۲۱نوامبر تا ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳

حسن روحانی بار دیگر ایرانیان خارج از کشور را به بازگشت دعوت کرد

roohani-H

رادیو آلمان: حسن روحانی در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه خود بار دیگر از وجود فضای امن برای ایرانیان خارج از کشور در صورت بازگشت گفت. اما نحوه برخورد با این افراد در صورت بازگشت همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران شامگاه سه‌شنبه (۵ آذر/۲۶ نوامبر) در گفت‌وگویی تلویزیونی گزارشی از عملکرد دولت خود ارائه داد. وی بار دیگر با اشاره به اینکه امیدوار است همه ایرانیان خارج از کشور به ایران بازگردند، گفت:«در سفرهای خارجی ایرانیانی را دیدم که عشقشان به کشور حتی بیشتر از مردم داخل است. ما واقعاً سرمایه انسانی بسیار بزرگی در خارج از کشور داریم. امیدوارم همه آنها بازگردند و کمکشان را از ما دریغ نکنند. اگر به غیر از کمک مالی، کمک علمی و حمایت معنوی نیز داشته باشند باز هم این کشور برای خودشان است.»

پیش از این نیز حسن روحانی بارها در اظهارات مختلفی، ایرانیان خارج از کشور را به بازگشت دعوت کرده بود. این دعوت‌های پی در پی از سوی دیگر مسئولان با واکنش‌های مختلفی نیز روبه‌رو شده بود.

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، پیشتر از تشکیل کمیته‌ای از سوی رییس‌جمهوری برای بررسی بازگشت ایرانیان خبر داده و گفته بود: «رویکرد ما تقویت اقداماتی برای سهولت سفر این افراد به کشور و همچنین مشارکت آنها در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی است و مسلما به زودی این اقدامات انجام می‌شود. تلاش دولت این است که حق ایرانیان برای سفر به کشور و میهن خود کاملا تحقق پیدا کند.»

از سوی دیگر حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه هم با اعلام اینکه کمیته بررسی بازگشت ایرانیان متشکل از نمایندگان چندین وزارتخانه از جمله وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه است، گفته بود: «به عقیده من ترس بسیاری از ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت، یک ترس خودساخته است و هیچ ریشه‌ای ندارد. بخشی از نیامدن هموطنان ما ناشی از القائات اپوزیسیون در خارج از کشور است. در ایران هم مطلقا ترسی بابت ورود ایرانیان مهاجر به کشور وجود ندارد و در قانون کیفری ایران هم مطلبی تحت عنوان ممنوع‌الورود نداریم.»

اما اظهارات این دو مقام مسوول در حالی مطرح شده بود که در همین رابطه محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، از مورد تعقیب قرار گرفتن افرادی گفته بود که به خاطر مشکلات سیاسی از کشور خارج شده‌اند.

وی در این باره افزوده بود: «اگر فردی جرمی مرتکب شود و از کشور خارج شود یا اینکه در خارج از کشور جرمی مرتکب شود به محض آنکه به داخل کشور بازگردد از سوی دستگاه قضایی مورد تعقیب قرار خواهد گرفت. همچنین افرادی که نقشی در حوادث پس از انتخابات ۸۸ داشتند هم اگر به داخل کشور بازگردند به محض ورود تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.»

اما با وجود مطرح شدن تمامی این اظهارات، افرادی بودند که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی تصمیم خود را عملی کرده و به کشور بازگشتند. سراج‌الدین میردامادی، یکی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلبی است که به خواسته خود جامه عمل پوشاند اما بازگشت برای او چندان بدون دردسر هم نبود.

میردامادی چند روز پیش اعلام کرد که از سوی بازپرس شعبه دوم دادسرای اوین تفهیم اتهام شده است. وی همچنین از آزادی خود با قرار کفالت خبر داد و گفت در انتظار برگزار شدن دادگاه خود است.

در این بین افراد و چهره‌های شناخته شده دیگری نیز برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که ابراهیم نبوی، فعال سیاسی، نویسنده و طنزنویس یکی از آنهاست.

