۷نوامبر تا ۱۴نوامبر۲۰۱۴

 

سیدعلی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی

سیدعلی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی

نود و پنج میلیارد دلار، ارزش ثروت تحت کنترل آیت‌الله خامنه‌ای

رادیو فرانسه – ناصر اعتمادی: رویترز در گزارشی که نتیجۀ شش ماه تحقیق این خبرگزاری است نوشته است که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، یک امپراتوری بزرگ اقتصادی به ارزش ۹۵ میلیارد دلار را در کنترل خود دارد.

رویترز افزوده است که یکی از کانون های این امپراتوری “ستاد” نام دارد که در تقریباً کلیه بخش های اقتصاد ایران از بازار پول گرفته تا صنایع نفت و ارتباطات و حتا تولید قرص های ضدبارداری حضوری گسترده دارد. رویترز نوشته است که “ستاد” تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی سرمایۀ اولیه اش را از طریق ضبط و مصادرۀ اموال مردم عادی ایران، از اعضای اقلیت های دینی گرفته تا تجار و ایرانیان خارج از کشور، تشکیل داد.

گزارش رویترز تصریح می کند که بخش دیگری از دارایی های امپراتوری اقتصادی آیت الله خامنه ای املاکی است که “ستاد” رهبر جمهوری اسلامی ایران به یاری دادگاه های این کشور به تملک خود در آورده است. خبرگزاری رویترز دست کم سیصد تن از صاحبان اصلی این املاک را شناسایی کرده و افزوده است که تنها ارزش املاک ضبط شده توسط “ستاد” رهبر جمهوری اسلامی در جریان ماه مه سال میلادی گذشته به میلیون ها دلار بالغ می شود.
نام دقیق ستاد تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی “ستاد اجرایی فرمان امام خمینی” است که به دستور خود بنیانگذار جمهوری اسلامی اندکی پیش از مرگش تأسیس شد. هدف از تشکیل این ستاد اداره و فروش اموالی بود که در دورۀ آشوب زدۀ پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ توسط قدرت جدید مذهبی ضبط و مصادره شده بود. به گفتۀ یکی از بانیان “ستاد اجرایی فرمان امام خمینی” این نهاد تنها باید به مدت دو سال و برای یاری رساندن به فقرا و قربانیان جنگ ایران و عراق تشکیل می شد، هر چند اکنون یک ربع قرن از عمر آن می گذرد و عملاً به یکی از کانون های اصلی قدرت اقتصادی آیت الله خامنه ای تبدیل شده است.

در تابستان گذشته وزارت خزانه داری آمریکا “ستاد” تحت کنترل آیت الله خامنه ای و شرکت های تابع آن را هدف مجازات های خود قرار داد.

حمید واعظی مدیر “ستاد” تحت فرمان آیت الله خامنه ای گزارش رویترز را در مورد دارایی های این نهاد نادرست و ناکامل توصیف کرده و سفیر ایران در امارات متحد عربی کل این گزارش را بی اساس خوانده است. حمید واعظی همچنین گفته است که “ستاد اجرایی فرمان آیت الله خمینی” هم اکنون سرگرم دنبال کردن شکایتی علیه تصمیم و تحریم های وضع شده از سوی خزانه داری آمریکاست و انتشار گزارش رویترز می تواند به زیان این “ستاد” در رسیدگی به شکایتش تمام شود.

رویترز در پایان گزارشش می افزاید که “ستاد اجرایی فرمان امام” قدرت اقتصادی خارق العاده ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران می دهد و در واقع دو قدرت سیاسی و نظامی او را در رأس قدرت اسلامی ایران تقویت می کند.

 

ابتکار: عملکرد محیط زیست ایران ۶۳ رتبه سقوط کرده است

رادیو فردا: معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، می‌گوید در ۱۰ تا هشت سال گذشته عملکرد محیط زیست ایران ۶۳ رتبه در جایگاه جهانی سقوط کرده است.

