شهروند ۱۲۲۷

آقا عجب دوره و زمونه ای شده. زندگی چنان در حال تغییر و تحول است و اوضاع چنان به سرعت عوض می شود که کله آدم سوت می کشد.

چه کسی فکر می کرد که اوباما، یک مرد لاغر سیاه پوست، رئیس جمهور سرزمینی شود که بیشترین مخالفت را با سیاه پوستان داشته و بدترین ظلم ها و بی عدالتی ها را در حق آنان روا داشته است؟


چه کسی فکر می کرد که آمریکا به دشمن دیرینه اش کوبا، روی خوش نشان بدهد؟ و چه کسی تصور می کرد که یک روز، سیب زمینی جای چلوکباب را بگیرد؟!

سیب زمینی بی شخصیتی که در تمام طول عمرش، یعنی از لحظه اختراع! تاکنون، هرگز داخل آدم به حساب نیامده بود.

به گزارش سایت های خبری در حالی که چند ماه به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران مانده است، پخش ۳۲۰ هزار تن سیب زمینی رایگان در سراسر ایران، به موضوع روز تبدیل شده و مردم از خود می پرسند این متاعی که گهگاه نایاب و گران هم می شد، یکمرتبه از کجا پیدایش شده و چرا به رایگان در گوشه و کنارکشور در اختیار مردم قرار گرفته است، به طوری که فقط در بابل، هزار تن سیب زمینی رایگان بین مردم توزیع شده است؟

اینکه این سیب زمینی ها ازکجا آمده، روشن است. سایت های خبری و تلویزیون ها با عکس و تفصیلات گزارش کرده اند که این سیب زمینی ها از کیسه فتوت دولتی بیرون آمده است که قصد دارد چهار سال دیگر نیز مصدرکار باشد.

کار به جائی رسیده است که آقای میرحسین موسوی، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کرده است که ما سیب زمینی نداریم تا به وسیله آن رای مردم را بخریم. متاسفانه ایشان از پرتقال و بلیت استخر و چیزهای دیگری که این روزها برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای پخش می شود، نامی نبرده است.

بدیهی است در هر انتخاباتی در جهان، مشوق هائی برای مردم در نظرگرفته می شود تا به پای صندوق های رای بروند، اما هیچ کجا مشوق ها مثل ایران خوردنی نیست!

در غرب به مردم می گویند که اگر در انتخابات شرکت کنید و به کاندیدای حزب ما رای بدهید، زندگی تان را بهتر می کنیم. همین! چیزی که نه قابل دیدن است نه قابل بوئیدن و نه قابل خوردن. یک حرف است و یک قول، گاهی عملی می شود و گاهی هم نمی شود.

اما در کشور ما مردم مشوق ها را می بینند، بو می کنند، می چشند و وقتی تشخیص دادند کدامیک خوشمزه تر است، می روند به توزیع کننده آن رای می دهند!

آنچه همیشه در کشور ما مرسوم بوده است، مشوق های انتخاباتی، یک اتوبوس سواری مجانی از ده به شهر بوده و یک پرس چلوکباب کوبیده.

البته کاندیداهائی هم بوده اند که به آرمان های رای دهندگان خیانت کرده اند، رای دهندگان را پای صندوق رای برده اند و انگشتشان را جوهری کرده اند، اما به جای چلوکباب، به آنها ساندویچ داده اند و عذر و بهانه آورده اند که امروز چلوکبابی ها شلوغ است و اگر بخواهید منتظر شوید تا نصف شب هم نمی توانید به ده تان برگردید.

امسال همانطوری که در اخبار خوانده اید، یک رقیب بی و سر و پا و بی بو و خاصیت به نام سیب زمینی، وارد مبارزات انتخاباتی شده و قصد دارد رقیب گردن کلفتی چون کباب کوبیده را از میدان بدرکند و این برای صنف چلوکبابی ایران یک توهین است!

چلوکبابی های تهران و شهرستانها که همیشه پرچمدار انتخابات بوده و در این مورد تجربه هزاران ساله دارند، ورود چنین رقیب بی سروپائی را جدی گرفته و در اطلاعیه ای بی رگ بودن سیب زمینی را متذکر شده مضرات خوردن آن را که چاقی و دل درد جزئی از آنهاست برشمرده و از مردم خواسته اند به سلف خرها که قصد پیش خرید آراء را دارند، روی خوش نشان ندهند.

