۱۴ تا ۲۱نوامبر ۲۰۱۳

حمله خامنه‌ای به آمریکا و اسرائیل هم‌زمان با مذاکرات ژنو

رادیو آلمان: آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در جمع بسیجیان آمریکا را “رأس استکبار جهانی” و اسرائیل را “سگ هار نجس منطقه” نامید. وی همچنین مذاکره‌کنندگان ایرانی را موظف به رعایت خطوط قرمز ایران دانست.

آیت‌‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه (۲۹ آبان /۲۰ نوامبر) در جمع بسیجیان، آمریکا را رأس “استکبار جهانی” دانست که “جنایت در حق ملتها” را مجاز می‌داند. وی تاکید کرد که “جهت‌گیری خصومت‌های نظام اسلامی با نظام استکبار است”.

رهبر جمهوری اسلامی که در مصلای تهران سخنرانی می‌کرد، گفت: «دولتمردان آمریکایی طوری حرف می‌زنند که گویا مالک جهانند.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در حال مذاکره با نمایندگان کنگره آمریکاست تا آنها را متقاعد کند که از تشدید تحریم‌ها علیه ایران تا پایان مذاکرات اتمی خودداری کنند.

سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای هم‌زمان با آغاز سومین دور مذاکرات ایران با گروه پنج به علاوه یک درباره برنامه اتمی این کشور ایراد می‌شد. وی در ادامه سخنانش گفت: «نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود است. هرگونه حرکتی چه حرکت به جلو و چه حرکت به عقب، مثل میدان رزم نظامی باید به دنبال رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده باشد.»

“نرمش قهرمانانه”واژه‌ای بود که علی خامنه‌ای بعد از اولین دور مذاکرات ایران با گروه پنج به علاوه یک به کار برد و انعطاف‌پذیری ایران در این مذاکرات را با این عنوان تعبیر کرد. وی حالا و هم‌زمان با آغاز سومین دور این مذاکرات، “نرمش” ایران را نوعی مانور دانسته که تنها برای رسیدن به هدف انجام شده است.

رهبر جمهوی اسلامی در این سخنان همچنین تاکید کرد که برای طرف ایرانی “خطوط قرمزی وجود دارد” و مذاکره‌کنندگان ایرانی را “موظف” به رعایت این خطوط قرمز دانست.

وی گفت: «از یک طرف اصرار دارم که از مسئولان فعلی در بحث مذاکرات حمایت کنم، نیاز به کمک دارند و من هم کمک می کنم. از طرف دیگر اصرار دارم یک قدم از حقوق هسته‌ای ملت نباید عقب‌نشینی بشود، خطوط قرمز باید رعایت شود.»

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش بر ایستادگی در مقابل “دشمن”تاکید کرد و گفت: «در هر جایی که صحنه زورآزمایی است باید در مقابل دشمن ایستاد، باید عزم شما بر عزم دشمن پیروز بشود، اراده شما باید بر اراده دشمن غالب بشود و می‌شود و این ممکن است.»

آقای خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش با کلماتی تند، اسرائیل را مورد حمله قرار داد و گفت: «جمله‌ای که از دهان سگ هار نجس منطقه یعنی رژیم صهیونیستی شنیده می‌شود که ایران تهدیدی برای جهان است؛ تهدید جهان آنهایی هستند که جز شر چیزی برای دنیا نداشته‌اند، مانند همین رژیم نامشروع.»

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به حمایت‌های اخیر فرانسه از مواضع اسرائیل در مقابل ایران گفت: «حمایت از رژیم مفلوک صهیونیستی که اسم حیوان را هم بر روی آنها نمی‌شود گذاشت، مایه بی‌آبرویی برای اروپایی‌ها خواهد بود، البته ملت فرانسه باید خودش راه علاجی برای آن پیدا کند.»

وی همچنین هرگونه عقب‌نشینی را از نظر اسلام و قرآن ممنوع دانست و گفت: «در عرصه هرگونه جهاد و کارزاری پشت کردن به دشمن و هزیمت کردن از نظر اسلام و قرآن ممنوع است.»

خامنه‌ای تاکید کرد که ملت ایران پاسخ هرگونه “تعرضی” را با “سیلی” خواهد داد، سیلی‌ای که به گفته او “متعرض” هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

با آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی و تغییر تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، این کشور دو دور مذاکرات رسمی با کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) داشته است.

دومین دور این مذاکرات که در روزهای ۱۶ تا ۱۸ آبان (۷ تا ۹ نوامبر) با حضور وزرای امور خارجه کشورهای شرکت‌کننده در ژنو برگزار شد، ابتدا امیدهایی را برای رسیدن به یک توافق برانگیخته بود اما در آخرین روز مذاکرات به دلیل مخالفت فرانسه با شروط ایران، توافق حاصل نشد.

—-

 

مذاکرات اتمی روز چهارشنبه در ژنو ازسرگرفته می‌شود

سومین دور مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ در سطح معاونان وزرای امور خارجه دو طرف روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان (۲۰ و ۲۱ نوامبر) در ژنو برگزار می‌شود.