—-

شیوع ایدز بین کودکان کار ایران ۴۵ برابر جمعیت عادی است

رادیو آلمان: به گفته معاون وزیر بهداشت بر اساس مطالعه‌ای که روی هزار کودک کار صورت گرفته ۵/۴درصد آن‌ها مبتلا به ایدز بوده‌اند. این رقم ۴۵ برابر ابتلا به ایدز در جمعیت عادی است. معاون وزیر بهداشت این آمار را نگران‌کننده خوانده است.

علی‌اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت از آمار تکان‌دهنده ابتلا به ایدز بین کودکان کار و خیابانی در ایران خبر داده است. بر اساس مطالعه‌ای که درباره بروز و شیوع ایدز بر روی هزار کودک کار و خیابانی در شهر تهران انجام شده ۵ /۴ درصد آن‌ها به ایدز مبتلا بوده‌اند.

این در حالی است که شیوع ایدز در جمعیت ایران یک دهم درصد است. به این ترتیب شیوع ایدز بین کودکان کار و خیابانی ۴۵ برابر جمعیت عادی ایران است.

۷۲ درصد این کودکان کار و خیابانی از مصرف مواد مخدر بین دوستانشان سخن گفته‌اند. ۱۵ درصد این کودکان نیز اعلام کرده‌اند که خودشان مواد مخدر مصرف کرده‌اند. ۶/۴ درصد آن‌ها نیز گفته‌اند که مواد تزریقی استفاده کرده‌اند.
بر اساس این مطالعه ۲۹ درصد افراد ۱۵ تا ۱۸ سال مورد تحقیق این مطالعه اعلام کرده‌اند که رابطه جنسی داشته‌اند. ۱۴۴ کودک از هزار کودک مورد مطالعه نیز گفته‌اند چند شریک جنسی داشته‌اند.

آن‌طور که معاون وزیر بهداشت گفته است کودکان کار و خیابانی، معتادان تزریقی و روابط جنسی ناسالم زنگ خطر ایدز در ایران هستند.

در سال‌های اخیر الگوی ابتلای به ایدز در ایران تغییر کرده است. پیش از این تزریق مواد مخدر با سرنگ‌های آلوده اصلی‌ترین راه انتقال ویروس ایدز در ایران شناخته می‌شد اما تازه‌ترین گزارش‌های وزارت بهداشت حکایت از آن دارد که در حال حاضر تماس جنسی در حال تبدیل شدن به علت اصلی انتقال ایدز در ایران است.

در سال ۱۳۹۱، در ایران ۳۳ درصد موارد انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی بوده است؛ این در حالی است که در سال ۱۳۸۰، انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی تنها ۱۰ درصد بوده است.

عامل بیماری ایدز ویروسی به نام HIV است. HIV مخفف Human immunodeficiency virus (ویروس نقص ایمنی انسانی) است.

این ویروس به تدریج سیستم دفاعی بدن را مختل کرده و فرد را نسبت به ابتلا به بیماری‌های گوناگون آسیب‌پذیر می‌سازد. آلودگی به ویروس HIV، در صورت کنترل نشدن تکثیر این ویروس موجب ابتلای فرد به بیماری ایدز می شود. استفاده از کاندوم در روابط جنسی یکی از راه‌های پیشگیری از انتقال ویروسHIV بین افراد است.

—–

مریم پاکزاد اولین زن شهردار در گیلان، شهردار لولمان شد

به گزارش پایگاه خبری۸دی نیوز مریم پاکزاد دهیار نمونه استان با گرفتن ۵ رای از شورای شهر چهارم لولمان عنوان جوان ترین شهردار گیلان را به دست آورد.

مریم پاکزاد که چندی پیش توسط شورای اسلامی شهر لولمان انتخاب شده بودند با دریافت حکم شهرداری شهر جدید لولمان به عنوان شهردار این شهر معرفی و کار خود را در شهرداری لولمان آغاز خواهند کرد.

وی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان در رشته IT است و در انتخابات اخیر شورا جزو کاندیداهای ورود به شورای رشت بود.

