همسر مامور سابق پلیس آمریکا که گفته می‌شود در ایران ناپدید شده، خواستار دیدار با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شده که برای شرکت در…

 


 

شماره ۱۱۹۶ ـ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸


 

همسر آمریکایی ناپدید شده خواستار دیدار با احمدی نژاد شد


 

بی بی سی: همسر مامور سابق پلیس آمریکا که گفته می‌شود در ایران ناپدید شده، خواستار دیدار با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شده که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد.

"کریستین لوینسون" به خبرگزاری رویترز گفته امیدوار است با آقای احمدی ‌نژاد با ملاقات کند و نگاهی به پرونده همسرش بیندازد.

خانم لوینستون می گوید آقای احمدی نژاد قدرت صدور دستوراتی دارد که سرنوشت همسرش را روشن می کند.

رابرت لوینسن به همراه نوه اش

رابرت لوینسون ۱۰ سال قبل از پلیس فدرال آمریکا ( اف‌بی‌آی) بازنشسته شده بود و به گفته همسرش قصد داشته برای تحقیق در زمینه سیگارهای تقلبی و قاچاق برای یکی از مشتریان، که احتمالا یک شرکت دخانیات بود، به کیش سفر کند، اما وی در جریان این سفر هشتم مارس ۲۰۰۷ ناپدید شد.

پیش از این خانم لوینسون برای پیگیری سرنوشت همسرش به ایران نیز سفر کرده بود، اما موفقیتی در این باره نداشت.

دولت آمریکا چندین بار از طریق سفارت سوئیس در تهران از مقام های این کشور خواستار اطلاعاتی درباره رابرت لوینسون شده است، اما مقام های مختلف دولت ایران گفته اند که هیچ اطلاعی از سرنوشت آقای لوینسون ندارند.

خانم لوینسون یک سال پیش از این گفته بود دریافته است که شوهرش ظاهرا در کیش با "داود صلاح الدین" یک فراری آمریکایی که در ایران زندگی می کند، ملاقات کرده است.

گفته می شود داود صلاح الدین به اتهام ترور یک مقام سابق ایرانی در سال ۱۹۸۰ در ایالت مریلند تحت تعقیب است و همان زمان به ایران گریخت.

خانم لوینسون ادعا کرد داود صلاح الدین به او گفته است که او و رابرت لوینسون روز ۸ مارس در هتل مریم کیش ملاقات کردند، اما او توسط پلیس بازداشت شد و وقتی آزاد شد و به هتل برگشت متوجه شد که رابرت لوینسون دیگر آنجا نیست.

خانم لوینسون گفته بود به صلاح الدین گفته شده که مقام های ایرانی در حال بررسی مدارک سفر آقای لوینسون هستند و او احتمالا ظرف چند روز آزاد خواهد شد.

ایران بازداشت موقتی آقای لوینسون را نیز رد می کند.


 

احضار کاردار سفارت بریتانیا در تهران به وزارت خارجه


 

در پی انفجار کوکتل مولوتف در مقابل سفارت ایران در لندن، کاردار سفارت بریتانیا در ایران به وزارت خارجه این کشور احضار شد.

وزارت خارجه ایران خواستار پاسخگویی بریتانیا درباره این انفجار شده است.

کاردار سفارت بریتانیا در تهران در این دیدار ضمن ابراز تاسف از حادثه پیش آمده گفته است که بریتانیا نیز از این حادثه بسیار نگران شده این موضوع را به طور جدی مورد پیگیری قرار می‌دهد.

پلیس بریتانیا اعلام کرده که تحقیقات درباره حمله با کوکتل مولوتف به سفارت ایران در لندن را که عصر دوشنبه رخ داد، آغاز کرده است. بر اساس اطلاعاتی که پلیس منتشر کرده در ورودی سفارت ایران بر اثر آتش سوزی خسارت دیده اما به کسی آسیب وارد نشد.

خبرگزاری های ایرانی از منابعی در سفارت ایران در لندن نقل کرده اند که دوربین‌های سفارت جزئیات موضوع را ثبت کردند و فردی که این کار را انجام داده مشخص است، اما نام و هویت این شخص و انگیزه احتمالی او افشا نشده است.

در فروردین ماه سال ۱۳۵۹ نیز سفارت ایران در لندن مورد حمله قرار گرفت و مهاجمان با تصرف شش روزه ساختمان سفارت، اقدام به گروگانگیری ۲۰ نفر از حاضران در سفارت کردند.

آن حادثه با دخالت دولت مارگارت تاچر نخست وزیر وقت بریتانیا و با حمله پلیس و کشته شدن پنج گروگانگیر پایان گرفت.

روزنامه ایندیپندنت سال گذشته میلادی اقدام به انتشار سندی ۱۲۰ صفحه ای کرد که در آن آمده بود گروگانگیران سفارت ایران در لندن، افراد مسلحی بودند که خود را "نهضت انقلاب دموکراتیک برای آزادی عربستان" نامیدند و تقاضایشان خودمختاری استان نفت خیز خوزستان در جنوب ایران و آزادی ۹۱ زندانی سیاسی بود.


 

چهار نامزد اصلی سینمای ایران برای اسکار اعلام شدند


 

ایسنا: هیات انتخاب فیلم ایرانی جهت معرفی به هشتاد و یکمین مراسم اسکار، پس از بررسی فیلم‌های واجد شرایط، چهار نامزد اصلی خود را اعلام کرد.

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد: فیلم‌های «اتوبوس شب» ساخته کیومرث پوراحمد، «آواز گنجشک‌ها» ساخته مجید مجیدی، «به همین سادگی» ساخته رضا میرکریمی و «فرش ایرانی» ساخته ۱۵ کارگردان برجسته کشور نامزدهای اصلی هیات انتخاب فیلم ایرانی اسکار هستند.

