از ۱۷ تا ۴۴اکتبر۲۰۱۳

مجید توکلی پس از ۴ سال با قرار وثیقه آزاد شد

tavakoli-zeidabadi

از راست: مجید توکلی – احمد زیدآبادی

 

 

رادیو فردا: مجید توکلی فعال دانشجویی که از ۴ سال قبل بدون مرخصی در زندان رجایی شهر کرج به سر برده است، سرانجام شامگاه دوشنبه، ۲۹ مهر با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی، به مرخصی آمد.

مجید توکلی ۱۶ آذر ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات آن سال به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، پس از سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر بازداشت شد.

توکلی هنگامی که به همراه شماری از دانشجویان قصد خروج از دانشگاه را داشت، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و بر اساس گزارش‌ها به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

علی توکلی نیز ۲۶ آذر ۸۸، ضرب و شتم برادرش هنگام بازداشت را تایید کرد و گفت: «آن جور که شاهدان اظهار کرده‌اند و ما شنیده‌ایم گویا یک ون سفیدرنگ بدون پلاک و یک پژوی ۴۰۵ که پلاک دولتی داشته ‌است آنها را تعقیب می‌کنند. سر چهار راه کالج به شدت آن‌ها را می‌زنند و بعد هم با خودشان می‌برند.»

یک روز پس از دستگیری مجید توکلی، خبرگزاری فارس عکسی از او را با چادر و مقنعه منتشر کرد و نوشت که او قصد داشت با لباس مبدل از دانشگاه فرار کند.

این اقدام به موجی از حمایت‌ها از مجید توکلی منجر شد به‌طوری که صد‌ها نفر از مردان اقدام به پوشیدن چادر یا روسری و انتشار عکس خود در فضای مجازی کردند.

این فعال دانشجویی روز ۳۰ دی ماه ۱۳۸۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به جرم اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به رهبری و ریاست جمهوری، به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری. ۵ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و ۵ سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد.

مجید توکلی در دوره زندان خود یک بار دست به اعتصاب غذا زد. پس از آن‌که نوشته‌های او از زندان بیرون آمد، به سلول انفرادی انتقال یافت و حق تماس تلفنی از او سلب شد. او در اعتراض به این وضعیت در روز ۲ خرداد ۱۳۸۹، دست به اعتصاب غذای خشک زد.

ششم خرداد ۸۹، اخباری از خونریزی معده و وخامت حال مجید توکلی در زندان منتشر شد. مادر او هم در اعتراض به وضعیت فرزندش، دست به اعتصاب غذا زد.

سرانجام مجید توکلی ۸ خرداد ۸۹ از زندان با خانواده خود تماس گرفت و از انتقال خود به بند عمومی و شکستن اعتصاب غذایش خبر داد.

روز ۹ خرداد ۱۳۸۹ نامه‌ای از او خطاب به مردم منتشر شد که در آن از حمایت‌هایی که منجر به انتقال او به بند عمومی و کاهش فشار‌ها در زندان شده بود، تشکر کرد.

مجید توکلی پیش از این نیز دو بار به زندان رفته بود، بار نخست به خاطر انتساب نشریه‌ای جعلی به او بود و بار دوم پس از شرکت در مراسم سالگرد درگذشت مهدی بازرگان در مقابل حسینیه ارشاد.

سال گذشته، مجید توکلی، جایزه بین‌المللی صلح دانشجویی را به خود اختصاص داد. کمیته اهدای این جایزه متشکل از نمایندگان دانشجویان جهان روز جمعه در نروژ اعلام کرد که این جایزه به دلیل شهامت و تلاش مجید توکلی برای ارتقای دمو کراسی، صلح و آزادی به او اهدا می‌شود.

—-

وزارت‌خارجه آمریکا: وندی شرمن به “ژن ایرانی” توهین نکرده است

رادیو آلمان: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا “توهین وندی شرمن به ژن ایرانی” را رد کرد. در متن سخنان شرمن هم اشاره‌ای به “دی‌ان‌ای ایرانیان” نشده است. اظهارات معاون جان کری آماج حملات روزنامه کیهان و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شده بود.

روزنامه کیهان چاپ تهران در شماره روز چهارشنبه (۲۳ اکتبر/ اول آبان) به تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد تا مذاکره با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گفت‌وگوهای ۱+۵ با جمهوری اسلامی بر سر پرونده هسته‌ای، را تحریم کند.

