دکتر کیومرث اشکان

دکتر کیومرث اشکان

۱۹ تا ۲۴دسامبر ۲۰۱۳

آزمایش اولین واکسن سرطان مغز در اروپا توسط  جراح ایرانی 

بی بی سی: برای اولین بار در اروپا یک گروه از محققان و پزشکان در کینگز کالج لندن زیر نظر دکتر کیومرث اشکان واکسن سرطان مغز را بر روی یک بیمار ۶۲ ساله آزمایش کردند. محققان این واکسن را روی سیصد بیمار آزمایش خواهند کرد تا تاثیر این شیوه درمانی دقیقا روشن شود.

بیمارستان کنیگز کالج لندن تنها بیمارستانی اروپایی در میان پنجاه بیمارستانی که آزمایش چنین واکسنی را شروع کرده‌اند و بقیه بیمارستان‌ها در آمریکا هستند.

اوایل امسال پزشکان تشخیص دادند رابرت دیمِگِر بازیگر ۶۲ ساله تئاتر و تلویزیون به بدخیم‌ترین و مهاجم‌ترین نوع تومور مغزی یعنی گلیوبلاستوما مبتلا شده است.

در آن زمان آقای دیمگر در حال بازی در نمایش اتللو بود و علائم بیماری با احساس بی‌حسی در فک، ناتوانی در برداشتن اشیا و سپس تشنج در او بروز کرد.

او گفته است که یک ماه بعد “تشخیص دادند تومور مغزی دارم و چند روز بعد مرا جراحی کردند.”

اما پیش از جراحی به آقای دیمگر پیشنهاد شد تا اولین بیماری در اروپا باشد که واکسن سرطان مغز رویش آزمایش می‌شود.

آقای دیمگر می‌گوید آنها در واقع به من پیشنهاد کردند تا خوکچه آزمایشگاهی باشم، اولین نفر در اروپا، و من فکر کردم “هرچیزی که به من و همچنین دیگران شانس بهتری برای زنده ماندن بدهد ارزش امتحان کردن را دارد.”

او افزوده است “من هم مثل هر کسی می‌خواهم مثلا ۲۵ سال بیشتر زندگی کنم. این واکسن ممکن است موثر نباشد، اما شانس زنده ماندن را مطمئنا بیشتر خواهد کرد.”

جراحان سعی کردند تا حد امکان تومور را خارج کنند. سپس تومور را در شرایط آزمایشگاهی در کنار سلول‌های دندریتی قرار دادند.

‘آموزش سلولهای ایمنی’

سلولهای دندریتی یکی از سلول‌های تخصصی سیستم ایمنی هستند و کار آنها شناساندن آنتی‌ژن‌ها به گلبول‌های سفید است تا این گلبول‌ها علیه آنها وارد فعالیت شوند.

در واقع هدف دانشمندان این بوده است که سلولهای دندریتی با سلولهای سرطانی آشنا شوند و یاد بگیرند که آنها را شناسایی کنند.

نتیجه فعالیت پزشکان تولید یک واکسن “شخصی” بود که به بازوی آقای دیمِگِر تزریق شد به این امید که سلولهای تعلیم دیده، به سیستم ایمنی یاد بدهند چگونه سلولهای سرطانی را شناسایی و نابود کنند.

در دو سال آینده ده بار دیگر این واکسن به آقای دیمگر تزریق خواهد شد.

سرپرستی این تحقیق بین‌المللی در بریتانیا را دکتر کیومرث اشکان جراح مغز و اعصاب و رییس بخش تومورهای مغزی بیمارستان کینگز کالج لندن بر عهده دارد.

دکتر اشکان به بی‌بی‌سی فارسی گفت نیاز مبرمی به درمان‌های جدید و بهتر سرطانهای مغز وجود دارد چون “حتی وقتی به نظر می‌رسد دو بیمار تومور مشابهی دارند باز هم این تومورها بخصوص از نظر ژنتیکی با هم تفاوتهای زیادی دارند.”

به گفته دکتر اشکان، “تجویز یک درمان برای همه احتمالا بهترین روش نیست.” دکتر اشکان معتقد است درمان باید برای هر بیمار جداگانه طراحی و اجرا شود.

در دو تحقیق کوچکتری که روی بیست بیمار در آمریکا انجام شده عمر بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما از متوسط ِ ۱۲ تا ۱۸ ماه به ۳ سال افزایش پیدا کرد بدون اینکه واکسن عوارض سمی نشان دهد.

دو نفر از این بیست بیمار تابه حال ده سال است که با این بیماری زندگی کرده‌اند.

دکتر اشکان می‌گوید تحقیق فعلی بر روی سیصد بیمار انجام می‌شود که به نیمی از آنها واکسن شخصی و به نیمی دیگر دارونما (placebo) تزریق خواهد شد و “تا نتایج این تحقیق روشن نشود نمی‌توانیم بگوییم آیا این درمان را باید برای همه بیماران تجویز کرد یا نه.”

دکتر اشکان می‌گوید “حدود صد نوع تومور مغزی وجود دارد که گلیوبلاستوما خطرناکترین و شایعترین آنهاست و ۴۰ درصد تومورهای مغزی را شامل می‌شود. اگر ما موفق به کنترل این تومور شویم در مرحله بعد می‌توانیم آن را برای بقیه تومورهای مغزی و همچنین دیگر تومورهای بدن بکار بگیریم.”

تحولی بزرگ در درمان سرطان‌ها

نشریه معتبر ساینس “ایمنی‌درمانی سرطان” را بزرگترین تحول علمی سال ۲۰۱۳ دانسته است.

تا به حال اساس درمان سرطان از بین بردن تومور بوده است، با جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی.

اما در “ایمنی‌درمانی” هدف این است که سیستم ایمنی خود بر علیه تومور وارد عمل شود، با تقویت یا “تربیت” سیستم ایمنی.

در تحقیقی که بر روی پنج فرد بزرگسال و ۲۲ کودک مبتلا به نوعی سرطان خون (ALL) انجام شده، دانشمندان در سلول‌های T (نوعی گلبول سفید) بیماران تغییری ژنتیکی ایجاد کردند تا بتواند نوعی پروتئین خاص را شناسایی کند.

این پروتئین فقط در سلول‌های سرطانی وجود دارد بنابراین سلول‌های T قادر به تشخیص سلول‌های سرطانی شدند. این سلولهای تقویت شده دوباره به بدن بیمار برگردانده شد.

نتایج که همین ماه اعلام شد بسیار امیدوارکننده بودند. سرطان در هر پنج بیمار بزرگسال و در ۱۹ کودک از ۲۲ کودک بیمار کاملا فروکش (remission) کرده بود.

تیم اپنزلر سردبیر نشریه ساینس می‌گوید :” تا به حال برانگیختن سیستم ایمنی برای حمله به تومور تنها در بعضی انواع سرطان و برای تعداد اندکی از بیماران مفید بوده بنابراین نباید در فواید فوری این روش اغراق کنیم.”

“اما بسیاری از متخصصان سرطان به این نتیجه رسیده‌اند که شاهد تولد پارادایم تازه‌ و مهمی در درمان سرطان هستیم.”

 

 

مجلس ایران کلیات طرح انتقال پایتخت را تصویب کرد

رادیو فردا: با وجود مخالفت دولت حسن روحانی با طرح انتقال پایتخت ایران و تاکید بر لزوم تصمیم‌گیری رهبر جمهوری اسلامی در این خصوص، مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه، سوم دی، کلیات طرح انتقال پایتخت سیاسی و اداری ایران از تهران به مکانی دیگر را تصویب کرد.