بر پایه این گزارش، هیات انتخاب فیلم ایرانی به اسکار پس از بررسی ۴۸ فیلم واجد شرایط این چهار گزینه را برای شور نهایی برگزید.

اعضای این هیات عبارتند از: امیراسفندیاری (مدیر امور بین الملل بنیاد)، محمدبزرگ‌نیا (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه نویس)، عزیزالله حاجی‌مشهدی (مدرس و منتقد سینما)، محمد داودی (مدیر فیلمبرداری )، محمد سریر(آهنگساز) ، علیرضا شجاع نوری (تهیه‌کننده)، رسول صدرعاملی (کارگردان) و فاطمه معتمدآریا ( بازیگر).

گفتنی است این هیات به‌ زودی نماینده سینمای ایران برای حضور در مراسم اسکار را از میان این چهار گزینه انتخاب و معرفی می‌کند.


 

احضار دو فعال کارگری هفت تپه


 

مجموعه فعالان حقوق بشر: صبح سه شنبه فریدون نیکوفر و بهروز نیکوفر دو تن از فعالان کارگری در هفت تپه به اطلاعات نیروی انتظامی شهرستان شوش احضار شدند. هفته ی گذشته بهروز نیکوفر دو بار به ستاد خبری اطلاعات شوش وابسته به وزارت اطلاعات احضار و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد.

فریدون نیکوفر نیز از جمله افرادی بود که در جریان اعتصابات کارگری در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بازداشت و با وثیقه از زندان دزفول آزاد شده و منتظر صدور حکم توسط دادگاه انقلاب دزفول می باشد.

گفته می شود این بازداشت ها برای جلوگیری از برگزاری مجمع عمومی سندیکای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه است که قرار است طی روزهای آینده برگزار گردد. همچنین کارگران این شرکت اعلام کردند که با توجه به فرا رسیدن ماه مهر و بازگشایی مراکز تحصیلی و در صورت عدم پرداخت حقوق های معوقه دست به اعتصاب خواهند زد.


 



 

بیانیه جامعه بهاییان آلمان در اعتراض به سرکوب دگراندیشان در ایران


رادیو آلمان: به ابتکار جامعه بهاییان شهر کلن، بیانیه‌ای در اعتراض به تبعیض علیه دگراندیشان در ایران تهیه شده که صدها تن از شهروندان آلمانی از آن حمایت کرده‌اند. امضای چند سیاستمدار مشهور آلمانی نیز در پای این بیانیه به چشم می‌خورد.

از روز ۱۴ ماه می تا کنون هفت تن از رهبران جامعه‌ی بهاییان در زندانهای جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برند. به این هفت تن اتهام جاسوسی به نفع اسراییل را زده‌اند، اما مدافعان حقوق بشر بارها اعلام کرده‌اند که دلیل اصلی دستگیری رهبران بهایی تعلق آنان به دین بهاییت بوده است.

اعضای شورای بهائیان که در زندان  اوین به سر میبرند

دستگیری رهبران جامعه‌ی بهاییان و فشارهای فزاینده بر بهاییان در ایران اعتراض‌های فراوانی را در داخل و خارج از ایران برانگیخته است. به گفته‌ی ناظران سیاسی و مسایل حقوق بشر ایران، این فشارها از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد افزایش یافته است. در داخل ایران فعالان کانون مدافعان حقوق بشر، چون شیرین عبادی، صدای خود را در اعتراض به تبعیض علیه بهاییان بلند کردند و خود از سوی رسانه‌های حکومتی مورد تهدید واقع شدند.

از جمله فعالیت‌های اعتراضی در خارج از ایران، برنامه‌ای بود که در روز سیزدهم اگوست در کلیسای دم شهر کلن آلمان با عنوان «دین اشتباه؟» برگزار شد. در این برنامه دکتر لاله آکگون، نماینده‌ی مجلس آلمان از حزب سوسیال دمکرات، و گونتر والراف، روزنامه‌نگار و نویسنده، به عنوان سخنران شرکت داشتند. حاصل این برنامه «بیانیه کلن» بود، به عنوان واکنشی از سوی افکار عمومی آلمان نسبت به رفتار حکومت ایران با دگراندیشان. در این بیانیه از حکومت جمهوری اسلامی ایران خواسته شده که هم امروز در شیوه‌ی رفتار تحقیرآمیز خود با دگراندیشان تجدیدنظر کند. سپس «بیانیه کلن» برای امضا در اینترنت قرار گرفت.

خانم ایزابل شایانی، ژورنالیست ایرانی ـ آلمانی که خود بهایی و بزرگ‌شده‌ی آلمان است، از مبتکران این حرکت اعتراضی بوده است. وی در این باره به دویچه وله گفت: «ایده از ما بهاییان کلن و بعضی از دوستانمان بود. همه‌ی ما فوری گفتیم که یک کاری باید بکنیم. گفتیم که چکار می‌توانیم بکنیم تا حداقل یک ذره فشار از طرف ما بر دولت ایران بیاید. این بود که تصمیم گرفتیم این لیست را تهیه کنیم.»

در آلمان حدود ۵ تا ۶ هزار بهایی زندگی می‌کنند. این بهاییان از ملیت‌های گوناگونی هستند، مانند آلمانی، کانادایی، اریتره‌ای، ترک و ایرانی. بخشی از ایرانیان بهایی ساکن آلمان، در دهه‌ی ۱۹۵۰ از ایران به آلمان مهاجرت کرده‌اند.