به گزارش رادیو امریکا، مذاکره‌کنندگان ایرانی و شش کشور قدرتمند جهان روز چهارشنبه مذاکرات را در ژنو از سر می‌گیرند. آنان تلاش می‌کنند گفت‌وگوهای ناتمام دو هفته پیش را به سرانجام برسانند و به توافقی بر سر پرونده هسته‌ای تهران برسند.

پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، خواستار توافقی موقت هستند که طی آن بخشی از بخشی از برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران متوقف می‌شود و امکان بازرسی‌های بیشتر از تاسیسات اتمی ایران را مهیا می‌کند تا در ازای آن برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران تسهیل شود.  دو طرف مذاکره درباره رسیدن به توافق ابراز امیدواری کرده‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و دیوید کامرون، طی مکالمه تلفنی در روز سه‌شنبه از جمله بر سر این که در دور قبلی مذاکرات ژنو «پیشرفت‌های چشمگیر» صورت گرفته، اتفاق نظر داشتند.

بیانیه فوق می‌گوید کامرون در این مکالمه بر لزوم پاسخگویی ایران به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل تاکید کرده است. کشورهای قدرتمند جهان از ایران خواسته‌اند تا به جهان اطمینان دهد که به دنبال تولید سلاح اتمی نیست. ایران بارها با رد اتهامات گفته‌است که اهدافش در برنامه اتمی صلح آمیز است.

آقای ظریف در پیام ویدئویی اخیرش بار دیگر هشدار می‌دهد که ایران از «حق غنی‌سازی اورانیوم» کوتاه نمی‌آید.

همچنین در روز سه‌شنبه، یک قانونگذار ارشد آمریکایی گفت که کنگره آن کشور تحریم‌های اقتصادی جدید بر ایران را در جریان مذاکرات به رای نمی‌گذارد.

سناتور باب کورکر و شماری دیگر از   سناتورهای عمده آمریکا روز سه‌شنبه در کاخ سفید با باراک اوباما ملاقات کردند. اوباما در این دیدار خواستار به تعویق افتادن تصمیم‌گیری درباره تحریم‌های جدید در زمان جریان‌داشتن دیپلماسی با ایران شد.

سناتور کورکر درباره جزئیات نشست فوق چیزی نگفت و از جمله به مدت مورد درخواست اوباما برای دست‌نگاه‌داشتن از تصویب تحریم‌های جدید اشاره‌ای نکرد.

 

 

شش تن از نگهبانان سفارت ایران در بیروت کشته شدند

رادیو فردا: در انفجارهای روز سه‌شنبه در مقابل سفارت ایران در بیروت، شش تن از نگهبانان این سفارتخانه کشته شدند. یک گروه وابسته به القاعده، موسوم به گروه عبدالله عزّام، مسئولیت انفجارها در مقابل سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفته ‌است.

Sefart

 انفجار دو موتورسیکلت و خودروی بمبگذاری شده در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جنوب بیروت، پایتخت لبنان، حداقل ۲۳ کشته بر جای گذاشته است.

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا «حاج رضا» مسئول حفاظت سفارت ایران و محافظ شخصی سفیر در میان کشته شدگان هستند.

شبکه تلویزیونی العالم با اعلام این خبر گزارش داده که رایزن فرهنگی ایران، حجت‌الاسلام «ابراهیم انصاری» در این بمبگذاری جان باخته است.

غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در بیروت هم تایید کرده است که آقای انصاری در اثر جراحات وارده درگذشته است.

خبرگزاری فارس گزارش داده که رایزن فرهنگی ایران ۵۴ ساله بوده و پیش از این مدیرکل بخش آفریقا- عربی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده است.

 یک گروه وابسته به القاعده، موسوم به گروه عبدالله عزّام ، مسئولیت انفجارها در مقابل سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفت.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ سراج الدین زُرَیقات، رهبر گروه عبدالله عزّام، در توئیتر خود نوشته است: «دو عامل انتحاری از سنّی های لبنان این انفجارها را انجام داده اند.»

 وی تهدید کرده است که اینگونه حملات تا زمانی که نیروهای حزب الله لبنان از سوریه خارج نشوند و زندانیان سلفی در لبنان آزاد نشوند، ادامه خواهد یافت.

 گروه عبدالله عزّام در سال ۲۰۰۹ تشکیل شد و ابتدا شعبه ای از القاعده در عراق محسوب می شد. گروه‌های مختلفی که خود را وابسته به گروه عبدالله عزّام می نامند در کشورهای مختلف خاورمیانه پخش اند و تابه حال مسئولیت چندین اقدام تروریستی در پاکستان و اردن را برعهده گرفته اند.

در نخستین واکنش رسمی ایران به این انفجار، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با سفیر سوریه گفته که «این گونه اقدامات تروریستی موجب تنفر روزافزون افکار عمومی جهان از عاملان و حامیان آن است».

