Mohammad-Rahimian

بیش از بیست سال است که درباره ی ویروس اچ. آی. وی و بیماری ایدز به مردم هشدار داده می شود. ایدز تا به حال جان میلیون ها انسان را گرفته و در سرتاسر جهان هر ساله میلیون ها تن به ویروس اچ. آی. وی آلوده می شوند و تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.

HIV مخفف Human Immunodeficiency Virus به معنی “ویروس نقص ایمنی انسان” می‌باشد.  ویروس، یک ذره زنده خیلی کوچک است که می‌تواند تکثیر و پخش شود، اما برای زندگی نیاز به موجود زنده دیگری دارد. وقتی ویروس، سلولی را آلوده کند شروع به تکثیر در داخل آن سلول می‌کند که در نهایت منجر به آسیب آن سلول می‌شود. ویروس های مختلف به سلول ها و بافت های مختلفی از بدن از جمله به پوست، برخی به دستگاه تنفسی و … حمله می‌کنند. در حالی که HIV به خود سیستم ایمنی حمله می‌کند و این خصوصیت این ویروس است که آن را خطرناکتر کرده است. سیستم ایمنی، گروهی از سلول ها هستند که بدن را در برابر انواع عفونتها محفاظت می‌کنند و بدون آنها، توانایی بدن برای مبارزه با انواع عفونتها تضعیف می شود. بنابراین وقتی ویروس HIV وارد بدن فردی شود به تدریج قدرت دفاعی بدن وی ضعیف شده و این شخص در برابر انواع بیماریها و عفونتها حتی آنهایی که در حالت عادی بیماریزا نیستند آسیب پذیر می شود.

red-rebon

سازمان بهداشت جهانی، به مناسبت روز ایدز، آزمایشات بیشتر، مشاوره و درمان برای افرادی که در این مورد کوتاهی داشته و یا مستعد این بیماری هستند را توصیه می کند. بنا به آمار،  تا پایان سال ۲۰۱۲ ، ۳/۳۵ میلیون تن مبتلا به ایدز هستند.

بنا به گزارش در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ در ژنو ، در خلال سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ به دلیل کوتاهی، غفلت، عدم پشتیبانی و پذیرفتن سرویس های موثر برای جوانان در حال رشد و بلوغ، موجب افزایش بزه کاری  و مرگ و میر ناشی و مرتبط با ایدز شده است.

 میلیونها جوان رو به رشد در معرض ریسک و خطر ابتلا به این بیماری هستند،  در حالی که بیش از ۳/۲ میلیون جوان بین ۱۰ تا ۱۹ ساله، با این بیماری زندگی می کنند که بیشتر آنها حتا برای جلوگیری از سرایت بیماری  ایدز مورد مراقبت قرار نمی گیرند و نیازمند توجه و پیگیری و جلوگیری از انتقال به دیگران هستند. شوربختانه ۶/۱ میلیون تن به دلیل عفونت ایدز و سرطان های مرتبط در همین مدت جان خود را از دست داده اند .

سازمان بهداشت جهانی به افرادی که مبتلا به این بیماری هستند توصیه هایی می کند که چگونه با  حفظ زندگی، برخورداری از مشاوره و آزمایشات خود را مراقبت و محافظت نمایند.

مدیر بخش اجرایی سازمان بهداشت جهانی دکتر Dr Gottfreid می گوید: جوانان نسبت به بزرگسالان کمتر دوست دارند مورد آزمایش  قرار بگیرند. در صورتی که جوانان مبتلا به این بیماری تحت فشارهای اجتماعی، احساسی و عاطفی فراوانی قرار دارند و از این رو به سرویس های درمان و پشتیبانی بیشتری احتیاج دارند.

نقش بیمه در این میان، مانند همیشه کنترل ثبات وضعیت مالی فرد بیمار است.  طبعا بیمه ای برای تن فروشان در رابطه با ایدز وجود ندارد، اما اشخاصی که به دلایل شغلی با این عفونت در رابطه هستند می توانند در این زمینه، بیمه ای داشته باشند. برای مثال کسانی که در آزمایشگاه کار می کنند و یا دندانپزشکان، پرستاران، آرایشگران و قصابان با داشتن چنین بیمه ای، نگرانی های مالی بیماری حاصل از شغلشان را از بین می برند. اگر واقع بین باشیم بیمه در تمام مراحل زندگی می تواند آرامش بخش بوده و به این طریق بار بزرگ مالی را در اتفاقات پیش بینی نشده از جمله تصادفات، بیماری ها و ناتوانی جسمی برطرف نماید. اگر تا به حال به آن فکر نکرده ایم امروز که سلامت هستیم زمان آن است.

*مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصان مربوطه نمی شود.

منبع : سازمان بهداشت جهانی

پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری  و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید .

* محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمنAdvocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/sherkatbimeh