در اطلاعیه چلوکبابی های ایران نوشته شده: مردم نگذارید سنت و تاریخ کشورتان مورد تهاجم سیب زمینی قرار گیرد. این دیگر قبر کوروش نیست که با بستن سد، بخواهند آن را زیر آب ببرند. اینجا پای شخصیت شما در میان است، چگونه حاضر می شوید رای با ارزش خود را با یک کیسه سیب زمینی عوض کنید؟

چلوکبابی ها در اطلاعیه شان خطاب به مردم نوشته اند اگر اندکی دندان روی جگر بگذارید و رای خودتان را پیش فروش نکنید، همین کاندیداهائی که در تلاش هستند با پخش چند کیلو سیب زمینی رایگان آراء شما را به دست آورند، چلوکباب کوبیده که هیچ، حاضر خواهند شد رای شما را با چلوکباب سلطانی و یک سیخ کوبیده اضافی هم بخرند و اگر کمی ناز کنید، می توانید یک ظرف ماست و موسیر و یک دوغ آبعلی هم نازشست بگیرید!


خورشید مصنوعی به زودی به بازار می آید


به گزارش ایسنا، محققان آزمایشگاه لارنس لیورمور آمریکا موفق شده اند امواج صوتی با فرکانس بالا را تبدیل به نورکنند.

یکی از این محققان در پاسخ خبرنگار ما که پرسید مرد حسابی چه جوری تونستی چنین کاری بکنی؟ پاسخ داد ما این اختراع را مدیون رئیس جمهور شما هستیم.

وی سپس توضیح داد و گفت اگر یادتان باشد آقای احمدی نژاد چند سال پیش که به سازمان ملل آمده بود اظهار داشت که یک هاله نور مرتباً دور من می چرخید و مرا از گزند بلیات حفظ می کرد.

این گفته باعث شد صدها طنزنویس در گوشه و کنار جهان برای ایشان مضمون کوک کنند و چون این ادعا همزمان شد با بازداشت خانم هاله اسفندیاری، خیلی ها تصور کردند هاله اسفندیاری بوده است که دور آقای احمدی نژاد می چرخیده و مامورین برای رفع مزاحمت، او را دستگیرکرده اند!

محقق مورد بحث اضافه کرد: اما ما گفتار آقای احمدی نژاد را جدی گرفتیم و شروع کردیم روی آن کار کردن و یکمرتبه دیدیم که ای داد بیداد … اگر آدمیزاد با صدای بلند حرف بزند و شعار بدهد، کم کم سرش گیج می رود، امواج صوتی که از دهانش خارج می شود تبدیل به امواج نوری می شوند، کم کم چشمش سیاهی می رود و یک هاله نور را به وضوح در کنار خودش حس می کند و می بیند.

حالا ما دور و بر آدمهائی که فقط حرف می زنند می پلکیم، امواجی را که از دهان آنها خارج می شود توی قابلمه ای چیزی می ریزیم و می جوشانیم تا قوام بیاید و تبدیل به امواج نوری شود!

وی به خبرنگار ما گفت یادتان هست که چندی پیش دانشمندان اعلام کردند که قصد دارند یک خورشید مصنوعی درست کنند؟ خبرنگار ما جواب داد نه! محقق مذکورگفت بله آقا با امواجی که از حرفهای آقای احمدی نژاد تولید و انبار کرده ایم به زودی یک خورشید مصنوعی درست خواهیم کرد که در روزهای ابری دنیا را روشن کند!



تفریحات سالم!


در ایران برای بچه ها و جوان ها که هیچ، برای سالخوردگان نیز وسایل تفریح سالم و بدون خرجی فراهم کرده اند که در کمتر کشوری سابقه دارد.

طرز تهیه این گونه وسائل تفریحی عبارت است از یک دانه پل خواجو، تعدادی پیرمرد و یک ذره آفتاب. پیرمردها را به ترتیب قد سینه کش دیوار ردیف می کنند، به پل می گویند همینطوری محکم سرجات وایسا و به خورشید سفارش می کنند جائی نرو تا ما برگردیم. بقیه اش اتوماتیک انجام می شود!



زنان پرتوقع


چقدر سخت است رئیس جمهور شدن. به خدا یک سرسوزن هوسش را ندارم.

شب که می شود روسای جمهور ده کوره های آفریقا تلفن می کنند و بی خودی می خندند و اظهار ارادت می کنند بی توجه به اینکه ما ضرب المثلی داریم که می گوید سلام لر بی طمع نیست و بنابراین می دانیم چه مرضشان است!

روز هم که می شود معلمان اعتصاب می کنند که: شما که خط فقر را ۷۵۰ هزار تومان اعلام کرده اید لطفاً بفرمائید با صد هزار تومان حقوق ماهیانه چطور می شود زندگی کرد؟

و عصر نوبت بیوه زنان و دختران و زنان بی شوهر می شود. اخیراً اینگونه خانم ها نیز تظاهرات کرده اند که شرایط زندگی سخت است و ما بی شوهر چگونه زندگی مان را اداره کنیم؟ لابد خیال کرده اند صندوق ذخیره ارزی را به این منظور خالی کرده اند که برای آنها پر از شوهر کنند؟!


ایمیل نویسنده :

mirzataghikhan@yahoo.ca