شهروند علی شریفیان: در  تورنتو استار دوم اکتبر گزارشی درباره ی خط لوله انتقال نفت آمده که به ساکنان تورنتو مربوط می شود.

تورنتو یکی از چند شهری است که خط لوله ۶۳۹  کیلومتری انتقال نفت ­ خام تولید شده از شن های نفتی آلبرتا از آن می گذرد. قسمت هایی از این خط لوله که از چند شهر و از جمله تورنتو، از زیر پای مردم شهر می گذرد، در ۳۷ سال گذشته موضوع نگرانی، زیر نظر و بازرسی بوده است. مدتی است که قرار شده ظرفیت انتقال نفت از طریق این خط لوله از ۲۴۰ هزار به ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده شود. این خط لوله نفت آلبرتا را به پالایشگاه های کبک می رساند. برای این کار شرکت صاحب خط لوله قصد دارد قسمت هایی را که از تورنتو می گذرد وسعت دهد و از قسمت های پر جمعیت و پر عبور و مرور شهر مثل تقاطع یانگ و فینچ، عبور دهد.

map

 شاخه «ب ۹» این خط لوله از زیر شهر تورنتو می گذرد. مثلا قسمتی از این شاخه در ساب وی فینچ در دو متری زیر پیاده رو و ۶۰ سانتی متر بالاتر از شالوده ایستگاه، بین راه پله های برقی خیابان بیشاپ و قسمت ورودی پله هایی که به ترمینال مترولینکس  ختم می شود، عبور می کند.

خطر بالقوه این خط لوله که هر روزه هزاران نفر از روی آن عبور می کنند، این است که شرکت مسئول آن، تی تی سی و یا سازمان آتش نشانی هیچکدام نقشه و طرح مشخصی برای مقابله با حوادث احتمالی حاصل از نشت نفت و یا آتش گرفتن آن ندارند و در صورتی که چنین حوادثی اتفاق بیفتد احتمال دارد به فاجعه تبدیل شود.

یکی از اعضای شورای شهر به نام  آنتونی پروزا که با اصرار توانسته دیگر اعضا را به تشکیل جلسه ای برای بررسی حفاظتی و پیش بینی های ایمنی برای مقابله با حوادث احتمالی وادار کند، در مورد خطر بالقوه عبور این خط لوله اظهار نگرانی کرده است.

شهرداری تورنتو به مسئولان شرکت

Enbridge هشدار داده است، اما با این وجود به نظر می رسد مدیران بهره برداری از این خط لوله همچنان برنامه خاصی طرح نکرده اند.

علاوه بر ساب وی فینچ این خط لوله در مناطق دیگر هم در زیر زمین و از زیر پای تورنتویی ها می گذرد. با توجه به برنامه بالا بردن ظرفیت انتقال نفت از طریق این خط لوله قرار است یک جلسه عمومی برای شنیدن کسانی که نظری به صورت نوشته تا روز پنجشنبه سوم اکتبر ارائه کرده بودند، از سوی مقامات مسئول ایمنی این خط لوله  از ۱۶ تا ۱۹ اکتبر در تورنتو برگزار شود. ­

 ­

­