گفت وگوی شهروند با اردشیر زارع زاده

از راست: تیم اوپل (وزیر چند فرهنگی کانادا) - اردشیر زارع زاده

از راست: تیم اوپل (وزیر چند فرهنگی کانادا) – اردشیر زارع زاده

 

 روز دوشنبه ۹ دسامبر کنفرانسی در پارلمان کانادا به مناسبت ده دسامبر روز جهانی حقوق بشر برگزار شد که میزبان آن تیم اوپل وزیر چند فرهنگی دولت کانادا بود.

وزیر چند فرهنگی کانادا از نهادهای حقوق بشری فعال در کانادا که در پیوند با کشورهای مختلف کار می کنند دعوت کرده بود تا از وضعیت نقض حقوق بشر در آن کشورها سخن بگویند و خواسته های کوشندگان حقوق بشری را در این کنفرانس مطرح کنند. از دعوت شدگان به این مراسم اردشیر زارع زاده (حسن) مدیر اجرائی مرکز بین المللی حقوق بشر (ICHR) بود.

برای آگاهی  بیشتر از این مراسم پرسش هایی را  با اردشیر زارع زاده مطرح کردیم، که در زیر پاسخ آنها را می خوانید. با تشکر از ایشان.

شهروند

چه گروه ها و افرادی در آنجا حضور داشتند و موضوع مراسم چه بود؟

ـ نهادهای حقوق بشری از گروه های قومی و نهادهای کانادایی مدافع حقوق بشر در سطح دنیا دعوت شده بودند. مثلا از گروه های حقوق بشری چینی، عرب، کره شمالی و پاکستان. در هر کشوری که نقض حقوق بشر گسترده است می شد نماینده ای را در این کنفرانس دید.  ما هم سه نفر از (ICHR) با دعوت وزیر چند فرهنگی و سازمان “یک دنیای آزاد” آنجا رفتیم تا خواسته های مردم ایران را مطرح کنیم.

هدف وزیر چند فرهنگی از برگزاری این مراسم چه بود؟

ـ آقای تیم اوپل که خود از سخنرانان در مراسم بود ضمن تشکر از شرکت کنندگان از نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف ابراز ناراحتی کرد. او به نقش کانادا در اشاعه و گسترش ارزش های حقوق بشری در دنیا تاکید گذاشت. به همین دلیل می شود گفت نه تنها او، بلکه دولت کانادا موضوع حقوق بشر را در اولویت کارهایشان قرار داده است. ضمن اینکه آقای تیم اوپل وزیر چند فرهنگی از طریق این کنفرانس با گروهای اجتماعی و حقوق بشری ارتباط و آشنایی نزدیکتری پیدا کرد. البته برای ما هم فرصت خوبی بود تا با دیگر نهادها آشنا شویم و از فعالیت آنها در مورد کشورهای خودشان کسب اطلاع کنیم.

آیا با نمایندگان مجلس فرصت گفت وگو در مورد نقض حقوق بشر در ایران را داشتید؟

ـ بله، علاوه بر این کنفرانس، فرصتی دست داد تا با تعدادی از وزرای دولت صحبت کنیم و همچنین از نزدیک جلسه رسمی مجلس را شاهد باشیم. از جمله نمایندگان و وزرایی که ما ملاقات کردیم آقای جیسون کنی بود که از نزدیک با مسائل ایران آشنا بود و گفت که کانادا از حقوق بشر در ایران جداً حمایت می کند و در کنار مردم ایران خواهد ماند.

کانادا مدتی است که سفارت ایران را بسته و در حال حاضر روابط سیاسی بین دو کشور کانادا و ایران قطع است و به همین دلیل دفتر کنسولی که امور ویزا و گذرنامه را انجام دهد نیز وجود ندارد. در این زمینه صحبتی نکردید؟

ـ چرا اتفاقا یکی از دغدغه های من علاوه بر نقض حقوق بشر در ایران، موضوع ویزا برای ایرانیان و بویژه دانشجویان و والدین و همچنین امور کنسولی ایرانیان و کانادایی ها است. همه ما می دانیم که بسته شدن سفارت ایران در کانادا و سخت گیری های دیگر کانادا باعث شد تا نظام جمهوری اسلامی فشارهای بین المللی را بیش از پیش احساس کند و همین باعث شد تا آقای حمید قاسمی شال از زندان آزاد شود و یا دولت ایران مجبور به مذاکره با غرب شود. باز شدن سفارت تنها به نفع جمهوری اسلامی است. ما می خواهیم حداقل یک دفتر کنسولی در هر دو کشور احداث شود تا مردم بتوانند امور گذرنامه و ویزا را به راحتی انجام دهند. من این موضوع را مطرح کردم و آنها قول رسیدگی داده اند و امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر بیافتد. اگر یک دفتر حافط منافع در یکی از سفارت ها باز شود این مشکل برطرف خواهد شد. آقای جیسون کنی در گفت وگویی که با او داشتم آگاه بود که برخی افراد بی گناه نیز در اثر سیاست های مهاجرت آسیب می بینند و برای همین تاکید کرد که دنبال راه هایی هستند تا مردم بتوانند در آینده راحت رفت و آمد کنند. البته باید توجه داشته باشیم که دولت کانادا از مدتها قبل به جمهوری اسلامی گفته است که آنها می توانند دفتر حافظ منافع ایجاد کنند تا به افراد متقاضی خدمات کنسولی ارائه دهند، اما متاسفانه جمهوری اسلامی در این زمینه تعلل و کم کاری می کند.

سخن پایانی؟

ـ از همه ایرانیان در تورنتو و سایر شهرهای کانادا درخواست می کنم به کوشش های انسان دوستانه سازمان ما یاری دهند. ما همواره دست کسانی را که عضو یا داوطلب همکاری می شوند و یا همیاری مالی می کنند می فشاریم.

روز شنبه ۱۴ دسامبر نیز به مناسبت روز جهانی حقوق بشر مراسمی در ساختمان شهرداری نورت یورک داریم که دعوت می کنم هموطنان شرکت کنند.

برای دریافت اطلاعات دقیق می توانند به سایت ما مراجعه کنند:

www.humanrightsintl.com  یا به ما تلفن بزنند: ۱-۸۸۸-۹۰۸-۷۳۱۷