Typical Single House Construction Stagessean-touss

 

در نوشته ی پیشین عنوان شد که به طور کلی مراحل ساخت یک ساختمان یک یا دو طبقه یک واحدی به سه مرحله کلی تقسیم می شود. این مراحل عبارتند از: مرحله اولیه ساخت که شامل تهیه نقشه ها، آماده سازی زمین و اخذ پروانه می باشد. مرحله دوم شامل ساخت است که خود به دوازده مرحله تقسیم می شود و مرحله نهائی ساخت شامل اخذ پروانه بهره برداری می باشد.

دوازده مرحله کلی که برای ساخت باید توسط سازنده در شروع کار و در جریان کار کنترل و برنامه ریزی شود به شرح زیر است:

۱) طراحی پلان ها، نقشه ها، برنامه ریزی بودجه ساخت و اخذ پروانه ساخت

این مرحله هم چنین به عنوان مرحله پیش از ساخت نیز نامبرده می شود. مدت زمانی که برای تهیه سری کامل نقشه ها، برآورد و تأمین هزینه ساخت و اخذ پروانه لازم است با توجه به شرایط زمین و خواسته های کارفرما و قوانین منطقه متفاوت است. بنابراین معمولاً برای انجام این مرحله زمان دقیقی در نظر گرفته نمی شود، اما معمولاً در تورنتو و برای یک منزل مسکونی دو طبقه تهیه نقشه های معماری و اخذ پروانه ساختمان دو تا سه ماه زمان خواهد برد.

۲) جانمایی ساختمان در سایت

اولین مرحله ساخت جانمایی ساختمان در سایت می باشد. در این مرحله  موقعیت کلی ساختمان نسبت به زمین توسط نقشه بردار و با توجه به نقشه های معماری در زمین مشخص می شود. دقت در جانمایی برای اطمینان از اجرای کار مطابق نقشه معماری و رعایت ضوابط عقب نشینی های ساختمان ضروریست. معمولاً این مرحله در یک یا دو روز انجام می گیرد.

۳) خاکبرداری و پی ریزی

پس از مشخص شدن موقعیت ساختمان در زمین و موقعیت فضاهایی که نیاز به خاکبرداری دارند، عملیات خاکبرداری و ترازبندی ارتفاعی انجام می شود. در این مرحله توجه به تاسیسات زیرزمینی شهری و استعلام از ادارات منطقه ای شهری ضروریست. پس از این مرحله قالب بندی پی ساختمان، اجرای میلگردها و قالب بندی و اجرای بتن انجام می گیرد. این مرحله معمولاً یک تا دو هفته زمان می برد.

۴)اجرای دیوارهای بتنی زیرزمین و اجرای فاضلاب

پس از اجرای پی ریزی و فونداسیون، مرحله بعد اجرای دیوارهای سازه ای بتنی اطراف ساختمان و اجرای فاضلاب و خاکریزی پشت دیوارهای بتنی است. این مرحله نیز معمولاً یک تا دو هفته زمان خواهد برد.

 

۵)اجرای دیوارهای چوبی داخلی و بیرونی و سقف

اجرای اسکلت ساختمان با سازه چوبی مرحله بعدی است که معمولاً دو تا چهار هفته زمان خواهد برد. اجرای دیوارهای محیطی اصلی ساختمان، پله ها، دودکش ها، سقف و کف طبقات در این مرحله انجام خواهد شد.

محدوده قرارگیری بازشوهای در و پنجره و سقف های شیشه ای نیز در همین مرحله انجام می گیرد. اجرای تراس های چوبی جلو و پشت ساختمان در مرحله دیگری انجام خواهد شد.

۶)اجرای در و پنجره ها

پس از اجرای اسکلت کلی ساختمان و دیوارهای محیطی، در و پنجره ها و یراق آلات وابسته به آن اجرا می گردند.

معمولاً این مرحله یک تا دو هفته زمان می برد ولی لازم است همزمان با شروع پروژه پنجره ها سفارش داده شوند. معمولاً عایق بندی پنجره ها در این مرحله انجام نمی شود.

۷)اجرای لوله کشی، سیستم گرمایش و سرمایش(تأسیسات مکانیکی) و تجهیزات الکتریکی

معمولاً این مرحله پس از تکمیل اسکلت ساختمان و اجرای دیوارهای داخلی انجام خواهد شد. در این مرحله وان های حمام، سینک های دستشویی، تاسیسات مکانیکی و تجهیزات الکتریکی  و سیم کشی برقی صورت خواهد گرفت که معمولاً دو تا چهار هفته به طول می انجامد.

۸)اجرای نمای ساختمان

اجرای این مرحله متناسب با جزییات و مصالح مد نظر برای اجرای نمای ساختمان می تواند بین دو تا چهار هفته زمان ببرد. در این مرحله سنگ، آجر یا استاکوی نما و مصالح نهایی نما اجرا می شود.

 

۹) عایق بندی حرارتی و برودتی

اجرای این مرحله بین دو تا سه هفته زمان ببرد. در این مرحله عایق کاری بدنه بیرونی نما و بازشوها اجرا می گردند.

۱۰) نازک کاری داخلی

در این مرحله که معمولاً دو تا چهار هفته زمان خواهد برد، مصالح نهایی کف، سقف، دیوارها و تکمیل عملیات چوبی ساختمان صورت می گیرد.

۱۱)نقاشی، نصب کابینت ها و تاسیسات آشپزخانه

اجرای نقاشی، کابینت ها و مبلمان آشپزخانه ، نصب تجهیزات گرمایشی سرمایشی، سیستم های هوشمند الکتریکی و تکمیل کلیه بخش های داخلی ساختمان در این مرحله صورت می گیرد.

۱۲)اجرای محوطه سازی بیرون

در آخرین مرحله اجرای محوطه سازی بیرون ساختمان، اجرای فضای سبز و تراس های چوبی و کلیه بخش های مربوط به محوطه خارجی ساختمان انجام خواهد گرفت.

لازم به توضیح است که در جریان انجام کار باید در مراحل مختلف ساختمان توسط بازرسان رسمی شهرداری بازرسی و تایید گردد.

لطفا سوآلات خود را با شماره ۴۴۴۸-۵۷۵-۴۱۶ یا از طریق وب سایت زیر با ما در میان بگذارید.

www.memararchitects.com

* شان طوسی Sean Touss، آرشیتکت دارای گواهینامه معماری از OAA است.

sean@memararchitects.com