مبنای این پیشنهاد سخنان شرمن در برابر نمایندگان سنای آمریکاست که در آن، به استدلال کیهان، به ژن ایرانیان توهین شده است. به نوشته این روزنامه در سخنان شرمن آمده که “فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است!”

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به بی‌بی‌سی فارسی این موضوع را رد کرده است. ماری هرف روز سه‌شنبه (۲۲ اکتبر) در کنفرانس خبری گفت: «ما به‌صراحت از خیلی از سخنان رئیس‌جمهور روحانی تقدیر کرده‌ایم. لحن او و همچنین لحن هیئت ایرانی در مذاکرات ۵+۱ را تحسین می‌کنیم و امیدواریم این لحن، تداوم داشته باشد.»

از سوی دیگر متن سخنان هفته گذشته شرمن در برابر نمایندگان سنا در رسانه‌های مختلف از جمله پایگاه اینترنتی “کریستین ساینتس مانیتور” منتشر شده است. بر این اساس، وقتی از معاون وزیر خارجه آمریکا پرسیده شد که چرا باید به حسن روحانی اعتماد کرد، شرمن پاسخ داد: «من به کسانی که با آن‌ها در مذاکرات دور یک میز می‌نشینم اعتماد نمی‌کنم. ما می‌دانیم که فریب‌کاری بخشی از دی‌ان‌ای است». شرمن در بیان این جمله برخلاف ادعاهای مطرح‌شده، هیچ اشاره‌ای به ایران یا ایرانیان نکرده است.

علاوه بر روزنامه کیهان، در روزهای اخیر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به اظهارات وندی‌ شرمن واکنش منفی نشان دادند.

 

 

 

 

—-

 

وزیر کشور: قطع یارانه‌ها آغاز شده است

رادیو آلمان: در پی اعلام کسری یک هزار میلیارد تومانی در پرداخت یارانه‌ها، عبدالرضا رحمانی فضلی اعلام کرد که دولت دست به قطع یارانه‌ها زده است. هنوز به درستی روشن نیست چه کسانی به دهک‌های بالای درآمدی تعلق دارند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در جلسه شورای اداری گیلان اعلام کرد که قطع یارانه‌ها آغاز شده است. وی افزود که مهم‌تر از قطع یارانه “هدایت” آن است.

وزیر کشور با اشاره به ادامه‌ی تحریم‌های بین‌المللی گفت: «با توجه به اعمال تحریم‌ها، ۵۰ درصد پیش‌بینی در بودجه با صادرات نفت انجام می‌شود و به راحتی نمی‌توانیم ارز را انتقال دهیم و همین مسئله موجب کمبود منابع شده و در رشد ناخالص ملی تاثیر گذاشته است.»

رحمانی فضلی تصریح کرد که حتی در صورت برطرف شدن تحریم‌ها، “صادرات نفت نمی‌تواند بیش از ۳ درصد در اقتصاد کشور” نقش ایفا کند. و بدین دلیل حضور فعال بخش خصوصی در عرصه اقتصادی را ضروری خواند.

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، در ۲۰ مهر ماه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که دولت هر ماه حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه توزیع می‌کند.

به گفته‌ی نوبخت، رقم بودجه برای یارانه‌های نقدی حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان در ماه است که این به معنای “کسری یک هزار میلیارد تومانی” در شرایط کنونی است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌دولت‌های نهم و دهم، اجرای هدفمندی یارانه‌ها را یکی از “دستاوردهای” دوران خود می‌داند. کارشناسان اقتصادی نیز در اساس با حذف یا هدف‌مندی یارانه مخالفتی ندارند، اما اجرای موفق آن را منطبق با شرایط مشخص اقتصادی در هر کشور می‌دانند.

نبود نظام آماری دقیق در ایران مانع از آن می‌شود که دهک‌های آسیب‌پذیر در ایران به درستی مشخص شوند. پس از آن که دولت گذشته سعی بر تعیین درآمد خانوارهای ایرانی کرد، ناکارآمدی تنظیم دهک‌های اقتصادی از همان آغاز آشکار شد.

“خبرآنلاین” درباره سوءمدیریت دولت دهم در همین زمینه می‌نویسد: «دولت دهم در اولین گام اجرای قانونی که مدعی بود برای تدوین آن هزاران ساعت کار کارشناسی انجام شده، مجبور شد از مسیر خود خارج شود و به تمامی خانوارهای متقاضی یارانه نقدی پرداخت کند که به خودی خود در همان گام نخست هدفمندی در پرداخت یارانه‌ها را بی‌معنی ساخت.»

