۱۰اکتبرتا ۱۷اکتبر۲۰۱۳

 

 

توافق ایران و بریتانیا برای معرفی کاردار تا دو هفته دیگر

رادیو فردا: روز چهارشنبه ۲۴ مهر ایران و بریتانیا در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در ژنو توافق کردند تا طی دو هفته آینده کاردارهای خود را به طرف دیگر معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا این توافق در پی دیدار دو جانبه صبح چهارشنبه مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران، با سایمون گس، معاون وزیر امور خارجه انگلیس، در حاشیه مذاکرات ژنو حاصل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در پایان روز اول نشست ایران و ۱+۵ در ژنو در جمع خبرنگاران گفت که ملاقات معاونان وزرای خارجه ایران و انگلیس در ژنو «به درخواست انگلیس» صورت گرفته است.

وزارت خارجه بریتانیا به خبرگزاری فرانسه گفت که درباره این ملاقات و توافق بر سر معرفی کاردار «به زودی اطلاعیه‌ای صادر خواهد شد.»

ویلیام هیگ و محمد جواد ظریف، وزرای خارجه بریتانیا و ایران، روز ۱۶ مهرماه سال جاری توافق کردند که نسبت به تعیین کاردار غیر مقیم در پایتخت‌های یکدیگر اقدام کنند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، شانزدهم مهرماه اعلام کرد برقراری مجدد روابط ایران و بریتانیا در سطح کاردار، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی انجام شده است.

تا آذرماه سال ۱۳۹۰ که عده‌ای به طور «سازماندهی شده»،  به سفارت بریتانیا حمله کرده و عکس ملکه این کشور را پایین کشیدند، دو طرف در پایتخت‌های یکدیگر سفیر داشتند.

پس از این حمله  بریتانیا سفارت خود در تهران را بست و خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی از خاک این کشور شد. پس از تعطیلی سفارت‌خانه ‌های دو کشور، سفارت سوئد در تهران حافظ منافع دولت انگلیس و دولت عمان حافظ منافع دولت ایران در لندن شد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، یکی از نخستین مقام‌های کشورهای غربی بود که پس از پیروزی حسن روحانی، ابراز امیدواری کرده بود که روابط با ایران بهبود یابد. وی در نیویورک به همتای خود محمدجواد ظریف هم ملاقات دوجانبه داشت تا از این طریق بهبود روابط حاصل شود.

هیگ گفته است که اگر تهران خواهان تخفیف در تحریم‌ها است نیاز دارد که دست به «تغییرات اساسی» بزند و هم‌چنین اظهار داشته‌است که آینده مناسبات دو کشور منوط به برداشتن گام‌های ملموس از سوی ایران است.

 

مذاکرات ۱+۵ در ژنو

طرح ایران شامل بازرسی سرزده نیز می‌شود

talk

رادیو فردا: عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات دوروزه ژنو، روز چهارشنبه، ۲۴ مهر، گفت که طرح پیشنهادی ارائه‌شده توسط ایران شامل اعطای اجازه برای بازرسی جامع‌تر از تأسیسات هسته‌ای ایران نیز می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر این‌ که «موضوع مذاکره بر سر سطح غنی‌سازی و اجرای پروتکل الحاقی در پیشنهاد ایران که امروز به ۱+۵ ارائه شد وجود دارد و از نظر ایران قابل بحث است؟» گفت: هیچ‌ یک از این مباحث در گام اول پیشنهاد ایران نیست، اما بخشی از گام پایانی پیشنهاد ایران است.»

پذیرش پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از سوی ایران، امکان بازرسی‌های سرزده و جامع‌تر از تأسیسات هسته‌ای را برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم می‌کند.

مذاکرات ژنو که دومین دور مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی است روز چهارشنبه وارد روز دوم خود شد.

به گزارش ایسنا، عباس عراقچی درباره روز نخست مذاکرات گفت: «مذاکرات بسیار جدی و واقعی بود و با روحیه حل مشکلات انجام می‌شد و هر دو طرف از این موضوع راضی بودند.»

عراقچی اظهار داشت: «برای همه خط قرمزهایی که داریم راه حل جدید پیدا کرده‌ایم. برای هر نگرانی یک راه حل وجود دارد. به طور مثال اگر خروج مواد برای ما یک خط قرمز است، راه حل رفع نگرانی‌های مربوط آن را هم مشخص کرده‌ایم.»