به گفته‌ی ایزابل شایانی، سرنوشت بهاییان ایران برای بهاییان آلمان بسیار مهم است و آنان آنچه را که بر هم‌مسلکانشان در ایران می‌گذرد به طور دقیق دنبال می‌کنند. برای خود او وقایع اخیر، یادآور رخدادهای پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در ایران هستند. ایزابل شایانی در آن هنگام خردسال بوده است. با این حال او روزهای تیره‌ی پیگرد بهاییان در ایران را به خاطر دارد.

بسیاری از بهاییان ایرانی در آلمان هنوز خویشاوندان و دوستانی در ایران دارند. آنان از این طریق از رخدادهایی در ایران آگاه می‌شوند که نشانگر تبعیض و بدرفتاری با بهاییان‌اند. ایزابل شایانی نمونه‌ی جوانی را ذکر می‌کند که می‌خواسته در ورزشگاهی تمرین کند، اما اجازه‌ی نشستن بر روی وسایل ورزشی را نداشته است، چون او را نجس خوانده‌اند.

ایزابل شایانی می‌گوید: «چیزی که بخصوص بهاییان را متاثر کرده، وضعیت کودکان و نوجوانان بهایی است. حتما شنیده‌اید که در شیراز ۲۴ جوان را دستگیر کرده بودند. ۴ نفر از آنان هنوز در بازداشت هستند. در ضمن حتما شنیده‌اید که دانش‌آموزانی زیر فشار قرار گرفته‌اند یا از مدرسه اخراج شده‌اند، چون دینی دیگر دارند. و وقتی یک رژیم شروع کند به اینکه به کوچکترین و بی‌پناهترین افراد فشار بیاورد، طبیعی است که این موضوعی است که باید مورد توجه افکار عمومی جهان قرار گیرد و می‌توانید تصورش را بکنید که هم مسلکان آنان در آلمان هم نگران و ناآرام می‌شوند.»

«بیانیه کلن» را بیش از ۲۲۰۰ نفر از سراسر آلمان در عرض مدت دو هفته امضا کردند. ایزابل شایانی می‌گوید: «ما روز جمعه این امضاها را فرستادیم برای سفیر ایران در برلین، و باز هم سعی می‌کنیم که از یکی از اعضای پارلمان آلمان وقت بگیریم و پیش سفیر برویم و با ایشان حرف بزنیم.»

جامعه‌ی بهاییان آلمان همچنین با سیاستمداران آلمانی ارتباط برقرار کرده و توانسته است حمایت عده‌ی قابل توجهی از آنان را جلب کند، بخصوص حمایت کسانی را که از وضعیت حقوق بشر در ایران آگاه هستند. لاله آکگون، نماینده‌ی حزب سوسیال دمکرات در مجلس آلمان، اریکا اشتاین‌باخ از حزب دمکرات مسیحی و کلودیا روت از حزب سبزها، از نخستین کسانی بودند که «بیانیه کلن» را امضا کردند.

گروهی که به گرد «بیانیه کلن» جمع شده است، امید دارد که بتواند در قراری پیام خود را به طور حضوری با سفیر ایران در میان بگذارد.


 

پیام تبریک سندیکای کارگران شرکت واحد به مناسبت اول مهر


 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی پیامی آغاز سال دانش و علم را به دانش آموزان و خانواده های آنها تبریک گفت. در این پیام آمده است:

مهر را با مهر آغاز کنیم شما که قلبتان آکنده از مهریست برای مادران، پدران، معلمان و وطنمان ایران .

مهرماه آغاز نمایش همت والای معلمان و تلاش دانش آموزان در عرصه علم و دانش است. دانش آموزان با امید به فراگیری هر چه بیشتر علوم و معلمان با امید به پرورش نهال علم پا به مدارس می گذارند.

هر چند با شروع مهر هنوز بی مهریها در حق سندیکای کارگران شرکت واحد وجود دارد و ٣٠ نفر از کارگرانی که از حقوق صنفی خود و همکارانشان دفاع کرده اند، بیکار و در وضعیت دشواری روزگار می گذرانند، تلاشگران عرصه حمل و نقل در قیل و قال تهران بزرگ تمام توانشان را به کار خواهند گرفت تا بهار دانش بر کام شما شیرین و گوارا باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد سال تحصیلی پرباری را برای شما آرزومند است وکماکان در راه احیای حقوق حقه کارگران با تلاش هر چه تمام تر پیگیر خواسته های صنفی همکاران زحمت کش خود می باشد.


 


 



 

دو جایزه به، شیرین عبادی و نسرین ستوده، دو حقوقدان ایرانی


رادیو آلمان: شیرین عبادی و نسرین ستوده، دو وکیل مدافع ایرانی به خاطر فعالیت‌هایشان در دفاع از حقوق بشر، بویژه حقوق زنان، برنده‌ی دو جایزه‌ی بین‌المللی شده‌اند: خانم عبادی برنده‌ی جایزه‌ی رواداری و خانم ستوده برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی حقوق بشر زودتیرول ایتالیا.

شیرین عبادی، حقوقدان و مدافع حقوق بشر در ایران، جایزه رواداری (تولرانس) آکادمی اوانگلیک توتسینگ آلمان را دریافت می‌کند. هیات داوری جایزه‌ی تولرانس، علت انتخاب شیرین عبادی را مبارزه وی برای حقوق بشر و دموکراسی در ایران اعلام کرده است. به گفته‌ی آنها، خانم عبادی با وجود ممنوعیت شغلی، بازداشت و تهدیدهای جانی علیه وی، به عنوان وکیل مدافع در دادگاه‌‌ها از منتقدان و مخالفان رژیم ایران دفاع می‌کند.