به تازگی ابراهیم نکو، نماینده مجلس نهم، با انتقاد از توزیع یارانه به همه افراد گفت: «چه لزومی دارد که نمایندگان مجلس یارانه نقدی بگیرند؟ بیش از دو سوم نمایندگان یارانه می‌گیرند که این کار صحیحی نیست، هرچند در قانون آمده است که به همه پرداخت شود.»

مقامات دولت روحانی و مجلس تا کنون رایزنی‌هایی بر سر کاهش یارانه‌های نقدی داشته‌اند. به گفته این مقامات، یکی از راه‌های ممکن حذف دهک‌های بالای درآمدی از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه ‌است.

پیشتر احمد توکلی، نماینده تهران نیز طرحی را به مجلس ارائه کرد که حذف ۳ دهک درآمدی در آن منظور شده بود. این طرح کاهش ۶ هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها در نیمه دوم سال ۹۲ را وعده می‌داد.

ابراهیم نکو قطع یارانه‌ها را “فشاری مضاعف بر مردم” دانسته و خواستار اجرای درست توزیع یارانه‌ها شده است.

یکی از مشکلات پیش‌روی دولت روحانی، شناسایی خانوارهای پردرآمد و تعیین درست دهک‌های درآمدی است. حسن روحانی در دوران مبارزه انتخاباتی وعده داده بود که خود را ملزم به پرداخت یارانه‌ها می‌داند.

 

 

 

 

—-

انتقاد لاریجانی از پیش‌شرط‌های آمریکا برای شرکت ایران در ژنو ۲

رادیو آلمان: رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پیش‌شرط‌های آمریکا برای شرکت ایران گفت که ایران هیچ شیفتگی برای شرکت در ژنو ۲ ندارد. او آمریکا را متهم کرد که خود ناقض مصوبات کنفرانس ژنو ۱ است و باید پاسخگو باشد.

لاریجانی با انتقاد از آمریکا گفت: «به نظر می‌رسد رجال سیاسی آمریکا یا دچار فراموشی شدند یا به کسالت روانی تمارض می‌کنند. از زمان تشکیل کنفرانس ژنو ۱ به خاطر داریم که همین موجودات پرحرف چه جنجالی برپا کردند که ایران نباید در این کنفرانس شرکت کند.»

لاریجانی آمریکا را متهم کرد که به دنبال “ماجراجویی” در سوریه به خیال گزینه‌ی نظامی علیه حکومت بشار اسد است.

آمریکا یکی از پیش‌شرط‌های حضور ایران در ژنو ۲ را قبول مصوبات کنفرانس ژنو ۱ از سوی ایران تعیین کرده است. در ژنو ۱ توافق شد که بشار اسد از حکومت کناره‌گیری کند و انتخاباتی آزاد در سوریه برگزار شود.

لاریجانی با انتقاد از اظهارات آمریکا که خواستار آن شده که بشار اسد در انتخابات سوریه نامزد نشود، گفت:«مسئولان آمریکا با چه منطقی به خود اجازه می‌دهند بگویند که فلان کس نباید نامزد شود؟ شما که می‌گفتید بشار اسد پایگاه مردمی ندارد و ما می‌خواهیم دموکراسی در سوریه ایجاد کنیم، چرا پس از نامزد شدن او می‌ترسید؟»

عدم تغییر استراتژی ایران

علی لاریجانی در صحبت‌های خود آمریکا را متهم کرد که علیه سوریه “رجزخوانی توخالی” می‌کند و تاکید کرد که این‌دست تبلیغات آمریکا تاثیری در استراتژی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

هنوز زمان دقیق کنفرانس ژنو ۲ مشخص نشده است. این در حالی است که برخی گروه‌های اپوزیسیون سوریه نیز اعلام کردند که در مذاکرات ژنو ۲ شرکت نخواهد کرد. تلاش‌های بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد و آمریکا برای راضی کردن همه‌ی طرفین درگیر در جنگ داخلی سوریه برای شرکت در ژنو ۲ همچنان ادامه دارد.

