گزارش هفتگی نه ما نه سینما

 

 هفته نهم بررسی سینمای کانادا با پخش و نقد فیلم “ارابه آتش ” ساخته هیو هادسون کارگردان انگلیسی برگزار شد.

داستان فیلم در مورد بازی‌های المپیک سالِ  ۱۹۲۴ پاریس و نمایش تلاش دو دونده انگلیسی برای کسب مقام اول در جهت برآورده کردن آرزوهای شخصی و همچنین ملی آنهاست. این فیلم در سال ۱۹۸۱ برنده چهار جایزه  اسکار شد و فروشی بسیار موفق در خود کشور انگلیس و امریکا داشت.

سخنران این هفته، سیاوش جوشقانی، برخلافِ روالِ عادی ارائه خود را به صورت فلسفی و با طرح پرسش‌های مرتبط انجام داد. او با توضیح مفهوم عقیده مذهبی و شرایط توجیه آن, به آنالیز دو شخصیت اصلی داستان، هارولد یهودی تبار و اریک مسیحی پرداخت. او به دفاع از عقیده شخصی حتی در لعاب مذهب زده در برابر اعمال امر و نهی از بالا ایمان داشت و آن را در شرایطی که در زمان و مکان معین و حساس قرارگیرد یک گزینه قابل توجیه دانست. در نظر او نگاه معطوف به نتیجه عمل نه فقط توجیه استدلالی از جانب فاعل را مهم و انکارناپذیر می کند بلکه بازگشا و مسری تفکری تکثرگرایانه است

film-poster.

او همچنین در لابلای صحبت‌های خود به سوابق کارگردان، نقش قدرتمند تهیه کننده فیلم در ساخت فیلم، مشکلات انتخاب صحنه‌ها و اشتباهات موجود در فیلم پرداخت.

قسمت پرسش و پاسخ با حرارت بسیار مخصوصا در واکنش به صحبت های سخنران انجام شد. عده ای به نقد نحوه ی نقد فیلم او پرداختند و آن را بیش از حد فلسفی و نه مرتبط با فیلم دانستند که سیاوش آن را کاملا رد کرد. عده ای دیگر عقیده مذهبی را جزم گرایانه، غیر قابل تغییر و توجیه ناپذیر در هر شرایطی دانستند و با اشاره به کارل پوپر و اصل ابطال پذیری او، آن را زمینه ساز ذهنی شکاک و باز و آزاد از هر فشار اعمال شده فرهنگی و اجتماعی  خواندند.

همچنین، عده ای دیگر به بررسی زمان ساخته شدن فیلم در انگلیس، دولت تاچر و ارتباط آن با محتوای فیلم پرداختند و با اشاره به موضوعات رقابت، مسابقه، فردیت و میهن پرستی فیلم را نقد پذیر و قابل مطالعه دانستند. موزیک قوی و تاثیرپذیر ونجلیس، بازیگری و گریم خوب از سایر نکات مثبت فیلم از زاویه گروهی از شرکت کنندگان بود.

هفته آخر این فصل با پخش فیلم “شهر آتلانتیک ” ساخته لویز ماله و ارائه مصطفی عزیزی و کانی دایلی برگزار خواهد شد. این جلسه شنبه یازدهم ژانویه  از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در اتاق ۵۱۵۰ ساختمان اویزی در دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد.

برنامه ی هفتگی “نه‌ما‌نه‌سینما” به همت تعدادی از دانشجویان ساکنِ تورنتو، در دانشگاه تورنتو برگزار می شود. اخبار جلساتِ از طریق namanacinema@gmai.com قابل پیگیری است.