استفن هارپر، نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار روز ۱۴ سپتامبر در مصاحبه با خبرنگار تورنتواستار گفت: «در نیوفاندلند و لابرادور باید روی …


شهروند ۱۱۹۵ ـ ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۸

 

شهروند ـ ترجمه و تنظیم  نوشین غبرائی


 

هارپر و اپوزیسیونها


 

استفن هارپر، نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار روز ۱۴ سپتامبر در مصاحبه با خبرنگار تورنتواستار گفت: «در نیوفاندلند و لابرادور باید روی رای دهندگان به طور اصولی کار کرد و حزب من روی رای این منطقه حساب نمی کند». در جواب این سخنان دنی ویلیامز، نخست وزیر نیوفاندلند گفت:«در این منطقه محافظه کاران جایی ندارند». او ابراز کرد با روی کار آمدن محافظه کاران استان نیوفاندلند پیشرفت قابل توجهی نداشته و آن را به دلیل بی کفایتی اتاوا و دولت کنونی می داند. لیکن او از ساکنان منطقه خواست تا با توجه به افکار و خواسته های شخصی شان در انتخابات شرکت کنند.


 استفن هارپر رهبر حزب محافظه کار کانادا

هارپر در پاسخ به این گفته ها در یک گزارش مطبوعاتی گفت: «هیچ کس حق ندارد به مردم نیوفاندلند و لابرادور و یا هر جای دیگری القا کند به چه حزبی رای دهند. انتخابات برا ی هر شهروند یک امر کاملا شخصی است. اینجا میدان جنگ نیست و هر شرکت کننده به دنبال ایده آل خود به پای صندوق رای می آید».

او خاطرنشان کرد:« دولت فدرال بودجه استانها را بر اساس استطاعت مالی خزانه و نیاز استان مشخص می کند. مردم باید هوشیار باشند تا گفته دیگران نقطه ابهامی در ذهنشان به جای نگذارد».

در استان یاد شده هارپر با اپوزیسیون مبارزه می کند و ویلیامز نیز تمامی تلاش خود را می کند تا کسی از حزب محافظه کار در پارلمان کرسی به دست نیاورد.


 

 

ویلیامز در مصاحبه هفته گذشته خود در سنت جونز ضمن شیاد قلمداد کردن هارپر بیان کرد:«محافظه کاران در انتخابات ۱۴ اکتبر تمامی سعی خود را می کنند تا با فریب، افکار عمومی را به سمت حزبشان معطوف کنند. وعده هایی که هرگز جامه عمل نپوشیدند و طرح هایی که فقط روی کاغذ نوشته شدند، نشانه های ناکارآمدی دولت فدرال است. با این تفاسیر نمی توان به این فرد اعتماد کرد. دولت هارپر یکی از منفی ترین نقاط ضعف کانادا تاکنون است».


 

خبرنگار تورنتو استار می نویسد، هارپر در جواب این مخالفت های ویلیامز بیان کرد:«ویلیامز ایده بخصوصی ندارد و تنها قصد او مخالفت با دولت مرکزی است. او دولت پیشین را دوست نداشته، با دولت فعلی مشکل دارد و دولت آینده با افکارش هماهنگی ندارد. این هم یک روش زندگی است. لیکن متاسفانه اظهار نظرهای ویلیامز در تغییر افکار عمومی بر ضد محافظه کاران بسیار موثر است».

 

به گزارش گلوب اند میل، جک سونیمر یکی از طرفداران اسبق حزب محافظه کار در نیوفاندلند، هم اکنون در جرگه ی مخالفان این حزب درآمده و با در دست داشتن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود:«آقای هارپر شما به وعده هایتان عمل نکردید. شما دروغ گفتید»، نسبت به عملکرد دولت فعلی معترض است. او معتقد است، هارپر و کابینه او ارزشهای واقعی محافظه کاران را در نظر نگرفته و از آن تخطی کرده اند.