جان کری، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده آمریکا نیز درباره‌ی نقش سازنده‌ی احتمالی ایران در ژنو ۲، ابراز تردید کرد. او گفت که نمی‌داند ایران چطور می‌تواند بی‌آن‌که حامی طرح استقرار دولت گذار در سوریه باشد، نقش مثبتی در مذاکرات ایفا کند.

—-

 

کشیش معترض آمریکایی ایران را ترک می‌کند

رادیو آلمان: ادی رومرو، کشیش آمریکایی که در برابر زندان اوین به دلیل اعتراض به بازداشت مسیحیان در ایران دستگیر شده بود، آزاد و به سفارت سوئیس منتقل شد. به گفته منابع داخلی وی به زودی ایران را ترک می‌کند.

ادی پرز رومرو، کشیش آمریکایی که در روز دوشنبه (۲۱ اکتبر) پس از حرکتی اعتراضی در مقابل زندان اوین از سوی زندانبانان بازداشت شده بود، آزاد شد.

به گفته رسانه‌های داخلی وی به سفارت سوئیس منتقل شده و قرار است که به زودی با هواپیما ایران را به مقصد ترکیه ترک کند. رومرو از حرکت اعتراضی خود در برابر زندان اوین نیز فیلم‌هایی ویدئویی گرفته که در برخی از شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته است.

خبرگزاری آسوشتیدپرس در روز سه‌شنبه (۲۲ اکتبر) در گزارشی تایید کرد که وی پس از آزادی با خانواده‌ی خود تماس گرفته و گفته است که به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران منتقل شده است.

قرار است که رومرو با هواپیما نخست به ترکیه، سپس به شهر خود، لس‌آنجلس پرواز کند.

گفته می‌شود که بازداشت رومرو در ایران تنها چند ساعت به طول کشیده است. رومرو در نهادی سرگرم فعالیت است که وظیفه خود را پشتیبانی از مسیحیان و اقلیت‌های دینی در جهان می‌داند. رومرو یکبار نیز در حرکتی اعتراضی در سال ۲۰۰۸ در چین بازداشت شده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه (۲ ژوئیه/ ۱۱ تیر) گزارش داد که علیرغم گذشت یک ماه از بازداشت محمدرضا فرید، سعید صافی و حمید‌رضا قدیری در اصفهان، از سرنوشت این نوکیشان مسیحی ایرانی خبری در دست نیست.

روز ۳۱ اردیبهشت ماه نیز گزارش‌هایی در مورد دستگیری کشیش روبرت آسریان، از رهبران شورای کلیسای جماعت ربانی در تهران، منتشر شد. در سال‌های اخیر فشار بر نوکیشان مسیحی افزایش قابل توجهی پیدا کرده و تعدادی از کلیساهای پروتستان نیز تعطیل شده و رهبران آنان به زندان انتقال یافته‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از منصور برجی‌، از مدافعان حقوق مسیحیان ایران ساکن در لندن، در مورد علت تعطیل کردن این کلیساها و بازداشت رهبران آنان می‌نویسد: «جلسات این کلیسا به زبان فارسی برگزار می‌شد و نهادهای امنیتی نگران هستند که تعداد نوکیش ها اضافه شود. اکثر کلیساهای فارسی زبان در طول چند سال گذشته رفته رفته بسته شدند. کلیساهایی که در مشهد، آذربایجان غربی و شرقی، اراک، شیراز و اهواز بود همگی بسته شدند. کلیسای جماعت ربانی تهران از بین کلیساهای فارسی زبان از همه بیشتر شرکت کننده داشت و قدمتش بیش از نیم قرن بود.»

 

علی لاریجانی دخالت خامنه ای در عدم معرفی توفیقی را تکذیب کرد

رادیو فردا: یک روز پس از آن‌ که علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، اظهار کرد که عدم معرفی جعفر توفیقی به عنوان گزینه پیشنهادی وزیر علوم به خاطر «مخالفت رهبری با این گزینه» انجام شده، علی لاریجانی، رئیس مجلس، این مسئله را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی روز چهارشنبه، یکم آبان، گفت: «در این روزها در بحث وزیران پیشنهادی شنیده شده است که به نوعی این امر یا تغییرات آن به نظرات رهبری مربوط داده شده است، به هیچ وجه این رای درستی نیست.»

به گفته لاریجانی، رهبر ایران «همیشه تلاش نموده‌اند کارهای قوای سه‌گانه بر مبنای قانون اساسی تحقق یابد.»