جایزه تولرانس به شخصیت‌هایی اعطا می‌شود که در سطح جهان برای حل و فصل مدنی و روادارانه‌ی تنش‌های فرهنگی، دینی و سیاسی تلاش می‌کنند. رومان هرتسوگ، رئیس‌جمهور پیشین آلمان، دانیل بارنبویم، آهنگساز و سفیر صلح سازمان ملل، و هنینگ مانکل، نویسنده‌ی آلمانی، برندگان پیشین جایزه‌ی رواداری هستند.

خانم شیرین عبادی به ویژه از این نظر مورد توجه هیئت داوری جایزه رواداری قرار گرفته که وی در ایران برای برابری حقوقی زنان و حقوق کودکان تلاش می‌کند و به عنوان یک مسلمان براین باور است که تناقضی میان "اسلام واقعی" و حقوق بشر وجود ندارد.

جایزه حقوق بشر بنیاد زودتیرول (منطقه‌ای در شمال ایتالیا) در سال ۲۰۰۸ به خانم نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل مدافع شمار زیادی از فعالان حقوق زنان در ایران تعلق می‌گیرد. اعطای این جایزه به نسرین ستوده، از سوی شیرین عبادی پیشنهاد و توصیه شده است.

عبادی در ماه جون گذشته به هنگام سخنرانی در مراسم گشایش کنگره‌ی موزه‌های زنان پیشنهاد کرد که جایزه امسال بنیاد بین‌المللی حقوق بشر زودتیرول به زنان ایران تعلق گیرد تا به این ترتیب از آنها در برابر فشارهای حکومتی حمایت شود.

در میان مهمانان این کنگره، آدولف فیچر، بنیان‌گذار بنیاد بین‌المللی حقوق بشر زودتیرول نیز حضور داشت. وی توصیه‌ی خانم عبادی را پذیرفت و به اتفاق همکارانش تصمیم گرفت که جایزه‌ی امسال بنیاد تحت سرپرستی خود را به نسرین ستوده، حقوق‌دان مدافع برابرحقوقی زنان ایران اعطا نماید.

چند روز پیش از تصمیم‌گیری بنیاد بین‌المللی حقوق بشر زودتیرول، نسرین ستوده که به عنوان وکیل مدافع، به کمک شماری از موکلان بازداشت شده‌‌اش رفته بود، خود نیز برای ساعاتی بازداشت گردید. خانم ستوده که دارای کودکی شیرخواره است، در حال حاضر به قید ضمانت آزاد است. شیرین عبادی متعقد است که به خاطر اعطای چنین جایزه‌ای، اتهام‌های وارده به نسرین ستوده منتفی خواهند شد.

نسرین ستوده

خانم ستوده از اعطای جایزه‌ی حقوق بشر به وی خشنود است و از طریق ای‌میل از بنیاد بین‌المللی حقوق بشر زودتیرول قدردانی کرده است. او در ای‌میل خود نوشته است، این جایزه او را تشویق خواهد کرد، فعال‌تر از پیش به کارهایش ادامه دهد. به گفته‌ی نسرین ستوده، چنین کمک‌هایی از خارج برای فعالیت‌های حقوق بشری در ایران بسیار مهم و اساسی هستند. خانم ستوده نوشته که، امیدوار است بتواند حضورا جایزه خود را دریافت کند.

جایزه خانم ستوده در روز ۱۲ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، در شهر مران، مرکز ایالت زودتیرول ایتالیا به وی اعطا خواهد شد.


 


 

بازداشت هستی خضروی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر


 

خبرنامه امیرکبیر: منزل هستی خضروی دانشجوی رشته عمران دانشگاه خواجه نصیر که روز شنبه پس از حضور در دادگاه انقلاب، بازداشت شده بود، از سوی نیروهای امنیتی به مدت ۲ ساعت مورد تفتیش قرار گرفت. هستی خضروی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر، طبق احضاریه ای، جهت ادای پاره ای توضیحات در دادگاه انقلاب حضور پیدا کرد، که در آنجا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

تاکنون از اتهامات این عضو کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت اطلاعی در دست نیست.


 

وضعیت نامعلوم دانشجویان دستگیر شده دانشگاه تبریز  


 

رادیو فردا: شش دانشجوی دانشگاه تبریز، یک دانشجوی دانشگاه اصفهان و یک فعال دانشجویی سابق که طی دو ماه پیش بازداشت شده اند، هم چنان در زندان به سرمی برند.

دانشجویان بازداشتی سجاد رادمهر، آیدین خواجه ای، فراز ذهتاب، منصور امینیان، مقصود عهدی و امیر مردانی  از دانشجویان دانشگاه تبریز و مجید ماکوئی زاد از دانشگاه اصفهان هستند و فعال دانشجویی سابق، داریوش حاتمی، نام دارد.

 خانواده این زندانیان می گویند طی دو ماه گذشته، از زمان بازداشت آنان، هیچ ملاقاتی با آن ها نداشته اند.

 

رمان دولت‌آبادی درباره‌ی جبهه و جنگ در راه است


 

ایسنا: رمان محمود دولت‌آبادی درباره‌ی دوران جنگ تحمیلی در انتظار کسب مجوز نشر است. دولت‌آبادی نگارش «طریق بسمل ‌شدن» را که درباره‌ی جنگ هشت‌ساله و جبهه است، چندی پیش به پایان رسانده بود، که حدود دو ماه است از سوی نشر چشمه برای کسب مجوز نشر ارائه شده است.

این نویسنده‌ی پیشکسوت نخستین‌بار در سال ۸۳، درباره‌ی نوشتن درباره‌ی جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس به ایسنا گفته‌ بود: از نخستین شلیک‌های جنگی که به‌واقع بر ملت ما و بعد بر خود ملت عراق تحمیل شد، در اندیشه‌ی این بوده‌ام که باید اثری فراخور این واقعه‌ی عجیب بیافرینم.

