آغاز به کار کمپین انتخاباتی لیلی پورزند

«ما امشب اینجا هستیم تا نه تنها از من و یا کمپین لیلی برای ویلودیل حمایت کنیم، بلکه اینجا هستیم تا از ایده ای والاتر که همانا داشتن تعادل جنسیتی بیشتر در مجلس کانادا هست، حمایت کنیم. درست است که کانادا یکی از کشورهای پیشرفته جهان است ولی ما تنها ۲۵ درصد زن در سمت نمایندگی مجلس فدرال داریم و در رتبه ۴۷ ام در میان کشورهای دیگر دنیا ایستاده ایم. ما بهتر از این می توانیم عمل کنیم. ما شایسته بهتر از این هستیم.»

این بخشی از سخنانی بود که لیلی پورزند در شروع کمپین انتخاباتی اش روز سه شنبه ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ در سالن هتل نواتل در حضور بیش از ششصد تن از حامیان و دوستدارانش بیان کرد.

در آغاز مریم اسکندری از تیم کمپین انتخاباتی لیلی پورزند به حاضران خوشامد گفت و میسا ملکی، وکیل جوان ساکن تورنتو را دعوت کرد تا  لیلی پورزند را معرفی کند. او این کمپین را به طور سمبلیک نشانه ای از رشد جامعه ی ایرانی خواند.

لیلی پورزند کمپین انتخاباتی اش را آغاز کرد

لیلی پورزند کمپین انتخاباتی اش را آغاز کرد

ملکی از پیشینه ی خانوادگی لیلی گفت و از مهرانگیز کار، وکیل و فعال حقوق بشر به عنوان مادر لیلی و از زنده یاد سیامک پورزند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر به عنوان پدر لیلی یاد کرد. لیلی زمانی که مادر و بعدها پدرش در زندان بود، علیرغم جوانی و سن کم، شروع به فعالیت برای رساندن صدای آنها به جهانیان کرد.

لیلی پورزند در ایران حقوق قضایی خوانده. تمرکز کارش زنان بوده و با مجله ی زنان مدتی کار کرده. مدیر چند پروژه ی تحقیقاتی در مورد تطبیق کنوانسیون رفع تبعیض از حقوق زنان در ایران بود. بعد از مهاجرت در سال ۱۹۹۹، رشته مطالعات زنان را در دانشگاه یورک ادامه داد و فوق لیسانس را در دانشکده حقوق اوزگود خواند و در سال ۲۰۱۰ فارغ التحصیل شد. موضوع پایان نامه اش برابری جنسیتی از نظر حقوقی و اجتماعی بود. پورزند در مرکز زنان منطقه ی یورک مشغول کار است.

در ادامه مراسم لیلی پورزند در میان تشویق های پرشور حاضران پشت میکروفن آمد و از میسا ملکی به خاطر معرفی صمیمانه اش تشکر کرد.

لیلی سخنانش را به دو زبان بیشتر انگلیسی و کمتر فارسی ایراد کرد و در آغاز از تک تک افراد حاضر در سالن، برای حضور و حمایت هایشان سپاسگزاری کرد و خوشامد گفت و افزود: قبل از هرچیز دوست دارم تشکر قلبی خود را از خانواده خودم که امشب اینجا حضور ندارند و خانواده همسرم که در جمع ما حضور دارند ابراز کنم. بسیار خوشبختم از داشتن پدری که همواره از داشتن دختر به خود بالید و هیچ مرزی برای من تعریف نکرد و مادری داشته ام  که به من آموخت می توان زن بود، مادر بود و در زندگی اجتماعی و سیاسی نیز نقش های موثر آفرید. از مادر همسرم، قدردانی می کنم که در طی ده سال گذشته همواره  مرا به زیستن فراتر از مرزهای زندگی خصوصی و پذیرفتن نقش های بیشتر اجتماعی و سیاسی تشویق کرده است.