 

به گزارش تورنتو استار، روز ۱۶ سپتامبر هارپر برای پایان دادن به شایعات در باب هدر کردن بودجه دولت برای انتخابات حزبش در سال ۲۰۰۶، مدارکی به دادگاه فدرال ارائه داد که نشانگر این موضوع است که مبلغ یک میلیون و سیصد هزار دلاری که در انتخابات سال ۲۰۰۶ خرج شده، از طریق کمپین و حامیان حزب به دست آمده و هزینه ای بر کسی تحمیل نشده و از خزانه دولت نیز برداشتی نشده است. دادگاه فدرال نیز اعلام کرد در تمامی انتخابات پارلمانی، دولت هزینه ای را در اختیار کاندیداها قرار می دهد تا بتوانند تبلیغات کنند. 

هارپر در کنفرانس مطبوعاتی روز ۱۶ سپتامبر دلیل مشکلات اقتصادی را ناشی از موج نابسامانی اقتصادی  در ایالات متحده و حرکت آن به سوی کانادا ذکر کرد و بیان داشت در پارلمان آینده با اخذ اکثریت کرسی های پارلمان به راحتی با نابسامانی های اقتصادی، جرم و جنایت مبارزه خواهد کرد. در صورتی که دولت اقلیت نیز تشکیل دهد، باز هم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. او خاطرنشان کرد:« تنها حزبی که به مقوله جرم و جنایت پرداخته، حزب محافظه کار است. نظرسنجی ها حاکی از توفیق حزب محافظه کار است که خود خط بطلانی خواهد بود بر تمامی مشکلات اقتصادی و جرائم در کانادا».


 

دیان و مهاجران


 

استفن دیان رهبر حزب لیبرال در پشت او باب ری ایستاده است

تورنتواستار درباره ی وضعیت حزب لیبرال می نویسد، استفن دیان وعده داده با توفیق حزبش در کسب اکثریت آرا در پارلمان قصد دارد قویا به وضعیت اقتصادی کشور بپردازد و برای بهبود شرایط اخذ ویزا و سیستم پناهندگی بودجه ۸۰۰ میلیون دلاری تخصیص دهد. او در سخنرانی روز ۱۳ سپتامبر خود در ایالت بریتیش کلمبیا خطاب به مخاطبان چینی الاصل خود گفت: «من قصد دارم سیستم جدیدی پایه گذاری کنم تا بر این اساس همه از عدالت اجتماعی برخوردار شوند».

او همچنین وعده داد وضعیت اخذ ویزای موقت را سامان دهد و شرایط را به گونه ای مهیا کند تا کسانی که با ویزای دانشجویی یا کار وارد کانادا می شوند به راحتی بتوانند ویزای اقامت بگیرند.

رهبر حزب لیبرال افزود: «من برای بهبود شرایط پناهندگی طرح هایی دارم. بهار گذشته دولت به وزارت مهاجرت ابلاغ کرد بسیاری از درخواست های مهاجرت را نپذیرد. لیکن اگر من نخست وزیر شوم، سریعا این شرایط نامطلوب را تغییر خواهم داد. لیبرال ها تمام سعی خود را به کار می گیرند تا با تغییر قوانین مهاجرت شرایط را به گونه ای فراهم آورند تا تازه واردان بیش از گذشته در جامعه موفق باشند. حزب لیبرال برای ایجاد کانادایی پیشتاز پنج سال آینده را سالهای رسیدگی به امور مهاجران نام می نهد. ورود مهاجران باعث افزایش جمعیت و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد».

او سیستم ویزای موقت(visitor visa) را غیرانسانی و ناعادلانه خواند.

به گزارش تورنتواستار، دیان در نطق ۱۶ سپتامبر خود گفت: «هارپر از من انگلیسی را بهتر صحبت می کند، ولی من واقعیت را به هر دو زبان رسمی از او بهتر بیان می کنم». او برای حمله بیشتر به حزب محافظه کاران از برایان مالرونی نخست وزیر اسبق حزب محافظه کار و سیاستمدار نامحبوب کانادا یاد کرد.