«خانه ملت»، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، گزارش داده است، روز سه‌شنبه با وجود این‌که علی لاریجانی، رییس مجلس، اخطار برخی نمایندگان درخصوص این‌که انتقال پایتخت «بار مالی بالایی» دارد را وارد دانست، اما کلیات این طرح با ۱۱۰ رای موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

بنا بر این گزارش، مقرر شده ‌است که برای «ارائه راهکارهای برون‌رفت از وضع موجود، جانمایی مکان مناسب برای انتقال پایتخت، تراکم‌زدایی و ساماندهی شهر تهران»، و مواردی دیگر، شورایی به نام «شورای ساماندهی پایتخت» در قوه مجریه تشکیل شود

این شورا موظف شده‌است حداکثر ظرف دو سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، طرح جامع خود برای انتقال پایتخت سیاسی ـ اداری را تهیه و به دولت ارائه کند و دولت نیز موظف است آیین‌نامه اجرایی این قانون را ظرف شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند.

نظرات مخالفان و موافقان در مجلس

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در جلسه علنی بامداد سه‌شنبه مجلس، جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه، این طرح را مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی دانست و گفت: «این طرح به اعتبارات زیادی نیاز دارد و با توجه به اینکه از سوی دولت ارائه نشده بار مالی دارد لذا با این اصل قانون مغایر است.»

بنا بر این گزارش، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پس از این اخطار، آن را وارد دانست و گفت: «درست است این طرح بار مالی دارد و بار مالی آن نیز یک قران و دوزار نیست و شورایی باید تشکیل شود تا این موضوع را بررسی کند.»

به نوشته تنسیم، کمال علی‌پور، نماینده قائمشهر نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: «در حال حاضر برای سه هزار پروژه نیمه‌تمام کشور دولت بودجه ندارد که اختصاص دهد و تعدادی از آنها را انتخاب کرده است پس در این اوضاع چگونه می‌خواهیم اعتبارات این طرح را تامین کنیم؟»

خبرگزاری فارس نیز گزارش داد که حامد قادرمرزی نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس به عنوان یکی از موافقان این طرح اظهار داشت: «شهر تهران به تنهایی در برابر ۳۳۰ شهر کشور، ۱۶ درصد جمعیت را در خود جای داده ‌است، روزانه ۱۲ میلیون جمعیت شناور درون و برون‌شهری در تهران رفت و آمد می‌کنند، شهر تهران تسلط خود را بر تمام مکان‌های سکونتی کشور گسترانده ‌است.»

وی با بیان این‌که «انتقال پایتخت امری ضروری است»، گفت: «معضلات زیست‌محیطی فراوانی در تهران وجود دارد، شاهد مصرف فزاینده انواع منابع در تهران هستیم، روزانه بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می‌شود که آثار سوء آلودگی هوا بر ساکنان شهر مشخص است، هم‌اکنون معابر شهر تهران به پارکینگ خودروها تبدیل شده‌است، آیا اتلاف وقت شهروندان در ترافیک گسترده تهران، جزو هزینه‌هایی نیست که پرداخت می‌کنیم؟»

مخالفت دولت با طرح انتقال پایتخت؛ مسئله هزینه‌ها، آب، و زلزله

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور، روز سه‌شنبه با اعلام مخالفت دولت با این طرح تاکید کرد که «نمی‌توان بدون اذن رهبری درباره پایتخت سیاسی و اداری یک کشور تصمیم‌گیری کرد.»

مجید انصاری با طرح این سئوال که «آیا هزینه‌های انتقال پایتخت محاسبه مالی شده یا خیر؟» گفت: «غیرممکن است که حتی در افق بیست ساله با محدودیت منابع مالی بتوان حداقل‌های مورد نیاز را تامین کرد. نمایندگان مستحضر هستند که طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمامی در کشور وجود دارد که با اعتبار کنونی بیش از بیست سال وقت برای تامین منابع آنها نیاز است.»

معاون پارلمانی رییس‌جمهور ایران با بیان این‌که «مگر می‌شود زیرساخت‌ها را به سادگی در جاهای دیگر ایجاد کرد»، گفت: «آیا همه قوا، قوه قضاییه، صداوسیما، نیروهای مسلح، دستگاه‌های گوناگون و نهاد مقدس رهبری امکان انتقال به نقطه مورد نظر شما را دارند؟»

وی اضافه کرد: «چطور می‌شود مکان مورد نظر را از نظر زیرساخت‌هایی مثل فرودگاه، راه‌آهن، بازار و مراکز اداری سامان داد. اگر صرفاً انتقال ستاد وزارتخانه‌ها به جای دیگر مطرح است این مشکلی را حل نمی‌کند و نمی‌توان کارکنان دولت و وزارتخانه‌ها را به اجبار به نقطه دیگری منتقل کرد.»

مجید انصاری با اشاره به «تجربه ناموفق کشورهای دیگر در انتقال پایتخت»، تاکید کرد: «هیچ یک از نقاط دیگر کشور ظرفیت استقرار چنین جمعیتی را ندارند و از رهگذر انتقال پایتخت، انتقال امکانات به صورت عادلانه به کل کشور میسر نخواهد شد.»

معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم‌چنین تصریح کرد: «کشور ما روی کمربند زلزله است. کدام استان از زلزله مصونیت دارد. در دنیا و در کشوری مثل ژاپن که تماما روی گسل‌های فعال قرار دارد برای زلزله فکری اساسی کرده‌اند. حالا اگر پایتخت منتقل شود آیا جان مردمی که در تهران باقی می‌مانند در حد برنامه‌ریزی برای مصونیت از زلزله نیست.»

انصاری هم‌چنین افزود: «به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسب‌ترین منطقه برای تامین آب تهران است. ما امسال در پاییز برای تامین آب شرب اصفهان، مشهد و اراک مشکل داشتیم. پیش از این گاهی بحث می‌شد که سمنان می‌تواند گزینه انتخاب پایتخت باشد در حالیکه این شهر همین الان برای جمعیت محدود خود مشکل آب دارد. بنابراین هر نقطه‌ای را که به عنوان جایگزین پایتخت انتخاب کنیم اولین نیاز آن آب است.»

بیش از ۲۰۰ سال از پایتختی شهر تهران می‌گذرد. صحبت از انتقال پایتختی تهران به محلی دیگر از اوایل دهه ۱۳۶۰ آغاز شد و این بحث پیش از این بارها در مجلس و دولت مطرح شده‌است و باعث راه‌اندازی طرح‌هایی نظیر «دورکاری»نیز شده ‌است.

عمده دلایل صاحبنظران برای انتقال پایتخت، افزایش جمعیت، آلودگی هوا، ترافیک و احتمال وقوع زمین‌لرزه است.

 

نماینده مریوان به روحانی:

از عدالت اجتماعی‌تان، کشته شدن شهروندان کرد نصیب ما شده است

 

رادیو فردا: نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه سوم دی با انتقاد از رییس جمهوری ایران، خطاب به وی گفته است که «از عدالت اجتماعی‌تان تاکنون کشته شدن شهروندان کرد توسط نیروی انتظامی کردستان نصیب ما شده است»

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، امید کریمیان در نطق پیش از دستور خود، از حسن روحانی خواسته است که به وعده‌هایش در قبال مردم کردستان عمل کند چرا که به گفته وی، بار دیگر «گذر» رییس جمهوری به کردستان خواهد افتاد.

