gabrielle-france

شهروند علی شریفیان:هیئت ۲۲ نفره انتخاب کننده فیلم برای شرکت در رشته اسکار بهترین فیلم  خارجی به ریاست تله فیلم هفته گذشته دومین اثر بلند داستانی لوئیز آرشامبو، کارگردان کبکی را به عنوان نماینده کانادا به فرهنگستان علوم و امور سینمایی آمریکا، اسکار معرفی کردند. تله فیلم ریاست این کمیته ۲۲ نفره که نمایندگان سازمان های مختلف دولتی و از سینماگران و کارشناسان صنایع سینمایی کشور هستند، ضمن اعلام این خبر توضیح داد خانم لوئیز آرشامبو به خاطر ویژگی آثارش اکنون چهره ای قابل توجه و شناخته شده  هم در کانادا و هم در سراسر جهان است. گابریل اولین بار روز ۱۲ اوت ۲۰۱۳ در جشنواره فیلم لوکارنوی سوئیس به نمایش گذاشته شد. روز ۹ سپتامبر هم در جشنواره بین المللی تورنتو به نمایش در آمد.

تاکنون بیش از ۷۰ کشور فیلم های خود را برای جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال معرفی کرده اند. آخرین فرصت معرفی این فیلم ها اول اکتبر بود. روز ۱۶ ژانویه ۲۰۱۴ پنج نامزد نهایی اسکار این رشته اعلام می شوند. مراسم اهدای جوایز هشتاد و ششمین دوره اسکار روز دوم مارس ۲۰۱۴ برگزار خواهد شد. مسیو لازار، آخرین فیلمی بود که از کانادا به فهرست پنج نامزد اصلی اسکار این رشته در سال ۲۰۱۱ راه یافت و در سال ۲۰۰۴ فیلم “فتوحات بربرها” به کارگردانی دنی آرکا، فیلمساز برجسته کبک و کانادا، آخرین فیلمی از کانادا بوده که اسکار این رشته را برده است.

خانم لوئیز آرشامبو در سال ۲۰۰۵ اولین فیلم بلند خود به نام فامیلا را ساخته است. فامیلا در همان سال جایزه معتبر کلود جوترا که به اسکار کانادا معروف است را به دست آورد.