گزارش هفتگی نه ما نه سینما

پس از رای گیری های انجام شده سینمای کانادا به عنوان موضوعِ فصل آینده گروه نه‌ما‌نه‌سینما انتخاب گردید و در سه ماه آینده هر هفته شنبه شب فیلمی کانادایی در این گروه پخش خواهد شد. طبق هماهنگی‌های انجام شده، اساتید و اعضای مختلفی از هنرمندان سرشناسِ تورنتویی مسئولیت سخنرانی پیرامون فیلم‌های فوق را برعهده خواهند داشت.

هفته اول بررسی‌ سینمای کانادا با نمایش و نقد فیلم “عمو آنتوان” ساخته کلود جترا کارگردان اهل کبک برگزار شد.

این فیلم ساخته ۱۹۷۱ با همکاری اداره ملی‌ سینمای کانادا در ارتباط با زندگی‌ پسر ۱۵ ساله ‌ای به نام “بنویت” است که شاهد تغییرات در محیط زندگی‌ خود در منطقه روستایی شمال کبک در دوران زمامداری نخست وزیر معروف و محافظه کار کبک “موریس دوپلسیس” در دهه ۱۹۴۰ می‌باشد.

این هفته ‌ست فلدمن، که خود استاد دانشگاه یورک و محقق معتبر در ارتباط با سینمای کانادا می‌باشد، به ارائه این فیلم پرداخت. او با اشاره با اینکه داستان این فیلم در آن واحد دارای پیامی جهانی‌ و کبکی است، شخصیتِ کودک را به عنوان استعاره‌یی از آینده کبک که در حال حرکت به سمت جلو در تاریخ فرهنگی‌ خود است دانست. او همچنین با تاکید بر رئالیستی بودن این درام، انتخاب مکان داستان در منطقه معدنی در شمال کبک را با اعتصاب کارگری که در ان منطقه رخ داد مرتبط دانست.

namanacinema

فلدمن با اشاره به سنتِ فرهنگ مستندسازی در کبک در سال ۱۹۵۰ و در ادامه حرکت به سمت فیلم‌های بلند در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، این کارگردان را الهام گرفته از هر دو سنت و راسخ در ساختن فیلمی متمایز نشانگر از فرهنگ کبک دانست. او همچنین به توضیح زندگی‌ شخصی‌ کارگردان و چگونگی‌ ایده ساختن این فیلم پرداخت.

فلدمن در قسمتِ دیگر صحبت خود، با اشاره به تلاش سینمای کبک برای کسب حداقل قسمتی‌ از بازار فیلم در این استان، به تاثیر و کنترل بازار توسط هالیوود پرداخت و این را مانعی برای گسترش و معرفی‌ این سینما به جهان با وجود امکانات خوب تکنیکی‌ و مالی آن دانست.

Mon_oncle_Antoine

 در قسمت پرسش و پاسخ، سئوالاتی در ارتباط با موضوع فیلم و سمبل‌های استفاده شده در آن، مبحث سینمای ملی‌ و آینده سینمای کانادا مطرح و به بحث گذشته شد. با توجه به موضوع فصل در ارتباط با سینمای کانادا، عده‌ای با اشاره به سینمای ایران و فیلم گبه و این فیلم، سعی‌ در تعریف مؤلفه‌های سینمای ملی‌ مثل توجه به شاخصه‌های فرهنگی‌ و محلی و یا مقاومت در مقابل سینمای هالیوودی یا غالب پرداختند و این دو وجه را مهم‌تر از میزان محبوبیت بالا و ارتباط موفق با مخاطبان داخلی‌ این دسته از فیلم‌ها دانستند. همچنین، عده‌ای با اشاره به تکنیک‌های استفاده شده در فیلم مثل زوم‌های متعدد و سابقه کار این کارگردان با فرنسوا تروفو به تاثیر کارگردان از موج نوع سینمای فرانسه بر او و این اثر و مخصوصا صحنه آخر که تداعی کننده صحنه آخر فیلم چهارصد ضربه می‌باشد پرداختند.

در هفته آینده، “فیلم حرکت به سوی جاده” با حضور و ارائه کارگردان این فیلم “دان شبیب” برگزار خواهد شد.
این جلسه شنبه ۲۶ اکتبر از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در اتاق ۵۱۵۰ ساختمان اویزی در دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد.

 

برنامه ی هفتگی “نه‌ما‌نه‌سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه در این دانشگاه برگزار می شود. اخبار جلساتِ از طریق namanacinema@gmail.com  قابل پیگیری است.