وی در همین زمینه به «بیانیه شماره سه اقوام و مذاهب» آقای روحانی اشاره کرده و گفته که انتظار داشتیم در راستای عمل به این بیانیه و همچنین به عنوان مجری قانون اساسی، «از نیروهای کرد و اهل سنت در کابینه و استانداری کردستان استفاده می‌شد، ولی متاسفانه این مهم محقق نشد و پرونده کابینه شما بدون حضور این قوم نجیب و شریف بسته شد»

بر اساس بیانیه شماره سه اقوام و مذاهب حسن روحانی که وی اواسط خرداد ماه امسال و در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یازدهم منتشر کرد، بر «انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور»، «تدریس زبان مادری ایرانیان (کردی، آذری، عربی و…) به طور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها»، «رعایت حقوق پیروان سایر ادیان و مذاهب و عدم دخالت در امور دینی و مذهبی آنان» و «مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت‌های کلان کشور و اجرای اصل شایسته‌سالاری در همه سطوح سیاسی ـ اداری» تاکید شده است.

حسن روحانی روز بیستم خرداد و در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش در جمع مردم سنندج گفت که «وعده می‌دهم در دولت تدبیر و امید منزلت اقوام و اهل سنت به جای اصلی خود بازگردد.»

امید کریمیان در نطق پیش از دستور روز سه شنبه خود با اشاره به کشته شدن شهروندان کرد توسط نیروی انتظامی، خطاب به رییس جمهوری ایران گفته است: «آقای روحانی از عدالت اجتماعی‌تان تاکنون کشته شدن شهروندان کرد توسط نیروی انتظامی کردستان نصیب ما شده است.»

وی در این زمینه خواستار اعزام هیاتی به منظقه جهت بررسی این موضوع شده است.

اشاره نماینده مریوان به تیراندازی ماموران نیروی انتظامی به سوی کولبران کرد است که از مرز ایران و عراق، کالا جابجا می‌کنند. نیروی انتظامی از این افراد به عنوان قاچاقچی یاد می‌کند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، در اردیبهشت سال ۹۱ گزارشی منتشر کرد و گفت که در فاصله اسفند ۹۰ و فروردین ۹۱ پس از آغاز انسداد مرزها، حدود ۷۴ کولبر کشته شدند.

این گزارش افزوده بود که ۷۰ نفر از این افراد توسط نیروی انتظامی و چهار نفر نیز به دلیل سرمای شدید و انفجار مین جان خود را از دست دادند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته بود که ۷۴ مورد مرگ و ۷۶ مورد جراحات افرادی که به عنوان کولبر (افرادی که اجناس را روی پشت خود حمل می‌کنند)، و کاسبکاران مرزی (افرادی که اجناسی که به صورت غیرقانونی وارد شده اند، مانند سیگار، وسایل برقی، و لاستیک خودرو را به شهرهای بزرگتر حمل و نقل می‌کنند)، را مستند کرده است. این افراد در استان‌های کردنشین شمال غربی ایران در قسمت‌هایی از آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه زندگی و کار می‌کردند.

اعدام غیرمنتظره شماری از زندانیان کرد در ماه‌‎های گذشته نیز موجی از انتقادهای بین‌المللی را به همراه داشته است.

بر اساس گزارش منابع خبری ایران، حسن روحانی در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان که اهل سنت در آنها اکثریت دارند بالاترین رای را در میان استان‌های ایران داشته است.

 

 

 

آلودگی هوا مدارس ابتدایی در تهران و شهر ری را به تعطیلی کشاند

رادیو فردا: کمیته آلودگی هوای تهران دوشنبه شب اعلام کرد که مدارس ابتدایی، پیش‌دبستانی‌ها و مهد کودک‌های تهران و شهر ری روز سه‌شنبه به علت افزایش آلودگی هوا تعطیل است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی، معاون استاندار تهران رو دوشنبه، ۲ آبان گفت: «فردا (سه شنبه) مدارس ابتدایی، پیش دبستانی‌ها و مهدهای کودک ۲۲ منطقه پایتخت و شهرستان ری به دلیل افزایش آلودگی هوا تعطیل است.»

معاون استاندار تهران با بیان اینکه شاخص کیفیت هوای تهران طی روز‌های آینده در شرایط ناسالم قرار دارد، گفت که تا پایان هفته زنگ ورزش در همه مدارس تهران و شهر ری تعطیل است و ورزش صبحگاهی نیز تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد.

به گفته این مقام استانداری همچنین فروش طرح ترافیک برای روزهای‌ سه‌شنبه و چهارشنبه ممنوع است و طرح زوج و فرد نیز از در منازل از روز چهارشنبه اجرا خواهد شد.

معاون استاندار تهران همچین گفت فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه و کارگاه‌های آلاینده هم تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد بود.

در همین حال هادی حیدرزاده، مدیر کل محیط زیست استان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از شهروندان تهرانی خواست برای رفت‌و آمد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی همچنین گفت تیم‌های سیار اورژانس و هلال احمد در میدان‌های پر تردد تهران استقرار می‌یابند.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر  تهران هم روز دوشنبه اعلام کرد  ۲۲۷ شهروند تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری ایرنا که اظهارات وی را منعکس کرده، به دوره زمانی که این شهروندان جان خود را از دست داده‌اند، اشاره نکرده است.

این عضو شواری شهر تهران همچنین گفت دو هزار و ۵۰۰ نفر از تهرانی‌ها نیز به دلیل آلودگی هوا بستری شده‌اند.

از سوی دیگر مدیرکل محیط زیست استان تهران اعلام کرد که آلودگی هوای تهران به وضعیت هشدار رسیده است.

به گزارش مهر، محمد هادی حیدرزاده در این باره گفت: «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون امروز(دوشنبه) با ۷ واحد افزایش نسبت به روز گذشته (یکشنبه) هوای پایتخت را در شرایط هشدار قرار داد.»

در  طول سال‌های گذشته، ذرات معلق، سوخت بی‌کیفیت و نارسایی حمل و نقل عمومی و  استفاده از خودروهای شخصی از جمله دلایل آلودگی شهر تهران عنوان شده است.

 

تلاش روحانی برای بازسازی روابط با ایالات متحده

رادیو امریکا: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مقاله ای که در روزنامه زوددویچه تسایتونگ چاپ مونیخ منتشر شد اشاره کرد که ایران می خواهد روابط دوجانبه با ایالات متحده و دیگر قدرت های غربی را بهبود بخشد. او از زمانی که ریاست جمهوری را به دست گرفت، از پرداختن مستقیم به این موضوع طفره می رفت.

حسن  روحانی با وعده همکاری و ترمیم روابط با غرب در خردادماه گذشته به ریاست جمهوری ایران برگزیده شد. آقای روحانی از زمان تصدی پست ریاست جمهوری مرتباً با غرب تماس های دیپلماتیک داشته است؛ اما این روابط تنها به گفتگوها برسر برنامه هسته ای ایران محدود بوده است. وی در زوددویچه تسایتونگ نوشته است: «ما می خواهیم روابط با کشورهای اروپا و آمریکای شمالی را بر اساس احترام متقابل از نو بسازیم. تلاش مان بر این است که از ایجاد موانع جدید در روابط میان ایران و ایالات متحده بپرهیزیم؛ و تنش هایی را که وارث آن بوده ایم، رفع کنیم.»

تنش ها میان تهران و واشنگتن از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ آغاز شد.

آقای روحانی نوشته است البته ایران نمی تواند همه مسائلی را که در ۶۰ سال گذشته بر روابط با آمریکا تأثیر گذاشته فراموش کند، اما: «اکنون باید با تمرکز بر حال، برای آینده جهت گیری کنیم.»

