شهروند علی شریفیان:از جمعه ۲۰ سپتامبر محاکمه مردی ۲۹ ساله ساکن ونکوور به اتهام فریب و کشاندن یازده زن و دختر به فحشا و روسپی گری در یک دادگاه عالی بریتیش کلمبیا در ونکوور آغاز شده است. این محاکمه بازتابی گسترده در رسانه و رسانه های اجتماعی داشته است. بنا به گفته دامین داربی، دادستان پرونده، رضا معظمی این زنان و دختران را بین فوریه ۲۰۰۹ تا اکتبر ۲۰۱۱ با وعده های فریبنده و دروغ  و نیرنگ و معتاد کردن آنها به مواد مخدر به کار روسپی گری واداشته و با استثمار آنها کسب درآمد می کرده است.

moazami

دامین داربی در بیانیه ای که با آن محاکمه شروع شد، توضیح داد همه این قربانیان از گروه زنان و دخترانی بوده اند که وضعیت نابسامانی داشته و از اقشار ضربه پذیر بوده اند. دادستان خاطرنشان کرده روایت هایی که این زنان و دختران کرده اند نشان می دهد مشکلات فردی شان تفاوت هایی داشته اما وجه مشترک همه شان آسیب پذیری و نقطه ضعف هایشان بوده است. رضا معظمی با استفاده از همین نقطه ضعف ها و مشکلات آنها را به دام انداخته و به روسپی گری واداشته است.

معظمی به ۳۶ اتهام محاکمه می شود. از جمله او به قربانیان خود مواد مخدر می داده، آنها را به الکل و این مواد معتاد می کرده تا بتواند بهره کشی از آنها را ادامه دهد.

نام قربانیان پرونده به علت ممنوعیت انتشار، اعلام نشده است. داربی در بیانیه خود توضیح داد این قربانیان به وسیله متهم به یک آپارتمان شیک و مجلل کشانده و به آنها مقادیر قابل توجهی مواد مخدر داده می شده است. تعدادی از قربانیان تقریباً محل زندگی شان این آپارتمان و یا یک خانه دیگر بوده است. علاوه بر مواد مخدر وعده لباس های گران قیمت و زندگی مجلل و لوکس، وعده های فریبنده دیگری بوده که به قربانیان داده شده است. به خانم قاضی کاترین پروس، قاضی این پرونده و هیئت منصفه اسناد و مدارکی ارائه شده که نشان می دهد تعدادی از این قربانیان زنان  و دختران زیر ۱۸ سال هستند.

بعضی از قربانیان در طول مدتی که از سوی رضا معظمی به روسپی گری واداشته شده اند ده ها هزار دلار به او سود رسانده اند.

رضا معظمی با آپارتمان شیکی که داشته توانسته مشتریان پولداری برای سوءاستفاده جنسی از قربانیان جلب کند. معظمی در اکتبر ۲۰۱۱ در خانه ای در جنوب مرکز شهر ونکوور، جایی که قربانیان او به کار واداشته می شده اند، دستگیر شده است. به هنگام دستگیری او دو زن جوان هم در آن خانه بودند که به وسیله پلیس از آن خانه خارج و تحت حمایت قرار گرفته اند. به گزارش ونکوورسان و آن گونه که در خبر مربوط به این محاکمه به وسیله سی بی سی به آن اشاره شده، معظمی با گذاشتن وثیقه بعد از دستگیری آزاد شده اما به علت رعایت نکردن شرایط آزادی اش دوباره به جرم سوء استفاده از اعتماد، به وسیله پلیس دستگیر و برای دومین بار زندانی شده است.

گزارشگر هافینگتون پست در گزارش خود یادآور شده که کم سال ترین قربانی رضا معظمی فقط ۱۴ سال سن داشته  و این ماجرا را یکی از پیچیده ترین و ماهرانه ترین نمونه های استثمار جنسی، فحشا و روسپی گری توصیف کرده است.