شهروند علی شریفیان: چند خبر کوتاه از نگاه ارقام

۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلارضرر:

BALACK-BERRY

جمعه هفته گذشته بزرگترین شرکت سازنده و فروشنده تلفن‌های هوشمند کانادا اعلام کرد در سه‌ ماه سوم سال باز هم ضرر کلانی را متحمل شده است. از عمده ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ضرری که این شرکت داشته حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلارش مربوط به تولیدات انبار شده ای است که بلک بری نتوانسته به فروش برساند.

این شرکت که در سال جاری وضعیتش در بازار پر رقابت تلفن های هوشمند سیری نزولی داشته اکنون یک قرار داد پنج ساله با شرکت چینیFoxconn  برای همکاری در تولید، بازاریابی و فروش بسته است و با وجود ضرر کلانی که در سه‌ ماه مالی اعلام شده داشته، ارزش سهامش در بازار بورس ۱۶ درصد افزایش یافته و به ۶۷ سنت برای هر سهم رسیده است. شرکت چینی‌، شریک تازه بلک بری سازنده   Iphoneاست.

۱۰۲ سالگی:

جمعه گذشته ونکوور هم از بارش برSNOWف بی نصیب نماند و شاهد بارش برف سبکی شد. مردمی که در وست مینیستر، یکی از محلات ونکوور زندگی می کنند، مرد کهنسالی را دیدند که خود پارو در دست مشغول پارو کردن برف های جلوی خانه اش بود. استدمان گج Stedman Gedge 102 ساله است و در ماه فوریه ۱۰۳ ساله می شود.

استدمان به خبرنگار سی بی سی گفته است که مهم نیست چه سن و سالی داشته باشی، پارو کردن برف همیشه ورزش خوبی است و لذت خاصی دارد و آدم را بشاش می کند و به علاوه من نمی توانم همینطور بنشینم و دست به سیاه و سفید نزنم.

او یادآور شده از کودکی همیشه زمستانها و هنگام بارش برف، برف پارو کرده است. استدمان گج کودک یتمی بوده که در خردسالی به وسیله خانواده ای در انتاریو به فرزند خواندگی قبول شده و به کانادا آمده و بیشتر عمر طولانی اش را در انتاریو گذرانده است. استدمان به همراه والدین انتاریویی اش که کشاورز بوده اند، در مزرعه و در میان طبیعت عمر گذرانده است.

۲۸ هزار و ۸۵۳ دلار :

بر اساس برآوردها و پیش بینی های کارشناسی که انجام شده مقدار متوسط بدهکاری سرانه کانادایی ها، بدون در نظر گرفتن وام خانه، در سال پیش رو، سال ۲۰۱۴ به احتمال زیاد به رکورد تازه ۲۸ هزار و ۸۵۳ دلار برای هر نفر خواهد رسید.

آژانس TransUnion یکی  آژانس های ناظر بر اعتبار، وضعیت و مقدار بدهی کانادایی ها در گزارش اخیر خود خبر داده در سال ۲۰۱۳ میزان متوسط سرانه بدهی کانادایی ها به ۲۷ هزار و ۷۴۳ دلار رسید و سال آینده، سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰۰۰ دلار بر این بدهی ها به ازای هر کانادایی  افزوده خواهد شد.

۱۰ ژانویه :

lev-tahor-van

روز دوشنبه قاضی دادگاه Chatham شهر کوچک انتاریو اعلام کرد رسیدگی به پرونده رهبران فرقه افراطی یهودی (قلب طاهر – لو طهور) که متهم به اذیت و آزار و سوء استفاده از ۱۴ کودک خانواده های عضو این فرقه شده اند، روز ۱۰ ژانویه انجام خواهد شود.

این فرقه افراطی یهودی که اسرائیل را هم قبول ندارند، از اوائل سال های ۲۰۰۰ به کانادا پناهنده و در کوهستانهای منطقه سینت آگت کبک زندگی می کردند.

این فرقه بر اساس رسوم مذهبی شان دختران را به زور به مردان سالمند شوهر داده و به کودکان اجازه درس خواندن در موسسات عمومی را نمی دهند. بعد از اینکه روز ۲۷ اکتبر یک دادگاه کبک دستور تعقیب قضایی مسئولین این فرقه را صادر کرد، اعضای این فرقه که حدود ۴۰ خانواده هستند، به سرعت از کبک گریخته و اکنون در Chatham انتاریو زندگی می کنند.

پلیس کبک از پلیس و مقامات قضایی انتاریو خواسته بود حکم صادر شده درباره رهبران این فرقه را به اجرا بگذارند. گزارش های دیگری از جمله گزارشی از رادیو فردا، وابسته به دولت آمریکا، می گوید این فرقه قصد دارند به جمهوری اسلامی پناهنده شوند.