وی افزود: «در این باره که مذاکرات پیشرفت داشته است یا نه فردا می‌توانیم قضاوت کنیم. امروز بحث‌ها مربوط به ایران بود. فردا بحث‌های مربوط به آنها مطرح می‌شود.»

قرار است روز چهارشنبه درباره گام‌های متقابل ۱+۵ یعنی نحوه لغو تحریم‌ها بحث و گفت‌وگو شود.

به گفته عباس عراقچی، «دیدار بعدی ایران و ۱+۵ احتمالا تا یک ماه دیگر خواهد بود و احتمالا دیدار بعدی نیز در ژنو خواهد بود.»

 

صدور دادخواست برای پرونده ۱۶ میلیاردی دانشگاه ایرانیان

رادیو فردا: دادستان جدید دیوان محاسبات کشور می‌گوید، برای پرونده ۱۶ میلیارد تومانی دانشگاه ایرانیان که مدیریت آن را محمود احمدی‌نژاد بر عهده دارد دادخواست‌های لازم صادر شده است، اما هنوز مجازات متخلفان مشخص نیست.

فیاض شجاعی روز سه‌شنبه، ۲۳ مهر در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم، تاکید کرد که برداشت ۱۶ میلیارد تومان از حساب دولت متضمن «نفع شخصی» بوده و دادسرا و دیوان محاسبات نیز با رصد سریع ماجرا، این پول را به حساب بیت‌المال برگردانده است.

ماجرای برداشت ۱۶ میلیارد تومان از حساب دولت به آخرین روز ریاست محمود احمدی‌نژاد در قوه مجریه برمی‌گردد.

این پول به حساب مشترکی به نام آقای احمدی‌نژاد و حمید بقایی، معاون سابق او، واریز شده بود در حالی که ادعا می‌شد قرار است برای راه‌اندازی دانشگاه ایرانیان به مصرف برسد.

در نهایت نیز دیوان محاسبات دستور به توقیف این حساب داد و تمام ۱۶ میلیارد تومان به حساب دولت بازگشت، اگرچه مسئولان دانشگاه ایرانیان مدعی بودند که آنها «به دلیل جلوگیری از ایجاد شبهه»، «کمک دریافتی» از دولت را به نهاد ریاست جمهوری بازگردانده‌اند.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد به‌طوری که چندی بعد مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از ارجاع پرونده دانشگاه ایرانیان به دادستان عمومی و انقلاب تهران خبر داد.

به گفته افضلی‌فرد، اقدام محمود احمدی‌نژاد بر اساس ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی از مصادیق «هزینه در غیر امور معین برای مقام رئیس جمهوری بوده و از این نظر قابل پیگرد قانونی است».

اکنون نیز دادستان جدید دیوان محاسبات تاکید می‌کند که اقدام مسئولان دانشگاه ایرانیان «مجرمانه» بوده است.

وی اظهار داشت: «برای این پرونده از نظر رسیدگی و اعمال مجازات‌های اداری دادخواست‌های لازم صادر شده است. از نظر وصف مجرمانه هم آن را به مرجع قضایی اعلام کرده‌ایم.»

دانشگاه غیرانتفاعی ایرانیان در آخرین روزهای ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مجوز خود را از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفت. آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده بود که قصد دارد با اتمام دوران ریاست جمهوری خود، بیشتر اوقاتش را صرف این دانشگاه کند.

 

انتقاد رفسنجانی از «جعبه سانسور» تلویزیون و فضای امنیتی دانشگاه‌ها

رادیو فردا: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز سه‌شنبه، ۲۳ مهر، از جو امنیتی در دانشگاه‌های کشور و سانسور اخبار در رادیو و تلویزیون دولتی ایران انتقاد کرد و خواستار تغییر فضا شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای هاشمی که اکنون در استان کرمانشاه به‌ سر می‌برد یک روز پس از سخنرانی نیمه‌تمام خود در این استان که به اغتشاش انجامید، این بار فضای دانشگاه‌های کشور را امنیتی خواند و رادیو و تلویزیون دولتی ایران را نیز «جعبه سانسور» نامید.

