alta-redford-clark

گزارش کمیته کارشناسی:

 شهروند علی شریفیان: روز پنجشنبه هفته گذشته ۱۹ دسامبر گزارش کمیته مشترک نمایندگان دولت و کارشناسان گزارش مفصل خود را درباره پروژه احداث خطوط لوله انتقال نفت  Northern Gateway که قرار است به وسیله شرکت Enbridge اجرا شود، منتشر کرد.

این خطوط لوله قرار است نفت تولیدی حوزه‌های نفتی‌ شن های نفتی آلبرتا را به سواحل غربی کانادا در بریتیش کلمبیا برساند تا از آنجا به وسیله کشتی‌های بزرگ نفت کش به بازارهای جهان بویژه بازار آسیای جنوب شرقی‌ و عمد‌تاً چین صادر شود.

این کمیته که حدود یک سال پیش به وسیله دولت فدرال ماموریت انجام بررسی‌‌های کارشناسی درباره این پروژه به آن داده شد، گزارش کارشناسی مفصل خود را در ۵۰۰ صفحه منتشر کرده است.

کمیته یاد شده که اعضای آن کارشناسانان مختلف هستند در نهایت اعلام کرده اجرای این پروژه به سود مردم کاناداست،

اما ۲۰۹ توصیه ویژه برای اجرای هر چه بهتر این پروژه به دولت و به شرکتی که قرار است پروژه را اجرا کند، ارائه کرده است.

این توصیه‌ها در زمینه‌های مختلف این پروژه از ملاحظات فنی‌ و اقتصادی گرفته تا رفع نگرانی‌های مخاطرات زیست محیطی‌ را در بر می‌گیرد.

با انتشار این گزارش و مطرح شدن این ۲۰۹ توصیه اکنون دولت فدرال ۱۸۰ روز وقت دارد تا تصمیم نهایی را بگیرد. در این مهلت دولت فدرال (و دولت‌های استانی آلبرتا و بی‌ سی‌) باید به نقطه نظرات ۲۱ گروه از ساکنان مناطق مختلف که این خطوط لوله ی انتقال نفت از آنجا عبور می‌کند و همینطور طرفداران حفظ محیط زیست کانادا و از همه مهمتر چند گروه از اقوام بومی کانادا گوش داده و با لحاظ کردن این نقطه نظرات و بعد از بحث و تبادل نظر درباره کل پروژه در مجلس، تصمیم نهایی خود را گرفته و اعلام کند.

این گزارش تا به همین جا با عکس العمل‌های متضاد و موافق و مخالف زیادی روبرو شده است. از زمانی‌ که این پروژه مطرح شده مخالفان و موافقان و همینطور کارشناسان زیادی درباره آن اظهار نظر کرده اند. اقوام بومی بریتیش کلمبیا جدی‌ترین مخالفان احداث این خطوط لوله ی انتقال نفت هستند و تاکنون در چندین همایش و تظاهرات مخالفت خود را اعلام کرده اند. هزینه های اجرای این پروژه حدود هشت میلیارد دلار بر آورد شده است.