آقای توفیقی در دو ماه اخیر سرپرستی وزارتخانه علوم را برعهده داشته و تغییراتی که طی این مدت داد باعث واکنش تند برخی جناح‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی شد، به طوری‌ که روزنامه کیهان، که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، از او به عنوان «فعال فتنه» یاد می‌کند.

در همین حال در حالی که پیشتر اعلام شده بود جعفر توفیقی قرار است به عنوان وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت به مجلس معرفی شود، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز ۲۷ مهرماه رضا فرجی دانا را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، فناوری و تحقیقات به مجلس معرفی کرد.

علی لاریجانی روز چهارشنبه در ادامه سخنان خود در باره مسئله مداخله یا عدم مداخله آیت‌الله خامنه‌ای در این تغییر تصمیم تأکید کرد که «وزیران توسط رئیس جمهور انتخاب می‌گردند و به مجلس برای رای اعتماد معرفی می‌شوند و مجلس هم بررسی می‌کند و چنان چه افراد را صاحب کفایت لازم دید رای می‌دهد. این مسائل چه در حوزه کار قوه مجریه و چه در حوزه کار قوه مقننه به جایگاه رهبری مربوط نیست، به تصمیم قوه مجریه و مقننه مربوط است.»

رئیس مجلس در پایان گفت که طرح این موضوعات «فایده‌ای برای کشور ندارد» و وی تنها برای این‌ که «بی‌جهت در کشور» سوءتعبیرهایی پیش نیاید این واکنش را نشان داده است.

روز دوشنبه، ۲۹ مهر، روزنامه قانون با انتقاد از عدم معرفی جعفر توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم نوشت:«با تصمیم دولت مبنی بر معرفی نکردن جعفر توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس، آه از نهاد دانشگاه برخاست.»

به نوشته این روزنامه، «فشارهای ﺍفرﺍطیون ﺍز منبرهای هیئت‌های مذهبی گرفته تا رﺍ‌هروی مجلس، مانع ﺍز ﺁن شد که جعفر توفیقی به عنوﺍن گزینه نهایی وزﺍرت علوم معرفی شود.»

در همین حال اما روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در شماره روز دوشنبه خود با استقبال از عقب‌نشینی حسن روحانی، از جعفر توفیقی به عنوان «فعال فتنه ۸۸» نام برد.

جعفر توفیقی از زمان سرپرستی خود بر وزارت علوم همچنین از دانشجویان ستاره‌دار در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خواست تا شکایات خود را در این زمینه ثبت کنند و گفت اساتیدی را که به صورت اجباری بازنشسته شده‌اند به سر کار باز خواهد گرداند.

 آغاز به کار دوباره حوزه گازی شراکتی ایران در دریای شمال

رادیو فردا: خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت انرژی بریتانیا از لغو ممنوعیت تولید در یک حوزه گازی در شمال اروپا که ایران نیز در آن سهم دارد خبر داد. با این حال ایران هم‌چنان به درآمد این میدان گازی دسترسی نخواهد داشت.

وزارت انرژی بریتانیا روز سه‌شنبه، ۳۰ مهرماه، اعلام کرد که ممنوعیت تولید در حوزه گازی روم در دریای شمال را که تحت مالکیت مشترک پنجاه‌ـ‌پنجاه بریتیش پترولیوم و شرکت نفت ایران است لغو می‌کند.

با این حال به دلیل آن که تحریم‌های جمهوری اسلامی در حوزه انرژی هنوز به قوت خود باقی است، ‌دولت بریتانیا اعلام کرده است که هرگونه درآمد حاصل از تولید گاز در دریای شمال برای شرکت ملی نفت ایران در یک حساب بانکی مسدود خواهد شد.

کار در این حوزه گازی عظیم در سال ۲۰۱۰ به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های ایرانی از جمله شرکت ملی نفت ایران تعطیل شد.

وزارت انرژی بریتانیا دلیل اتخاذ این تصمیم را جلوگیری از هر گونه آسیب زیست‌محیطی و تخریب این حوزه گازی اعلام کرده است.

طبق اعلام این وزارتخانه، حوزه گازی روم در دریای شمال «برای تعطیلی دائم طراحی نشده است.»

در همین حال کمپانی بریتانیایی بریتیش پترولیوم روز سه شنبه اعلام کرد که هنوز زمان دقیق آغاز به کار مجدد این حوزه گازی مشخص نیست.