به گفته او، دانشگاه‌ها باید از «قید و بند امنیتی» رها شوند و دیگر «دانشجوی اخراجی و ستاره‌دار» وجود نداشته باشد.

وی همچنین گفت: «مردم ایران نیز دیگر تحت تاثیر صدا و سیما و جعبه‌ای که مطالب را با سانسور به مردم تحویل می‌دهد نیستند، بلکه ایرانیان آگاه شده‌اند و عقل خود را دست جعبه‌ای که سانسور می‌کند نمی‌دهند.»

آقای هاشمی رفسنجانی در سال‌های گذشته به دفعات بر ضرورت اطلاع‌رسانی بدون سانسور در کشور تاکید کرده و از آن جمله رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک را «امری مبارک» برای جهان نامیده، در حالی که فیس‌بوک در ایران تحت سانسور دولتی قرار دارد و فیلتر است.

اما سفر اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به کرمانشاه با حاشیه‌هایی نیز همراه بوده است، به‌ طوری که روز دوشنبه، ۲۲ مهر، یکی از سخنرانی‌های او به خاطر شعارهای پی در پی «مرگ بر آمریکا» ناتمام ماند.

این ماجرا در پی بازنشر خاطرات آقای هاشمی در پایگاه اطلاع‌رسانی او به وقوع پیوست که ادعا می‌کرد آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، با حذف شعار علیه آمریکا و شوروی سابق در رسانه‌های دولتی موافق بود.

آقای رفسنجانی ساعاتی پس از این سخنرانی نیمه‌تمام به‌ طور غیرمستقیم دولت پیشین ایران را مسئول این رویداد دانست و از ترویج «افراطی‌گری» در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد.

او در سخنرانی روز سه‌شنبه خود نیز نسبت به حکومت بر مردم با «زور و تهدید» هشدار داد و گفت: «ممکن است بتوان با زور و تهدید مردم را آرام نگه داشت، اما این خلاف فطرت انسان است؛ این آرامش ساختگی همیشه یکنواخت نیست و جزر و مد دارد.»

وی در نهایت تاکید کرد که «با تعصب و لجاجت و دروغ‌گویی نمی‌توان جلوی آگاهی ملت را گرفت و این که هیچ لجوج و دروغ‌گویی در دنیای امروز پیروز نمی‌شود.»

پرداخت یارانه مهرماه به تعویق افتاد

روزنامه شرق: یکشنبه، نوبخت، سخنگوی دولت از احتمال توقف پرداخت یارانه نقدی خبر داد و سه شنبه جهانگیری از تعویق پرداخت یارانه مهرماه گفت.

معاون اول رییس‌جمهور در مراسم روز جهانی استاندارد صراحتا این خبر را اعلام کرد: «متاسفانه دولت مجبور شده بخشی از نیازمندی‌های بخش‌های مختلف کشور را از طریق واردات تامین کند. در ضمن تاکنون دو ماه از یارانه‌ها پرداخت شده است و ماه سوم که قرار بود امروز (دوشنبه) پرداخت شود با چند روز تاخیر پرداخت خواهد شد.»

او باز هم مانند سایر دولتمردان از کسری‌ ماهانه یارانه‌های نقدی گفت: «ماهانه سه‌هزارو۵۰۰‌میلیاردتومان یارانه نقدی به حساب خانوارها واریز می‌شود. تصور مردم این است که کل این مبلغ از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی جبران می‌شود در حالی که تنها ۵۰‌درصد این مبلغ از طریق حامل‌های انرژی تامین می‌شود و مابقی باید به صورت نقدی در اختیار تولید و هزینه‌های جاری قرار گیرد.»

جهانگیری سخنان خود را درخصوص یارانه‌ها اینگونه ادامه داد: «از رقم سه‌هزار و ۵۰۰‌ میلیارد تومانی یارانه نقدی فقط یک‌هزارو۸۰۰ تا دوهزارو۸۰۰ از محل افزایش قیمت‌ها تامین می‌شود. کسری بودجه دولت باعث شده وزارتخانه‌های نفت و نیرو با فشارهای متعددی روبه‌رو شوند.»

وی اضافه کرد: «در کنار مشکلات اخیر سقوط ارزش پول ملی کشور نیز باعث شد فاصله قیمت انرژی موجود در کشور با قیمت بین‌المللی تفاوت فاحشی پیدا کند.»