عملگرایی آقای روحانی در سیاست تا به حال پیشرفت های چشمگیری به دنبال داشته است. وی شهریور ماه که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد یک گفتگوی تلفنی تاریخی با رئیس جمهوری آمریکا داشت؛ که نخستین گفتگو میان رهبران دو کشور پس از سه دهه بود.

پس از آن گفتگو، مقامات ایران تأکید کردند که تماس تلفنی تنها برای حمایت از حل دیپلماتیک معضل اتمی ایران بوده، و به روابط مستقیم دوجانبه ربطی نداشته است. دو ماه بعد از نشست مجمع عمومی، ایران و قدرتهای بزرگ جهانی به یک توافق موقت بر سر برنامه هسته ای ایران دست یافتند.

آقای روحانی که پیشتر مذاکره کننده اتمی ایران بود، نوشته است برای پایان دادن به تنش ها بر سر برنامه اتمی ایران هر آنچه از دستش برآید، انجام خواهد داد: «هرگز حتی فکر دستیابی به سلاح هسته ای را نکرده ایم. ما از حق خود برای بهره برداری از انرژی هسته ای کوتاه نخواهیم آمد. اما برای رفع تمام شبهه ها و پاسخگویی به تمام پرسش های منطقی در رابطه با برنامه مان تلاش می کنیم.»

مطابق توافق ۲۴ نوامبر در ژنو، ایران پذیرفت که فعالیت های حساس هسته ای ـ از قبیل تولید اورانیوم با غنای ۲۰% ـ را متوقف کند و بخش های دیگری از برنامه اش را هم کنار بگذارد و در مقابل، بخشی از تحریم ها علیه ایران، شامل معاملات پتروشیمی و طلا، رفع شود.

روز یکشنبه، ایران و ۶ قدرت جهانی در ژنو مذاکرات فنی در زمینه نحوه اجرای توافق را تا بعد از تعطیلات کریسمس به حال تعلیق درآوردند. روز دوشنبه جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی روی فیس بوک نوشت گفتگوها اوایل هفته آینده از سرگرفته خواهد شد؛ ولی تمام مراحل گفتگوها را پیچیده توصیف کرد.

ساعاتی پس از آن که مقاله آقای روحانی روی سایتهای خبری قرار گرفت، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از سوی محمدرضا صادق «مشاور ارشد رئیس جمهوری» انتشار این مقاله در روزنامه آلمانی را تکذیب کرد.

قبلاً نیز در موارد مشابه، برخی از سخنانی مقامات ایرانی در رسانه های خارجی تکذیب شده بود.

شرکت پیمان عارفی در خاکسپاری مادر و همسرش پس از تودیع وثیقه میلیاردی

رادیو آلمان: پیمان عارفی، زندانی سیاسی تبعیدی به مسجد سلیمان، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی به مرخصی آمد تا در مراسم خاکسپاری همسر و مادرش شرکت کند. این دو پس از دیدار با وی در زندان در راه بازگشت به تهران در تصادف کشته شدند.

به گزارش وبسایت “کلمه”، پیمان عارفی، زندانی سیاسی‌ای که در زندان مسجد سلیمان در حبس و تبعید به سر می‌برد، با سپردن یک میلیارد تومان وثیقه‌ای که دادستانی تعیین کرده بود، به مدت یک هفته به مرخصی آمد تا در مراسم خاکسپاری همسر و مادرش شرکت کند.

زیبا صادق‌زاده، همسر پیمان (امیر رضا) عارفی، و ناهید رحمانی، مادر پیمان، روز چهارشنبه گذشته (۲۷ آذر / ۱۸ دسامبر) هنگام بازگشت از مسجد سلیمان، محل تبعید پیمان عارفی، در سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند.

پیمان عارفی دو ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به اتهام عضویت در “انجمن پادشاهی ایران” در سال ۱۳۸۸ دستگیر شد. او در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد، اما حکم او در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال حبس در تبعید تغییر کرد. زینب (زیبا) صادق‌زاده، همسر پیمان عارفی، به همراه او از ۲۸ فروردین ۸۸ بازداشت بود و در نهایت در مردادماه همان سال آزاد شد.

پیمان عارفی در سال ۱۳۸۹ به زندان مسجد سلیمان تبعید شد. او در این مدت از حق مرخصی محروم بود و همسر و مادرش هر بار برای ملاقات با او مسافت ۸۰۰ کیلومتری تهران تا مسجد سلیمان را با اتوبوس و قطار طی می‌کردند.

تبعید به مثابه مجازات زندانی و خانواده‌ها

طبق گزارش‌ها ده‌ها نفر از زندانیان سیاسی در ایران در تبعید به سر می‌برند. حبس در تبعید به معنای آن است که امکان دیدار زندانیان با خانواده‌هایشان بسیار محدود می‌شود. خانواده‌ها مجبور به تحمل هزینه‌های سنگین برای رفت و آمد و اقامت در شهری دیگر می‌شوند. افزون بر این، با توجه به آمار بالای تصادف‌ها در جاده‌های ایران، همواره خطر روبرویی با سانحه حین سفر برای خانواده‌ها موجود است.

سالهاست که فعالان حقوق بشر در ایران به مجازات تبعید برای زندانیان سیاسی اعتراض می‌کنند. در سال ۱۳۸۶ که هیئت وزیران جمهوری اسلامی تصمیم به انتقال زندانها به بیرون شهرها گرفت، بسیاری بر این گمان بودند که با توجه به اینکه بارها در برابر زندان‌هایی چون اوین در تهران تظاهرات خانواده‌های زندانیان سیاسی شکل گرفته است، دولت می‌خواهد بر سر راه دیدار خانواده‌ها و دوستان زندانیان با آنان سنگ‌اندازی کند.

در آن زمان محمدعلی دادخواه در مصاحبه با دویچه وله گفت که احتمالا مسئولان درصددند دیدار خانواده‌ها و عزیزان زندانی خود را دشوارتر کنند. دادخواه در این باره گفت: «خانواده‌های زندانیان به زندان مراجعه می‌کنند. مردم برای دیدن عزیزانشان و بسیاری از اوقات دوستانشان و بسیاری که برایشان ارزشمند هستند به زندان می‌روند.»

به گفته خانواده پیمان عارفی، شادمانی مادر و همسر آقای عارفی از تبدیل حکم اعدام او به زندان و تبعید مانع از آن بود که گلایه‌ای از مسافت طولانی کنند که هر بار برای ملاقات با او باید طی می‌کردند. ناهید رحمانی، مادر پیمان عارفی به خبرگزاری “هرانا” گفته بود که هر بار به دیدن پسرش می‌رفته او را نگران می‌دیده است. با وجود این او و عروسش هر چهار، پنج ماه یک بار برای یک ساعت به دیدار پیمان می‌روند.

محمدعلی دادخواه تاکید کرده است که سیاست انتقال زندانیان به نقاط دوردست بر زحمت و رنج خانواده‌ها می‌افزاید. در مورد دو خویشاوند نزدیک پیمان عارفی، این زحمت و رنج به معنای نقطه پایان زندگی‌شان بود.

مشاور روحانی:

احمدی‌نژاد مسیر دولت کنونی را مین‌گذاری کرده است

رادیو آلمان: مشاور فرهنگی حسن روحانی می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد پیش از تحویل دولت به روحانی، دست به اقداماتی زده که باید آن را به “مین‌گذاری” تشبیه کرد. وی می‌گوید پای دولت روی مین احمدی‌نژاد، و برخی مین‌ها در آستانه انفجار است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در گفت‌وگو با مجله “اندیشه پویا” از تصمیماتی سخن گفته که احمدی‌نژاد در آخرین روزهای دولت خود و پیش از تحویل آن به دولت روحانی اتخاذ کرده است.

