۳۱اکتبر تا ۷نوامبر ۲۰۱۳

دادستان زابل و راننده اش ترور شدند

رادیو امریکا: موسی نوری قلعه نو، دادستان شهر زابل و راننده اش در جریان یک حمله مسلحانه کشته شدند.

خبرگزاری های ایرانی به نقل از رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، ضمن اعلام این خبر گفتند که حمله ساعت ۷ و ۱۵ دقیقه صبح چهارشنبه (۱۵ آبان) رخ داد و هنگامی که دادستان زابل عازم محل کارش بود هدف گلوله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارات رجبعلی شیخ زاده، معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان منتشر کرد که گفته ترور دادستان زابل با حمله شبه نظامیان سنی به مرزبانان در سراوان و اعدام های مرتبط با آن «تفاوت» دارد.

روز شنبه (۴ آبان) ۱۶ نفر در زندان زاهدان اعدام شدند. دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفته بود که آنان در پاسخ به درگیری مسلحانه ای که یک شب قبل (جمعه سوم آبان) رخ داده بود اعدام شدند. در آن درگیری مسلحانه میان مرزبانان نیروی انتظامی و مهاجمان مسلح در منطقه مرزی شهرستان سراوان در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان، ۱۴ سرباز مرزبان کشته و پنج نفر مجروح شده بودند.

نگرانی شیرین عبادی از وضعیت حقوق بشر و تحریم ها

shirin-ebadi

 

رادیو امریکا: شیرین عبادی، قاضی سابق، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، روز دوشنبه از اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا خواست استفاده صدا و سیمای جمهوری اسلامی از ماهواره های خود را ممنوع کنند.

خانم عبادی برنامه های صدا و سیمای ایران را پروپاگاندای جمهوری اسلامی خواند و خواستار منع پخش آنها از ماهواره های اروپایی و آمریکایی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او قدرت های غربی را متهم کرد که همزمان با تلاش برای رسیدن به یک توافق اتمی با جمهوری اسلامی، توجه کمی به مسئله نقض حقوق بشر در ایران نشان می دهند. شیرین عبادی اما از تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران که با هدف متوقف کردن برنامه اتمی و موشکی این کشور اعمال شده، انتقاد کرد.

خانم عبادی خواستار آن شد تحریم هایی که به گفته او به مردم عادی صدمه می زند، با تحریم هایی جایگزین شود که حکومت را تضعیف می کند و روی مردم تاثیری ندارد.

به گفته شیرین عبادی، تعداد اعدام ها در ایران از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران، به نسبت مدت مشابه سال قبل که محمود احمدی نژاد در قدرت بود، دو برابر شده است. او همچنین گفت تقریبا تمامی فعالان مخالف که پیش از انتخاب او زندانی شده بودند، هنوز هم در زندان هستند.

شیرین عبادی به آمار فدراسیون بین المللی حقوق بشر اشاره کرد که به گزارش این نهاد، بیش از ۲۰۰ نفر از جمله چهار فرد زیر سن قانونی بین ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ (بیست و چهارم خرداد ماه) تا ۱ اکتبر ۲۰۱۳ (نه مهر ماه) اعدام شده اند. او گفت این آمار دو برابر مدت مشابه سال ۲۰۱۲ است.

شیرین عبادی توجه جهان به پرونده اتمی ایران را دلیل آنچه وخیم تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران خواند، توصیف کرد و گفت حسن روحانی با شعار تغییر آمد و مردم نیز برای همین به او رای دادند، اما متاسفانه این تغییر رخ نداده است.

حبیب الله عسگراولادی درگذشت

رادیو امریکا:حبیب الله عسگراولادی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، پس از یک دوره بیماری، روز سه شنبه ۱۴ آبان، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری های ایران، این سیاستمدار سرشناس جناح محافظه کار ایران از اوایل شهریور ماه سال جاری در بیمارستان دی تهران بستری بود.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه به خبرگزاری ایرنا گفت که عفونت مزمن ریوی و عوارض ناشی از جراحی قلب باز، علت مرگ عسگر اولادی بود.