دولت‌آبادی همچنین زمانی گفته بود: کتاب‌های«فرهنگ جبهه» را خوانده‌ام که پر از شوخی و سرخوشی است؛ زندگی فقط اندوه نیست.

او از سوی دیگر، از چاپ بیستم رمان «کلیدر» در قطعی متفاوت از سوی نشر فرهنگ معاصر خبر داد و درباره‌ی ترجمه‌ی آثارش در خارج از کشور گفت: ترجمه‌ از آثارم در حال انجام است. بعد از ترجمه‌ی «جای خالی سلوچ» در آمریکا، دیگر آثارم در فرانسه و ایتالیا در حال انتشار است.


 


 


 


 


 

زبان ترکی را در ایران رسمی کنید

بیانیه جنبش دانشجوئی آذربایجان به مناسبت اول مهر


 

بار دیگر اول ماه مهر است. این روز برای آنها که در پی کسب علم و دانش هستند و زبان گفتاری و نوشتاری شان در خانه و مهدکودک و دبستان و دبیرستان و دانشگاه یکی است یقینا سمبل آغاز و شکفتگیِِ فصلی دیگر در زندگی است، اما برای میلیونها کودک و نوجوان و جوان دیگر که زبانی غیر از زبان رسمی و دولتی دارند روز اول مهر با نامهری شروع می شود چرا که باید هویت ملی و فرهنگی خود را دم در مدرسه و دانشگاه جا گذاشته و به زور جامه ذهنی و فکری دیگری بر تن کنند که سالیان متمادی است بر آنها تحمیل می شود و در دهه های اخیر از سوی حکومتی عملی می شود که خود را اسلامی می داند و رئیس جمهورش ادعا می کند که کشور تحت سلطه اش آزادترین جامعه دنیاست!
بخش بزرگی از مردم این جامعه به زبان رسمی نامیده شده ی آن تکلم نمی کنند. این زبان به بخش بزرگی از مردم این جامعه در موسسات گوناگون آموزشی تحمیل می شود. میلیونها انسان این جامعه در قرن بیست و یکم اجازه یادگیری زبان مادری شان را ندارند. میلیونها کودک و نوجوان این جامعه با یک برنامه از قبل تعیین شده و اجباری از یادگیری زبان مادری شان برحذر داشته می شوند و به این ترتیب از هویت فرهنگی خود بیگانه می گردند، آن هم در مملکتی که سران سیاسی آن هر روز در پی صدور دستورالعمل هایی برای اصلاح و بهبود جهان هستند و رئیس جمهور آن با نامه پراکنی در صدد دادن رهنمود به روسای دیگر ممالک است.

میلیونها انسان ترک زبان در این جامعه با انداختن جریمه به داخل قلک های سفالی در کلاس های درس به جرم ترکی حرف زدن بزرگ شده اند. حکومت شاه کثیف ترین سیاست های آسیمیلاسیون و از خودبیگانگی را در آذربایجان به کار می بست. وقوع انقلاب بهمن ۵٧ هیچ تغییری در کژترین سیاست های آموزشی دوران استبدادی شاهنشاهی به وجود نیاورد. ممنوعیت زبان ترکی هم چنان ادامه یافت و این بخش از سیاست های شاه، روی انقلاب را به خود ندید. با اینکه دست اندرکاران پس از انقلاب، انقلاب فرهنگی به راه انداختند، اما زبان ترکی هم چنان تابو باقی ماند و روی آزادی را به خود ندید.

مسئولان مملکتی که همیشه آذربایجان را سَرِِ ایران می نامند و مردم آن را غیور می شناسند که حافظ و پاسدار مرزهای کشور بوده اند هیچگاه این اخلاق دوگانه خود را زیر سئوال نبرده اند که اگر این مردم تا این اندازه برای این کشور ارزشمند هستند پس چرا زبان مادری شان ممنوع است؟ اگر فرزندان این خطه در انقلاب مشروطه و بهمن آن چنان جانفشانی کردند و در پس راندن تجاوز صدام حسین هشت سال تمام در جبهه های جنگ خون دادند پس چرا حق مساوی با دیگران ندارند؟ آیا قوانین اسلامی چنین بی عدالتی را جایز می دانند؟

چند سالی است که آذربایجان به پا خاسته و برای اولین بار پس از مدت های مدیدی خواستار حقوق فرهنگی و ملی خویش است.

بسیاری از نویسندگان، روزنامه نگاران، فعالان دانشجویی و روشنفکران ترک زبان به جرم مطالبه برای آزادی زبان مادری در سلول های زندان ها به سر می برند. ترک ها به درستی و به حق، حقوقی را می طلبند که بخش های دیگری از این جامعه از آن ها برخوردار بوده و هستند.

با به تعویق انداختن توجه به مطالبات کاملا مردمی در آذربایجان خواسته ها هر چه بیشتر رنگ سیاسی به خود گرفته و طرق حل مشکلات، با گذشت زمان پیچیده تر و بی اعتمادی ها گسترش بیشتر می یابند. مهمترین و عاجل ترین خواسته ترکها در ایران رسمیت یافتن زبان ترکی در کنار زبان فارسی است تا علاوه بر آذربایجان ترک های ساکن خراسان و تهران و دیگر اقصی نقاط کشور آزادانه به فراگیری زبان مادری خود پرداخته و هم چون دیگران با فرهنگ خود زندگی کرده و به شکوفا شدن آن یاری رسانند. رئیس جمهور کشور که قرار است چند روز دیگر به آذربایجان سفر کند می باید به این خواسته مردم جامه عمل بپوشاند. اگر از نظر ایشان انرژی هسته ای "حق مسلم" مردم است پس فراگیری زبان مادری حقی کمتر از آن نمی تواند باشد.