این پیشنهاد در شرایطی مطرح می‌شود که آخرین گزارش‌ها از تورم ۱/۴۰درصدی خبر می‌دهند و این موضوع هر ماه قدرت خرید یارانه ۴۵‌هزارو۵۰۰تومانی را کاهش می‌دهد و اگر این مبلغ سه یا شش ماهه پرداخت شود ارزش خود را بیش از گذشته از دست خواهد داد.

آثار رشد اقتصادی منفی سال ۹۱ در سال‌جاری به‌خوبی نمایان است. در بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و… همچنان به واردات نیازمندیم. متغیرهای کلان اقتصادی چون تورم و بیکاری به اعدادی رسیده‌اند که خبر از انفجار اقتصادی می‌دهند. تورم ۴۰/۱ درصدی که ایران را در جهان به رتبه ‌اول رساند، به همراه نرخ بیکاری ۲۵درصدی جوانان ۲۰ تا ۳۰سال، همگی از وخامت اوضاع حکایت می‌کنند در حالی‌که دولت هشتم اقتصاد را در وضعیت معقولی به دولت نهم تحویل داد. همین اعداد و ارقام منفی است که کار را برای دولت یازدهم سخت می‌کند و علاوه ‌بر این به سرمایه و تدبیر زیاد و صبر و حوصله مردم هم نیاز دارد.

 

 

سخنگوی خانه موسیقی خواستار آزادی پخش صدای‌ زنان شد

رادیو آلمان: در جشن چهاردهمین سال تاسیس “خانه موسیقی ایران” سخنگوی این نهاد صنفی در حضور معاون وزیر ارشاد خواستار پخش صدای زنان خواننده شده. داریوش پیرنیاکان گفت: «خواست مهم خانه موسیقی آزادی پخش صدای زنان است.»

جشن چهاردهمین سال تاسیس “خانه موسیقی ایران” شامگاه دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ در تالار وحدت برگزار شد، به‌گزارش خبرگزاری فارس داریوش پیرنیاکان سخنگوی “خانه موسیقی” در حضور معاون وزیر ارشاد خواستار آزاد شدن صدای زنان در ایران شد.

پیرنیاکان با اشاره به این نکته که در فقه اسلامی هیچ اثری از “حرام بودن موسیقی” نیافته است گفت: «۳۴ سال است که در عرصه موسیقی زمستان است. هنوز موسیقی را این‌جا حرام می‌دانند. هیچ روایتی نیست که نشان دهد موسیقی حرام است و درست نیست که این خیل عظیم جمعیت شنوندگان موسیقی را نادیده بگیریم. از فقها می‌خواهم توضیح دهند در کجای دین موسیقی حرام اعلام شده است؟ به علاوه خواسته‌ی مهم خانه موسیقی پخش شدن صدای زنان است.»

به گفته داریوش پیرنیاکان نیمی از هنرمندان موسیقی، زنان هستند که در ایران اجازه خواندن ندارند. وی “اصلاح شیوه ممیزی در حوزه موسیقی”، “صدور مجوز‌ها”، “تامین سالن اجرای کنسرت” و ” نمایش سازها در تلویزیون” را خواسته‌های اهالی موسیقی ایران معرفی کرد.

حسین علیزاده: چرا صدای زن را از حافظه موسیقایی ما پاک کرده‌اند؟

به‌گزارش روزنامه “بهار” حسین علیزاده آهنگساز برجسته ایران و رهبر گروه “هم‌آوایان” جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ با اشاره به تفکیک جنسیتی در موسیقی ایران گفت:«این‌که فکر کنیم هرجایی زنان حضور دارند باید احساس خطر کنیم درست نیست، زیرا هنر بدون زن وجود ندارد و در همه مسائل زن و مرد باهم شریک هستند.»

حسین علیزاده پیش‌تر نیز با اشاره به “پاک شدن صدای زنان از حافظه موسیقایی ۳۰ ساله‌های امروز” گفته بود: «چرا صدای زن را از حافظه موسیقایی ما پاک کرده‌اند؟ من با هرگونه تفکیک جنسیتی مخالفم. مگر تنها مردان می‌توانند هنرمند باشند و آواز بخوانند؟»

پس از انقلاب اسلامی ایران پخش صدای آواز زنان ممنوع شده است.