حبیب الله عسگراولادی، از بازاریان نزدیک به گروه فدائیان اسلام بود که بعدا هیئت های موتلفه اسلامی را تشکیل دادند.

او از زندانیان سیاسی در دوران محمدرضا شاه پهلوی بود که مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد، و پس از انقلاب سال ۱۳۵۷  به عضویت حزب جمهوری اسلامی درآمد و وارد مجلس شد. او از بنیانگذاران حزب موتلفه بود و با حکم آیت الله خمینی به عنوان نماینده ولی فقیه در کمیته امداد امام منصوب شد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بود. او از نامزدهای چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و وزیر بازرگانی در دولت اول میرحسین موسوی، محمدعلی رجایی و دولت موقت محمدرضا مهدوی کنی بود.

عسگراولادی پس از انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری ۱۳۸۸، در مورد آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی موضع متفاوتی از همفکران محافظه کارش اتخاذ کرد و گفت آنها را فتنه گر نمی داند. او سپس خواستار توبه دو کاندیدای معترض ریاست جمهوری و بازگشت آنان به دامان نظام شد.

اعتصاب غذای چهار زندانی در اوین

خبرگزاری هرانا ـ عبدالفتاح سلطانی، امیر خسرو دلیرثانی، مهدی خدایی و سعید مدنی، چهار زندانی اعتصابی اوین طی بیانیه ای علت اعتصاب غذای خود را شرح داده و با یادآوری زندانیانی که به دلایل پزشکی در زندان ها فوت کردند خواهان رسیدگی به وضعیت زندانیان بیمار شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “با توجه به اخبار منتشره نگران کننده حاکی از وضعیت نامطلوب جسمی آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محدودیت در ارایه خدمات درمانی به آن‌ها، ما امضاکنندگان این بیانیه در اعتراض به محدودیت‌های نابجا و غیرقانونی برای دریافت خدمات درمانی به همه زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی از روز شنبه یازده آبان ۱۳۹۲ اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌ایم تا شاید به این ترتیب صدای مظلومیت زندانیان در بند ۳۵۰ زندان اوین و دیگر زندان های کشور را به گوش همه آزادگان برسانیم.”

در این بیانیه به تعدادی از زندانیان همچون هدی صابر، افشین اسانلو، حسن ناهید، محسن دگمه چی و البرز قاسمی اشاره شده که همگی به دلیل تعلل و بی‌توجهی مسئولین زندان در معالجه، درگذشته اند.

امضاکنندگان بیانیه تأکید کرده اند در اعتراض به محدودیت‌های نابجا و غیرقانونی برای دریافت خدمات درمانی به همه زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی از روز شنبه یازده آبان ۱۳۹۲ اعتصاب غذای خود را آغاز کرده اند.

 

شیرکوه معارفی زندانی سیاسی کرد اعدام شد

Shirkou_Moarefi

هرانا: شیرکوه معارفی زندانی سیاسی کرد زندان سقز سحرگاه دوشنبه با چوبه دار اعدام شد.

وی که چند ساعت قبل از آن جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود در سالن ملاقات زندان مرکزی سقز از طریقه چوبه دار اعدام شد.

یکی از بستگان وی ضمن تایید خبر اعدام شیرکوه معارفی به گزارشگر هرانا گفت: “ما جلوی در زندان مرکزی سقز بودیم ولی مسئولان حاضر به تحویل جسد وی نشدند. یکی از مسئولان به ما وعده داده که بعد از ظهر اگر برای تحویل جسد مراجعه کنیم، جسد را به ما تحویل می‌دهند.”

شیرکوه معارفی اهل بانه در دهم آبان ماه سال ۱۳۸۷ دستگیر شده و به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد اپوزیسیون از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سقز متهم به محاربه و به اعدام محکوم شد.

پرونده شیرکوه معارفی پس از اعتراض به شعبه ۴ تجدیدنظر استان ارسال و این شعبه حکم وی را عیناً تایید نمود. در مهرماه ۸۸ نیز دیوان عالی کشور حکم اعدام را تایید کرد.

