Farhad-Farsadi-nهفته گذشته وزیر محترم محیط زیست کانادا سرکار خانم لیونا آگلوکاگ در سمیناری درباره ی حفظ محیط زیست که در ورشو پایتخت لهستان برگزار شد، شرکت کرد. هدف این سمینار هماهنگی و تنظیم برنامه های نوینی است تا اعضاء قادر باشند در حیطه اختیارات خود به حفظ و مراقبت هرچه بیشتر طبیعت و منابع موجود در آن شوند.

موضوعی که تعجب همگان را به خود جلب کرد رتبه بندی جدیدی بود که ۵۸ کشور عضو را از نظرهای مختلف طبقه بندی می کرد.

کانادا در بین این کشورها رتبه ۵۵ را از آن خود نمود و سه کشور آخر جدول عبارت بودند از ایران، قزاقستان و عربستان سعودی، البته بایستی خاطر نشان کرد که این رتبه در مورد ایجاد و افزایش حجم گازهای گل خانه ای است که طی چند سال اخیر نظر اکثر دست اندرکاران حفظ محیط زیست را به خود بسیار جلب کرده است.

از جانب دیگر همزمان با این سمینار نتیجه تحقیق و بررسی سازمان حفظ محیط زیست جهانی که مرکزش در واشنگتن آمریکا است منتشر شد و کانادا را در بین ۲۷ کشور صنعتی و پیشرفته از نظر توجه به حفظ محیط زیست بیست و هفتم خواند این نتایج آنقدر تکان دهنده بود که آقای دیوید سوزوکی که نامش در حوزه ی محیط زیست برای همه در کانادا آشنا است برای آگاهی از درستی آمار ارایه شده، تلفنی با مسئولان ذیربط مذاکره کرد و از آنها نتیجه کاملتری را خواست.

وزیر حفظ محیط زیست کانادا در سخنرانی که در سمینار مربوطه داشت به تفصیل  از اقدامات جدید دولت کانادا برای جلوگیری از توسعه ریسک و پیشگیری از ایجاد عوامل جدید که باعث صدمه زدن به محیط زیست می شود خبر داد و از قول کارشناسان مربوطه عنوان کرد که کانادا از سال گذشته خود را به جدیدترین دستگاه های هشدار دهنده مجهز کرده و آثار بی نظیر آن را در سال آتی در سمیناری که در فرانسه برگزار خواهد شد نشان می دهد. البته تغییرات آب و هوایی (سیل و توفان و رانش زمین) و حادثه تصادف قطار باربری در ایالت کبک که باعث شد زمین های زیادی دچار آلودگی شیمیایی شود، از عواملی بودند که کار را برای دست اندرکاران مشکل کردند.

در ادامه عنوان شد که هدف کانادا آن است که تا سال ۲۰۲۰ دیگر اثری از گازهای گلخانه ای وجود نداشته باشد بلکه همه درصدها به حد نرمال برگردد.

در این سمینار تنها کانادا نبود که برای گازهای گلخانه ای ملامت شد بلکه چین هم از نظر آلودگی هوا و مرگ و میر شهروندان و تولید گاز (سی-او-دو) مورد سئوال قرار گرفت. چین از این نظر رتبه اول را دارا است و در رتبه بندی کلی جز چهل و ششمین کشور است.

در برنامه های تعیین شده در سمینار یاد شده روی مسایل ذیل تاکید فراوان شده که همه اعضاء ملزم به رعایت آنها هستند:

۱- استاندارد و حفظ بهداشت در دفع زباله ها و مواد شیمیایی

۲ ـ رعایت استاندارد برای استفاده از منابع طبیعی به نحوی که آلوده نشوند.

۳ ـ دفع زباله های غیر شیمیایی و اتمی در اقیانوس بر اساس استانداردهای بین المللی

۴ ـ دفع گازهای حاصل از ماشین الات صنعتی و بیمارستانی

۵ ـ کنترل گازهای حاصل از وسایل نقلیه موتوری

در کانادا اخیرا اکثر مشاغل مختلف ملزم شدند تا به پوشش بیمه مسئولیت خود،  بیمه حفظ محیط زیست را هم اضافه نمایند تا در صورت آلودگی و نشر آن به آبها و یا هوا بتوانند هزینه های لازم را برای پاکسازی بپردازند. از میان مشاغل مختلف می توان  شرکت های دفع و انباشت زباله، مقاطعه کاران ساختمانی، شرکت های چاپ، شرکت های حمل و نقل،کارخانجات تولید مواد غذایی و کشتارگاه ها را نام برد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com