مشاور رئیس‌جمهور ایران که هم‌زمان سرپرستی مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری را برعهده دارد، این اقدامات احمدی‌نژاد را به “مین‌گذاری اداره کشور” تشبیه کرده است.

حسام‌الدین آشنا می‌گوید: «برخی از مین‌ها کشف شده و برخی هم در آستانه انفجار است و فقط کافی است که پایمان را از روی آن برداریم.»

مشاور فرهنگی حسن روحانی می‌گوید که در دوره هشت‌ساله ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد “قدم‌های بسیار بلندی در گذار معکوس دولت‌داری در ایران به سمت دولت قاجاری برداشته” شده است.

وی می‌افزاید: «در این دوره تلاش زیادی شده بود تا تصمیمات متمرکز در حلقه بسیار کوچکی گرفته شود.»

حسام‌الدین آشنا نمونه‌هایی از این “مین‌گذاری‌ها” را نام می‌برد:

 

یارانه‌ها و مسکن مهر

آشنا می‌گوید: «در موضوع یارانه‌ها پای ما الان روی مین است؛ نه می‌توانیم ادامه دهیم و نه می‌توانیم قطع کنیم. آیا به مردم می‌توان گفت که اشتباه شده است؟ مسکن مهر هم همین طور است.»

 

واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما

وی می‌‌افزاید که دولت احمدی‌نژاد “در هفته آخر کاری خود نمایشگاه بین‌المللی را بدون طی مراحل قانونی به صداوسیما واگذار کرد. صداوسیما هشت سال نمایشگاه بین‌المللی را می‌خواست، به او ندادند و یک باره در هفته آخر کاری دولت آن را به صداوسیما دادند”.

آشنا معتقد است: «این مشخص است که در دولت بعدی، [مسئولان] نمایشگاه را به صداو سیما نخواهند داد و این یعنی گذاشتن مین در رابطه میان صداوسیما و دولت جدید.»

 

واگذاری شرکتی به ارزش ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به آستان قدس

مشاور فرهنگی حسن روحانی می‌افزاید، در یک مورد دیگر دولت احمدی نژاد “شرکتی را که ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد به آستان قدس واگذار کرده که باز هم مشخص است دولت بعدی آن را ابطال می‌کند و این می‌شود مین‌گذاری در رابطه آستان قدس و دولت تازه.”

 

واگذاری دفتر میرحسین موسوی و انکار هولوکاست

آشنا افزود: «در آخرین هفته دولت، دفتری که مهندس [میرحسین] موسوی در آن کار می‌کرده، به صورت ۱۵ ساله به یک شخص بسیار محترم حقیقی ولی با عنوان حقوقی واگذار شده؛ و دولت بعدی آن دفتر را بگیرد یا نگیرد؟ و خیلی موارد دیگر.»

حسام الدین آشنا در سخنان خود با مجله “اندیشه پویا”به موضوع هولوکاست و انکار کشتار یهودیان توسط محمود احمدی نژاد نیز اشاره کرده است.

وی می‌گوید که انکار هولوکاست توسط احمدی‌نژاد هزینه‌ی سنگینی برای کشور به دنبال داشت و “نتیجه‌اش قفل کردن کل روابط خارجی ایران با غرب بود.”

آشنا سپس می‌گوید: «من اصلا نمی توانم بروز چنین اتفاقی در سیاست خارجی خودمان را تصادفی بدانم.»

باید اشاره کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ که به ناآرامی‌های خونینی انجامید، آیت‌الله علی خامنه‌ای، با صراحت تمام از محمود احمدی‌نژاد و سیاست‌های او دفاع کرد.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که هم در این انتخابات و هم در انتخابات چهار سال پیش از آن، نظر مساعدی نسبت به احمدی‌نژاد داشته و حتا او را به اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۸۴ ترجیح داده است.

 

“رحیم‌مشایی یک تئوری بیشتر نداشت”

اسفندیار رحیم مشایی، در دولت احمدی نژاد نزدیک ترین فرد به رئیس جمهور بود. حسام‌الدین آشنا می‌گوید در دوره‌ای که آنها در شهرداری تهران بودند، رحیم‌مشایی “یک تئوری بیشتر نداشت و می‌گفت کار اساسی نکنید چون خرج کار اساسی زیاد است و به جای آن کاری کنید که مردم خوششان بیاید.”

آشنا می‌افزاید، از رحیم مشایی شنیده است که می‌گفته “درست کردن یک بزرگراه خیلی خرج دارد و یک ماه بعد هم کسی به یاد ندارد که چه کسی آن را ساخته است.”

موارد زیادی هم بوده که حسام‌الدین آشنا به آن‌ها اشاره نکرده ولی مسئولان دولت کنونی آن‌ها را اخیرا فاش کرده‌اند. از جمله این موارد عبارتند از:

۱۸۳هزار میلیارد تومان بدهی دولت که احمدی‌نژاد آن را برای دولت روحانی به ارث گذارده است.

۱۶ میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست‌جمهوری در آخرین روزهای دولت احمدی‌نژاد برداشت شده است.

در طول هشت سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، سرنوشت دست‌کم ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای مازاد دولت روشن نیست.

به گفته کارشناسان اقتصاد انرژی ایران، احمدی‌نژاد در طول سه سال گذشته ۴۶ میلیارد دلار در میدان گازی پارس جنوبی هزینه کرده، بدون این‌که هیچ فازی در این میدان به بهره‌برداری رسیده باشد. وی برای سال جاری نیز ۳۰ میلیارد دلار دیگر تقاضا کرده بود.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد قشم، در دولت گذشته، جزیره قشم به “حیاط خلوت مقام‌های سازمان‌های دولتی” برای سوءاستفاده‌های کلان مالی تبدیل شده بود.

سعید مرتضوی، متهم پرونده کهریزک، که منصوب احمدی‌نژاد در سازمان تأمین اجتماعی بود، با پرداخت میلیو‌ن‌ها تومان به نمایندگان مجلس و وزیران، به آن‌ها “کمک مالی” کرده است.

مخالفت وزیر نفت با خصوصی سازی بخشی از شرکت نفت

رادیو امریکا:  بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در نامه ای به علی طیب نیا، وزیر اقتصاد از او خواسته است نام شرکت ملی نفت پخش فرآورده های نفتی از لیست واگذاری های وزارت نفت به بخش خصوصی خارج شود.

شرکت ملی نفت پخش فرآورده های نفتی، بزرگترین شرکت توزیع کننده سوخت مایع در ایران و در میان بزرگترین ها در خاورمیانه است.

قرار بود این شرکت در قالب سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به بخش خصوصی واگذار شود.

اما وزیر نفت در نامه ای به وزیر اقتصاد به او نوشته است شرکت ملی نفت، کار حاکمیتی انجام می دهد و نباید خصوصی شود.

خبرگزاری مهر می گوید وزیر نفت در چند ماه گذشته با ارسال نامه های مختلف به مقامات ایران خواهان خروج چند شرکت بزرگ وزارت نفت از لیست خصوصی سازی شده است.

نحوه خصوصی سازی در ایران در سالهای اخیر باعث اختلاف مقامات این کشور شده است.