شنبه هفته گذشته نیز ۱۰ زندانی سیاسی در زندان‌های سلماس، اورمیه و زاهدان اعدام شدند.

 

سعید گلشن در یک قدمی مدال طلا

Saeed-Golshan

سعید گلشن

 

مسابقات جهانی کشتی پیشکسوتان از اول تا هفتم اکتبر سال جاری در بوسنی و هرزگوین برگزار شد و سعید گلشن در وزن ۵۸ کیلو گرم در گروه‌ سنی ۴۰ الی ۴۵ سال در رشته فرنگی کشتی گرفت و موفق به کسب مقام چهارم گردید.

در این گروه، کشتی گیران از کشورهای نروژ، روسیه، ترکیه، بلغارستان، ایتالیا، سربستان و کانادا حضور داشتند.

با وجود اینکه ورزشکاران ایرانی جهت اعزام به رقابتهای جهانی حاضر شدند تمامی هزینه های اعزام و اسکان را خود تقبل کنند، ولی جای گوش شکسته های پیشکسوت ایرانی در این مسابقات خالی بود. ورزشکار با سابقه کاظم نریمانی کناری با بیان اینکه برای این مسابقات تمرینات زیادی داشتیم، تاکید کرد: دلیل اصلی در خصوص عدم اعزام تیم ملی، سفارت خانه میزبان نبود. دلیل اصلی این مشکل فاصله بین فدراسیون کشتی و وزارت ورزش جوانان بوده که چوبش را ورزشکاران و ملی پوشان خوردند.

بساط سانسور در هر شکل و اندازه باید برچیده شود!

با روی کار آمدن دولت جدید در خرداد ۱۳۹۲ بار دیگر موضوع چاپ و انتشار کتاب و به تبع آن سانسور آثار نویسندگان و هنرمندان از قالب وعده­های انتخاباتی به بحث روز تریبون­ها، محافل و رسانه ­ها تبدیل شد. و این اتفاقی نو یا رویکردی تازه به پدیده­ ی سانسور نبود. زیرا در سه دهه ­ی اخیر هر بار که دولتی جایگزین دولت دیگری شده است، روند چاپ و انتشار کتاب، چون بسیاری از تنگناهای فرهنگی و اجتماعی، مدتی در قالب طرح­ها و پیشنهادهای مختلف موضوع مصاحبه­های دست­اندرکاران وزارت ارشاد و مقالات و اخبار روزنامه­ها شده است، بی­آن­که عملا پی­آمدی جدی در بازداری از سانسور داشته و مشکلی از مشکلات انبوه و دیرینه ­ی نویسندگان و هنرمندان را حل کرده باشد. سانسور در این سال­ها البته با افت­ و­خیزهایی همراه بوده، اما همواره پابرجا، پی­گیر و روزافزون برای دولت و کسانی­که از وجودش نفع می­برند، نقش خود را ایفا کرده است.

کابینه ­ی جدید نیز از این رویکرد مستثنی نیست. در پاسخ به مطالبات نویسندگان و هنرمندان اولین پیشنهاد برای تغییر وضعیت انتشار کتاب از سوی وزیر ارشادِ تازه بر مسند نشسته، ارائه شد. در این پیشنهاد چاپ کتاب آزاد، اما توزیع آن منوط به اجازه­ی وزارت ارشاد شده بود و در عالم عمل معنایش این بود که چنانچه ناشرکتابی نافی معیارهای سانسور چاپ کند، نه تنها اجازه­ ی توزیع آن را نخواهد یافت بلکه باید تمام نسخه­ های کتاب را خمیر کند. این ایده گرچه ناشران و نویسندگان حکومتی را خوش می­آید اما بیشتر ناشران که در این طرح ناگهان خود را در کسوت سانسورچی یافتند و سرمایه­ ی خود را درخطر، از در مخالفت با آن در آمدند. حتی بعضی از آنها در مقابل طرح وزیر اعلام کردند شرایط دولت قبلی را بر چشم می­ نهند و: . . .  مرحمت فرموده ما را مس کنید!