با وجود تمامی مشکلات، فشارها و زندان ها برای تمام دانش آموزان و دانشجویان سالی موفق و پربار آرزو داریم و امیدواریم به زودی زبان ترکی نیز به مدارس و دانشگاه ها راه پیدا کند.


 

تغییر ساعت در ایران


 

ساعت رسمی در ایران از ساعت ۲۴ شب سی ام شهریورماه یک ساعت به عقب کشیده شد و به ساعت ۲٣ تغییر یافت.

به گزارش ایرنا، بر اساس قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱٣٨۶ مجلس شورای اسلامی، ساعت رسمی ایران مقارن ساعت ۲۴.۰۰ شنبه شب یک ساعت به عقب برگردانده شد.

مجلس شورای اسلامی در سال گذشته قانونی تصویب کرد که به موجب آن ساعت رسمی ایران هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه به حال سابق برگردانده می‌شود.


 

اعتصاب رانندگان کامیون در اهواز


 


 
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران: بیش از ۱۷۰۰ تن از رانندگان و کامیونداران اهواز، ۱۵ روز متوالی است که با کامیونهای خود دست به اعتصاب و اعتراض زده اند. این افراد با به صف کردن ماشینهای خود در جاده سه راه خرمشهر به مسیر پایانه حمل و نقل اهواز به طول تقریباً ٣ کیلومتر خواست های خود را اعلام کرده اند. از جمله این خواست ها رسیدگی به وضعیت اعلام بار با نظارت دولت بر باربری ها؛ راه اندازی مجدد سندیکای باربری که از ۱۴ ماه پیش به حالت تعلیق درآمده است و رسیدگی به وضعیت رفاهی و امکاناتی خود عنوان شده است.


 


 

مخالفت ایران با تاسیس دفتر تلویزیون فارسی بی بی سی


 

رادیو فردا: یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز شنبه گفت که این وزارتخانه قصد صدور مجوز برای فعالیت شبکه تلویزیونی فارسی زبان «بی بی سی» در تهران را ندارد.

محسن مقدس زاده، مدیر کل مطبوعات خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به «ایرنا»گفت: «این بحث از نظر ما کاملا فاقد ارزش و پیگیری است و به هیچ عنوان قصد صدور چنین مجوزی برای فعالیت این شبکه را در تهران نداریم.»

مسئولان بی بی سی هنوز در باره این خبر اظهار نظری نکرده اند.

پیش از این و همزمان با طرح تلویزیون بی بی سی برای راه اندازی یک بخش فارسی زبان، مقام های این رسانه خبری اعلام کرده بودند که درصدد تاسیس دفتر نمایندگی در تهران هستند.

بر اساس برخی گزارش ها، گفته می شود که قرار است این شبکه تلویزیونی به زودی آغاز به کار کند.

این در شرایطی بود که بی بی سی در یکسال گذشته برای راه اندازی این شبکه تلویزیونی اقدام به استخدام شمار بیشتری روزنامه نگار از ایران و سایر کشورها کرده است.

مسئولان بی بی سی اعلام کرده بودند که قرار است شبکه جدید تلویزیونی فارسی زبان اصل بی طرفی را رعایت کند.

بهروز آفاق، مدیر بخش آسیا و خاور دور در بی بی سی، در دی ماه سال گذشته گفت که «تلویزیون فارسی بر اساس اصل بی طرفی، نه به بلندگوی مخالفان حکومت بدل خواهد شد و نه به بلندگویی برای موافقان آن، بلکه سعی خواهد کرد مطابق استانداردهای سرویس جهانی بی بی سی، مطالبش را ارائه دهد.»

وی همچنین گفت: «برنامه های تفریحی و فرهنگی، نیمی از محتوای مطالب تلویزیون فارسی را تشکیل خواهند داد و نیمی دیگر مربوط به ارائه اخبار و گزارش های خبری روزانه خواهد بود.»

بخش فارسی شبکه جهانی بی بی سی بیش از شصت سال سابقه دارد و در حال حاضر رادیو و سایت خبری آن فعال است.


 


 




 

رئیس بانک مرکزی ایران برکنار شد


 

خبرگزاری فرانسه: طهماسب مظاهری، رئیس بانک مرکزی ایران از مقام خود برکنار شد. مظاهری یک سال پیش از سوی محمود احمدی‌نژاد به ریاست بانک مرکزی منصوب شد، اما در این مدت اختلافات شدیدی میان دولت و بانک مرکزی در زمینه‌ی سیاست پولی بروز کرد.

طهماسب مظاهری رئیس برکنار شده بانک مرکزی

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام دولتی ایران که نخواسته نامش فاش شود، خبر داد که طهماسب مظاهری از مقام خود برکنار شده است. بنا به این گزارش، محمود بهمنی دبیرکل بانک مرکزی به جای مظاهری ریاست بانک مرکزی را برعهده خواهد گرفت.

مقام دولتی ایران که با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو کرده دلیل برکناری مظاهری را اعلام نکرده است، اما ماه‌هاست که دولت و بانک مرکزی در کشاکش شدید بر سر سیاست‌‌های پولی کشور هستند.

مهمترین سرفصل این اختلاف‌ها که  در اوایل سال ۸۶ در زمان ریاست ابراهیم شیبانی بر بانک مرکزی بروز کرد، تصمیم دولت در مورد کاهش دستوری نرخ بهره‌ی بانکی بود. این تصمیم به گونه‌ای بود که نرخ تعیین شده از سوی دولت از نرخ تورم بسیار پایین‌تر بود. بانک مرکزی با این سیاست مخالف بود و می‌گفت این امر نه تنها باعث ورشکستگی بانک‌ها، بلکه موجب افزایش تقاضا برای وام و رشد شدید نقدینگی می‌شود.

