شهروند علی شریفیان: از زمانی که کانادا روز ۷ سپتامبر ۲۰۱۲ با اخراج دیپلمات های جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران بطور کامل قطع کرد تا کنون دو کشور هیچ اقدامی در زمینه تجدیدنظر و یا گشایش دفتر نمایندگی انجام نداده اند. قطع روابط دیپلماتیک کانادا با ایران با عکس العمل های متفاوت و با مخالفت و موافقت های ایرانیان کانادا روبرو شد. از آن پس ایرانیان زیادی برای انجام امور کنسولی با مشکلات متعددی  روبرو بوده اند.

 بر اساس اطلاعات به دست آمده چند هفته ای است که مرکزی با عنوان «دفتر پیشخوان ۱۱۰ کنسولی ایرانیان کانادا» در خیابان سینت ژاک در(لاشین) مونترال راه اندازی شده است. مرکز در واقع در محل مرکز اسلامی ایرانیان مونترال قرار دارد. این مرکز سایت اطلاع رسانی، یک شماره تلفن رایگان که از همه کانادا می توان برای استفاده از خدماتش با آن تماس گرفت و دو شماره تلفن هم برای تماس ایرانیان ساکن مونترال دارد. «دفتر پیشخوان۱۱۰ کنسولی ایرانیان کانادا» در نشریه پیوند چاپ مونترال هم درباره خدمات خود تبلیغاتی منتشر کرده است.

LOGO-iranian-islamic-centre-montreaL

 مایکل پترو، روزنامه نگار عضو تحریریه مک لینز، نشریه مشهور کانادا درباره این مرکز تحقیقاتی کرده و از جمله با مقامات وزارت امور خارجه هم وجود چنین مرکزی را در میان گذاشته است. در گزارش مایکل پترو که تحت عنوان Unofficial Iranian consulate opens in Montreal  به تاریخ پنجشنبه ۳ اکتبر در سایت مک لینز منتشر شده، او درباره این مرکز با شیخ صالح سیبویه که ظاهرا مسئولیت این مرکز را بر عهده دارد، گفت وگویی هم انجام داده است.

سیبویه به مک لینز گفته که او به درخواست وزارت امور خارجه ایران انجام این کار را پذیرفته و این مرکز برای حل مشکلات ایرانیان ساکن کانادا راه اندازی شده و توضیح داده (نقل به مفهوم) که تعدادی زیادی از ایرانیان می خواهند سفر کنند و پاسپورت ندارند. بچه هایشان به دنیا می آیند و نیاز به مدارک شناسایی و شهروندی ایران دارند. و او به خاطر کمک به ایرانیان انجام این کار را پذیرفته است.

از سوی دیگر خبرنگار مک لینز با مقامات وزارت امور خارجه و تجارت و توسعه درباره این مرکز تماس گرفته است. جان بابکوک، یکی از سخنگویان وزارتخانه گفته است در حال حاضر هیچ تشکیلاتی به طور رسمی اجازه ارائه هیچگونه خدمات کنسولی را به ایرانیان در کانادا ندارد و پلیس آر سی ام پی مسئول تحقیق و بررسی هر اقدام غیرقانونی در این زمینه است. اما شیخ صالح سیبویه به مک لینز گفته که تاکنون هیچ مشکلی با مقامات کانادا نداشته و همه آنها  او را به خوبی می شناسند.

با اطلاع از گشایش این مرکز گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی و حضور و فعالیت نمایندگان آن در کانادا، در فیس بوک صفحه ای راه اندازی کرده و خواهان بسته شدن این  مرکز شده اند.

شهروند با کسب اطلاع از وجود چنین مرکزی، با آن تماس گرفته و درخواست کرد تا با مسئول یا مسئولان آن گفت وگویی انجام داده و از چگونگی راه اندازی چنین مرکزی اطلاعات لازم را کسب و اطلاع رسانی کند. پس از تلاش بسیار تماس با شیخ صالح سیبویه برقرار شد اما با وجود گفت وگوی غیررسمی او حاضر نشد گفت وگوی رسمی داشته باشد و به طور رسمی اطلاعات لازم را در اختیار شهروند بگذارد.

گفته می شود که احتمالا به زودی مرکز مشابهی هم در تورنتو برای دادن خدمات مشابه به ایرانیان ساکن این شهر، راه اندازی خواهد شد.