لیلی پورزند از آشنایی با افرادی که طی سه ماه گذشته دست یاری به او داده اند و همچنین تیم انتخاباتی او را شکل داده اند، قدردانی کرد و شکل گیری این کمپین را به دلیل وجود آنها، یک پیروزی برای خود خواند و از اعضای کمپین خود درخواست کرد بر روی صحنه به او بپیوندند.

گوشه هایی از مراسم آغاز کمپین انتخاباتی لیلی پورزند برای ویلودیل

گوشه هایی از مراسم آغاز کمپین انتخاباتی لیلی پورزند برای ویلودیل

در کنار اینها، لیلی از هنرمندان، رسانه ها و صاحبان کسب و کار به خاطر حمایت ها و تشویق هایشان سپاسگزاری کرد و افزود، گردهمایی این شب بدون این حمایت ها، امکان پذیر نمی بود.

در ادامه لیلی از مدیر کمپین خود به عنوان زنی مستعد، سختکوش و پرشور که بیست و چهار ساعته برای کمپین کار می کند و مطمئنا آینده ای روشن در انتظار اوست، یاد کرد و از نازگل مومنی درخواست کرد به او ملحق شود.

و در پایان این درخواست ها، از دوست، همراه و همسرش که از بزرگترین مشوق های او در راه اعلام نامزدی برای نمایندگی حزب لیبرال از حوزه ی ویلودیل، بوده، یعنی از مهرداد حریری دعوت کرد در کنار او روی صحنه قرار گیرد.

در کنار افرادی که یاریگر او در این راه طولانی هستند، لیلی پورزند به سخنانش ادامه داد و گفت: امشب فقط برای حمایت از من یا کمپین لیلی برای ویلودیل اینجا نیستیم، بلکه برای حمایت از دیدگاه بزرگتری همچون داشتن توازن جنسیتی بیشتر در پارلمان کانادا جمع شده ایم.

لیلی افزود: گرچه کانادا بین کشورهای پیشرفته ی جهان قرار دارد اما حضور زنان در پارلمان فقط ۲۵ درصد است که این رقم کانادا را در جایگاه چهل و هفتم در میان کشورهای جهان قرار می دهد. کوبا، افغانستان و عراق نمایندگان زن بیشتری در پارلمان دارند و از این نظر از کانادا جلوتر قرار گرفته اند. ما شایستگی بیش از این را داریم.

لیلی ادامه داد: از بهار سال پیش که جاستین تورودو به رهبری حزب لیبرال کانادا انتخاب شد، ما لیبرال ها ثابت کردیم که زمان تغییر در سیاست و سیاست گذاری ها فرا رسیده است. زمان داشتن صداهای متنوع تر، چهره های تازه تر و ایده های نو تر. ما با هم می توانیم صدای این تغییر باشیم.

لیلی همچنان به مشکلاتی که جامعه ی کانادا با آن دست و پنجه نرم می کند پرداخت و گفت: من امیدوارم در سال ۲۰۱۵ ما دولتی داشته باشیم که تمرکز اصلی اش اولویت های شهروندان باشد و نه صدور چک برای مخارج بی پایه و غیر لازم.

امروز خانواده های متوسط و زحمتکش کانادایی با مسائل و چالش های بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری از خانواده های جوان قشر متوسط توان پرداخت شهریه های بالای مهدکودک را برای فرزندان شان ندارند و این باعث می شود بسیاری از زنان تحصیلکرده و شاغل ما به جبر خانه نشین شوند. چنانچه ما برنامه مهدکودک ملی داشته باشیم نه تنها به مادران جامعه کمک کرده ایم بلکه از این طریق به اقتصاد کشور کمک کرده ایم و با داشتن خانواده هایی سالم تر، فرزندانی سالم تر و جامعه ای سالم تر خواهیم داشت.

امروز نرخ بیکاری جوانان ما دو برابر میانگین ملی است و جوانان ما پس از فارغ التحصیل شدن امکان یافتن کار حرفه ای خود را پیدا نمی کنند. این باید تغییر کند.