خصوصی سازی در اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است. بر اساس این اصل، بسیاری از شرکت ها و کارخانه های دولتی  در طول ۸ سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در صف واگذاری قرار گرفتند. اما دولت حسن روحانی می گوید واگذاری ها واقعی نبوده و شرکتها و کارخانه ها به نهادهای نیمه دولتی واگذار شده اند و نه بخش خصوصی.

محمد باقر نوبخت، معاون نظارت و برنامه ریزی رییس جمهوری ایران، چندی پیش با انتقاد از واگذاری ها گفت دولت اراده و عزم لازم برای خصوصی سازی دارد اما «خصولتی» سازی را قبول ندارد. «خصولتی» اصطلاحی غیر رایج است که از ترکیب کلمات خصوصی و دولتی ساخته شده، و کنایه ای است به روند خصوصی سازی در ایران.

حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی هم از نحوه خصوصی سازی در دولت آقای احمدی نژاد انتقاد کرده و گفته است دولت سابق، حجم وسیعی از واگذاری ها را بی منطق انجام داده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، پیش از روی کار آمدن دولت حسن روحانی گزارش داده بود ۹۸ درصد از کل واگذاری ها در ۸ سال  ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد صورت گرفته است.

گزارش دقیقی از تعداد کارخانه ها و شرکتهای واگذار شده و اینکه این کارخانه ها به کدام نهادهای شبه دولتی واگذار شده اند در دست نیست.

اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران  توانسته است در چارچوب خصوصی سازی، سهام و مالکیت برخی از شرکت های بزرگ را در دست بگیرد.

خصوصی سازی در ایران از آن رو مورد توجه قرار گرفته که حدود ۸۰ درصد اقتصاد ایران در دست شرکتهای دولتی و نیمه دولتی است. قرار بود با خصوصی سازی، سهم دولت از اقتصاد کم شود و فضای بیشتری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

اگرچه خصوصی سازی در ایران عملیاتی ناموفق و بحث برانگیزی بوده است، با این حال به نظر می رسد که کوچک سازی دولت کماکان در کابینه حسن روحانی طرفدارانی دارد.

محمود عسکری آزاد، جانشین سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری ایران، مهرماه امسال در بخشنامه ای بر «چابک سازی، متناسب سازی، انعطاف پذیری و منطقی کردن اندازه دولت» تاکید کرد و خواهان تقسیم کار میان دولت و بخش خصوصی شد.

کشتیهای غرق شده خلیج فارس: چالشی پیش روی منطقه

رادیو امریکا: معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران می گوید در سی و چند سال اخیر ۱۲۰۰ فروند کشتی باری و تفریحی در خلیج فارس غرق شده اند که ۴۰ فروند آن، نفتکش های غول پیکرند که در جریان جنگ ایران و عراق غرق شده اند.

به گفته کارشناسان زیست محیطی این تنها بخشی از آلودگی گسترده  خلیج فارس است.

جنگ نفتکش ها، به هنگامه جنگ ایران و عراق، به غرق شدن کشتی های گردشگری و بازرگانی، به ویژه نفتکش های غول آسا و آسیب دیدن سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس منجر شد.

در جریان این جنگ بیش از ۲۳۹ نفتکش غول آسا آسیب دیدند که شماری از اینها تا هم اینک در بستر دریا آرمیده اند.

افزون بر آن، دامنه آلودگی های نفتی به کرانه های جنوبی رسیده، کشورهای عربی را با کمبود آب آشامیدنی و ماهی روبرو کرد.

فراتر از آن، جنگ نفتکشها و آسیب دیدن اسکله نفتی نوروز در خلیج فارس، یک فاجعه زیست محیطی بزرگ بود؛ زیرا بسیاری از جانداران کمیاب دریایی از جمله بوفالوی دریایی؛ لاک پشت بومی و دلفین ها از بین رفتند.

حالا، پس از گذشت سالها از جنگ نفتکش ها، خلیج فارس گورستان دست کم ۱۲۰۰ کشتی بزرگ و کوچک شده است.

دیوید مایکل کارشناس آمریکایی محیط زیست و مدیر بخش محیط زیست بنیاد اتحاد کشورها برای صلح در شهر واشنگتن که در زمینه مشکلات زیست محیطی ایران تحقیق کرده، آلودگی های خلیج فارس را یکی از این مشکلات پیش روی ایران می داند.

دیوید مایکل می افزاید: «بهره برداری های نفتی فلات قاره از مشخص ترین مشکلات زیست محیطی برای قانونگذاران است.  آبهای خلیج فارس مشترک شماری از کشورهاست و اگر ایران برای بهره برداری از منابع به تنهایی تعیین ضابطه کند، طبعا به آلودگی سواحل و ضایعات محیط زیستی خلیج فارس دامن خواهد زد. پیشنهاد می شود یک نوع همکاری جمعی میان کشورهای منطقه پدید آید تا به پیمانی مشترک دست یابند.»

حالا ایران می گوید می خواهد اگر بتواند به پاکسازی خلیج فارس از کشتی های غرق شده و لکه های رها شده نفتی تلاش کند. عبدالرضا کرباسی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ایرنا گفته است ماندن طولانی مدت کشتی ها در بستر دریا عوارض زیست محیطی زیادی دارد. بیرون کشیدن نفتکش های غول پیکر نیازمند فناوری هایی ست که ایران به دلیل تحریم ها از آن محروم است.

اعلام آمادگی قطر برای کمک به ایران در توسعه پارس جنوبی

رادیو فردا: خبرگزاری رویترز از قول منابع رسمی در شرکت نفت قطر، شریک ایران در میدان گازی پارس جنوبی، گزارش داده است که این کشور آماده کمک به همسایه شمالی خود برای توسعه این میدان عظیم گازی است.

بر اساس گزارش آژانس جهانی انرژی، میدان پارس جنوبی که قطر آن را «میدان شمالی» می‌نامد، بزرگترین میدان گازی جهان است که ذخایر گازی آن ۵۱ تریلیون متر مکعب و ذخایر میعانات گازی آن ۵۰ میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود.

قطر به غیر از نیازهای داخلی خود، سالانه حدود ۱۲۵ میلیارد متر مکعب گاز تولیدی از این میدان مشترک گازی را صادر می‌کند. بیش از ۱۰۵ میلیارد متر مکعب از این حجم، به صورت گاز مایع ، ال ان جی، صادر می‌شود.

اما ایران که ۱۰ سال دیرتر از شریک جنوبی خود توسعه فازهای پارس جنوبی را آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ عملا به خاطر تحریم‌ها قادر به راه‌اندازی هیچ فاز جدیدی نشده، سالانه حدود ۸۶ میلیارد متر مکعب گاز ناخالص از این میدان تولید می کند که ۷۳ میلیارد متر مکعب آن فرآوری شده و به شبکه داخلی خطوط گاز تزریق می‌شود.

تولید میعانات گازی قطر نیز ۱۳ برابر ایران از این میدان گازی است. میعانات گازی نوعی نفت بسیار سبک و گران قیمت است که از میدان‌های گازی استخراج می‌شود.

 خبرگزاری رویترز با اشاره به توافق هسته‌ای سوم آذرماه ایران و شش قدرت جهانی و نشانه‌های کاهش بار تحریم‌ها علیه ایران، از قول مقام‌های شرکت نفت قطر دوشنبه ۲ دی گزارش داد که این کشور از درخواست کمک ایران برای توسعه پارس جنوبی از طرف قطری استقبال می‌کند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در ماه اوت اعلام کرد که ایران مایل است که با همکاری دوحه و تهران، هر دو کشور موفق به برداشت حداکثری از این میدان گازی شوند.