—-

تیم ملی کانوپولوی زنان ایران، قهرمان آسیا شد

katapolo-zanan

 

بی بی سی: تیم ایران با پیروزی ۶ بر ۱ در دیدار نهایی مقابل سنگاپور به قهرمانی این دور از مسابقات رسید.

این مسابقات روز ۲۶ مهر به میزبانی هند و در شهر دهلی آغاز شده بود.

‏الهام تحقیقی، فرناز زینلی‌زاده، دلارام مرزآبادی، صبا رحمتی، سونیا گماری، الهه پورعبدیان، شقایق سیدیوسفی ‏و فرشته حسینی ورزشکارانی بودند که در ترکیب تیم ملی ایران در رقابت نهایی حاضر شدند.

پیش از این مسابقه تیم بانوان ایران موفق شده بود هند و ژاپن را شکست دهد.

تیم ملی بانوان ایران پیش از این ۴ قهرمانی آسیا را در کارنامه خود داشت.

عرفان خلیلی و جمیله طهماسبی هدایت تیم ایران را بر عهده دارند.

ایران، سنگاپور، ژاپن و هند تیم‌های شرکت کننده در رشته کانوپلوی قهرمانی زنان آسیا بودند.

کانوپولو ورزشی آبی-توپی است که در آن دو تیم ۵ نفره سوار بر قایق کانو در محوطه آبی به طول ۳۵ متر و عرض ۲۳ متر برای به دست آوردن گل بیشتر تلاش می‌کنند. دروازه، مستطیلی به عرض ۱ متر و طول ۱.۵ متر است که در ارتفاع دو متری از سطح آب قرار دارد.

 

اذعان اوباما به نقص وبسایت ثبت‌نام بیمه درمانی

رادیو امریکا: مقامات آمریکایی از اشکالات فنی عمده در نظام ثبت نام آنلاین برای بیمه سلامتی عمومی خبر می دهند و می گویند کارشناسانی را برای اصلاح سیستم وارد پروژه کرده اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در کاخ سفید درباره طرح بیمه خود در کاخ سفید صحبت کرد.

وبسایت ثبت نام برای بیمه بهداشت و درمان عمومی، پایگاه اصلی طرح بیمه ارزان قیمت اوباما است است که در سال ٢٠١٠ مطرح شد. طرح بیمه عمومی، بزرگترین دستاورد داخلی باراک اوباما به شمار می رود.

طرح بیمه روی یک پایگاه آنلاین عرضه شد و هدفش ارائه بیمه درمانی «ارزان و باکیفیت» برای همه آمریکایی ها است. اما این وبسایت از تاریخ شروع به کار در اول اکتبر (٩ مهر) با برخی مشکلات فنی عمده همراه بوده است.

از جمله کاربران اینترنتی قادر به بازکردن حساب کاربری نبودند، پیام های متعدد ضد و نقیض دریافت می کردند، و کل سیستم بیش از حد کند بوده و یا اصلا روی کامپیوتر پیاده سازی نمی شد. آقای اوباما این گرفتاری های فنی را «غیرقابل قبول» توصیف کرده است.

وزارت خدمات بهداشت آمریکا که وبسایت را اداره می کند روز یکشنبه گفت شماری از «بهترین و ممتازترین» کارشناسان فنی را از داخل و خارج آمریکا برای حل نارسایی ها استخدام کرده است. گفته می شود که این کارشناسان در حال کار مدام شبانه روزی برای کشف و حل مشکلات سایت و بهبود کارکرد آن هستند.

دولت اوباما پیشتر گفته بود که بار زیاد متقاضیانی که همزمان به سایت مراجعه می کنند عامل بروز مشکلات است. دولت بعداً به وجود مشکلات بیشتر اذعان کرد.

کاخ سفید می گوید تقریبا نیم میلیون تقاضا برای بیمه بهداشت و درمان از اول اکتبر تاکنون دریافت شده است. متقاضیان بیمه باید اول در این طرح ثبت نام کنند.

مقامات شمار دقیق ثبت نام شدگان را اعلام نکرده اما دولت می گوید هدفش ثبت نام ۷ میلیون متقاضی تا ۳۱ ماه مارس است.

مخالفان جمهوری خواه آقای اوباما طرح بیمه عمومی اوباما زیر شلاق انتقاد گرفته اند و می گویند این طرح به شدت به اقتصاد کشور لطمه می زند. انتقادها و اقدامات نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا و مخالفت آنان با طرح فوق، منجر به تعطیلی موقت بخش هایی از دولت آمریکا در ماه اکتبر شد.