 

 

میراث احمدی‌نژاد برای دولت روحانی؛

 ۱۸۳ هزار میلیارد تومان بدهی

رادیو آلمان: بودجه عمومی دولت ایران طی ۸ سال گذشته دو برابر شده، اما هم‌زمان کسری بودجه بدون نفت به دو برابر و کسری تراز عملیاتی به ۴ برابر رسیده است. دولت روحانی باید ۱۸۳هزار میلیارد تومان بدهی‌ دولت احمدی‌نژاد را بپردازد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که دولت‌ احمدی‌نژاد در پایان دو دوره ۴ ساله ماموریت خود در مجموع ۱۸۳ هزار میلیارد تومان بدهی به‌بار آورده که دولت یازدهم مجبور به بازپرداخت آن است.

در همین گزارش قید شده که از مجموع ۵ هزار و ۵۴۰ طرح عمرانی در محدوده زمانی ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱ فقط یک‌هزار و ۴۰۰ طرح به بهره‌برداری رسیده و در مقابل یک‌هزار و ۶۰۰ طرح جدید کلید خورده است.

این گزارش می افزاید، براساس قوانین بودجه برای تکمیل این پروژه‌ها ۲۲۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود، اما در عمل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به این طرح‌ها اختصاص یافته است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید می‌کند که این امر نشان‌دهنده ناکارآمدی شدید و تاثیر عوامل غیرکارشناسی بر ارزیابی‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی این طرح‌ها بوده است.

پرداخت یارانه ها از جیب دولت یازدهم

گزارش تازه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی همچنین نشان می ‌هد بدهی‌های دولتی به سیستم بانکی از ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۸۳ به حدود ۱۲۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ رسیده و میزان بدهی دولت به بانک مرکزی هم در همین بازه‌ زمانی از ۱۳ هزار میلیارد تومان به ۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بدهی بخش دولتی به بانک های خصوصی و موسسات اعتباری هم از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۸۳ به ۵۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ بالغ شده است.

طبق این گزارش روند بدهی‌های دولتی به بخش غیر دولتی، که تا سال ۱۳۸۸ سیر صعودی ملایمی را طی می‌کرده، به یکباره بین سال‌های ۸۹ تا ۹۱ (که هم‌زمان با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌هاست) به‌صورت جهشی افزایش یافته‌ است. براساس اطلاعات منتشر شده، منابع حاصله برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فقط کفاف ۵۰ درصد پرداخت‌های نقدی را داده است.

هم‌زمان دفتر مطالعات و برنامه و بودجه مرکز پژوهش های مجلس ایران نیز با ارائه گزارشی از عملکرد کلان اقتصادی دولت بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ به شکاف عمیقی در وضعیت اقتصادی کشور در قیاس با منابع استفاده شده اشاره می‌کند.

طبق این گزارش، بهره‌مندی نامناسب به‌ویژه از منابع ارزی کشور در دولت های نهم و دهم تشدید شده است. یکی از نمونه‌های مورد اشاره در این گزارش صرف منابع ارزی کشور در مقایسه با رشد اقتصادی است.

تحلیل‌‌های این گزارش نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ به‌طور متوسط به ازای هر یک درصد رشد اقتصادی در هر سال، ۸ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار هزینه شده است. در حالی که در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴همین میزان رشد، معادل ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه برداشته است.

چک‌هایی که احمدی‌نژاد از حساب روحانی کشید

گزارش مجمع پژوهش‌های مجلس مجموع با تاکید بر ۱۸۳ هزار میلیارد تومان بدهی دولت احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که از این مبلغ ۵۵ هزار میلیارد تومان بدهی به بخش خصوصی، ۵۳ هزار میلیارد تومان به بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی و ۷۵ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی است.

در حال حاضر سازمان هدفمندی ۵ هزار میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان، شرکت نفت نزدیک به ۲۳ هزار میلیارد تومان، شرکت بازرگانی دولتی و شرکت دام‌گستر ۸ هزار میلیارد تومان، سازمان توسعه برق ایران نزدیک به ۲هزار میلیارد تومان و بانک مسکن بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکارند.

بر این مبنا بیشتر طرح‌های کلیدی دولت دهم چه در زمینه هدفمندی یارانه‌ها و چه مسکن مهر از محل استقراض از بانک مرکزی تامین شده، اما دولت روحانی مسئول بازپرداخت این حجم عظیم از بدهی های دولتی است.

