IRAN-EMBASSY

بی بی سی: روز سه‌شنبه، ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر)، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود گفت که دولت‌های ایران و کانادا توافق کرده‌اند سفارت عمان در اتاوا، حفاظت از منافع ایران را در کانادا به عهده بگیرد و سفارت ایتالیا در تهران، حفاظت از منافع کانادا را دنبال خواهد کرد.

بیش از یک سال پیش در شهریور ۱۳۹۱ (سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی) دولت کانادا “در اعتراض به سیاست خارجی ایران در نادیده‌ گرفتن خواست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعلیق بخشی از برنامه‌های هسته‌ای، حمایت از حکومت سوریه و برخی اظهارات مقام‌های وقت جمهوری اسلامی” دیپلمات‌های خود را از تهران فراخواند و به دیپلمات‌های ایرانی نیز دستور داد خاک کانادا را ترک کنند.

تعطیلی سفارتخانه‌های دو کشور بخصوص مشکلاتی را برای جامعه پرشمار ایرانیان مقیم کانادا پدید آورده و تاسیس دفاتر حفظ منافع می‌تواند خدمات کنسولی لازم را در اختیار آنان قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا هم در تماس بی‌بی‌سی فارسی تایید کرده است که ایران و کانادا درباره تعیین حافظ منافع توافق کرده‌اند.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا تاکید کرده است که درباره حضور دیپلمات‌های ایرانی برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم کانادا و شهروندان ایرانی‌تبار این کشور، هنوز توافقی سر نگرفته است.

طبق سرشماری سال ۲۰۰۶ کانادا، بیش از ۱۲۰ هزار ایرانی مقیم کانادا هستند.

دولت ایران برآورد می‌کند این شمار، بیش از ۴۱۰ هزار نفر باشد. این رقم، سومین جامعه ایرانی خارج از کشور را پس از آمریکا و امارات متحده عربی تشکیل می‌‌دهد.