سیده مریم پاکزاد متولد ۱۳۶۰، ساکن رشت لاکان و دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مهندسی فن آوری اطلاعات، تجارت الکترونیک دانشگاه گیلان می باشد.

پاکزاد دارای مدرک کارشناس مهندسی برق و الکترونیک از دانشگاه آزاد واحد لاهیجان ۱۳۸۹ و کاردانی کامپیوتر و سخت افزار از دانشگاه علمی کاربردی انزلی ۱۳۸۵می باشد.

وی چندی پیش نیز به عنوان دهیار نمونه در بین دهیاران استان معرفی شده بودند.

—-

ظریف: ساخت‌ و ساز در نیروگاه اراک ادامه دارد

رادیو فردا: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید که روند ساخت‌وساز در نیروگاه اتمی آب سنگین اراک همچنان ادامه دارد و توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، ایران را تنها ملزم به آن می‌سازد که سوخت جدیدی در این نیروگاه تولید نکند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای ظریف که روز چهارشنبه، شش آذر، برای توضیح جزئیات توافق هسته‌ای موقت ایران با گروه ۱+۵ در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، با اشاره به تعهد تهران برای عدم افزایش ظرفیت هسته‌ای خود گفت که این مسئله درباره نیروگاه ارک تنها به معنای عدم تولید سوخت جدید است.

به گفته او، نیروگاه اتمی آب سنگین اراک هنوز آماده نیست و به ساخت و ساز نیاز دارد. ضمن آن که «مفهوم افزایش نیافتن ظرفیت این است که سوخت جدید تولید نشود و دستگاه نصب نگردد، اما ساخت‌وساز ادامه پیدا کند.»
اما خبرگزاری رویترز در گزارش خود درباره این بخش از سخنان محمدجواد ظریف می‌نویسد که ساخت‌وساز در نیروگاه اراک برخلاف توافق با قدرت‌های غربی در رابطه با توقف فعالیت‌هاست.

این خبرگزاری می‌نویسد که کارشناسان معتقدند خلاء آشکاری که در متن توافق‌نامه وجود دارد این اجازه را به تهران می‌دهد که قطعات را خارج از نیروگاه بسازد و در آینده در رآکتور هسته‌ای نصب کند.

ایران پیش از این اعلام کرده بود که تصمیم دارد نیروگاه اتمی آب سنگین اراک را تا سال آینده افتتاح کند.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، هدف از فعالیت این رآکتور تنها ساخت ایزوتوپ‌های پزشکی است، اما کشورهای غربی می‌گویند که این رآکتور می‌تواند پلوتونیوم نیز تولید کند که در کنار اورانیوم غنی‌شده می‌تواند برای تولید بمب هسته‌ای به کار گرفته شود.

توافق‌نامه شش ماهه ایران و قدرت‌های جهانی، برنامه اتمی تهران را محدود می‌سازد تا در ازای آن غرب نیز بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

مقامات ایران می‌گویند که امیدوارند تا یک سال آینده این مناقشه اتمی به‌ طور کامل پایان یابد.

—-

مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا، زمینه‌ساز توافق هسته‌ای ژنو

رادیو آلمان: مقامات دولت آمریکا اطلاعاتی محرمانه از برگزاری پنج دور مذاکره پنهان میان ایران و آمریکا را در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار داده‌اند. گفته می‌شود این مذاکرات پنهانی زمینه‌سازی توافق ژنو بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی اختصاصی اعلام کرد آنچه بیش از هرچیز بستر توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و شش قدرت جهانی را در ژنو فراهم کرد، مذاکرات محرمانه‌ای بود که در طول یک‌سال گذشته در سطحی بالا میان مقامات ایرانی و آمریکایی در جریان بوده است.

در این گزارش ابتکار دولت آمریکا برای برقراری ارتباط محرمانه با ایران با هدف گفت‌وگو بر سر مسائل حساس مورد اختلاف، یک «قمار بزرگ دیپلماتیک» برای دولت اوباما خوانده شده است. اسوشیتدپرس می‌گوید حتی نزدیک‌ترین هم‌پیمانان ایالات متحده، از جمله اسرائیل هم تا دو ماه پیش از برگزاری این مذاکرات پنهانی مطلع نبوده‌اند، و به همین خاطر زمینه رفع اختلافات دیرینه میان ایران و غرب، ساده‌تر از همیشه فراهم شد.