سازمان منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی جایزه نوبل صلح را برد

رادیو آلمان: کمیته صلح نوبل “سازمان منع کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی” را به عنوان برنده جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۱۳ معرفی کرد. این سازمان هم اینک نقش اصلی در نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه ایفا می‌کند.

سازمان منع کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی (OPCW) مستقر در شهر لاهه در هلند، نزدیک به ۵۰۰ کارمند و بودجه‌ای سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار دارد. این سازمان در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد و بر اساس قراردادی جداگانه با سازمان ملل متحد همکاری دارد. وظیفه اصلی این سازمان نظارت بر اجرای کنوانسیون سازمان ملل در مورد سلاح شیمیایی در جهان است که در ۱۳ ژانویه سال ۱۹۹۳ به امضا رسید.

ریاست OPCW در سال ۲۰۱۰ به احمد اوزومچو، دیپلمات اسبق ترک، سپرده شد. این سازمان تا پیش از ایفای نقش اصلی در عملیات نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه برای بخش بزرگی از افکار عمومی دنیا ناشناخته بود.

هم اینک تیمی متشکل از ۳۰ کارشناس این سازمان به همراه کارمندان سازمان ملل متحد در سوریه به سر می‌برند. به گفته کارشناسان این سازمان سوریه تا کنون همکاری مناسبی را از خود نشان داده و برآوردها حاکی از نابودی تسلیحات شیمیایی این کشور تا اواسط سال ۲۰۱۴ است.

تلویزیون دولتی نروژ ساعاتی پیش از انتشار بیانیه رسمی کمیته صلح نوبل نام OPCW را به عنوان برنده گزارش کرده بود. انتخاب OPCW به عنوان برنده نوبل صلح تا اندازه زیادی غافلگیرکننده بوده، زیرا نام این سازمان پیش‌تر در میان نامزدهای احتمالی مطرح نشده بود. این برای دومین بار متوالی است که جایزه نوبل صلح به یک سازمان تعلق می‌گیرد. سال گذشته اتحادیه اروپا این جایزه معتبر را از آن خود کرد.

جایزه نوبل صلح به مبلغ یک میلیون و دویست و پنجاه هزار دلار روز ۱۰ دسامبر در سالروز درگذشت آلفرد نوبل، شیمیدان سوئدی و مخترع دینامیت، در شهر استکهلم پایتخت سوئد اهدا می‌شود.

زلزله هفت ریشتری فیلیپین دستکم ۹۳ کشته بر جای گذاشت

رادیو فردا: تلفات زلزله هفت و دو دهم ریشتری که روز سه‌شنبه، ۲۳ مهر، جزیره مرکزی فیلیپین به نام «بوهول» را لرزاند، دستکم ۹۳ کشته بر جای گذاشته است.

گزارش‌ها حاکی است که امدادگران تلاش می‌کنند به بیماران بستری در یک بیمارستان که بر اثر زلزله ویران شده، دسترسی پیدا کنند. ستون‌های قدیمی کلیساها فرو ریخته‌اند و مناطق وسیعی بدون برق مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، زلزله فیلیپین ساعت ۸:۱۲ دقیقه صبح رخ داده و مرکز آن ۳۳ کیلومتری جنوب شهر کارمن بوده است. در این شهر بسیاری از ساختمان‌های کوچک ویران شده‌اند.

همچنین بسیاری از پل‌ها و جاده‌ها نابود شده و این مسئله نجات آسیب‌دیدگان را با دشواری مواجه ساخته است. اما بیشترین آسیب به کلیساهای قدیمی وارد شده که متعلق به دوران استعمار اسپانیا هستند. در میان آنها از جمله قدیمی‌ترین کلیسای کشور به نام «فرزند مقدس» متعلق به قرن شانزدهم قرار دارد که برج ناقوس آن ویران شده است.

تقریبا نیمی از یک کلیسای سنگ آهکی متعلق به قرن هفدهم در شهر لوبوک نیز تخریب شده است.

به علت آن که مرکز زلزله در خشکی قرار داشت، علی‌رغم شدت بالای آن، باعث وقوع سونامی نشده و گزارش‌ها حاکی از آن است که به علت تعطیلی ادارات و مدارس در عید قربان، جان بسیاری از کارکنان، دانشجویان و دانش‌آموزان از مرگ نجات یافته است.