طرح پیش­گفته، که نوعی خصوصی ­سازی سانسور است، قبلا نیز از سوی دست­ اندرکاران دولت­های سابق زمزمه شده اما مقبولیت نیافته بود. اساس این­گونه طرح­ها بر حفظ سانسور و نظارت حکومتی بر آثار نویسندگان و هنرمندان گذارده شده است. سانسوری که حتی بر اصل­های ۲۴ و ۲۵ قانون اساسی پا می­گذارد؛ سانسوری که چارچوب­ها، معیارها و مواردش نیز کاملا روشن نیست و بسته به قدرت­گیری جناحی از حاکمیت و شرایط روز جامعه، سمت وسو و حدودش تغییر می­ کند. (توقیف روزنامه­ ی بهار نمونه­ ی تازه­ ی آن است) با این حال اصل آن همواره بر جامعه سیطره داشته و حاکم بوده است. کما این­که وزیر کنونی ارشاد سانسور را حق قانونی حکومت اعلام کرده است. وارد این بحث نمی­شویم که ادعای “حق حکومت” چیست و کدام است و مختص چه جامعه­ای است؟ اما در جوامع مدنی و انسانی امر مسلم آن است که مردم حق دارند آزادانه به ابراز عقیده، نظر و احساس خود، از هر نوع که باشد، بپردازند و آن را از هر طریق که می­ پسندند منتشر کنند و وظیفه­ ی دولت و دیگر اجزا حکومت است که از این حق پاسداری کند.

به موازات استیلای سانسور در چند دهه­ ی اخیر اعتراض به آن نیز در جریان بوده است. از جمله بیانیه­ های اعتراضی و روشنگرانه ­ی کانون نویسندگان ایران در مورد آزادی بیان و نفی سانسور، به مثابه­ ی جزیی از موارد نقض آن، در این سال­ها ناظر بر حقی است که مردم باید از آن برخوردار باشند. جدای از بیانیه­ های کانون سال گذشته گروهی از نویسندگان با انتشار متنی تحت عنوان “مجوز چاپ کتاب را لغو کنید” خواهان برچیده شدن هر نوع سانسور پیش و پس از انتشار کتاب شدند. چند هفته پیش نیز جمعی دیگر از نویسندگان در نامه­ ی سرگشاده­ای با عنوان ” جناب آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی” با ارائه­ ی طرحی خواهان لغو نظارت پیش از چاپ و پذیرش مسئولیت نویسندگان در قبال شکایت­ های احتمالی شدند. این طرح با تنظیم روند سانسور، ضمن به رسمیت شناختن آن، نویسنده را در شرایط کاملا نامتعین موجود سپر بلایا می­ سازد. با این حال انتشار این نامه خود شاهد دیگری است بر تنگنای ویران­گر سانسور.

کانون نویسندگان ایران نفی کامل و بدون قید و شرط سانسور را متضمن  حق اولیه­ی شهروندی، حق آزادی بیان، دانسته و اعتلای فرهنگی جامعه را در گرو آن می ­داند. تنها قانونی که می­تواند جلوی سانسور را بگیرد غیر قانونی کردن سانسور است. در عین حال کانون از هر طرح عملی و هر پیشنهادی که بتواند گشایشی مثبت در کار چاپ و انتشار آثار نویسندگان و هنرمندان ایجاد کند و سانسور را گامی به عقب براند استقبال و از آن حمایت می­ کند. اما همواره بر این نکته تاکید کرده است که گذاردن هر “اما” ، “اگر”  و “مگر” در راه آزادی بیان در حکم تعبیه­ی پلکانی است تا حکومت­ها و صاحبان قدرت از آن بالا روند و بر آزادی بیان جامعه تسلط یابند. پس، تا آنجا که به سانسور مربوط می­شود، می­گوید: بساط سانسور در هر شکل و اندازه باید برچیده شود!