سیاست پایین آوردن نرخ بهره درست هنگامی توسط دولت احمدی‌نژاد به اجرا گذاشته ‌شد که ایران با افزایش بی‌سابقه‌ی درآمدهای نفتی روبرو بود. مصرف بخش عظیمی از این درآمدها در هزینه‌های جاری دولتی و طرح‌های موسوم به "زودبازده"، حجم پول در گردش در کشور را به سطح بی‌سابقه‌ای رساند. مطابق داده‌های بانک مرکزی هم‌اکنون بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پول در کشور در جریان است. نتیجه‌ آن که تورم در ماه‌های اخیر از مرز ۲۵ درصد گذشته و مردادماه به مرز ۲۷ درصد رسید.

در کشورهایی که با شرایط تورمی روبرو هستند، نخستین اقدام برای کنترل نقدینگی، افزایش نرخ بهره است. در ایران اما حرکت در مسیری کاملا معکوس است. علاوه ‌بر این، در بسیاری از کشورهای جهان، بانک مرکزی مستقل از دولت است و سیاست‌های پولی خود را با هدف جلوگیری از تورم یا رکود تنظیم می‌کند.  اما در ایران دولت همه‌ساله نرخ بهره‌ی بانکی را تعیین و برای اجرا به بانک‌ها ابلاغ می‌کند.

 تناقض اقتصاد ایران در حال حاضر در آن است که با وجود درآمد عظیم نفتی و حجم بالای پول در گردش، واحدهای تولیدی‌اش با بحران مالی برای ادامه‌ی فعالیت خود روبرو هستند. دلیل این امر را کارشناسان، تورم بالا و افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزدها می‌دانند.

به نظر می‌رسد در حال حاضر بحران مالی بنگاه‌های تولیدی مهمترین چالش دولت محمود احمدی‌نژاد است و بسیاری از نزدیکان رئیس‌جمهور ایران چاره را در برکناری مظاهری و هدایت بانک مرکزی در انطباق کامل با سیاست‌های دولت دانسته‌اند.

دو روز پیش از برکناری مظاهری، علی کردان که به تازگی به وزارت کشور گمارده شده گفت: «شورای امنیت باید قفل بانک مرکزی را باز کند تا امکان سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود.» چند هفته پیش نیز محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی در نامه‌ای سرگشاده به محمود ‌احمدی‌نژاد خواهان برکناری همزمان خودش و طهماسب مظاهری شده بود. جهرمی در نامه‌ی خود نوشته بود «بهتر است به منظور رفع موانع تولید، حفظ اشتغال و رفع مشکلات کارگران و جوانان هر دوی ما را برکنار کنید.»

 از محمد جهرمی به عنوان مغز اقتصادی کابینه احمدی‌نژاد یاد می‌شود. طرح بنگاه‌های زود بازده از ابتکارهای اوست. کارشناسان می‌گویند بخش بزرگی از وام‌های اعطا شده به بنگاه‌های زود‌بازده صرف تولید و اشتغال نشده است.

 


 

هراس گسترده در بندرعباس


 

به گزارش خبرگزاری فارس وقوع زمین‌لرزه پنج ریشتری با ۱۱ پس لرزه ۲۷ شهریور ماه مردم بندرعباس و قشم را وحشت‌زده کرد.

مدیر‌کل ستاد حوادث غیرمترقبه هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار فارس در بندرعباس گفت: مرکز این زمین‌لرزه حوالی روستای گچین و ۱۳ کیلومتری اسکله باهنر بندرعباس گزارش شده است .

در این خصوص وبلاگ راز سر به مهر نوشته است: سه سال قبل نیز زلزله ای در قشم، بیست کیلومتری بندرعباس، باعث خسارت های جانی و مالی در این استان مهم تجاری کشور شد. دقیقا یک هفته قبل هم زلزله شش ریشتری سایه خوفی سنگین بر روی شهر گستراند. بندرعباس از آن رو نقشی بی بدیل در اقتصاد ایران دارد که نود درصد تجارت ایران، دریایی است و مهم ترین و فعال ترین بندر تجاری کشور، یعنی بندر شهید رجایی، در بیست کیلومتری آن قرار دارد. پنجاه درصد هر نوع عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور تنها در بندر شهید رجایی صورت می گیرد و هشتاد و هشت درصد عملیات کانتینری نیز فقط در همین بندر به انجام می رسد. جزایر مهم مورد اختلاف با امارات متحده عربی علاوه بر دو جزیره مهم کیش و قشم در استان هرمزگان واقع شده اند و منطقه یکم نیروی دریایی سپاه و ارتش در شهر بندرعباس مستقر است. پالایشگاه بندرعباس پایگاه واردات سوخت به کشور است و صنایع فولاد و آلومینیوم به اضافه دو نیروگاه در حوالی بندرعباس، این شهر را به شهری مهم و هرمزگان را به استانی استراتژیک تر از همیشه بدل کرده است، اما زمین لرزه های اخیر جو سنگینی از وحشت و هراس را بر شهر حاکم کرده به گونه ای که خبر غیر منطقی احتمال آزمایش های زیرزمینی در مجاورت معدن اورانیوم روستای گچین که در چهل کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد، به شایعه ای پرطرفدار در بندرعباس تبدیل شده است! بی اعتنایی نسبی رسانه های خبری به موضوع تکرار غیرعادی زمین لرزه در بندرعباسی که ساکنان قدیمی آن از وقوع آن ها در حیرتی تمام به سر می برند و پخش ضعیف و بی رمق اخبار آن و بی اعتنایی جهت پاسخگویی به شایعه ها همه دست به دست هم داده تا مردم بندرعباس این روزها از زلزله و آزمایشی در درون زمین سخن بگویند که حوالی زمان وقوع زلزله، حتی صدای خوفناک آن نیز شنیده شده است. حتی نزدیک بودن مرکزیت زلزله های اخیر به گچین نیز بر این حیرت افزوده است!

