کندین پرس روز ۲۱ سپتامبر به نقل از ژیل دوسپ، رهبر حزب کبکوا اعلام کرد: «به رغم تلاش های هارپر برای اخذ اکثریت آرا در کبک، …

شماره ۱۱۹۶ ـ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸


 

مبارزه بر سر آرای کبک


 

کندین پرس روز ۲۱ سپتامبر به نقل از ژیل دوسپ، رهبر حزب کبکوا اعلام کرد: «به رغم تلاش های هارپر برای اخذ اکثریت آرا در کبک، حزب کبکوآ هنوز اولین است. محافظه کاران با برگزاری کمپین هایی  در کبک، آن جا را به میدان جنگ تبدیل کرده و سعی می کنند موفقیتی کسب کنند، لیکن این امر در استان کبک امکان پذیر نخواهد بود».

ژیل دوسپ رهبر بلاک کبکوا

از سوی دیگر میشل فورتیه، وزیر بازرگانی در وب سایت خود حزب کبکوا را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. او از تبلیغات پر خرج این حزب یاد کرد و متذکر شد فشار اصلی آن بر دوش مالیات دهندگان خواهد بود. فورتیه به مردم کبک پیشنهاد داده با پیوستن به حزب محافظه کار وضعیت استان خود را نسبت به گذشته بهبود بخشند. حزب محافظه کار برای مقابله  با حزب کبکوا برنامه هایی در کانالهای مختلف رادیو و تلویزیونی استان کبک پخش می کند.

بر اساس آمار منتشره از سوی خبرگزاری ها  در باب نظرسنجی های  چهار روز اخیر، حزب محافظه کار با کسب حدود ۳۹ درصد آرا در مقام نخست و حزب لیبرال با ۲۳ درصد آرا در مقام دوم قرار دارد. لیکن رهبران تمامی احزاب سرسختانه به مبارزات خود ادامه می دهند. آمار لیبرال ها نسبت به هفته گذشته پنج درصد کاهش پیدا کرده است.  حزب سبز با ۱۱ درصد آرا نسبت به روز یکشنبه کاهش داشته و حزب کبکوا کماکان هشت درصد آرا را به خود تخصیص داده است.

به گزارش تورنتو استار، نظرسنجی های انتخاباتی بر اساس یک نمونه ملی و بر اساس مصاحبه با حدود ۱۲۰۰ نفر بین ۱۷ تا ۲۰ سپتامبر صورت گرفته است. این آمار نشان می دهد به استثنای منطقه آتلانتیک و استان کبک، در دیگر مناطق حزب محافظه کار از لیبرال پیشی گرفته است. و در دو استان مهم انتاریو حزب محافظه کار با ۱۱ درصد و در استان بریتیش کلمبیا با ۱۷ درصد جلوتر است. لیکن لیبرال ها در آتلانتیک با ۳۶ درصد آرا از محافظه کاران با ۲۷ درصد آرا جلوتر هستند.


 

رهبر حزب سبز در قطار


 

به گزارش تورنتو استار سفر رهبر حزب گرین با قطار به سراسر کانادا بیش از یک بازی سیاسی بوده و الیزابت می با این کار دارد به جلب افکار عمومی می پردازد. می طی یک برنامه ریزی دقیق، روز یکشنبه از ونکوور با قطار حرکت کرد و در راه در تمامی ایستگاه ها توقف کرده، با مردم و طرفداران حزبش ملاقات کرده و از این طریق به تبلیغات وسیعی مشغول است.

الیزابت می رهبر حزب سبز

الیزابت  می  پس از جان دیفن باکر، نخست وزیر محافظه کار دهه ۶۰، اولین کسی است که پس از سالها قطار را به عنوان وسیله رفت و آمد خود انتخاب کرده و از این طریق توجه عموم بویژه حامیان محیط زیست را به حزبش جلب کرده است. او  در این باره می گوید: «توفیق من در این است که در این سفرم به مناطقی سر می زنم که رقبای من هرگز گذرشان نیز به آنجا نیافتاده است».

می به منظور تاکید بر نوع فعالیت خود و شباهت آن به کار دیفن باکر، امروزه را همانند عصر او دوره دموکراسی می خواند. او امیدوار است در این سفر، ایده های سیاسی جدیدتری بیابد. رهبر حزب گرین معتقد است، این سفر به آرامی، در شرایطی دوستانه و تماس مستقیم با مردم کانادا صورت می گیرد و از سوی دیگر او تنها حزبی را رهبری می کند که هزینه تبلیغاتی اندکی مصرف می کند و به واسطه استفاده از قطار به جای هواپیما کربن کمتری نیز در جریان سفرش تولید کرده است. او یادآور شد سفرش نویدی است برای بهبود وضعیت خطوط آهن در سراسر کانادا. حزب گرین تصمیم دارد در سرفصل برنامه های خود بودجه یک بیلیون دلاری برای توسعه سیستم راه آهن کشور تخصیص دهد.