باب ری نخست وزیر سابق انتاریو که در این نطق همراه دیان بود، اظهار داشت: «زمان آن رسیده که گرگ را از خانه گرم و نرمش در شماره ۲۴ ساسکس درایو بیرون آوریم. من تاکنون در زندگی سیاسی خود دولتی به این حد مرموز و دور از واقعیت ندیده ام. هارپر قابل اطمینان نیست. هفته گذشته او اعلام کرد تاریخ بازگشت نیروهای ما از افغانستان به سال ۲۰۱۱ موکول شد. حال من این سئوال را دارم. اگر ما نتوانیم در مورد تاریخ بازگشت سربازهایمان از افغانستان به شما اطمینان کنیم چگونه می توانیم سرنوشتمان را به دست شما بسپاریم؟»


 

ان دی پی در جایگاه لیبرالها

 

 

بنا به اظهارات جک لیتون، میزان محبوبیت رهبر حزب ان دی پی  از حزب لیبرال پیشی گرفته است و اذهان عمومی بیش از پیش به حزب لیتون متمایل شده است. نظرسنجی های عمومی نیز گواه بر این ادعاست که لیتون از دیان چند قدم فراتر نهاده و جایگاه بهتری در جامعه کانادا یافته است. در گزارش ۱۳ سپتامبر تورنتو استار، نظرسنجی انتخاباتی به شرح ذیل است: بر اساس آمار حزب محافظه کار ۳۹ درصد، حزب لیبرال ۲۳ درصد و حزب نیودموکرات ۱۸ درصد آرا عمومی را به دست خواهند آورد. در این نظرسنجی ۳۶ درصد کانادایی ها معتقدند  استفن هارپر بهترین نخست وزیر کاناداست. ۱۶ درصد مردم جک لیتون و ۹ درصد دیان را شایسته احراز این مقام می دانند.

جک لیتون رهبر حزب نیودمکرات

 

 

لیتون در نطق مطبوعاتی خود و در کمپین های حزبش به کرات می گوید: «جایگزین هارپر خواهد شد». او این مژده را به مردم می دهد که می تواند نخست وزیر منتخب آنان باشد. او انتخابات را به کریستال شفافی تشبیه کرد که در هر دو سوی آن می توان تنها لیتون و هارپر را دید. او همچنین کمپانی های نفتی را به باد انتقاد گرفت و معترض شد با وجود ثابت بودن بهای هر بشکه نفت خام، قیمت بنزین در فاصله دو روز به شدت افزایش یافت. و وعده داد با روی کار آمدن حزبش، این نابسامانی ها از جامعه کانادا رخت بربندد.

از دیگر موفقیت های لیتون وجود و همراهی ریان کلیری، روزنامه نگار زبردست در کنار اوست. او چندی پیش مقالاتی در باب عدم توفیق حزب نیودموکرات نوشته بود. لیکن هم اکنون به موفقیت لیتون اطمینان دارد و شانه به شانه او در کنار دیگر اعضای این حزب فعالیت می کند. او که معتقد بود نیودموکرات ها اقبالی ندارند، چند روزی است که به این حزب ملحق شده و موفقیت ان دی پی را حتمی می داند. لیتون وعده های مساعدی به مردم نیوفاندلند، لابرادور و نوااسکوشیا داده و خاطرنشان کرده در صورت کسب مقام نخست وزیری بودجه این استان ها را افزایش خواهد داد.

رهبر حزب نیو دموکرات در کمپین خود اعلام کرد: «امروزه دیگر عصر جورج بوش و استفن هارپر به پایان رسیده است. با انتخاب من وضعیت نابسامان اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی پایان می پذیرد».

 

 

او هارپر را به حذف مالیات های بیلیون دلاری برخی ثروتمندان و بازگشت مجدد پول به جیب این افراد متهم کرد و خود را در برابر اینگونه اعمال مسئول دانست و افزود: هم اکنون زمان فعالیت یک نخست وزیر آگاه و مسئول فرا رسیده است. طرح هایی چون اقدام عاجل برای مبارزه با تغییرات محیطی، مبارزه با آلاینده های محیط زیست، ایجاد تسهیلات بیشتر برای خانواده ها، ساخت خانه های سبز و تخصیص بودجه یک بیلیون دلاری برای کاهش آلودگی را از دیگر برنامه های حزبش خواند.


 

موانع پیش روی حزب سبز


 

الیزابت می رهبر حزب سبز

الیزابت می رهبر حزب گرین از توفیق حزبش در باب شرکت در مناظرات انتخاباتی ابراز خوشحالی کرد و آن را قدمی به سوی جلو خواند.