معصومه ابتکار، در سمنان به گوشه‌های از بحران‌های زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت در هشت سال گذشته هیچ گزارشی درباره محیط زیست ایران تهیه نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، ابتکار در جلساتی که روز دوشنبه ۲۰ آبان با مسئولان سمنانی برگزار کرد، اظهار داشت: «بر اساس شاخص‌های جهانی وضعیت محیط زیست، عملکرد محیط زیست ایران در هشت تا ۱۰ سال اخیر ۶۳ رتبه جهانی سقوط کرده است.»

معاون رئیس حمهور گفت در زمان دولت دوم محمد خاتمی دو گزارش در سال‌های ۸۳ و ۸۴ از وضعیت محیط زیست کشور تهیه شد و در قالب کتاب نیز چاپ شد اما پس از آن هیچ گزارشی تهیه نشد.

وی اظهار داشت که دولت پیشین شورای عالی حفاظت از محیط زیست را تعطیل کرده بود که دولت کنونی آن را احیا کرده و هفته گذشته نیز به ریاست رئیس جمهور تشکیل جلسه  داد.

 رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، درباره وخامت وضع تالاب‌های ایران گفت هم‌اکنون ۴۵ تالاب در سطح کشور «در معرض تهدید جدی و بحران» قرار دارند.

معصومه ابتکار گفت: «بسیاری از این تالاب‌ها به علت نبود مدیریت مناسب آب دچار بحران شده‌اند و متاسفانه حق‌آبه تالاب‌ها… در سال‌های اخیر رعایت نشده و این مشکلات به وجود آمده است.»

به گفته ابتکار برای احیای دریاچه ارومیه نیز ۱۸ راهکار در شورای عالی آب ارائه شده و تلاش‌  می‌شود که پارک ملی این دریاچه نیز احیا شود.

ابتکار در یکی از این نشست‌ها با مقام‌های استان سمنان تصریح کرد  که «۲۹۰ سفره آبی بدتر از دریاچه ارومیه در کشور وجود دارد.»

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در بخشی دیگر از سخنان خود به پدیده ریزگردها در کشور اشاره کرد و دو عامل خارجی و داخلی را در آن موثر دانست.

ابتکار گفت ۲۳ استان در فصول مختلف درگیر ریز گردها هستند که منشا خارجی آن کشور عراق است. به گفته وی اردن، سوریه و عربستان نیز در انتقال ریزگردها به ایران دخیل هستند.

وی افزود عراق طرحی را برای مهار ریزگردها با مشارکت دانشگاه‌های خود در دست بررسی دارد و مشاوران ایرانی نیز به عراقی‌ها در این طرح‌ها مشاوره می‌دهند. اما در مورد عوامل داخلی ریزگردها، ابتکار از جمله به معادن رها شده در کشور، تالاب‌های خشک‌شده و مراتع بدون پوشش گیاهی و بیابان‌ها اشاره کرد.

وی همچنین از انعقاد فاز دوم قرارداد حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با برنامه عمران سازمان ملل خبر داد و گفت: «این امر به دنبال ارزیابی مثبت حفاظت از این گونه در ۱۰ سال اول این طرح صورت گرفت که به گفته سازمان ملل اقدامات ایران جلوی انقراض یوزپلنگ آسیایی را گرفت.

رئیس  سازمان حفاظت از محیط زیست به معضلات محیط‌بانان در  برخورد با شکارچیان غیرمجاز اشاره کرد و گفت هم‌اکنون برای شش محیط‌بان حکم اعدام صادر شده و دولت تلاش دارد با همکاری قوه قضاییه مشکل آنها را حل کند.

آژانس: ایران در سه ماه گذشته برنامه اتمی خود را توسعه نداده است

رادیو فردا: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در سه ماه گذشته  ایران فعالیت‌های هسته‌ای  خود را گسترش نداده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس روز پنجشنبه ۲۳ آبان در گزارش فصلی خود اعلام کرد که در طول سه ماه گذشته تنها چهار سانتریفیوژ جدید غنی‌سازی در تاسیسات نطنز آغاز به کار کرده است.

این گزارش می‌افزاید در این مدت سانتریفیوژ تازه‌ای هم در تاسیسات غنی‌سازی فردو آغاز به کار نکرده است.