بر اساس این گزارش، محرمانه ماندن این مذاکرات می‌تواند تا حدودی تنش‌های موجود میان آمریکا و فرانسه و اسرائیل را هم توضیح دهد؛ دو کشوری که مخالفت خود را با توافق با ایران اعلام کرده بودند. سه مقام ارشد دولت آمریکا این اطلاعات را در اختیار اسوشیتدپرس قرار داده‌اند و با توجه به حساسیت موضوع، نخواسته‌اند که هویت واقعی‌شان افشا شود.
منابع ناشناسی که این اطلاعات را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داده‌اند، گفته‌اند که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، شخصا دستور برگزاری این مذاکرات محرمانه را صادر کرده تا بتواند راهی به‌سوی حل‌وفصل دیپلماتیک بحران ایران بیابد.
این مذاکرات از ماه مارس ۲۰۱۳ در کشورهایی در خاورمیانه، از جمله در عمان، برگزار شد و در جریان آنها، ویلیام برنز و جیک سالیوان، دست‌یاران ارشد جو بایدن در امور سیاست خارجی، دست‌کم پنج بار با مقامات ایرانی دیدار کردند.
یک دور از این گفت‌وگوهای محرمانه در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، و چهار دور دیگر پس از روی کار آمدن دولت میانه‌روی حسن روحانی برگزار شد.

—-

دیپلماسی پنهان برای پایان دادن به سه دهه تخاصم

آسوشیتدپرس می‌گوید آنچه در ژنو به بار نشست، ثمره همین دیپلماسی پنهان میان ایران و آمریکا بود. بر اساس توافق صورت‌گرفته، بخشی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران رفع خواهد شد تا این کشور به رقمی در حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده خود دسترسی داشته باشد، و در مقابل بخش‌های حساس برنامه غنی‌سازی ایران به حالت تعلیق درخواهد آمد.
قرار است ایران و شش قدرت جهانی در طول یک‌سال آینده همکاری‌ها و گفت‌وگوهای خود را گسترش دهند تا با رفع همه ابهامات موجود پیرامون برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران، زمینه لغو بقیه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هم فراهم شود. در صورت تحقق این اهداف، یکی از بزرگ‌ترین دست‌آوردهای دولت اوباما در عرصه سیاست خارجی هم محقق خواهد شد و این تحول، نقطه عطفی در روابط ایران و غرب خواهد بود.

اما این گزارش این هشدار را هم می‌دهد که در صورت شکست این توافق، دولت اوباما هم در داخل آمریکا و هم از سوی هم‌پیمانان خود، از جمله اسرائیل، با انتقادهای شدیدی روبرو خواهد شد.

تلاش‌های سلطان قابوس، پادشاه عمان، برای آزادی سه کوه‌نورد آمریکایی، مقدمه‌ای بود برای برگزاری مذاکرات محرمانه میان مقامات ایران و آمریکا. از آن پس، سلطان قابوس نقش محوری هماهنگی این گفت‌وگوها را برعهده گرفت. از همان زمان تماس مقامات سطوح میانی آغاز شد و سپس هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نشست‌ها با حضور مقامات بلندپایه صورت گرفت.

پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، بلافاصله دو دور از این مذاکرات محرمانه میان مقامات ایرانی و آمریکایی برگزار شد که هدف اصلی آن هم پیش‌برد مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی بود. دو نشست دیگر هم در ماه اکتبر برگزار شد. در آخرین دور از مذاکرات، وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در پرونده هسته‌ای نیز حضور داشت. گفته می‌شود همه اعضای گروه ایرانی، به زبان انگلیسی روان صحبت می‌کردند، اما اطلاعات بیشتری درباره هویت آنها در اختیار اسوشیتدپرس قرار نگرفته است.