کانون نویسندگان ایران

۱۱/آبان/۱۳۹۲

حضور ایران و اسرائیل در نشست اتمی خاورمیانه

رادیو امریکا: خبرگزاری رویترز می گوید ایران، اسرائیل و برخی کشورهای عرب در نشستی که دو هفته پیش برگزار شد شرکت کردند. دیپلمات ها روز سه شنبه (۱۴ آبان-۵ نوامبر) ضمن اعلام این موضوع گفتند که کنفرانس فوق درباره منع سلاح های هسته ای در خاورمیانه بود.

منابع این خبر درباره نشستی که روزهای ۲۱ و ۲۲ اکتبر (۲۹ و ۳۰ مهر) در روستای گلیون در نزدیکی مونتروی سویس برگزار شد جزئیاتی ارائه ندادند.

یک مقام اسرائیلی گفت نمایندگان کشورهای مختلف موضع کشور متبوعشان را ارائه کردند. او روز دوشنبه به رویترز گفت که میان نمایندگان اسرائیل و هیات های ایران و عرب هیچ ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی شکل نگرفت و نشست بیشتر بعد فنی داشت.

یک دیپلمات عرب نیز به رویترز گفت: «این که ایران و اسرائیل هر دو آنجا حضور داشتند، مسئله اصلی است.» در این گردهمایی که نشستی نادر میان کشورهای متخاصم به شمار می رود، نمایندگان ایالات متحده نیز حضور داشتند.

در نشست منع سلاح های هسته ای خاورمیانه، هیات های نمایندگی ۱۴ کشور و همچنین یاکو لایاوا، وزیر خارجه فنلاند، که سازمان دهنده کنفرانس فوق بود، حضور داشتند.

یک دیپلمات دیگر به خبرگزاری رویترز گفت مذاکرات «بسیار سازنده» بود و احتمالا یک نشست دیگر در اواخر ماه جاری میلادی در همین راستا برگزار خواهد شد هرچند مشخص نیست که چه کسانی در آن شرکت خواهند کرد.

گفته می شود که اسرائیل تنها دارنده سلاح اتمی در خاورمیانه است، و کشورهای عربی و ایران همواره این مسئله را مایه نگرانی و عامل تهدید علیه صلح و آرامش در منطقه می دانند.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی به فعالیت های اتمی ایران مشکوکند و آن را تهدید کننده می دانند و می گویند دستیابی به یک منطقه عاری از سلاح اتمی در خاورمیانه در گرو صلح اعراب و اسرائیل و همچنین اعمال محدودیت بر برنامه اتمی ایران است.

ایران می گوید غنی سازی اورانیوم را فقط با اهداف صلح آمیز دنبال می کند و تمامی اتهامات غرب را رد می کند.

طرح کنفرانس بین المللی تعیین چارچوب همکاری برای خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در سال ۲۰۱۰ و با حمایت روسیه، آمریکا و بریتانیا مورد توافق قرار گرفت. اما پیش از برگزاری آن در اواخر ۲۰۱۲ ، واشنگتن از به تعویق افتادن آن خبر داد.

پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه گذشته، امید به حل و فصل صلح آمیز پرونده اتمی ایران را تحکیم کرده است.

نشست بعدی ایران و کشورهای ۵+۱  قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه (۱۶ و ۱۷ آبان) در ژنو برگزار شود.

اسرائیل درباره رویکرد جدید و مثبت ایران هشدار داده و تهران را به وقت کشی دیپلماتیک برای پیشبرد توانایی برنامه تسلیحاتی اتمی خود متهم می کند.

“نیترات” عامل شیوع بیماری‌های تنفسی در خوزستان معرفی شد

رادیو فردا: در نشستی که روز سه‌شنبه در خوزستان برای بررسی افزایش ناگهانی بیماری‌های تنفسی برگزار شد، وجود ذرات نیترات در هوا عامل این بیماری‌ها اعلام شد.

به گزارش  سایت تابناک، در این نشست که  در اهواز که سه‌شنبه ۱۴ آبان ماه برگزار شد علاوه بر قائم مقام وزیر بهداشت، مدیرکل محیط زیست استان و کار‌شناس سازمان هوا‌شناسی، مدیر کمیته پدافند غیر عامل، فرماندار اهواز، رئیس اورژانس و کار‌شناس سازمان آب هم شرکت کرده بودند.

