گزارش هفتگی نه ما نه سینما

در هفته هفتم بررسی سینمای کانادا فیلم “روباه خا کستری” ساخته سال ١٩٨٢ از  فیلیپ بورسوس  پخش و به نقد گذشته شد. فیلم روباه خاکستری، پیرامون داستان زندگی راهزن معروف، بیل ماینر با بازی “ریچارد فارنز ورت “است که بعد از آزادی از زندان از امریکا به شهری معدنی در استان بریتیش کلمبیا می گریزد. داستان با علاقه مند شدن او به عکاس فمینیستی در همان منطقه ادامه و با تلاش برای ربودن قطارکه منجر به شکست و دوباره به زندان فرستادن او می شود خاتمه می یابد. این فیلم در مسابقه فیلم برتر کانادا “جنای” در سال١٩٨٢ در چند  قسمت کاندید شد و شش جایزه ازجمله جایزه بهترین فیلم و فیلم نامه را به نام خود کرد.

سخنران این هفته، جیمی گاتزاز منتقدان معروف کانادایی، در توضیح خود به بررسی ژانری فیلم، فضا پردازی  قوی، میزان مقبولیت فیلم در کبک و سایر مناطق کانادا، نحوه انتخاب بازیگر اصلی و تحلیل فیلم نامه پرداخت. او با اشاره به سه پرده ای  بودن داستان فیلم، عدم وجود کشش داستانی و حوادث  جلو برنده کافی، این عوامل را از نقاط ضعف نه تنها این فیلم بلکه سایر فیلم های سینمای کانادا دانست.

film-grey-fox

همچنین، او با تحلیل شخصیت بیل ماینر، او را یک ضد قهرمان جذاب معرفی کرد که با وجود تبه کار بودن ـ در یک قیاس‌ ضد و نقیض ـ بینندگان با او ارتباط برقرار می کنند. در ضمن، قرار دادن یک رابطه عاشقانه را هم در کنار این تبهکاری، از جوانب دیگر ابداعات فیلیپ بورسوس برای بازی با  ژانر وسترن می دید.

او نقدهای معتبر بر فیلم را مجموعا  مثبت خواند و با اشاره به بودجه تله فیلم کانادا که  در حدود ٨۵ میلیون دلار است، امکان رقابت سینمای کانادا با آمریکا و مخصوصا هالیوود را غیرممکن دانست.

در انتها او برای تقویت سینمای کانادا، کمک مستقیم تله فیلم به سینماهای مستقل در سطح کشور برای پخش فیلم را مهم ارزیابی کرد. از نظر او، ایجاد نهادی برای ثبت و حفظ آثار سینمای کانادا، حمایت بینندگان از فیلم های داخلی مثلا با رفتن در روزهای آخر هفته مخصوصا در هفته اول اکران از جمله گام هایی در جهت ارتقای سینمای ملی است.

قسمت پرسش و پاسخ با بحث های زیادی در مورد تعریف هویت کانادایی، صحنه های تاثیرگذار فیلم، معنا شناسی سمبل هابی مثل قطار و تفاوت وسترن کانادایی  با سایر وسترن های متعارف ادامه یافت. عده ای با اشاره به صحنه آخر فیلم، پیام آن را نوعی استقبال و عدم نفرت به نقش بازیگر اصلی قلمداد کردند، و گروهی دیگر به شخصیت پردازی، تناقض در نقش قهرمان داستان و شسته رفته بودن او و همچنین  غیرواقعی بودن  بعضی از المان های داستانی انتقاد کردند.

در هفته آینده فیلم “گالی پلی” ساخته  کارگردان معروف  استرالیایی “پتر وایر” با ارائه  امیر گنجوی دانشجوی دکترای مطالعات ارتباطی به نمایش گذشته خواهد شد. این جلسه شنبه هفتم دسامبر از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در اتاق ۵۱۵۰ ساختمان اویزی در دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد.

*برنامه ی هفتگی “نه‌ما‌نه‌سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه در این دانشگاه برگزار می شود. اخبار جلساتِ از طریقnamanacinema@gmai.com قابل پیگیری است.