زلزله سال گذشته در آب‌های نزدیک جزیره نگروس در مرکز فیلیپین نیز حدود ۱۰۰ کشته بر جای گذاشته بود.

استعفای گروهی از ژنرال‌های ترکیه در اعتراض به رای دادگاه

رادیو فردا: شماری از فرماندهان نیروی دریایی ارتش ترکیه در اعتراض به تایید رای دادگاه علیه ۲۳۷ نظامی سابق ترکیه به اتهام کودتا علیه دولت، توسط دادگاه تجدید نظر، از سمت خود استعفا کردند.

روزنامه جمهوریت ترکیه، دوشنبه ۲۲ مهرماه گزارش داد که آتیلا کزک و سامی اورگوچ دو فرمانده گارد ساحلی ترکیه به همراه حداقل ۵ نظامی ارشد این کشور از سمت خود استعفا کرده‌اند.

زمزمه بازداشت ده‌ها نظامی ارشد ترکیه به اتهام طراحی کودتای موسوم به «بالیوز» (چکش بزرگ) دی ماه ۱۳۸۹ در مطبوعات ترکیه انعکاس یافت و شعبه ۱۰ دادگاه جرایم سنگین استانبول ۳۱ شهریور سال گذشته ۲۳۷ نظامی ترکیه را به حبس محکوم کرد. اتهام آنها تلاش برای سرنگونی دولت اردوغان از طریق کودتای نظامی در سال ۲۰۰۳ است.

جمهوریت می‌نویسد که دادگاه تجدید نظر ترکیه ۱۷ مهرماه سال جاری حکم حبس ۲۳۷ نظامی سابق را تایید کرد.

پیش از این دریادار نصرت گونر فرمانده کل نیروی دریایی ترکیه در اعتراض به دادگاه نظامیان استعفا کرده بود. استعفای وی به علت بازداشت چندین فرمانده ارشد تحت رهبری صورت گرفته بود.

بر اساس این گزارش، ژنرال گونر آبان ماه سال گذشته گفته بود که اتهام توطئه بالیوز بیش از دیگر نیروهای نظامی ترکیه، متوجه نیروی دریایی شده است.

بسیاری از نظامیان ارشد بازداشت شده، بر اساس رای دادگاه در شهریور سال گذشته به ۱۵ تا ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

برخی از منتقدان دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان می‌گویند که وی درصدد تضعیف هرچه بیشتر قدرت نظامیان سکولار طرفدار جدایی دین از سیاست است.

تندباد دریایی در ژاپن ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت

بی بی سی: در ژاپن حداقل سیزده نفر بر اثر سیل و رانش زمین ایجاد شده توسط یکی از قوی‌ترین تندبادهای دریایی چند سال اخیر این کشور کشته شده‌اند.

بسیاری از کشته‌شدگان از جزیره اوشیما در جنوب توکیو هستند که خانه‌هایشان به دلیل رانش زمین و سیل ویران شده است.

تندباد دریایی ویفا با عبور از سواحل ژاپن به سوی شمال شرقی این کشور، محل نیروگاه اتمی فوکوشیما در حرکت است.

تپکو، شرکت پیمانکار نیروگاه فوکوشیما برای جلوگیری از بروز مشکل، دست به تخلیه آب باران از داخل این نیروگاه زده است.

در سراسر ژاپن حمل و نقل به دلیل بارش سهمگین باران و وزش شدید باد با مشکل رو به رو شده است. در فرودگاه بین‌المللی توکیو هم پروازهای داخلی و خارجی لغو و مدارس پایتخت نیز تعطیل شده‌اند. مقام‌های ژاپن گفته‌اند که این شدیدترین تندباد دریایی طی ده سال اخیر بوده است.

روز چهارشنبه، ۱۵ اکتبر تنها در یک ساعت در جزایر اوزو اوشیما، ۱۲۲ میلی‌متر باران بارید. امدادرسانان به دلیل وضعیت نامناسب جاده‌ها و لغزندگی و رانش زمین برای کمک رسانی با مشکل رو به رو شده‌اند.

خبرگزاری رویترز گفته که به ۲۰ هزار نفر گفته شده که خانه‌های خود را ترک کنند.

