Farhad-Farsadi

اخیرا در جامعه حقوقی و بیمه ای کانادا موردی مطرح شده که به بیمه های اتومبیل مربوط می شود و نظر همه را به خود جلب کرده است. موضوع از این قرار است که شرکت های بیمه  به رانندگانی که داوطلبانه دستگاه کامپیوتری رصدکننده ای را به اتومبیل خود متصل نمایند تا ۲۵ درصد تخفیف ارائه می کند. این دستگاه از خصوصیت ویژه ای برخوردار است و می تواند تا یک سال برای ۵ راننده ای که روی یک اتومبیل هستند اطلاعاتی را ذخیره نماید.

مهمترین نکات برای شرکت های بیمه ۳ نکته است:

۱- ترمز شدید ۲- حرکت های شدید اولیه(تیک اف) ۳-زمان استفاده اتومبیل و مسافت طی شده

این دستگاه الکترونیکی به جعبه سیاه اتومبیل هم معروف شده و قابلیت های زیادی برای ذخیره اطلاعات دارد. در حال حاضر شرکت بیمه اینتکت و بل ایردایرکت تنها شرکت هایی هستند که در انتاریو پیش قدم شدند ولی به محض اینکه مردم این طرح را مقبول یابند قطعا همه شرکت های دیگر هم وارد بازار رقابت می شوند.

و اما مورد یاد شده برای حقوقدانان مطلوبیت ندارد و آن را مخالف آزادی های اجتماعی می دانند و معتقدند که حریم اطلاعات شخصی و فردی خدشه دار می گردد چرا که این دستگاه همان طور که گفته شد دارای قابلیت های دیگری هم هست از آن جمله ضبط کلیه تلفن های موبایل شما در حین رانندگی و حتی سیگار کشیدن یا خوردن و نوشیدن در حین رانندگی که اگر چه خلاف قوانین رانندگی است ولی مسئله کاملا شخصی است و می تواند علیه شما استفاده شود. در مقابل برای اجرایی شدن این طرح شرکت های بیمه قول دادند و در حال تهیه متنی هستند که اگر اطلاعات ارائه شده منجر به این مطلب شد که تخفیفی در کار نباشد در عوض تنبیه هم اعمال نگردد.

شرکت های بیمه برای ثبت نام اولیه ۵ درصد تخفیف و برای ادامه تا ۲۰ درصد دیگر حاضر به تخفیف روی همگی تخفیف های قبلی هستند. به نظر می رسد که این طرح تنها راه کاهش حق بیمه های اتومبیل باشد. در زمان ارائه این پیشنهاد سرکار خانم وین نخست وزیر محترم انتاریو نیز در جامعه بروکرهای خبره شرکت داشتند و مجدد روی تخفیف ۱۵ درصدی طی ۲ سال تاکید و اشاره کردند که انتاریو به این تجدید نظر بسیار احتیاج دارد و بایستی هر چه زودتر مرحله اولیه آن را شروع کرد که فشار بر روی اقشار مختلف جامعه کاهش یابد.

به نظر می رسد که پیام انتظارات مردم توسط مسئولان و سیاست مداران محترم شنیده شده و همگی در حال اقدام هستند تا شاید در حق بیمه های اتومبیل انتاریو تقلیلی اعمال شود.

تنها مسئله ای که در حال حاضر همه منتظر آن هستند زمان اجرای آن است که از چه موقع قرار است که این طرح (تقلیل ۱۵ درصدی حق بیمه در طی ۲ سال) و  این طرح جدید که وعده تخفیف ۲۵ درصدی را می دهد شروع شود.

طرح مشابه در ایالت کبک به زودی شروع می شود و با توجه به اینکه کبک یکی از ۴ ایالتی است که حق بیمه اتومبیل تقریبا توسط دولت ایالتی حمایت می شود و بسیار ارزانتر از انتاریو است(شاید معادل نصف) لذا  تصور جدید از میزان حق بیمه بعد از اعمال این ۲۵ درصد تخفیف بسیار خوشایند خواهد بود.

امید است این طرح های بیمه ای مطلوب هر چه زودتر به دوایر اجرایی برسد و به قول عارف معروف: شاعر از باران نگو بباران

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com