مقامات آمریکایی می‌گویند پس از برقراری تماس تلفنی مستقیم میان حسن روحانی و باراک اوباما در پایان نشست مجمع عمومی سازمان ملل بود که ایالات متحده هم‌پیمانان خود را از برگزاری این مذاکرات محرمانه باخبر کرد.
باراک اوباما در نشستی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در ۳۰ سپتامبر در کاخ سفید، او را در جریان این مذاکرات قرار داد، اما همه ماجرا را نگفت. یک روز پس از این نشست بود که نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی،

 حسن روحانی را «گرگی در لباس بره» خواند و به آمریکا درباره جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران هشدار داد.

پس از اطلاع به اسرائیل، آمریکا ۵ کشور مذاکره‌کننده دیگر با ایران را هم در جریان مذاکرات محرمانه قرار داد.
بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، آخرین دور مذاکرات محرمانه میان آمریکا و ایران اندکی پس از نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد. به نظر می‌رسد همه آنچه در پس پرده میان مقامات ایرانی و آمریکایی گذشت، زمینه‌ساز توافقی بود که روز یک‌شنبه در ژنو صورت گرفت.

—–

هشدار کارشناس ارشد مجلس به احمدی‌نژاد در مورد غیبت در دادگاه

رادیو فردا: مجتبی ملک افضلی، مدیر امور کارشناسی نظارت مجلس ایران، می‌گوید که غیبت ناموجه محمود احمدی‌نژاد در دادگاه می‌تواند به بازداشت او منجر شود.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری خانه ملت که روز چهارشنبه، ۶ آذر، منتشر شد، آقای ملک افضلی تاکید کرد که آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب این اجازه را به قاضی می‌دهد که در صورت عدم حضور متهم در دادگاه، دستور بازداشت او را صادر کند.

به گفته او، متهم تنها در موارد خاصی از جمله حوادث غیرمترقبه، عدم دسترسی به دادگاه، بیماری، فوت همسر، عدم امکان تردد به دلیل حوادث قهری یا توقیف می‌تواند در دادگاه حضور نیابد و حال محمود احمدی‌نژاد نیز باید برای عدم حضور خود در دادگاه دلیل موجهی ارائه کند.

نخستین جلسه دادگاه محمود احمدی‌نژاد در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران روز سه‌شنبه، ۵ آذر، بدون حضور او یا وکیلش برگزار شد که در نهایت قاضی دستور به تجدید جلسه داد.

این مسئله به کنفرانس خبری محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری، منجر شد که در آن با اشاره به غیبت آقای احمدی‌نژاد توضیح داد که هیئت قضایی تا هفته آینده تصمیم خواهد گرفت که اقدام بعدی دادگاه در این زمینه چه خواهد بود.

اما اکنون مدیر امور کارشناسی نظارت مجلس شورای اسلامی هشدار می‌دهد از آنجا که احضارنامه احمدی‌نژاد به کارگزینی نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شده، غیبت ناموجه او در دادگاه می‌تواند به صدور دستور جلب او منجر شود.

آقای احمدی‌نژاد هنوز توضیحی درباره عدم حضور خود در دادگاه نداده است. این دادگاه رسیدگی به پرونده ۹ شکایت از رئیس جمهور سابق ایران را برعهده دارد که از جمله آنها می‌توان به شکایت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

موضوع این شکایت امتناع آقای احمدی‌نژاد در تشکیل به‌موقع وزارت ورزش و جوانان، عدم ارائه اساس‌نامه شرکت ملی نفت و عدم تخصیص بودجه ارزی متروی تهران عنوان شده است.

اما چنان‌ که سخنگوی قوه قضاییه ایران گفته است، محمود احمدی‌نژاد شاکی‌های خصوصی هم دارد که اگرچه هویت آنها به صورت رسمی اعلام نشده، اما خبرگزاری فارس گزارش داده یکی از آنان فاضل لاریجانی، است، برادر روسای قوای مقننه و قضاییه که محمود احمدی‌نژاد سال گذشته در جریان استیضاح یکی از وزرای خود در مجلس، او را به سوءاستفاده سیاسی و اقتصادی از موقعیت خانوادگی خود متهم ساخت.