آژانس در گزارش خود قید کرده که ایران هنوز سانتریفیوژهای نسل جدید (IR-2M) را مورد بهره‌برداری قرار نداده است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،  هنوز «هیچ قطعه عمده‌ای»‌  هم در رآکتور در درست ساخت اراک نصب نشده است.
یکی از نگرانی‌هایی که غربی‌ها در مذاکرات خود با ایران مطرح کرده‌اند، نیروگاه اراک است. ایران در صورت تکمیل این رآکتور می‌تواند پلوتونیوم به دست آورد. ماده‌ای که استفاده دوگانه دارد و می‌تواند در ساخت بمب نیز به کار رود.
یک دیپلمات بلندپایه که فعالیت‌های آژانس در ایران را دنبال می‌کند  درباره گسترش نیافتن برنامه هسته‌ای ایران به خبرگزاری فرانسه گفت: «مطلقا هیچ دلیل فنی‌ای برای این (اقدام) وجود ندارد.»

این دیپلمات که خواسته نامی از وی برده نشود، تصریح کرد: «این اقدام آشکارا با اختیار صورت گرفته است.»
وی افزود: «ایرانی‌ها به هیچکدام از سانتریفیوژهای جدید خود در سه ماه گذشته اورانیوم نخورانده‌اند. ایرانی‌ها کم و بیش ساخت رٱکتور اراک را متوقف کرده‌اند و قطعات عمده آن هم نصب نشده است.»

این نخستین گزارش فصلی آژانس است که پس از روی کار آمدن دولت  حسن روحانی منتشر می‌شود.گزارش قبلی آژانس حکایت از آن داشت که ایران ۱۸۶۱ سانتریفیوژ آی آر-۱ به نطنز افزوده  است. آژانس  ایران در هفته‌ای که گذشت توافقنامه‌ای برای حل مشکلات خود به امضا رساندند.

به موازات آن ایران و ۱+۵ هم در ژنو دو دوره مذاکره داشتند و قرار است هفته آینده هم مذاکرات از سرگرفته شود.
دیپلمات‌های غربی درگیر مذاکرات با ایران، پیشتر گفته بودند اگر ایران برنامه اتمی‌اش را توسعه ندهد، تحریم‌ها به طور موقت تخفیف خواهند یافت.

پروژه “روحانی‌سنج”: تحقق فقط ۴ وعده‌ انتخاباتی روحانی در صد روز اول کاری

رادیو آلمان: پروژه‌ی “روحانی‌سنج” می‌گوید از مجموع ۶۴ وعده‌ی انتخاباتی روحانی در ۱۰۰ روز اول کاری رئیس جمهور، تنها ۴ وعده محقق شده است. وعده‌هایی مانند تشکیل وزارت زنان و حذف مجوز کتاب پیگیری نشده است.

حسن روحانی در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گفت “کلید” حل مشکلات در دست اوست

نتیجه‌ی تحقیق و بررسی پروژه‌ی “روحانی‌سنج” درباره‌ی ۱۰۰ روز اول کاری کابینه‌ی حسن روحانی حاکی از آن است که از مجموع ۴۶ وعده‌ی انتخاباتی روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی، تنها ۴ وعده محقق شده است.
پروژه‌ی “روحانی‌سنج”، پروژه‌ای است که دانشکده‌ی مطالعات جهانی “مانک” در دانشگاه “تورنتو”ی کانادا، از مردادماه امسال برای دیده‌بانی و پی‌گیری مطالبات شهروندان و تحقق وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی آغاز به کار کرد.
حسن روحانی پیش از انتخابات وعده داد که برای حل مشکلات داخلی و خارجی برنامه‌ای ۱۰۰ روزه دارد و وعده داد که بسیاری از مشکلات را در ۱۰۰ روز اول کاری حل خواهد کرد.

دست‌اندرکاران پروژه می‌گویند که از میان ۴۶ وعده‌ای که رئیس دولت یازدهم مطرح کرد، ۴ وعده در ۱۰۰ روز اول کاری تحقق یافته است: بازگشایی “خانه ‌سینما”، مخالفت با ستاره‌دار کردن دانشجویان و بازگشت بعضی دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها، بازگرداندن برخی استادان کنارگذشته شده به دانشگاه و ادامه‌ی پرداخت یارانه‌ها به همان میزان سابق.
این گروه تحقیقی از عملی نشدن وعده‌ی تشکیل وزارت‌خانه‌ی زنان و حذف مجوز پیش از چاپ کتاب به عنوان نمونه‌هایی از وعده‌های تحقق‌نیافته نام می‌برد.