به گزارش سایت خبری کانادا دات کام، مورخ ۱۶ سپتامبر زمان کنفرانس خبری حزب گرین در اتاوا از ساعت ۱۰ صبح به ۱۲ ظهر به وقت محلی تغییر کرد و دلیل این تغییر احتمال عدم رسیدن اعضای کلیدی در ساعت یاد شده به مقر کنفرانس بود. ناتالی ماتیو سخنران حزب به خبرنگاران گفت: «ما باید از به موقع رسیدن افرادی که از طریق خطوط هوایی به مقر می رسیدند مطمئن می شدیم. و به دلایلی پرواز با تاخیر روبرو شد و مسافران ما دیر به محل رسیدند.»


 

پلیس اتاوا گزارش داد در پرواز ساعت ۵:۳۰ روز دوشنبه محموله های مشکوکی وجود داشت که به محض عودت به سالن تفتیش از چمدان ها خارج شده بود. از آن پس برخی پروازها کنسل شد و برخی با تاخیر زیادی صورت گرفت تا جایی که حزب سبز مسافرت خود از مونترال به مناطق دیگر را با قطار انجام داد. از پی این ماجرا، الیزابت می  به خبرنگار گلوب اند میل گفت، حزبش تا کنون اینگونه مظلوم واقع نشده بود. لیکن او در این راه با قدم های محکم تری گام بر می دارد. "می" که یک سیاستمدار بالفطره به نظر می آید، هفته های اخیر در مناظرات انتخاباتی و کمپین هایش به خوبی درخشیده است. او معتقد است حزبی را رهبری می کند که آرمان ها و اهدافش موضوع های روز جامعه است. یکی از مهارت های "می" اینست که به راحتی با سخنرانی های خود  افکار عمومی را به سوی خود جلب می کند. از سوی دیگر مسائلی چون اشغال ۴۰ ساله بخشی از سرزمین اعراب توسط اسرائیل و مبارزه با ناتو در ایجاد جنگ افغانستان، سرفصل آرمانهای حزب سبز محسوب می شود.


 

تورنتو استار مورخ ۱۲ سپتامبر نوشت: حزب گرین از نحوه عملکرد بی شرمانه یکی از اعضای حزب محافظه کار در تقلید صدای رهبر حزب گرین و تولید یک ویدیوی ساختگی و انتشار آن در سایت یوتیوب اظهار تاسف کرد. در این ویدیوی ساختگی "می" مردم کانادا را احمق می خواند و اصل این مصاحبه که در آرشیو برنامه Agenda کانال TVO قرار دارد، نشان دهنده تغییراتی در کلام و صدای الیزابت می است. حزب سبز ضمن اعتراض به این شیوه رقابت، آن را غیر انسانی و کریه ترین نوع سیاست قلمداد کرد.


 

حزب کبکوآ در آرامش

 

ونکوور سان به نقل از ژیل دوسپ رهبر حزب کبکوآ می نویسد: «مردم کانادا از تفویض قدرت حزب محافظه کار به حزب مطبوعش سود زیادی خواهند جست». اگر چه او فرصت زیادی برای دیدار از استانهای دیگر نداشته، ولی به موفقیت خود و حزبش خوشبین است. در حالی که رهبران چهار حزب دیگر با سرعت به اقصا نقاط کشور سفر می کنند و سعی در جلب آرای مردم دارند، دوسپ شنبه و یکشنبه را در مونترال در کنار طرفداران دیگر احزاب می گذراند و سعی می کند آنان را به سوی حزبش جلب کند. او به مردم کبک گوشزد می کند، در صورت عدم رضایت از عملکردهای دولت هارپر به حزب او رای دهند، دستها را در دست هم داده و حزب موفقی بسازند.

دوسپ معتقد است در مقوله محیط زیست با آرمانهای حزب سبز و در برقراری عدالت اجتماعی با حزب نیودموکرات همصداست. نظرسنجی عمومی در استان کبک نشان می دهد محافظه کاران حدودا ۱۰ کرسی و حزب کبکوآ ۷۵ کرسی را به خود تخصیص خواهند داد.