——

دولت سوریه: در کنفرانس ژنو۲ شرکت می‌کنیم اما نه برای واگذاری قدرت

رادیو فردا: دولت سوریه اعلام کرد که در کنفرانس ژنو۲ شرکت خواهد کرد اما قصد ندارد قدرت را واگذار کند. در همین حال ایران و ترکیه خواستار آتش‌بس میان گروه‌های درگیر در سوریه شده‌اند.

این سخنان دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان ملل متحد، روز ۲۲ ژانویه مصادف با ۳ بهمن را به عنوان روز آغاز به کار کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو ۲ اعلام کرد.

در پاسخ به فراخوان‌های فرانسه و بریتانیا از اسد برای کناره‌گیری از قدرت، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای که چهارشنبه ۶ آذر توسط خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد اعلام کرد: «دوره استعمار و عزل و نصب‌ها توسط استعمارگران …. به پایان رسیده است و باید آنها از خواب و خیال خود بیدار شوند.»

این بیانیه افزوده است: «اگر آنها بر این اوهام اصرار کنند، نیازی نیست در کنفرانس ژنو۲ حاضر شوند چرا که مردم ما به کسی اجازه نمی‌دهد حق انحصاری خود را در تعیین سرنوشت و رهبری خود برباید.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «هیأت سوری به ژنو خواهد رفت اما نه برای واگذاری قدرت به کسی، بلکه برای تشریک مساعی با کسانی که منافع مردم سوریه برایشان مهم است و خواستار راه‌حل سیاسی برای بنای آینده سوریه هستند.»
این بیانیه در حالی منتشر شده که سه‌شنبه سلیم ادریس فرمانده ارتش آزاد سوریه که از حمایت غربی‌ها برخوردار است، مخالفت خود را با حضور در کنفرانس ژنو۲ یا آتش‌بس در روزهای برگزاری کنفرانس را رد کرده است.

گردان‌های اسلامگرا هم پا را فرا‌تر گذاشته و تهدید به محاکمه شرکت‌کنندگان در گفت‌و‌گوهایی کرده‌اند که به برکناری بشار اسد از قدرت منتهی نشود.

ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه که از سوی غرب پشتیبانی می‌شود اما از نفوذ زیادی میان مخالفان مسلح حاضر در میدان برخوردار نیست، اعلام کرده که ماه آینده بر سر حضور در کنفرانس ژنو۲ تصمیم‌گیری خواهد کرد. این ائتلاف پیشتر اعلام کرده بود در صورت باز شدن دالان‌های امن برای رسیدن کمک‌های انسانی به نیازمندان و آزادی زندانیان سیاسی، حاضر در مشارکت در کنفرانس خواهد بود. ائتلاف همچنین اصرار دارد که اسد هیچ نقشی در آینده سوریه نداشته باشد.

در چند ماه گذشته نیروهای دولتی سوریه با پیروزهایی که در حومه دمشق و مناطق مرکزی به دست آورده‌اند، توانستند حضور نظامی خود را تقویت کنند. نیروهای اسد توانسته‌اند در این ماه، کنترل بر چند شهرک حومه دمشق و مناطقی از جنوب استان حلب را با پشتیبانی ایران و روسیه و کمک شبه‌نظامیانی از لبنان و عراق، از مخالفان باز پس گیرند. در همین حال چهارشنبه، وزرای امور خارجه ایران و ترکیه خواستار آتش بس در سوریه پیش از کنفرانس ژنو ۲ شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظریف در کنفرانس خبری مشترک خود با احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تهران گفت: «همه تلاش ما باید برای پایان دادن به درگیری و آتش‌بس و حتی در صورت امکان قبل از برگزاری اجلاس ژنو ۲ در سوریه باشد. ما باید با یکدیگر برای کمک‌رسانی به مردم سوریه که در شرایط ناگوار بسر می‌برند همکاری کنیم.» داوود اغلو هم در این کنفرانس خبری اظهار داشت: «ژنو ۲ باید موفق شود و آتش‌بسی در حوزه میدانی به وجود بیاید و ژنو ۲ اینگونه می‌تواند موفق شود.»