به گزارش تورنتواستار در شرایطی که خبرنگاران باید در انتظار هواپیما یا اتوبوس رهبر یک حزب، ساعت ها به انتظار بنشینند، می با تعدادی از خبرنگاران سفر می کند و یا عبارت بهتر زندگی کرده و توجه بسیاری از افکار عمومی را به خود جلب می کند. پرفسور ماتئو هی دی، استاد تاریخ سیاسی از دانشگاه گلف  در این  باره می گوید: «می  روزهای خود را با خبرنگاران می گذراند و همه چیز را در معرض دید کنجکاو و منتقد آنان قرار می دهد. باید دید آیا می تواند تا به آخر این سیستم را به خوبی مدیریت کند؟ به عقیده من این گونه سفرها بیشتر می تواند وجوه انسانی سیاستمداران را به معرض نمایش بگذارد و عامل موفقیت باشد. همان گونه که پیر ترودو، در کمپین انتخاباتی خود در سال ۱۹۷۴ بسیار موفق ظاهر شد. می در این خصوص باید قوی تر عمل کند. راه آهن در تاریخ کانادا سمبل و نشانه بسیار مهمی است و استفاده از خط آهن در سفرهای کمپینی می تواند عاملی باشد تا افکار و علائق عموم کانادایی ها به سمت حزب گرین جلب شود».
 


 


 



 

هارپر زیرک تر از گذشته


 

به گزارش تورنتو استار، مورخ ۲۰ سپتامبر، هارپر زیرکانه در پاسخ به سئوال یک خبرنگار در کمپین انتخاباتی حزبش جواب محافظه کارانه ای داد. خبرنگار عقیده او را درباره ی سارا پی لین معاون جان مک کین کاندیدای حزب جمهوری خواه ایالات متحده خواستار شد و هارپر در پاسخ گفت:« من با هر شخصی که در انتخابات ریاست جمهوری موفق شود، کار خواهم کرد». در دوره اخیر هارپر به نسبت انتخابات سال ۲۰۰۶ و در مقایسه با هم رزم آن سال های خود، دالتون مک گینتی زیرکانه تر عمل می کند. در سفر هارپر به منطقه ی نونووت(nunavut)   همسر و دخترش نیز او را همراهی می کردند.

استفن هارپر رهبر حزب محافظه کار

رهبر حزب محافظه کار روزانه ۱۵ دقیقه روی کتابش کار می کند و بدین منظور با هزینه خود یک محقق استخدام کرده است. کار این کتاب تا سه ماه دیگر به اتمام خواهد رسید. خبرهای رسیده حاکی از این موضوع است که هارپر هیچ توجهی به سم پاشی های دیان، حاکی بر بی کفایتی ارتش محافظه کار در جدال بین روسیه و آمریکا بر سر جزیره هنز ندارد و معتقد است، کانادا متمدن تر از آن است که در این گونه مجادلات شرکت کند. او بر این عقیده است که سرفصل های مهمتر از جزیره هنز وجود دارد و دولتمردان  می توانند بر سر آن ها به بحث و گفت و گو بپردازند. او بیان کرد: «شنیده ام برای خراب کردن من میشل ریوال یک فیلم ویدیویی انتقادی ساخته است. تاکنون موفق به دیدن آن نشده ام. این گونه برنامه ها به نظر من تحقیر کننده نیستند و تنها هجو یا هزل به شمار می روند».

از سوی دیگر، کندین پرس گزارش داد کریس رید، نامزد حزب محافظه کار در مرکز تورنتو و رقیب سرسخت باب ری از حزب لیبرال به دلیل اظهار برخی مسائل چون زنان، اسلحه و هم جنس گرایان، به طور ناگهانی کمپین انتخاباتی خود را ترک کرد. به گفته مک کراکن، سخنگوی حزب محافظه کار، او آخر هفته گذشته از مقام خود استعفا کرد و از لحاظ قانونی تا چهار سال نخواهد توانست برای احراز هیچ پست دولتی اقدام نماید. از سوی دیگر حزب لیبرال نسبت به اظهارات رید که در وبلاگ او درج شده، اعتراض کرد. او در نوشته های خود به طرز کنایه آمیزی بیان کرده با حمل مخفیانه اسلحه برای دفاع در مقابل جرم و جنایت موافق است. و در جایی متذکر شده است:« زنان و هم جنس گرایانی که قربانی خشونت می شوند، باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند و به دور از هیچ قضاوتی باید تحت پوشش دولت باشند». از این رو حزب محافظه کار ضمن ابراز تاسف از نوشته های رید، اعلام کرد از این پس او کاندیدای حزب محافظه کار نخواهد بود. در وب سایت حزب محافظه کار نام دیوید جنتلی به عنوان کاندیدای منطقه تورنتوی مرکزی، جایگزین نام رید شده است. سخنگوی حزب در پاسخ مطبوعات در باب تغییر و تحولات اخیر، خاطرنشان کرد: «این گونه تغییرات در انتخابات پیش رو در احزاب لیبرال، سبز و نیودموکرات نیز اتفاق افتاده است و مسئله بغرنجی نیست. از سوی دیگر رید نیز شانسی برای موفقیت نداشته است».

