Election

شهروند علی شریفیان: روز ۲۱ اکتبر استفن هارپر، نخست وزیر دولت محافظه کار روز ۲۵ نوامبر را روز انتخابات میان دوره ای برای انتخاب نمایندگان چهار حوزه انتخاباتی تعیین کرد. این انتخابات دوشنبه هفته آینده برای انتخاب نمایندگان چهار حوزه تورنتو سنتر، در انتاریو، بوراسا در مونترال کبک و دو حوزه انتخاباتی پروانشه و براندون سوریس در مانیتوبا برگزار می شود.

تورنتو سنتر حوزه ای است که پس از کناره گیری باب ری، نماینده لیبرال این حوزه، سیاستمدار پرسابقه و رهبر موقت حزب لیبرال از نمایندگی خود در پارلمان، خالی شده است.

در مونترال، دنی کودر از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ به مدت ۱۶ سال نماینده حوزه بوراسا بود. کودر به منظور شرکت در مبارزات انتخاباتی برای شهرداری شهر مونترال از نمایندگی این حوزه استعفاء داد و در انتخابات یکشنبه ۴ نوامبر شهرداری های کبک به هدف خود رسید و به مقام شهرداری مونترال انتخاب شد. این دو حوزه سال هاست از حوزه های مطمئن برای کاندیداهای حزب لیبرال بوده اند.

حوزه پروانشه در مانیتوبا پس از کناره گیری ویک توو، وزیر کابینه محافظه کاران خالی شده و حوزه براندون سوریس این استان هم پیش از این نماینده اش مرو توید محافظه کار بوده که نه رسما اما عملا با ناخرسندی از هارپر از فراکسیون محافظه کاران جدا شد و از نمایندگی استعفاء داد.

هارپر در مدت زمانی که به نخست وزیری رسیده هیچگاه در انتخابات میان دوره ای شرکت فعال نداشته است. در مقابل توماس مولکر، رهبر ان دی پی تا به اینجا تلاش کرده از هر فرصتی که انتخابات میان دوره ای به وجود می آورد، بر تعداد نمایندگان حزب تحت رهبری اش بیفزاید.

جاستین ترودو هم تلاش های جدی برای نشان دادن قدرت و تاثیر رهبری خود در این نوع انتخابات داشته است. تحلیلگران و ناظران سیاسی پیروزی لیبرال ها در تورنتو و مونترال را تقریبا قطعی می دانند، اما لیبرال ها در تلاشند که دست کم نمایندگی یکی از دو حوزه انتخاباتی مانیتوبا را به دست آورند. ان دی پی اما با کاندیدا کردن متشخص ترین اعضای خود سعی در مبارزه در هر چهار حوزه دارد. به نظر کارشناسان این انتخابات آزمایش عملی است که نشان خواهد داد ماجراها و آبرویزی و جنجال های سنا چقدر به محافظه کاران و جایگاه آنها در میان رای دهندگان صدمه زده است.