گچینِ البرادعی با گچینِ بندری ها، از زمین تا آسمان فرق دارد؛ در اولی البرداعی حریصانه به دنبال اورانیومی می گردد که ممکن است بدون اجازه او بالا ـ پایین شود، در دومی؛ بندری ها و همه مشتریان بازار گچین، گرد و خاک و آشغال و گرما و همه رقم سختی دیگر را تحمل می کنند، تا جنسی پیدا کنند که دو هزار تومن ارزان تر باشد؛ نفت صد دلاری هم آن ها را از تحمل حقیرانه این مشقت نرهانیده است!


 


 



 


 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: منافع انقلاب را فدای باندبازی و امور سطحی نکنیم


ایلنا: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که نباید منافع انقلاب، خیلی آسان فدای باندبازی‌‏ها و امور سطحی شود که متناسب با شرایط اسلام، انقلاب و جهان نیست.


به گزارش"ایلنا"، «آیت الله هاشمی رفسنجانی» در مراسم سالگرد شهید قدوسی که در مسجد قبا برگزار شد، گفت: «اگر در رابطه با انقلاب کوتاهی و خودخواهی کنیم، نظام را تضعیف کرده‌‏ایم که این ظلم بزرگی است و باید پاسخگوی خون شهدا باشیم.»

رئیس مجلس خبرگان با بیان این که دشمنان امروز نظام کسانی هستند که در گذشته با امام خمینی و مجاهدان راه امام دشمنی می‌‏کردند، گفت: «امروز همان صحنه‌‏های جهاد ادامه دارد و خواهد داشت.»

در این مراسم افراد و شخصیت‌‏های سیاسی نظام از جمله «علی رازینی»، رئیس دیوان عدالت اداری، «مصطفی پور محمدی» رئیس سازمان بازرسی کل کشور، «مهدی کروبی» دبیر حزب اعتماد ملی، «علی‌‏رضا مبشری» رئیس دادگاه انقلاب، «علی یونسی» وزیر اطلاعات دولت اصلاحات، «قربانعلی دری نجف آبادی» دادستان کل کشور ، «محمد نیازی»، رئیس اسبق سازمان بازرسی کل کشور، «علی شمخانی»، وزیر دفاع دولت اصلاحات و «محمود دعایی» مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و جمعی از قضات دادگاه انقلاب حضور داشتند.

به خبر ایلنا باید اضافه کرد که افراد نامبرده اکثرا افرادی هستند که در جریان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ در راس امور بودند و تصادفا در بیستمین سالگرد این قتل عام در چنین مناسبتی گرد هم جمع شده بودند.


 

توقیف۵۸ اتوبوس واحد توسط پلیس


 

مهر: در آستانه سال تحصیلی جدید و افزایش سفرهای درون شهری ، حدود ۱۲۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد بنا به دلایلی در پارکینگ خوابیده اند.

یک مقام مسئول با تایید این خبر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارداشت: ۵۸ دستگاه از این تعداد اتوبوس از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده است. دلیل این توقف از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها عنوان شده است.

این در حالی است که از فردا سال تحصیلی جدید مدارس آغاز می شود و قطعا با افزایش حجم سفرهای روزانه درون شهری مواجه خواهیم شد که مدیریت شهری در همین راستا نیازمند به کارگیری تمامی امکانات خود برای تسهیل در انجام سفرهای شهروندان است.


 

آیت الله خامنه ای: دوستی با مردم اسرائیل حرف غلطی است


 

به گزارش عصر ایران، آیت الله خامنه ای در بیانات خود در نماز جمعه این هفته ی تهران بدون نام بردن از مشایی بر خاتمه یافتن پرداختن به اظهارات او تاکید کرد.

او با اشاره به نارضایتی مردم از برخی گفت و گوهای بیجا و بی مورد در میان نخبگان سیاسی تأکید کرد: باید با هوشیاری به این مسائل کوچک و پوچ خاتمه داد.

خامنه ای با اشاره به اظهارنظر غلطی که درباره مردم اسرائیل بیان شده افزود: ملت ایران با یهودیان، مسیحیان و اصحاب ادیان هیچ مشکلی ندارد، اما این که گفته شده ما با مردم اسرائیل مانند بقیه مردم جهان دوست هستیم حرف غلطی است چرا که آن ها در غصب زمین و اموال و موجودی ملت فلسطین شریک و عامل دست مقامات صهیونیست و غاصبان فلسطین هستند و این موضع مستحکم، موضع رسمی نظام نیز به شمار می رود.

او افزود: این حرف غلط تمام شده است و نباید دنبال این جور مسائل کوچک و پوچ را گرفت و آن را ادامه داد.

خامنه ای خاطرنشان کرد: البته مدت زیادی به انتخابات ریاست جمهوری مانده است و مسائل لازم و مربوط به انتخابات را در هنگام مناسب با مردم در میان خواهیم گذاشت، اما در میان مسائلی که این روزها در انتقاد از دولت بیان می شود برخی بی انصافی ها دیده می شود. هر کس حرفی و طرحی درباره آینده کشور و حل مسائلی همچون تورم و گرانی دارد آن را بویژه در مجامع تخصصی بیان کند، اما این مسائل نباید با تخریب مسئولان و دولت همراه شود و همچون روند موجود در برخی کشورهای غربی، به بهانه دمکراسی، موجب تضعیف و تخریب مسئولان شود.