توافق در سنای آمریکا بر سر بودجه کشور

رادیو آلمان: سران دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه در سنای آمریکا بر سر بودجه کشور توافق کردند که باید به تصویب مجلس نمایندگان برسد. انتقادهای شدید افکار عمومی آمریکا جمهوری‌خواهان را به عقب‌نشینی واداشت.

هاری راید، رهبر فراکسیون حزب دمکرات در سنای آمریکا و همتای او میچ مک‌کونل از حزب جمهوری‌خواه، روز چهارشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) خبر دادند که بر سر بودجه کشور و سقف بدهی‌های دولت توافق حاصل کردند.

راید گفت این توافق باید در کنگره آمریکا نیز تائید شود. به‌رغم تلاش سناتورها، هنوز مشخص نیست که آیا کاخ سفید و کنگره به توافقی نهایی دست خواهند یافت.

گفتنی است که تعداد سناتورهای دمکرات در سنا بیشتر از جمهوری‌خواهان است و جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند. ولی فشار افکار عمومی آمریکا و جهان باعث شد که جمهوری‌خواهان از مواضع تند خود فاصله گرفته و عقب‌نشینی کنند.

افکار عمومی آمریکا جمهوری‌خواهان را مسئول این بحران می‌دانند و جمهوری‌خواهان نگران هستند در آینده اکثریت خود را در مجلس نمایندگان از دست بدهند.

نمایندگان جمهوریخواه با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بر سر تصویب بودجه طرح بیمه درمانی رایگان شهروندان آمریکایی اختلاف دارند.

جان بوینر، رییس مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه از اوباما خواسته بود که اجرای طرح درمانی خود را یکسال به تاخیر بیندازد تا با تصویب لایحه بودجه و افزایش سقف بدهی‌ها، تعطیلی دولت فدرال پایان یابد. اما توافقی میان اوباما و نمایندگان حزب جمهوری‌خواه حاصل نشد.

گفته می‌شود کاخ سفید و کنگره تا امروز پنجشنبه فرصت دارند در رابطه با تصویب لایحه بودجه و افزایش سقف بدهی‌های دولت آمریکا به توافق برسند، در غیر این‌صورت وزارت خزانه‌داری این کشور توان مالی پرداخت همه هزینه‌های دولت را نخواهد داشت.

اقتصاددانان می‌گویند تعطیلی دولت خسارات زیادی به اقتصاد آمریکا وارد کرده است. اوایل هفته جاری نیز رئیس بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نسبت به ادامه تعطیلی دولت فدرال آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی ابراز نگرانی کرده بودند.

توافق کنونی سران جمهوری‌خواه و دمکرات در سنا اگر به تائید نمایندگان برسد تعطیلی دو هفته‌ای دولت آمریکا پایان خواهد یافت. طبق توافقات جدید، سقف بدهی دولت افزایش خواهد یافت. گفته می‌شود این توافق باعث خواهد شد سقف بدهی دولت آمریکا تا ۷ فوریه ۲۰۱۴ افزایش یابد.

پیش‌بینی می‌‌شود توافق سنای آمریکا احتمالا با رای سناتورهای دمکرات و نمایندگان معتدل جمهوری‌خواه در سنا تصویب شود. برخی از سناتورهای مخالف جمهوری‌خواه حتی پیشاپیش اظهار کردند که به توافق جدید حاصله رای موافق خواهند داد.

تد کروز، یکی از سران تندروی حزب جمهوری‌خواه که پیش از این هرگونه مصالحه‌ای را به دلیل لایحه اصلاحات بیمه درمانی اوباما نمی‌پذیرفت، اکنون اعلام کرده که توافق جدید سناتورها را می‌پذیرد. کروز جزو کسانی است که به جنبش به‌شدت محافظه‌کار “تی پارتی” تعلق دارد.

در صورتی‌که اکثریت سناتورها و نمایندگان بر سر تفاهم‌نامه جدید توافق کنند رئیس‌جمهور آمریکا آن را امضا خواهد کرد و تعطیلی دولت آمریکا پایان می‌یابد. اما اگر توافق حاصله تا روز پنجشنبه انجام نگیرد، آمریکا عملا قادر به پرداخت بدهی‌های خود نخواهد بود و فعالیت‌های دولت تعطیل خواهد بود.