جمهوری خواهان خواستار اعمال تغییراتی در قانون بیمه بودند تا در ازای آن بودجه دولت را تصویب کنند، اما آقای اوباما با آن شروط آنان موافقت نکرد و همین تعطیلی ١۶ روزه بخش هایی از دولت را به دنبال داشت.

تعطیلی موقت با پیمانی دو حزبی برای بازگشایی دولت و پرهیز از ناتوانی در پرداخت وام های آمریکا، به پایان رسید.

دولت اوباما اتهام شنود مکالمات تلفنی شهروندان فرانسه را رد کرد

رادیو امریکا: دولت اوباما اتهام شنود محتوای ۷۰ میلیون مکالمه تلفنی شهروندان فرانسه را رد کرده است. روزنامه فرانسوی لوموند این اتهام را منتشر کرد و در پی آن موج انتقادی علیه ایالات متحده برانگیخت.

جیمز کلپر، مدیر مرکز ملی اطلاعات آمریکا، دیرگاه سه شنبه بیانیه ای منتشر کرد که طی آن گزارش روزنامه لوموند در این خصوص را حاوی اطلاعات غیردقیق و گمراه کننده توصیف کرد.

کلپر تاکید کرد که میزان و نوع اطلاعاتی که دولت آمریکا از راه شنود به دست می آورد، در حد متعارف و معمول است و همه کشورها این کار را انجام می دهند.

مکزیک نیز در حال بررسی صحت اتهاماتی است که علیه آمریکا پیرامون شنود و کسب اطلاعات مطرح شده است.

میگویل انخل اوسوریو چونگ وزیر کشور مکزیک گفت دستور داده است تحقیقاتی درباره شنود احتمالی مقام های مکزیکی توسط آمریکا انجام شود.

حوزه آنتونیو مید وزیر امور خارجه مکزیک در ژنو گفت رئیس جمهوری امریکا به رئیس جمهوری مکزیک قول داده است تحقیقاتی درباره نگرانی مکزیک از شنود مقامهای این کشور – در چارچوب تحقیقی گسترده تر از جمع آوری اطلاعات در آمریکا – انجام دهد.

مجله اشپیگل آلمان روز یکشنبه گزارشی منتشر کرد که آژانس اطلاعات ملی آمریکا در ماه مه ۲۰۱۰ ای میل های مقام های مکزیکی را بازبینی کرده است.

اشپیگل نوشت که گزارش را بر اساس اطلاعات محرمانه ای  که از طریق ادوارد اسنودن پیمانکار امنیتی سابق آمریکا درز کرده، تهیه کرده است. اسنودن هم اکنون در روسیه زندگی می کند. در این گزارش آمده که آمریکا قبل از انتخاب  انریکه پنا نیتو به ریاست جمهوری مکزیک جاسوسی او را می کرده است، و قبل از آن نیز جاسوسی فیلیپه کالدرون رئیس جمهوری پیشین مکزیک را.

 

 

 

—-

اعتراض‌ها در مورد پهپادهای آمریکا بررسی می‌شود

رادیو فردا: جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، روز سه‌شنبه ۳۰ مهر ماه در عین دفاع از کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین آن کشور علیه پیکارجویان در دیگر کشورها، گفت گزارش‌های اخیر دو سازمان مدافع حقوق بشر در این مورد، بررسی می‌شود.

پیشتر دو سازمان فرادولتی مدافع حقوق بشر، دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، به برخی عملیات این هوایپماها در پاکستان و یمن اعتراض و عفو بین‌الملل آنها را «جنایت جنگی» عنوان کرده بود.

عفو بین‌الملل، یکی از سازمان‌هایی که برخی از این حملات را جنایت جنگی نامیده است، در گزارش تازه‌ای می‌گوید «برنامه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مجوزی در دست آمریکا برای کشتار، بدون رعایت استانداردهای بین‌المللی» است.

سخنگوی کاخ سفید با وجود آنکه گفته در این مورد بررسی‌هایی صورت خواهد گرفت، اما می‌گوید «عملیات علیه تروریسم» که با این هواپیماها انجام می‌شود «قانونی» است.

عفو بین‌الملل در گزارش تازه خود می‌گوید از میان ۴۵ حمله‌ای که با این پهپادها بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در پاکستان رخ داده، ۹ مورد را بررسی کرده و به‌ویژه در مورد نتایج این حملات در دو مورد نگرانی وجود دارد.