جوانانی که با اشتیاق به روحانی رأی دادند و به “کلید” حل مشکلات او امید بستند

روحانی‌سنج” وعده‌ی تلاش برای مهار تورم را، که یکی از اصلی‌ترین وعده‌های اقصادی حسن روحانی بود، “در حال پیگیری” توصیف کرده است. دست‌اندرکاران این پروژه می‌گویند که سیاست‌های اعلام شده از سوی وزیر اقتصاد و رئیس تازه‌ی بانک مرکزی و محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور، توانسته نرخ تورم را تا پایان مهرماه تا حدی کاهش دهد. این پروژه‌ی دانشگاه تورنتو همچنین “شفافیت بیشتر در برنامه‌ی اتمی ایران” را گامی مثبت در راستای پی‌گیری مطالبه حل بحران هسته‌ای ایران ارزیابی کرده و وضعیت وعده‌ی حل بحران اتمی را نیز “در حال پیگیری” دسته‌بندی کرده است.

“روحانی‌سنج” می‌گوید که اقتصاددانان مشاور پروژه از مجموع ۱۴ وعده‌ی اقتصادی دولت یازدهم، ۸ وعده را در حال پیگیری و ۵ وعده را محقق نشده ارزیابی کردند.

در بخش بهداشت و سلامت، دست‌اندرکاران این پروژه می‌گویند که یکی از اصلی‌ترین وعده‌های روحانی که تسهیل شرایط و ارائه رایگان دارو برای بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص بود، هنوز پیگیری جدی نشده است.

یکی دیگر از وعده‌های پیگیری‌نشده، وعده‌ی تصویب بیمه برای زنان سرپرست خانوار است که هنوز نشانه و تلاشی برای تحقق این وعده از سوی دولت یازدهم ثبت نشده است.

مسئولان پروژه اعلام کردند که با استقبال خوبی که از پروژه‌ی دیده‌بانی تحقق وعده‌های حسن روحانی به عمل آمده، دانشکده‌ی مطالعات جهانی “مانک” تصمیم گرفت که پروژه را تمدید کند و تا ۳۶۵ روز یا یک سال اول کار کابینه‌ی یازدهم را دیدبانی کند.

اوباما بار دیگر با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرد

رادیو آلمان: رییس جمهور آمریکا از کنگره خواست، به مذاکرات فرصت بیشتری بدهد و از تشدید تحریم‌ها بپرهیزد. همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که توسعه ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، ابعاد پیشین را ندارد.

باراک اوباما روز پنجشنبه (۱۴ نوامبر /۲۳ آبان) تمایل کنگره آمریکا مبنی بر تشدید تحریم ها علیه ایران را مانعی برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز در مناقشه اتمی خواند. او از نمایندگان کنگره خواست، به مذاکراتی که در ژنو آغاز شده فرصت بیشتری بدهند.

اوباما گفت: «اجازه بدهید جدیت آنها (حکومت ایران) را برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک و مسالمت آمیز امتحان کنیم». او در عین حال تاکید نمود، در صورتی که جمهوری اسلامی به طور جدی مذاکرات را ادامه ندهد، باید تمامی گزینه‌ها، از جمله گزینه نظامی را برای پایان دادن به برنامه اتمی ایران مد نظر قرار داد.

روز چهارشنبه (۱۳ نوامبر) جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده از اعضای کنگره خواسته بود که برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران عجله به خرج ندهند. او نیز تاکید کرد که تشدید تحریم‌ها از سوی کنگره می‌تواند اعتماد حاکم بر مذاکرات را خدشه‌دار کند و آن را به شکست بکشاند.

وزیر امور خارجه آمریکا از اعضای کنگره خواست، تصویب تحریم‌ها را چند هفته به تاخیر بیندازند و از این طریق یک فرصت دیگر برای مذاکره به تهران بدهند.