در همین حال در این نشست آخرین آمار مبتلایان به تنگی نفس طی روزهای گذشته که به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند، ۵۵۰۰ تن اعلام شد که در این بین ۵۲۰ تن بستری شده‌اند.

بر اساس این گزارش، احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، در این باره گفت: «در آنالیزی که روز دوم بارندگی ‌روی نمونه‌های آب باران انجام دادیم، سطح یکی از پارامتر‌ها بالا نشان داده شد؛ این پارامتر “نیترات” بوده ‌که بالا بودن میزان آن، احتمال باران اسیدی را قوت می دهد.

لاهیجان‌زاده افزود: «شاید هر فعالیت نفتی ‌نیترات تولید کند؛ حتی آتش زدن مزارع. نیترات یکی از عواملی است که اگر با رطوبت ترکیب شود، تولید اسید نیتریک می کند.»

وی در ادامه سکون هوا را موجب تجمع آلاینده‌های هوا دانست.

همزمان با نشست یاد شده، پورتال اینترنتی سازمان حفاظت محیط زیست ایران از جریمه یک واحد پتروشیمی در بندر ماهشهر استان خوزستان به خاطر آلوده کردن هوا خبر داد.

بر اساس این گزارش، شعبه اول دادگاه عمومی و حقوقی بندرامام خمینی واحد پتروشیمی متخلف را به پرداخت «سه میلیون تومان» محکوم کرد.

خوزستان مهمترین مرکز تولید نفت و پالایش آن در ایران است. پالایشگاه آبادان (بزرگترین پالایشگاه ایران) و پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی ماهشهر از جمله صنایع وابسته به نفت در این استان هستند.حدود ۸۲ درصد از میادین فعال نفتی ایران در استان خوزستان قرار دارد.

در این نشست، علاوه بر علل صنعتی و نفتی آلودگی هوا، «موضوع ترافیک، رطوبت بالای ۸۰ درصد، باران، رعد و برق و ساکن بودن هوا از یک سو و دیگر عوامل غیر طبیعی مانند آتش زدن مزارع، لاستیک‌ها، زباله‌ها و درختان از سوی دیگر»  به عنوان عوامل آلودگی هوای این استان معرفی شد.

هشدار سازمان محیط زیست نسبت به کاهش چشمگیر فک‌های خزر

رادیو فردا: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید  جمعیت فک خزری از یک میلیون قلاده به زیر ۱۰۰ هزار قلاده رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، عبدالرضا کرباسی سه شنبه ۱۴ آبان ماه در مراسم دهمین سالگرد امضای کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) اظهارداشت: «اکنون آلودگی‌های زیادی از جمله خانگی، صنعتی و کشاورزی وارد دریای خزر می‌شود که این آلودگی‌ها به دلیل موقعیت این پهنه آبی در خزر باقی می‌ماند؛ دریای خزر دارای ۷۰ تا ۸۰ میلیارد متر مکعب آب است.»

در این مراسم که در سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، نمایندگان کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

در همین زمینه تاریل ممدلی معاون وزارت محیط زیست جمهوری آذربایجان در امور زیست-آبی ۱۳ آبان ماه سال ۹۰ در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که آمار فک‌های خزر به دلایل مختلف، از جمله آلودگی آب دریا، وجود عوامل بیماری‌زای متعدد، کاهش چندین برابری آمار ماهی‌های کیلکا که منبع غذایی عمده فک‌های خزر است، به شدت کاهش یافته است.

فک‌های خزر در سال ۲۰۰۰ در فهرست حیوانات در حال انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار داده شد.