رویترز می‌افزاید که در حاشیه نشست کشورهای عضو اوپک از وزیر نفت قطر درباره این موضوع پرسیده و وی جواب داده است که «دو کشور کانال‌های ارتباط دوجانبه با هم باز کرده و تیم مشترکی را (برای بررسی موضوع) تشکیل داده‌اند».

به گفته وی، دو  کشور همیشه راه‌های همکاری و هماهنگی را با همدیگر بررسی می‌کنند.

یک منبع در شرکت نفت قطر به این خبرگزاری گفته است که بعد از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، راه کمک به ایران برای ما باز شده و قرار است که به ایرانی‌ها در زمینه فناوری و اطلاعات جغرافیایی میدان پارس جنوبی توصیه‌های خود را ارائه دهیم.

یک منبع رسمی قطر که در بخش حفاری شرکت نفت کار می‌کند نیز به رویترز گفته است که لایه‌های گازی آسان برای استخراج در منطقه مرزی دو کشور وجود دارد و ما در این منطقه پژوهش‌ها و عملیات حفاری زیادی داشته‌ایم که اطلاعات ما می‌تواند برای ایران مفید باشد.

 بنا بر این گزارش، در بخش تولید گاز مایع دو شرکت «قطر گاز» و «راس گاز» فعالیت می‌کنند که قطر بخش عمده سهام این شرکت‌ها را در اختیار دارد، اما بخشی از سهام این شرکت‌ها متعلق به شرکت‌های آمریکایی اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس، توتال فرانسه و رویال داچ شل هلندی بریتانیایی است.

یک تحلیلگر مسائل انرژی کویت نیز به رویترز گفته است که قطر برای حفاری این میدان گازی، خود وابسته به فناوری شرکت‌های غربی است که محدودیت‌هایی برای همکاری با ایران دارند.

به گفته وی، قطر خود فناوری خاصی در این میدان ندارد و قراردادن فناوری‌های لازم برای توسعه پارس جنوبی در اختیار ایران ناقض تحریم‌های غرب است و تنها خدمات و اطلاعات مشاوره‌ای می‌تواند در اختیار ایران قرار دهد.

—-

شرکت‌های نفتی آمریکا برای تجارت با ایران “سکوت کرده‌اند”

رادیو فردا ـ شرکت‌های بزرگ نفتی سالیانه مبالغ زیادی را صرف لابی با ساز و کارهای قانونی در آمریکا می‌کنند تا بر تصویب انواع قوانینی که ممکن است به تجارت آنها ارتباط پیدا کند، تاثیر بگذارند.

به گزارش رویترز شرکت‌های نفت و گاز در آمریکا در نه ماهه اول سال جاری میلادی تنها در دو مورد، ۱۰۵ میلیون دلار صرف لابی کرده‌اند؛ با این همه «به‌طور غیر معمولی» وارد موضوع ایران نشده‌اند، حتی زمانی که کنگره آمریکا از طرح جدید خود برای اعمال محدودیت بیشتر بر صادرات نفت ایران گفت.

رویترز می‌گوید شرکت‌هایی مانند «اکسون موبیل» یا «کونوکو فیلیپس» می‌توانند سود بالقوه سرشاری را از کاهش تحریم‌های ایران به دست آورند، کافی‌ست بتوانند به میدان‌های نفت و گاز این کشور دسترسی پیدا کنند. ولی این خبرگزاری می‌گوید از ماه میلادی سپتامبر آنها عملا خود را از وارد شدن به بحث در مورد ایران بیرون کشیده‌اند.

در آذر ماه گذشته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، گفته بود که چندین شرکت نفتی اروپایی و آمریکایی برای بازگشت به میدان‌های این کشور ابراز تمایل کرده‌اند.

آقای زنگنه از اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس هم نام برده بود.

آلن جفرس، سخنگوی اکسون به رویترز گفته است که آن شرکت همواره به‌دنبال گسترش فرصت‌هاست، اما قوانین موجود در آمریکا آنها را از کار در ایران باز می‌دارد.

سخنگوی کونوکو نیز به رویترز گفته است که شرکت آنها وارد گفت‌وگویی با ایران برای تجارت نشده است.

به گزارش رویترز، اسناد نشان می‌دهند که نه این دو شرکت و نه «شورون کورپ» یا «هالیبرتون» هیچ کدام در سال رو به پایان در کنگره در مورد موضوع ایران لابی نکرده‌اند.

وزیر نفت ایران نیز در آذر ماه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی خود آمریکا برای شرکت‌های نفتی آن کشور اشاره کرده بود.

خود خبرگزاری رویترز نیز در همان زمان از قول یک مقام وزارت نفت گفته بود که آقای زنگنه با مقام‌های اجرایی چند شرکت غربی از جمله «انی» و «شل» دیدار کرده است. انی شرکتی ایتالیایی‌ و شل، شعبه آمریکایی «رویال داچ شل» است.

رویترز می‌گوید شرکت‌هایی مانند شل یا «بی‌پی»، یعنی در واقع شرکت‌هایی که شعبه‌هایی از شرکت‌هایی دیگر در آمریکا هستند، در سال رو به پایان لابی کرده‌اند.

به گزارش رویترز بی‌پی بین ماه‌های آوریل و سپتامبر در کنگره در مورد ایران لابی کرده است و شرکت شل نیز در مورد «موضوعات کلی مربوط به ایران»بین ماه‌های ژانویه و مارس با قانون‌گذاران گفت‌وگوهایی انجام داده است.

البته ماه گذشته نیز یک مقام شرکت اروپایی به این خبرگزاری گفته بود که رفع تحریم‌های غرب علیه ایران «۱۸ تا ۲۴ ماه طول خواهد کشید». و مقامی دیگر به این موضوع اشاره کرده بود که ایران می‌داند بدون رفع تحریم‌ها ورود شرکت‌های غربی به میدان‌های این کشور غیرممکن است.

ایران دارای چهارمین ذخایر شناخته شده نفت و بزرگترین ذخایر گازی جهان است اما طی سال‌های گذشته تحت تحریم‌های غرب صادراتش به شدت کاهش پیدا کرده است.

 

کشتار خبرنگاران و گروگانگیری در یک شبکه تلویزیونی عراق

رادیو فردا: منابع امنیتی عراقی اعلام کرده‌اند که مهاجمان انتحاری بعد از ظهر دوشنبه ۲ آبان ماه، دفتر شبکه تلویزیونی صلاح‌الدین در شهر تکریت را مورد حمله قرار داده و دستکم ۵ خبرنگار را کشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک منبع امنیتی گفته است که نیروهای امنیتی عراق با محاصره ساختمان، در تلاشند خبرنگاران و دیگر کارکنان به گروگان گرفته شده‌ را آزاد کنند.

یک افسر پلیس درباره این حادثه می‌گوید: «ابتدا خودرویی بمب‌گذاری شده در ورودی شبکه صلاح‌الدین منفجر شد و پس از آن انفجاری انتحاری روی داد که در پی آن، مجموعه‌ای از افراد مسلح، وارد ساختمان شبکه شدند.»

پیش از آن یک افسر پلیس دیگر گفته بود که «چهار انتحاری وارد ساختمان شدند، صدای سه انفجار از درون ساختمان شنیده شد که دلیل آن و خسارت‌های احتمالی هنوز مشخص نشده است.»

در همین باره، یک خبرنگار در شبکه خبری العراقیه که دفتری در‌‌ همان ساختمان دارد، در تماس با خبرگزاری فرانسه گفته است: «موفق به فرار از آنجا شدم. هنوز شمار زیادی از خبرنگاران در داخل ساختمان گروگان هستند.»