توسعه برنامه اتمی ایران متوقف شده

گزارش دوره ای آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز پنجشنبه منتشر شد نخستین گزارشی است که فعالیت‌های اتمی ایران در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی را در بر می‌گیرد. در این گزارش به چند نکته مهم اشاره شده است که غرب نسبت به آنها حساسیت نشان داده بود. یکی از این نکات، حجم ذخیره اورانیوم با غنای ۲۰ درصد است. آژانس تاکید کرده که ایران از ماه اوت تا کنون تنها ۵ درصد به ذخایر خود افزوده و در حال حاضر ۱۹۶ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دارد. برخی کشورها این نگرانی را دارند که ایران با دست یابی به ۲۵۰ کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده امکان ساخت بمب اتمی را بیابد.

در گزارش‌های قبلی آژانس آمده بود که یکی از نگرانی‌های جامعه جهانی توسعه سریع ظرفیت غنی سازی اورانیوم است. آژانس در گزارش روز پنجشنبه خود می‌نویسد که جمهوری اسلامی در سه ماه گذشته در مدار تاسیسات اتمی نطنز تنها ۴ سانتریفوژ نسل حدید را نصب کرده، در حالی که در سه ماهه آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد ۱۸۰۰ سانتریفوژ نصب شده بود. از ماه اوت تاکنون تعداد سانتریفوژها در فردو ثابت مانده است.

اراده حکومت برای توافق با غرب

خبرگزای آلمان به نقل از “یک دیپلمات بلندپایه در وین” که نامش فاش نشده نوشته است، توقف توسعه غنی سازی اورانیوم ایران دلیل فنی ندارد و باید آن را یک اقدام سیاسی قلمداد کرد.

آژانس ضمن اشاره به اینکه تاسیسات آب سنگین اراک “به سیستم سردکننده وصل شده” می‌نویسد که این تنها اقدام بزرگی است که ایران در ماه‌های اخیر انجام داده است.

پیام ویدئویی فاطمه کروبی به مناسبت هزارمین روز حبس غیرقانونی همراهان مردم

کلمه: فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی در پیامی ویدئویی که به مناسبت هزارمین روز حبس وحصر غیرقانونی رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران منتشر کرده، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی همسرش، روحیه ایشان را بسیار مثبت عنوان نموده است.

به گزارش سحام، در این ویدئو که در صفحه فیس بوک مهدی کروبی منتشر شده، خانم کروبی ضمن بیان اینکه شرایط حال حاضر آقای کروبی، می گوید که تاسف من از این است که در حکومت اسلامی، بازداشتی ۳ ساله بدون تفهیم اتهام یا ابلاغ احکام قضایی صورت گرفته است. همسر مهدی کروبی در توضیح این مطلب می گوید که اگر آقای کروبی در حبس هستند، حکومت شرایط و چهارچوب حبس را اعمال کند و اگر در حصرند، به چهارچوب حصر رفتار کنند. خانم کروبی همچنین از وضعیت محل حبس و حصر آقای کروبی ابراز گله و نگرانی کرده است.

فاطمه کروبی می گوید که نگرانی ما از بازداشت همسرم نیست بلکه نگران شرایط جسمی ایشان هستیم و سلامت ایشان در خطر است. ایشان می افزاید که آقای کروبی نسبت به این نگرانی ما می گوید که صبر داشته باشید و اینها خواهد گذشت.

اکنون ۱۰۰۰ روز از حبس و حصر رهبران جنبش سبز گذشته است. وضعیت جسمی مهدی کروبی طی ماه های اخیر بد گزارش شده است. طی روزهای اخیر ماموران امنیتی مجددا آقای کروبی را به بیمارستان منتقل نموده اند. بنا به آنچه خانم کروبی در دیدار با سیدمحمد خاتمی گفته اند، در حال حاضر آقای کروبی به علت عدم دسترسی به نور آفتاب و نیز هوای تازه، دچار مشکلات عدیده ای از جمله پوکی استخوان و مشکلات تنفسی شده است.