لازم به تذکر است که در انتخابات سال ۲۰۰۶ از سراسر تورنتوی بزرگ تنها شش کاندیدای محافظه کار به پارلمان راه پیدا کردند و ۳۶ نماینده از حزب لیبرال و سه نماینده نیز متعلق به حزب نیودموکرات بودند و این خود عاملی بود تا نخست وزیر نتواند دولت اکثریت تشکیل دهد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران سیاسی، امسال نیز معتقدند حزب محافظه کار در تورنتوی بزرگ اقبالی نخواهد داشت. نظرسنجی ها نشان می دهد، حزب لیبرال ۴۲ درصد، حزب محافظه کار ۲۸ درصد، حزب نیودموکرات ۱۹ درصد و حزب سبز ۱۱ درصد آرای تورنتو بزرگ را به خود اختصاص خواهند داد.


 

طرح دیان برای حفظ محیط زیست


 

استفن دیان رهبر حزب لیبرال

استفن دیان در کمپین انتخاباتی خود به کرات به مسئله محیط زیست پرداخته و خاطرنشان کرده برنامه افزایش مالیات تولیدکنندگان کربن و آلایندگان محیط زیست، خط مشی حزب لیبرال است و احزاب دیگر آن را به ودیعه گرفته اند. او در سخنرانی خود در شرق اتاوا بیان کرد: «این برنامه از لحاظ اقتصادی و محیط زیستی به نفع همه مردم کاناداست.» لیکن بسیاری معترض بودند که با این افزایش مالیات، قیمت بنزین نیز به شدت افزایش پیدا کند. دیان در پاسخ به این معترضان گفت: «شخصا معتقد است باید از مالیات بر درآمد کاست و میزان مالیات تولیدکنندگان کربن و آلاینده ها را افزایش داد». رهبر حزب لیبرال بر آن است تا با ایجاد تغییرات فراوان در اقتصاد و محیط زیست، خزانه دولت را به حالت تناسب بازگرداند.


 

جک لیتون و مبارزه با جرائم


 

جک لیتون رهبر حزب نیودموکرات در سخنرانی خود در ادمونتون گفت:«به مسئله جرائم اجتماعی بویژه مصرف ماری جوانا خواهد پرداخت». او وعده داد یک بودجه ۶۲۵ میلیون دلاری به این مسئله اختصاص دهد. لیکن یک کوشاگر علیه استعمال دخانیات، ویدیویی تهیه کرده که در این ویدیو دو تن از نامزدان انتخاباتی حزب نیودموکرات در ونکوور در حال استعمال ماری جوانا هستند و این مسئله وضعیت حزبش را با چالش های جدیدی روبرو کرده است.


 

جک لیتون رهبر حزب نیودموکرات

لیتون در سخنرانی خود در ادمونتون اظهار کرد:«حزب نیو دموکرات خود را موظف می داند تا با افراد شرور به مبارزه بپردازد و به مقوله خشونت با اسلحه پایان دهد». او افزود تصمیم دارد با تشکیل دولتش سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برای آموزش ۲۵۰۰ پلیس و نیز ۵۰ میلیون برای جلوگیری از ملحق شدن جوانان به گروه اشرار تخصیص دهد.


 

به گزارش تورنتو استار لیتون در باب سخنان دیان و طرح افزایش مالیات تولیدکنندگان کربن گفت: «ما با روش لیبرال ها آشنایی کامل داریم. آنها وعده می دهند و پس از انتخابات فراموش می کنند».

او افزود: «به نظر می رسد رئیس جمهور آینده ایالات متحده قصد امضا قرارداد تجارت آزاد را داشته باشد و من نیز به عنوان نخست وزیر آینده کانادا از این طرح استقبال می کنم».

او همچنین هارپر را به کاهش مالیات برخی اصناف و اتحادیه ها و حذف بودجه برنامه های فرهنگی متهم کرد. او معتقد است یکی از مسائل اصلی و کلیدی  یک جامعه توسعه هنری است.