی به طورکلی از بروز و پیشرفت این ضایعات جلوگیری می کند. مخلوط پخته شده براکلی و گوجه فرنگی در این بررسی نشان داده که قدرت ضدسرطانی و ضد آرتروز را چند برابر می کند، زیرا لیکوپن گوجه فرنگی که خود یکی از مهمترین آنتی اکسیدان ها است در قدرت عملکرد ترکیبات براکلی موثرتر خواهد بود.

 

زیان های مصرف زیاد آسپرین

 درباره آسپرین و فوائد و ضررهای آن مطالب زیادی در این صفحه نوشته ایم. آسپرین یکی از قدیمی ترین و طبیعی ترین داروی دردهای مختلف است و اخیراً نقش آن در پیشگیری سرطان روده بزرگ طی بررسی بسیار بزرگی در کشورهای آفریقایی ثابت گردیده است. آسپرین رقیق کننده خون است و در بیمارانی که به علت غلیظ بودن خون دستخوش ناهنجاری هایی مانند سکته مغزی و قلبی می شوند بهترین داروی پیشگیری کننده آنها است و در ضمن افرادی که به عارضه رقیق بودن خون دچار هستند مصرف آسپرین ممکن است سبب خونریزی مغز و دستگاه گوارش و غیره شود. این هفته محققان دانشگاه ویسکانسن طی بررسی مهمی ثابت کرده اند که مصرف آسپرین در مدتی طولانی (بیشتر از ۱۰ سال) سبب پیشرفت نوعی بیماری چشم در افراد مسن خواهد شد که به Neovascular AMD معروف است و در نهایت اگر درمان نشود موجب نابینایی می گردد. به عبارت دیگر افرادی که بیشتر از ۱۰ سال آسپرین می خورند حدود ۵/۱ برابر دیگران در معرض بروز این بیماری هستند.

 

رواج حشره خوری

 شواهد زیادی نشانگر این هستند که بشر از چند میلیون سال قبل به حشره خوردن عادت داشته و از تخم و لارو و کل بدن حشرات به عنوان تغذیه استفاده می کرده. در حال حاضر در اکثر نقاط دنیا مخصوصاً در آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوبی، استرالیا و نیوزلند نام بیشتر از یک هزار نوع حشره از قبیل زنبورها، مگس ها، پروانه ها، هزارپاها، مورچه ها و انواع کرم ها نقشی مهم در تغذیه مردم دارند و از آردی که از پودر شدن آنها به دست آمده در تهیه غذاهای مختلف استفاده می شود. در مکزیک مخلوط حشرات کباب یا سرخ شده و ادویه دار یکی از بهترین پیش غذاهای مردم است.

اخیراً کمپانی های غذایی بودجه های کلانی را در اختیار پژوهشگران قرار داده اند که چطور می توان برای جبران کمبود غذا در دنیا از حشرات در تغذیه استفاده نمود و هفته گذشته دانشگاه مک گیل به عنوان یکی از مراکز بررسی این نوع غذا بودجه بزرگی دریافت نمود و دانشجویان با ساندویچ حشرات زنده مانند سوسک و غیره نمایش جالبی برپا کردند. این عده معتقدند که ترکیبات بدن حشرات حاوی مقدار زیادی از پروتئین با کیفیت بالا بوده و در ضمن حاوی مقدار قابل توجهی املاح و ویتامین ها است.

همان طوری که اشاره شد مردم اسپانیای کنونی حدود ۳۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح به عادت حشره خواری گرایش داشته اند که در غارها و روی سنگواره ها شواهد آن موجود است. در بقایای بدن انسان هایی که حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در چین بجا مانده عادت غذائی حشره خوری ثابت گردیده و این گرایش در اجداد ما امروز دوباره زنده شده و بشر حتی در موقع سیری و عدم احتیاج به این گونه غذاها باز برای تغییر عادت غذائی و مزه کردن غذاهای غیرمعمول به همه چیز خوری ادامه می دهد.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش ۲۰۱۳ خود در مورد کمبود غذا در دنیا حشره خوری را کمک بسیار بزرگی برای تأمین غذای ناکافی دنیا دانسته و اظهار می دارد که در حال حاضر بیشتر از ۱۳۰ کشور دنیا در این مورد همکاری می کنند و با خوردن حشرات نقش مهمی در تأمین غذای مردم منطقه دارند.

حتماً خوردن حشرات مانند سوسک و کرم های مختلف و مگس و پشه و زنبور و غیره ممکن است سبب انتقال ویروس های خطرناک از حیوان به انسان گردیده و گروهی از آنها به علت داشتن سموم مختلف ممکن است موجب مسمومیت های پیچیده ای شوند و در یک همه گیری نسل بشر را به خطر اندازند. متاسفانه اکثر این حشرات به صورت تازه یا خشک شده مصرف می شوند و آنها را نمی پزند که خود در تکثیر و انتقال عوامل عفونت زای حشرات مورد بحث به انسان امکان پذیر است که متاسفانه توجهی به این عوامل نشده و نمی شود و مسلماً روزی ناهنجاری های غیرقابل پیش بینی بروز خواهد نمود که جلوگیری از رشد آن کار ساده ای نخواهد بود.

 

فوائد و زیان های شیر بادام

 

مصرف شیر بادام رواج پیدا کرده و مردم به خاطر دوری از کلسترول شیر معمولی و یا به عقیده عده زیادی به علت حاوی بودن مقداری هورمون و آنتی بیوتیک در آن به شیر بادام پناه آورده اند. در اینجا به طور خلاصه به فوائد و ضرر و زیان شیر بادام اشاره می شود.

ـ شیر بادام چربی اشباع شده ندارد و در آن کلسترول وجود ندارد. این شیر نسبت به شیر معمولی کالری کمتری تولید می کند ولی مقدار زیادی ویتامین E در آن وجود دارد. در عوض شیر بادام حاوی مقدار قابل توجهی مواد شیمیایی افزاینده است به نام کاراجینیان که از خزه دریاها استخراج می شود و طبق گزارشات علمی سرطان زا است و سبب بروز سرطان دستگاه گوارش می شود و التهاب بدن را افزایش می دهد و کسانی که به بیماری کرون یا پولیپ های زخمی روده مبتلا هستند ممکن است اگر در مصرف شیر بادام زیاده روی کنند بیشتر در معرض بروز سرطان قرار گیرند.

 

از هر دری سخنی

 

ـ در خرید میوه جات به تازه و شاداب بودن آنها و خوش رنگ و پررنگ بودن آنها توجه نمائید زیرا رنگ دانه های موجود در میوه جات میزان فلاوونوئیدهای آنها را نشان می دهند که آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشند.

ـ برای پیشگیری و درمان خشک چشمی غذاهایی را مصرف کنید که حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

ـ پوست و هسته انگور مخصوصاً انگورهای تیره رنگ از بروز سرطان ها جلوگیری می کنند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استادی دانشگاه مونتریال در تغذیه، استادی دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناسی سازمان بهداشت جهانی را در کارنامه ی پر بار خود دارد. از همکاری او با شهروند بیش از یک دهه می گذرد.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com