شهروند- علی شریفیان: چند خبر کوتاه از نگاه ارقام

۷۰ بی خانمان:

Attawapiskat

روز شنبه گذشته بر اثر آتش سوزی در ساختمانی در منطقه اتاوا پیسکات، واقع در مناطق شمالی انتاریو، ۷۰ نفر از ساکنان این ساختمان بر اثر حریق، خانه و کاشانه خود را از دست داده و بی خانمان شدند. مقامات مسئول اعلام شرایط اضطراری کردند و به وسیله هلیکوپترهای امدادی بی خانمان ها از منطقه منتقل شده و به طور موقت در مکان های مختلف اسکان داده شدند.

براساس گزارش پلیس و مأموران آتش نشانی، آتش سوزی در این ساختمان پر سکنه ظاهراً با شعله شمعی شروع شده است. برق ساختمان قطع شده و ساکنان آن برای داشتن روشنایی شمع روشن کرده بوده اند.

منطقه اتاوا پیسکات محل سکونت یکی از اقوام بومی انتاریوست و مشکلات زیر ساختی شهری متعددی داشته و دارد، از جمله سال گذشته مسئله آب آشامیدنی و آلودگی آن به خبری جنجالی تبدیل شد.

یک میلیون دلار، ۱۵۰ سالگی:

canada-B.Day

حوزه فدرال تمدن برنامه های ویژه برای برگزاری جشن یکصد و پنجاه  سالگی کانادا دارد. روز دوشنبه ۲۵ نوامبر اعلام شد انجمن تولید کنندگان نفت کانادا متقبل شده مبلغ یک میلیون دلار در اختیار این موزه بگذارد تا بتواند با هزینه کردن آن جشن یکصد و پنجاه سالگی تشکیل کنفدراسیون کانادا را با شکوه هر چه بیشتر برگزار کند.

اول جولای ۲۰۱۵، یکصد و پنجاه سالگی به وجود آمدن کانادا خواهد بود. موزه فدرال تمدن در شهر گاتینو در کبک در نزدیکی اتاوا  مرز انتاریو قرار دارد.

۹۵ میلیون دلار:

Lac-Megantic

استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال پنجشنبه هفته گذشته بازدیدی از شهرک کوچک فاجعه زده لاک مگانتیک در کبک انجام داد. قسمت های مرکزی این شهرک در تابستان گذشته بر اثر خارج شدن یک قطار حامل نفت خام و انفجار آن با فاجعه بزرگی روبرو شد. در آن انفجار ۴۷ نفر جان خود را از دست دادند و بر اثر پخش شدن مواد نفتی قسمت های عمده شهر و از جمله رودخانه آن به شدت آلوده شد.

بر اساس برآوردهای دولت کبک پاکسازی این شهر از آلودگی های حاصله حدود ۱۹۵ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. این پاکسازی آغاز شده است. هارپر در سفر خود به این شهرک اعلام کرد دولت فدرال مبلغ ۹۵ میلیون دلار که ۵۰ درصد هزینه های پاکسازی این شهرک است را می پردازد .

۷۵ درصد X ۲۵ درصد:

flight

۷۵ درصد از ۳۲۷۷ نفری که در یک نظرسنجی به وسیله سی تی وی انجام شده و در آن پرسیده: آیا شما موافقید که شرکت های هواپیمایی به مسافران اجازه بدهند در هنگام پرواز از تلفن های موبایل خود استفاده کرده و تلفن بزنند، پاسخ منفی داده و با دادن اجازه اینکار مخالفت کرده اند. در مقابل ۸۱۶ نفر یا ۲۵ درصد اعلام کرده اند، موافق دادن اجازه تلفن زدن به وسیله تلفن های موبایل در پروازها هستند.