—-

صدها نفر در خوزستان به خاطر آلودگی هوا راهی بیمارستان شدند

رادیو فردا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز سه شنبه از مراجعه حدود ۱۸۰۰ تن از ساکنان اهواز به بیمارستان‌ها به دلیل تنگی نفس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ محمد حسین سرمست اشاره کرد که حدود ۷۰ تن از این بیماران بستری شده اند و افزود:‌ در شهر امیدیه نیز ۴۰۰ تن به اورژانس‌ها مراجعه کردند و دو تن از آنها بستری هستند.

Ahvaz

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در شهر سوسنگرد نیز ۴۰ تن با مشکل تنگی نفس مواجه شده‌ بودند.

در این میان،‌ به گزارش خبرگزاری مهر،‌ ساسان موگهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، روز سه شنبه اعلام کرد که بیماری تنفسی صدها تن در شهر اهواز به دلیل بارش باران بوده است.

او با اشاره به اینکه این وضع با توجه به تداوم بارش‌ها ادامه خواهد داشت، ‌افزود:‌ در تحقیقات صورت گرفته، وجود یک ماده محرک که موجب تحریک سیستم تنفسی در افراد می‌شود، در هوای شهر اهواز شناخته شده است.
حدود دو هفته پیش در پی بارش باران در اهواز و چند شهر دیگر استان خوزستان،‌ حدود ۵۵۰۰ تن که به بیماری های تنفسی دچار شده بودند،‌ به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مراجعه کردند که در این بین ۵۲۰ تن بستری شدند.

 پیش از این،‌ در نشستی در اهواز برای بررسی افزایش ناگهانی بیماری‌های تنفسی، وجود ذرات نیترات در هوا عامل این بیماری‌ها اعلام شده بود.

به نوشته سایت تابناک،‌ در این نشست، علاوه بر علل صنعتی و نفتی آلودگی هوا، ترافیک، رطوبت بالای ۸۰ درصد، باران، رعد و برق و ساکن بودن هوا از یک سو و دیگر عوامل غیر طبیعی مانند آتش زدن مزارع، لاستیک‌ها، زباله‌ها و درختان از سوی دیگر  به عنوان عوامل آلودگی هوای این استان معرفی شده بودند.

در این میان، به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس فوریت‌های پزشکی خوزستان گفت:«دیگر آماری از مراجعه بیماران تنفسی پس از بارندگی‌های اخیر در استان خوزستان ارائه نمی‌دهیم.»

اسدالله موسوی افزود: «در جلسه‌ای که روز سه شنبه در استانداری برگزار شد، به تصویب رسید که هیچ‌گونه آمار بیماران از مراجعه‌کنندگان به مراکز فوریت‌های پزشکی خوزستان ارائه نشود.»

—-

‌شهرک‌سازی اسرائیل تهدیدی علیه روند صلح

رادیو امریکا: سازمان ملل متحد می‌گوید فرصت مذاکرات خاورمیانه برای تشکیل دو کشور مستقل «صدمه جبران‌ناپذیری» خواهد خورد، مگر آن‌که اسرائیل ساخت شهرک‌های جدید در سرزمین‌های اشغالی کرانه غربی را متوقف کند.

جفری فلتمن، مسئول سیاسی سازمان ملل متحد این سخنان را روز سه‌شنبه در شورای امنیت ایراد کرد. او گفت اسرائیل و فلسیطنی‌ها در جریان مذاکرات جاری، در جهت «کاهش اختلافاتشان» پیشرفت‌هایی کرده‌اند.

آقای فلتمن در عین حال از اشکالاتی که شهرک‌سازی‌های جدید ایجاد کرده یاد کرد و گفت «عواقب شکست در مذاکرات برای هر دو طرف چشمگیر خواهد بود.»

مسئول سیاسی سازمان ملل متحد همچنین اعلام اخیر دولت اسرائیل مبنی بر تایید طرح ساخت و ساز بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی جدید در اراضی مورد مناقشه در نزدیکی اورشلیم را زیر سوال برد.

فلسطینی‌ها می‌گویند این ساختمان‌سازی یکی از آخرین فضاهای باقی‌مانده میان شرق اورشلیم و کرانه غربی را مسدود می‌کند.

اعلان طرح اخیر ساخت‌وساز موجب شد که فلسطینی‌ها تهدید به خروج از مذاکرات کنند. این امر موجب شد تا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل طرح ساختمان‌سازی را تعلیق کند.

روز سه‌شنبه، آقای فلتمن گفت بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از دولت اسرائیل انتظار دارد تا شهرک‌سازی را به طور دائمی متوقف کند.

مذاکره‌کنندگان اسرائیلی و فسلطینی در ماه ژوئیه، دور تازه مذاکرات را با میانجیگری جان کری، وزیر خارجه آمریکا از سرگرفتند و وعده دادند تا مذاکرات را برای نه ماه ادامه دهند.

بیش از نیم میلیون شهرک‌نشین اسرائیلی اکنون در شهرک‌های کرانه غربی و شرق اورشلیم زندگی می‌کنند. این اراضی طی جنگ ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شد و فلسطینی‌ها آن را بخشی از کشور مستقل خود در آینده می‌دانند. جامعه بین‌الملل شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در سرزمین‌های غیرقانونی و مورد مناقشه‌ را رد می‌کند.