همچنین طی دیدار مشترکی که فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در منزل آقای کروبی با سیدمحمدخاتمی داشتند، ‌ایشان نیز نگرانی خود را نسبت به وضعیت جسمی والدین خود ابراز نمودند. طی ماه های اخیر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد برای درمان و چکاب پزشکی بارها به بیمارستان منتقل شده اند.

خانواده آقای کروبی به دفعات از مسئولان حکومت خواسته اند که آقای کروبی را به منزل شخصی اش منتقل نمایند اما مسئولان پاسخی به این خواسته خانواده کروبی نمی دهند.

در اتاق بازرگانی تهران مطرح شد: ورشکستگی اقتصاد ایران نتیجه پیگیری برنامه‌ هسته‌ای

بامدادخبر: مشاور امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران در انتقادهایی صریح، اقتصاد ایران را «ورشکسته» توصیف کرد و با برشمردن فهرستی از مشکلات اقتصادی ایران، ریشه آن‌ها را در «پیگیری برنامه هسته‌ای»، «برخی سیاست‌های شخصی» و «سیاست‌های تهاجمی دولت محمود احمدی‌نژاد» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر شوری روز سه‌شنبه (۱۴ آبان-۵نوامبر) در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران طی سخنانی با موضوع‌ راهبرد سیاست خارجی برای ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در شرایط جدید بین‌المللی گفت که امروزه در شرایط جهانی، تغییراتی به وجود آمده که «لزوم تغییر روش‌ها» را به ما گوشزد می‌کند.

آقای شوری با تاکید بر اینکه ایران طی سه دهه گذشته به دلایلی همچون «تاکید بر ارزش‌ها» و اتخاذ برخی «سیاست‌های شخصی» دچار مشکلات فراوانی در عرصه بین‌الملل شده، گفت که «پرونده هسته‌ای» و «سیاست‌های تهاجمی دولت‌های نهم و دهم» نیز بر مشکلات کشور در حوزه تعاملات خارجی افزوده است.

وی برخی از پیامدهای این سیاست‌ها را شامل «کاهش قابل توجه مبادلات مالی و اقتصادی کشور»، «کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و فرآیند انتقال تکنولوژی به خصوص در زمینه نفت و انرژی»، «تضعیف موقعیت ایران در مقابل رقبا»، «از دست رفتن فرصت‌های موجود در سطح منطقه»، «تشدید تحریم‌های همه‌جانبه» و «تشدید مشکلات اقتصاد داخلی» دانست.

مشاور امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران، اقتصاد ایران را بر اساس گزارش نهادهای بین المللی «ورشکسته» توصیف کرد و افزود: «حجم اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۲ به میزان ۳/۴ درصد کاهش یافته است. کل دارایی ایران در ژوئن ۲۰۱۲ معادل ۵/۶ درصد کاهش و منابع بین‌المللی تورم ایران را در ژانویه ۲۰۱۳ معادل ۴۶ تا ۶۹ درصد اعلام کردند.»

دکتر شوری با تاکید بر «زمین‌گیر شدن» اقتصاد ایران به دلیل شدت «تحریم‌های بین‌المللی» خاطرنشان کرد: «از سال ۲۰۰۳ به بعد ایران نتوانسته افزایش سطح تولید نفت داشته باشد و از سوی دیگر تحریم‌ها اقتصاد ایران را ۳۰ تا ۵۰ درصد زمین‌گیر کرده است.»

بر اساس این گزارش، زمانی که وی از عبارت «ورشکسته» برای توصیف اقتصاد ایران استفاده کرد، برخی از مسوولان اتاق بازرگانی به این سخنان وی معترض شدند.

گفتنی است نهادهای بین‌المللی طی ماه‌های اخیر بار‌ها درباره وضعیت اقتصاد ایران و به ویژه تورم و رشد اقتصادی هشدار داده‌اند.

از جمله، بر اساس جدید‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول که روز دوشنبه (۱۵ مهرماه-هفتم اکتبر) منتشر شد، نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۱۳ به ۴۲/۳ درصد می‌رسد و از این لحاظ در میان ۱۸۸ کشوری که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند، رکوردار خواهد شد.