هر جوان امروز بعد از اتمام تحصیلات تکمیلی به صورت میانگین ۲۸ هزار دلار وام دانشجویی دارد و با پیدا نکردن کار تخصصی بعد از فراغت از تحصیل توان بازپرداخت این وام را پیدا نمی کند.

ما باید بتوانیم تحصیلات تکمیلی ارزان تری داشته باشیم و به جوانان مان بورسیه و امکان کار در حین تحصیل و بعد از آن را ارائه کنیم.

مهاجرت و چند فرهنگی یکی از ارزش های کانادا بوده است. در سال های اخیر دولت محافظه کار با تغییر قوانین مهاجرت، جا افتادن بعد از مهاجرت و قوانین شهروندی به این ارزش ها لطمه های بسیار وارد کرده است. این سیاست گذاری ها باید تغییر کند.

امروزه بجای تشویق مهاجران جدید برای مسئولیت پذیری در امور شهروندی، دولت تقاضانامه های شهروندی را بدون دلیل مناسب، بیش از پنج سال معطل نگه داشته است. این روند بایستی تغییر کند تا تازه مهاجران نقش فعال شان را در جامعه هرچه زودتر ایفا کنند.

لیلی پورزند همچنین به حوزه ی انتخاباتی اش پرداخت و گفت: من دستیار خانم مارتا هال فیندلی نماینده ی لیبرال پیشین حوزه ی ویلودیل بوده ام. در ویلودیل زندگی و کار کرده ام. دغدغه های روزمره ی این مردمان را می شناسم. آگاهم که مهمترین وظیفه ی یک نماینده ی مجلس، نمایندگی افراد حوزه ی انتخابیه اش در اتاوا است.

پورزند در پایان گفت، اگرچه ما اینجا هستیم تا برنده ی رقابت کاندیداتوری شویم، اما پیروزی فقط برنده شدن نیست، بلکه چگونه برنده شدن است. ما متعهد خواهیم بود که کمپین خود را تا انتها به طور مثبت و با حفظ رعایت احترام کامل نسبت به دیگر نامزدها پیش ببریم.

در پایان کار ما همه عضو خانواده ی لیبرال ها هستیم و این خانواده است که خواهان تغییر است.

این کمپین برای صداهای متنوع، چهره های جدید و ایده های مبتکرانه است که زندگی های شخصی مان را متحول می کند.

گفتنی ست در میان حاضران در سالن چهره های آشنای بسیاری به چشم می خورد. در میان هنرمندان و چهره های فرهنگی حضور سهیل پارسا، توکا نیستانی، خسرو بیات، مهدی پوریان، فیروزه آغداشلو، علیجان علیجان پور، کریم زیاّنی، لی لی نبوی، محمدباقر صمیمی، امیر مهیم و سیاوش فانی مشهود بود.

از میان مدیران و صاحبان موفق کسب و کار و کوشندگان اجتماعی از جمله احمد تبریزی و همسرش فریده جلائی فر، سعید طاهری و همسرش، بهرام فولادی، سعید آقایی، حسین بنی جمالی، نادر مالک، مصطفی رخ صفت، مهرداد آرین نژاد و همسرش کتایون ثابت، محمد صالحی گیلانی، محمد رحیمیان و … حضور داشتند.

فعالیت های حقوق بشرانه لیلی پورزند، جمعی از کوشاگران همراه او را نیز گرد آورده بود، از جمله حمید قاسمی شال و همسرش آنتونلا مگا و تعدادی از اعضای سازمان عفو بین الملل در تورنتو در بین مدعوین دیده می شدند.

از دیگر نامزدهای ایرانی حوزه های مختلف شهر علی احساسی از حوزه ی ویلودیل و پیمان کوشمان از حوزه ی ریچموندهیل در میان جمع بودند.

و همچنین نمایندگان اکثر رسانه های فارسی زبان شهر از جمله شهروند، ایران استار، سلام تورنتو، شهر ما، رادیو ۲۴ ساعته ایران و … در این مجلس حضور داشتند.

عکس های این مراسم  که توسط علی محمدی گرفته شده را در لینک زیر ببینید:

https://www.facebook.com/IranianeToronto/photos_stream