کانادا با انتشار بیانه ای به مناسبت گذشت ۱۰۰ روز از انتخاب روحانی، خواستار اقدامات معنی دار دولت او شد

بر اساس بیانیه ای که روز ۱۲ نوامبر روی سایت وزارت امور خارجه کانادا منتشر شد، جان برد، وزیر امورخارجه از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که عزم واقعی خود را برای انجام «تغییرات معنادار» در ایران نشان دهند.

او می گوید تغییر لحن دولت ایران به‌ تنهایی فایده‌ای ندارد. وزیر امور خارجه کانادا که در چند ماه اخیر مواضعی سرسختانه در مقابل  دولت حسن روحانی داشته در این بیانیه خود خواستار بهبود شرایط حقوق بشر و پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش شده است.John-Baird

جان برد با بیان اینکه همه ما از «نفوذ زهرآلود» در خارج و «سرکوب وحشیانه مردم» در داخل توسط رژیم ایران، ناامید شده ایم، آورده می‌خواهیم باور کنیم که واقعاً تغییرات مثبتی شده است. وزیر امورخارجه کانادا با اشاره به اینکه «ما از ساده لوحی بهره ای نبرده ایم!» خاطرنشان کرده: «ایستادن در مقابل دوربین و یا توییت کردن در مورد تغییرات، بسیار ساده است. بخش مشکل، تصمیم‌گیری‌های دشوار و انجام تغییرات معنی‌دار است.»

به گفته برد، قضاوت بر اساس عملکرد دولت روحانی صورت می‌گیرد. وی همچنین با اشاره به سپری شدن ۱۰۰ روز از شروع کار دولت تازه در ایران گفته با هر معیاری نیز که سنجیده شود، این اعمال (مثبت) کاهش یافته است.

در بخش دیگری از بیانیه وزیر امورخارجه کانادا به وضعیت حقوق بشر در ایران، به‌ویژه حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی، از جمله بهائیان اشاره شده است.  برد از زندانی شدن ۱۰۰ نفر از پیروان بهائیت، به دلیل فعالیت‌های مذهبی و دفاع از حقوق‌شان، انتقاد کرده است.

جان برد در بخشی از بیانیه خود، از حکومت ایران خواسته است به منظور نشان دادن جدیت خود و پاسخگویی به نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌المللی، اقداماتی روشن را انجام دهد.

موافقت با سفر گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران، تصویب و اجرای مفاد کنوانسیون ضد شکنجه، بررسی ادعاهای مربوط به آزار و اذیت زندانیان و همچنین تضمین آزادی بیان در قانون و عمل و دسترسی نامحدود به اینترنت از جمله موارد مطرح شده در این بیانیه است.

جان برد در بخش دیگری از بیانیه خود از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است که با تصویب قوانین مربوطه، همه اشکال تبعیض از جمله تبعیض مذهبی، قومی و جنسیتی را ممنوع کند.

وی می‌افزاید که ایران باید کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان را بپذیرد و “به زنان اجازه دهد برای ریاست جمهوری کاندیدا شود و بدون اجازه همسران خود کار کنند.”

وزیر امور خارجه کانادا، در بخش دیگری از بیانیه خود با اشاره به اینکه این کشور شانه به شانه مردم ایران ایستاده است، تأکید می‌کند: «ما به دنبال اعمال فشار بر ایران برای جلوگیری از تبعیض، آزار و اذیت و حبس‌های غیرعادلانه هستیم.»

در آستانه دومین دور مذاکرات بین مقامات حکومت اسلامی و نمایندگان کشورهای ۱ + ۵ در ژنو، وزیر امور خارجه کانادا تأکید کرده هم اکنون زمان آن است تا جامعه جهانی تحریم‌های «سخت» علیه ایران را به منظور وادار کردن این کشور برای گزینش راهی دیگر در برنامه هسته‌ای خود حفظ کند.