بر اساس این تحقیق، ایران در میان کشورهای صادرکننده نفت در منطقه خاورمیانه میانه و شمال آفریقا، با فاصله زیاد از پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی برخوردار است.

تولید نفت آمریکا بر واردات این کشور پیشی گرفت

رادیو فردا: حجم تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا در ماه گذشته برای نخستین بار از سال ۱۹۹۵ بر واردات نفت این کشور پیشی گرفته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ آبان گزارش داد که تولید نفت داخلی این کشور همچنان روند افزایشی‌ خود را حفظ کرده است. این در حالی است که مصرف محصولات نفتی در ایالات متحده تقریبا ثابت باقی مانده است.
آمارهای منتشر شده طی دو ماه گذشته بالاترین رقم تولید نفت ایالات متحده آمریکا را از زمان روی آوردن  این کشور به استفاده از روش حفاری شکست هیدرولیکی در لایه‌های سنگی زمین نشان می‌دهند.

روش مذکور در واقع ترکیبی از حفاری افقی و شکست‌های هیدرولیکی، یعنی تزریق آب به همراه مواد شیمیایی به درون سازه‌های سنگ رسی و ترک دادن آنها برای دسترسی به نفت محصور بین لایه‌ها است که در ایالت‌هایی مانند داکوتای شمالی و تگزاس مورد استفاده قرار گرفته است.

منتقدان  می‌گویند این روش سفره‌های زیرزمینی آب را آلوده می‌کند.

آژانس جهانی انرژی ۲۳ آبان ماه سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۱۷ احتمالا از نظر نیاز به انرژی خودکفا خواهد شد.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، میزان تولید نفت آمریکا به مدد تولید نفت از سنگ‌های رسی در سال ۲۰۱۵ در مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ فرا‌تر از یازده میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در ماه سپتامبر بالاترین آمار تولید ماهیانه از ماه مه ۱۹۸۹ به شمار می‌رود.

تولید نفت خام آمریکا در ماه اکتبر به ۷٫۷۴ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه سپتامبر با کاهش روبرو بود. توفان استوایی کارن مهم‌ترین دلیل این کاهش بود. با این حال تولید نفت آمریکا در اکتبر نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

واردات خالص نفت خام آمریکا نیز از ۷٫۹۲ میلیون بشکه در ماه سپتامبر به ۷٫۵۷ بشکه در ماه اکتبر کاهش یافته که این رقم نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش نشان داد.

این گزارش می‌گوید که پیشرفت‌های حاصل در عرصه بهینه‌سازی مصرف سوخت اتومبیل و عرصه‌های مشابه موجب کاهش مصرف محصولات نفت آمریکا شده که به نوبه خود تقاضای داخلی برای واردات نفت خام را کاهش داده است.

با توجه به افزایش تولید نفت در داخل آمریکا و وابستگی کمتر این کشور به واردات این ماده، انتظار می‌رود که روند توازن مثبت تولید و واردات نفت ایالات متحده یک دهه دیگر نیز ادامه پیدا کند و به این ترتیب یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد فشار بر بازارهای جهانی نفت از میان برداشته خواهد شد.

با این حال ایالات متحده آمریکا هنوز هم بزرگترین مصرف کننده و واردکننده نفت خام در دنیا محسوب می‌شود. اما اگر واردات محصولات نفتی را نیز در نظر گرفته شود چین هم‌اکنون بزرگترین واردکننده نفت خام و محصولات نفتی پالایش شده است.

بر اساس این گزارش، به رغم پیشی گرفتن تولید نفت آمریکا بر واردات، قیمت جهانی نفت خام همچنان در بازارهای جهانی بالا باقی مانده است.

دولت آمریکا رسیدن به چنین آمارهای امیدوارکننده‌ای را حاصل تلاش‌های خود می‌داند. کاخ سفید در بیانه‌ای عنوان کرده است که این آمارها نتیجه‌ افزایش تولید و سیاست‌های دولت از جمله افزایش استانداردهای اقتصاد سوختی می‌باشد. به گفته کاخ سفید سیاست افزایش استانداردهای اقتصاد سوختی موجب کاهش مصرف نفت، کاهش آلودگی‌های کربنی و کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان شده است.