کشورهای ساحلی خزر ۱۳ آبان‌ماه سال ۱۳۸۲ در نشست سران که در تهران برگزار شد، کنوانسیون محیط زیست دریای خزر را امضا کردند، اما هنوز ساز و کار اجرایی کردن این کنوانسیون مورد بحث و مذاکره است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران همچنین خاطرنشان کرد که صید بی‌رویه و قاچاق ماهیان خاویاری یکی از معضلات اصلی دریای خزر است. در حال حاضر این گونه آبزی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

وی نسبت به آغاز استفاده کشورهای حاشیه دریای خزر از منابع نفت و گاز این پهنه آبی هشدار داد و گفت: «این گونه فعالیت‌ها مشکلات زیست محیطی زیادی را در منطقه ایجاد می کند.»

هم‌اکنون به غیر از ایران همه کشورهای ساحلی خزر از میادین دریایی نفت تولید می کنند. کاهش چشمگیر آمار گونه‌های جانوری دریای خزر نگرانی‌های زیادی را دامن زده است. کاهش ۱۰ برابری ماهی‌های کیلکا، کاهش صید ماهی‌های خاویاری خزر از سه هزار تن در سال ۱۹۸۵ به زیر ۸۰ تن در سال نشانگر گوشه‌ای از وضعیت زیست محیطی دریای خزر است. از آنجا اکه ماهی‌های خاویاری بیشتر در آب‌های عمیق بخش ایرانی خزر زندگی می‌کنند، ایران بیشترین صید خاویار را دارد.

علی اصغر مجاهدی معاون صید و بنادر سازمان شیلات خردادماه امسال گفت که در سال ۱۳۹۱ ایران کلا ۶۸ تن ماهی خاویاری صید کرده است.

کشورهای ساحلی خزر با این حال ۱۹ مهرماه  امسال توافق کردند که صید ماهی‌های خاویاری را کاملا متوقف کنند تا نسل این آبزی در حال انقراض احیا شود.

 

انتخاب فرماندار دمکرات برای ایالت ویرجینیا

صدای امریکا: در انتخابات ایالتی روز سه شنبه (۵ نوامبر) تری مک آلیف، پیروز و فرماندار ایالت ویرجینیا شد. او در این انتخابات رقابت تنگاتنگی با کن گوچینلی، عضو محافظه کار تی پارتی داشت. مک آلیف ۴۷ درصد آرا و گوچینلی ۴۶ درصد آرای انتخاباتی را کسب کردند و میزان مشارکت ۹۷ درصد گزارش شده است.

به نظر می رسد که ساکنان ایالت نیوجرسی در شمال شرقی آمریکا، روز سه شنبه کریس کریستی جمهوری خواه را به عنوان فرماندار ایالت خود انتخاب کردند. او احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز وارد عرصه رقابت خواهد شد.

در ایالت نیوجرسی نیز کریس کریستی با فاصله زیادی در مقابل رقیب دمکراتش، سناتور باربارا بونو ، پیروز شد.

کریستی به دنبال طوفان سندی در سال گذشته در ایالت نیوجرسی تبدیل به یک چهره عمومی شد. او طی همکاری با باراک اوباما برای رسیدگی به ویرانی های پس از طوفان، خشم محافظه کاران را برانگیخت و در عین حال لیبرال ها را خشنود ساخت.

همزمان، نیویورک برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته، صاحب یک شهردار دمکرات شد. بیل د بلاسیو، وکیل عمومی، توانست با فاصله زیادی بر جو لوتا، رقیب جمهوری خواهش پیروز شود. جو لوتا، رئیس سابق خدمات حمل و نقل شهری نیویورک است. مایکل بلومبرگ، که برای سه بار پیاپی شهردار نیویورک انتخاب شده بود، طبق قانون نمی تواند برای بار چهارم در این سمت باشد.

روز سه شنبه ساکنان چندین شهر عمده آمریکایی مانند آتلانتا، بوستون، دیترویت، هوستون و میامی نیز برای انتخاب شهردار رای دادند.

تحلیلگران سیاسی آمریکا سعی دارند با استفاده از نتایج انتخابات روز سه شنبه، نتایج انتخابات سال آینده در کنگره این کشور را پیش بینی کنند که طی آن سرنوشت تصاحب کنندگان ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و یک سوم از صد کرسی سنا تصمیم تعیین می شود.