یکی از خبرنگاران شبکه صلاح‌الدین در حالی که در نزدیکی ساختمان محل حادثه بود، خبر داده است: «من هنگام حمله توانستم فرار کنم. همکارانم در ساختمان گیر افتاده‌اند. دو زن در میان آنها هستند. دو طبقه سوم و چهارم را می‌بینم که آتش گرفته‌اند.»

پیشتر سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید کرده بود که «خبرنگاران عراقی روزانه در معرض تهدید، ترور و ضرب و شتم قرار می‌گیرند به علاوه اینکه برای به دست آوردن مجوز فعالیت سختی‌های زیادی می‌کشند…»

حمله به دفتر شبکه صلاح‌الدین در حالی روی می‌دهد که نیروهای ارتش عراق، عملیاتی گسترده علیه تشکیلات جبهه اسلامی عراق و شام، سازمان مرتبط با القاعده در استان دیالی، آغاز کرده‌اند.

 

 

 

انفجار در مصر ۱۴ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی به جا گذاشت

بی بی سی: انفجار در ساختمانی مربوط به دستگاه امنیتی مصر در شمال این کشور به کشته شدن ۱۴ زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر منجر شده است.

به گفته منابع امنیتی و رسانه های دولتی مصر این انفجار در شهر منصوریه از استان دقهلیه، در شمال قاهره بسیار شدید بوده و به ریزش بخشی از ساختمان منجر شده است.

درباره احتمال افزایش تلفات این انفجار ابراز نگرانی شده است.

هنوز مشخص نیست دلیل این انفجار چه بوده است، تنها یک گزارش عامل آن را بمب گذاری در یک خودرو عنوان کرده است.

هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را نپذیرفته است اما به گزارش خبرگزاری منا در مصر، حازم ببلاوی، نخست وزیر موقت مصر، گروه اخوان المسلمین را “گروهی تروریستی” خوانده است.

گزارش های تایید نشده حاکی از زخمی شدن رییس اطلاعات استان دقهلیه است.

به گفته مقام های امنیتی مصر انفجار ساعت ۱.۱۰ بامداد سه شنبه به وقت محلی رخ داده و دست کم ۱۰۰ نفر بر اثر آن زخمی شده اند.

بنا به گزارش ها بر اثر این انفجار پنجره ساختمان های اطراف فرو ریخته و ارتعاش ناشی از آن تا ۲۰ کیلومتری محل حادثه حس شده است.

در پی برکناری محمد مرسی رییس جمهوری اسلام گرای مصر به دست ارتش کشور، حملات گروه های مسلح علیه نیروهای امنیتی افزایش یافته است.

از تابستان و زمان برکناری آقای مرسی، حامیان او با برپایی تظاهرات عمومی خواستار آزادی او شده اند.

محمد مرسی اولین رییس جمهوری مصر بود که به در انتخاباتی دموکراتیک به قدرت رسید.

بیش از ۲۰۰۰ عضو گروه اخوان المسلمین از آن زمان دستگیر شده اند و ۴۵۰ نفر از آنها در اعتراض به “رفتار غیرانسانی” با آنها از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده اند.

محمد مرسی در حال حاضر با سه دادگاه جداگانه برای بررسی اتهامات مربوط به دوران زمامداری اش روبروست.

اولین دادگاه او در چهارم نوامبر برگزار شد اما به ۸ ژانویه موکول شد.

تحقیق درباره ‘جنایت علیه بشریت’ در سودان جنوبی

بی بی سی: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به خشونت های سودان جنوبی هشدار داد.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت موارد نقض حقوق بشر در سودان جنوبی بررسی خواهد شد و کسانی که مسئول آن باشند باید پاسخگوی اعمال خود باشند.

بان کی مون از رهبران دو طرف درگیری ها خواست برای اختلافات خود راه حلی سیاسی بیابند.

شورشیانی که گفته می شود حامیان معاون سابق رییس جمهوری سودان جنوبی هستند شهرهای اصلی را اشغال کرده اند و ده ها هزار نفر از موج خشونت ها گریخته اند.

سلوا کی یر، رییس جمهوری سودان جنوبی گفته است به زودی علیه شورشیان وارد عمل خواهد شد.

آقای کی یر که عضو قبیله دینکا با اکثریت در کشور، معاون خود، ریک ماکار را که از قبیله نوئر است، در ماه ژوییه از کار برکنار کرد.

هفته پیش رییس جمهوری معاون سابق خود را متهم به تلاش برای کودتا در کشور کرد. اتهامی که آقای ماکار رد می کند.

نگرانی ها از این است که رقابت شخصی میان رییس جمهوری و معاون سابقش به یک جنگ داخلی تمام عیار میان دو قبیله بدل شود.

بان کی مون گفته است حملات علیه شهروندان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد باید بلافاصله متوقف شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است کمیته های این سازمان درباره گزارش های نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت در سودان جنوبی تحقیق خواهد کرد.

به گفته او “کسانی که در رده های بالا در این زمینه مسئول باشند شخصا با تبعات اقدامات خود روبرو خواهند شد؛ حتی اگر ادعا کنند که اطلاعی از رخ دادن این جرایم نداشته اند.”

آقای بان کی مون وعده داده که حضور نیروهای سازمان ملل متحد را در سودان جنوبی پررنگ تر خواهد کرد.

هفته گذشته دو نبروی حافظ صلح هندی در حمله شورشیان به مقر سازمان ملل متحد در سودان جنوبی کشته شدند.

درگیری ها هفته پیش پس از آن در پایتخت آغاز شد که رییس جمهوری مدعی شد یک کودتا علیه خود را خنثی کرده است.

از آن زمان خشونت ها در کل کشور منتشر شده اند و شورشیان دو شهر بزرگ بر و بنتیو را تسخیر کرده اند.

گفته می شود بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر در درگیری ها کشته شده اند.

نزدیک به ۴۰ هزار غیرنظامی در مجتمع های مربوط به سازمان ملل متحد پناه گرفته اند.

توبی لنزر، هماهنگ کننده کمک های انسان دوستانه سازمان ملل متحد که روزهای شنبه و یکشنبه را در شهر بر بوده است به بی بی سی گفته است: “شاهد وحشتناک ترین وقایعی بوده که یک نفر می تواند تصور کند.”

آقای لنزر به بی بی سی گفت شاهد بود که “مردم را ردیف کرده اند و اعدام صحرایی می کردند. “

رییس جمهوری سودان جنوبی به پارلمان کشور گفته است حاضر است با آقای ماکار مذاکره کند اما تاکید کرده که این مذاکره باید بدون پیش شرطی از سوی معاون سابق رییس جمهوری باشد.

آقای ماکار نیز به خبرگزاری رویترز گفته است اگر متحدان سیاسی اش از زندان آزاد شوند حاضر به مذاکره خواهد بود.

در دو روز گذشته آمریکا نیروهای بیشتری را به این کشور فرستاد تا به خروج آمریکایی ها و سایر خارجی های مقیم در سودان جنوبی کمک کنند.

روز شنبه شلیک به سوی سه هواپیمای ارتشی آمریکا در شهر بر، عملیات خروج از سودان جنوبی را نیمه کاره گذاشت. روز یکشنبه این عملیات با استفاده از هلیکوپترهای غیرنظامی آمریکا و سازمان ملل متحد از سر گرفته شد.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ بعد از ۲۲ سال جنگ داخلی و به قیمت جان بیش از یک میلیون نفر مستقل شد.