شهروند علی شریفیان: هفته پیش آلن گرین وود، روزنامه نگار، نویسنده و تحلیل گر سیاسی آمریکایی گزارشی منتشر کرد که در آن ادعا شده کانادا با شنود مکالمات تلفنی و دسترسی به پیام های الکترونیک رد و بدل شده بین وزیر و مقامات وزارت معادن و انرژی برزیل به جاسوسی صنعتی علیه برزیل دست زده است. گرین وود که گاه به گاه برای روزنامه گاردین چاپ انگستان مقاله و گزارش می نویسد، گفته است اطلاعات مربوط به این جاسوسی به وسیله ادوارد اسنودن که برای آژانس امنیتی آمریکا کار می کرده و اکنون فراری است، در اختیار او گذاشته شده است.

الن گرین وود

الن گرین وود

با انتشار این گزارش، وزارت امور خارجه برزیل سفیر کانادا را فراخواند و ضمن شکایت از این اقدام کانادا، به او اعتراض کرد و خواستار توضیح شد. جان برد، وزیر امور خارجه دولت کانادا تقریبا هیچ اظهارنظری در این باره نکرده و تنها گفته همه کشورها به جمع آوری اطلاعات می پردازند. برزیل اما می گوید کانادا برای اطلاع از جزییات طرح ها و برنامه های برزیل درباره معادن و منابع طبیعی این کشور به جاسوسی دست زده است.

بعد از انتشار اولین گزارش ها، آلن گرین وود اعلام کرد جزئیات، مدارک و اسناد بیشتری درباره جاسوسی صنعتی کانادا در برزیل را به زودی منتشر خواهد کرد.

با بازتاب گسترده خبر اتهام جاسوسی کانادا در برزیل، خبرنگاران در بالی، پایتخت اندونزی پرسش هایی برای استفن هارپر، نخست وزیر کانادا مطرح کردند. هارپر برای شرکت در اجلاس سران کشورهای آسیا و حوزه اقیانوس آرام در بالی بسر می برد. هارپر اما به گزارش تری میلوفسکی، خبرنگار سی بی سی که نخست وزیر را در این سفر همراهی می کند، تلاش کرد از پاسخ دادن به پرسش ها خودداری کند و تنها گفته است مقامات وزارت امور خارجه کانادا با همتایان برزیلی خود در این زمینه تماس گرفته اند.