حملات پهپادها در پاکستان، با واکنش‌هایی در آن کشور و در میان مقام‌های اسلام‌آباد نیز روبه‌رو شده است.

در حال حاضر، نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در آمریکاست و قرار است روز چهارشنبه با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دیدار و گفت‌وگو کند. گزارش‌ها حاکی‌ست که موضوع حملات هواپیماهای بدون سرنشین، یکی از محورهای گفت‌وگو خواهد بود.

​​این جریان بر روابط هر دو کشور سایه افکنده است، هر چند با سفر تازه جان کری، وزیر خارجه آمریکا به پاکستان و نیز سفر شریف به ایالات متحده، مقام‌های هر دو کشور گام‌هایی را برای بهبود این روابط برداشته‌اند. در عین حال قرار است کمک‌های امنیتی آمریکا به پاکستان نیز از سر گرفته شود.

یکی دیگر از گروه‌های حقوق بشری معترض به عملیات پهپادها، دیدبان حقوق بشر است؛ سازمانی که در گزارش تازه خود در مورد حملات این هواپیماها در یمن ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش دیدبان حقوق بشر به شش مورد از این عملیات اشاره شده است. البته ایالات متحده رسما مسئولیت حملات در یمن را برعهده نگرفته است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید از میان «۸۲ نفری» که در این عملیات کشته شده‌اند، «۵۷ نفر غیرنظامی» بوده‌اند.

اعتراض‌ها به عملیات پهپادها و نیز دفاع مقام‌های آمریکایی از آنها پیشتر نیز وجود داشته است.

واکنش‌ها به این حملات حتی به سازمان ملل نیز کشیده شده است.

​​

 

 

عراق خونین ترین روزها  را سپری می کند

رادیو آلمان: به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز چهارشنبه (۲۳ اکتبر / یکم آذر) در یک عملیات انتحاری در شهر الرطبه، واقع در ۱۱۰ کلیومتری مرز سوریه، هشت نفر جان باختند. فرد مهاجم کامیون بمب‌گذاری‌شد‌ه‌ای را زیر پل پارک کرده بود و هنگامی که چند کامیون از روی پل می‌گذشتند، انفجار صورت گرفت. چهار تن از کشته‌شدگان مامور پلیس بودند.
در یک ایست بازرسی در حاشیه‌ی الرطبه نیز یک عملیات انتحاری باعث انفجار تانکری حامل مواد آتش‌زا شد و شماری کشته و زخمی برجای گذاشت. تقریبا همزمان در یکی از محله‌های این شهر افراد مسلح یک پاسگاه پلیس را مورد حمله قرار دادند و چند مامور را کشتند و شماری را زخمی کردند.

شامگاه سه‌شنبه نیز در حمله‌ی مسلحانه به یک ایست بازرسی پلیس در شهر رمادی و نیز در انفجاری در یک منطقه‌ی حاشیه‌ای این شهر دست‌کم ۷ مامور پلیس کشته شدند.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد که شامگاه سه‌شنبه افراد مسلح به چند ایست‌بارزسی و یک پاسگاه پلیس در استان الانبار نیز حمله کرده و شماری از ماموران را به گلوله بسته‌اند. این خبرگزاری می‌نویسد که انفجار بمب در ابوغریب، موصل و بغداد هم چندین قربانی گرفته است.

وضعیت امنیتی عراق از آغاز سال میلادی جاری تاکنون پیوسته وخیم‌تر شده است. خبرگزاری آلمان ماه‌های اخیر را “خونین” توصیف کرده، می‌نویسد: «عراق از دوران جنگ داخلی در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تاکنون چنین ماه‌های خونینی را تجربه نکرده است.»

به گزارش سازمان ملل در ماه سپتامبر در عراق نزدیک به یک‌هزار نفر کشته شده‌اند. تعداد کشتگان در سه‌هفته از ماه جاری نیز بیش از ۵۴۰ نفر بوده است. به این ترتیب تعداد قربانیان این کشور در سال جاری میلادی از مرز ۵ هزار و ۲۰۰ نفر گذشته است.

بر اساس تحقیقات مشترک چند موسسه در ایالات متحده، کانادا و عراق، از آغاز حمله‌ی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تاکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر بر اثر عملیات مسلحانه جان باخته‌اند.