ice-storm-1ice-storm-2 شهروند علی شریفیان: از اواخر هفته گذشته، علاوه بر ساکنان آلبرتا، در غرب میانه که شاهد بارش برف بسیار سنگینی بوده اند، مردم ساکن مناطق شرقی کانادا عمدتا انتاریو و کبک با توفانی استثنایی، توفان یخ یا بارانهای یخی و برف و باران و وزش باد شدید که در مناطقی از کبک و انتاریو سرعت آن در بعضی ساعات و روزها به نزدیک ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید، روبرو بوده اند.

بسیاری از پرواز  هواپیماها  در دو فرودگاه اصلی کانادا، فرودگاه های پر رفت و آمد و بزرگ پیرسون تورنتو و پیر الیوت ترودودی مونترال لغو شدند.  در همان ساعات اولیه در انتاریو صدها هزار خانه، مرکز کار و فعالیت های تولیدی و صنعتی برقشان قطع و در خاموشی فرو رفتند. آب بسیاری از خانه ها و ساختمان ها هم قطع شد.

در کبک با کوشش تیم های تعمیر کار و مهندسان هیدرو کبک با سرعت قابل تحسینی به سرعت خطوط انتقال برق مرمت و برق بسیاری از مشترکان دوباره وصل شد. تا روز دو شنبه تنها ۵۰ هزار مشترک در قسمتهای شرقی کبک برقشان قطع بود. مقامات مسئول این منطقه اعلام کردند تا ۲۴ یا حداکثر ۳۶ ساعت دیگر برق این ۵۰ هزار مشترک هم با انجام اقدامات تعمیراتی لازم، وصل خواهد شد.

در تورنتو اما با همه تلاش های انجام شده راب فورد، شهردار تورنتو، بعد از ظهر دوشنبه در یک کنفرانس خبری در شهرداری به نمایندگان رسانه ها گفت: «۲۰۰ هزار خانه در شب کریسمس برق نخواهند داشت.»

شهردار تورنتو توضیح داد تیم های تعمیراتی از می سی ساگا، اتاوا، ویندسور، از استان مانیتوبا و حتی میشیگان آمریکا برای انجام تعمیرات لازم و اتصال برق مجدد مشترکین به کمک تیم های تعمیراتی تورنتو آمده اند.»

از سوی دیگر مقامات مسئول در ساعات اولیه روز سه شنبه اعلام کردند در تمام انتاریو و عمدتا تورنتو اکنون تنها ۳۵ درصد از صدها هزار خانه ای که برقشان با آغاز توفان یخ، قطع شده هنوز برق ندارند.

آنتونی هینس، مدیر عامل هیدرو تورنتو بعد از ظهر روز دوشنبه در جلسه ای خبری با شرکت نمایندگان رسانه ها، ضمن توضیح جزئیات اقدامات در دست انجام و یا انجام شده با تأکید خاطرنشان کرد: «تیم های تعمیر خطوط انتقال برق بی وقفه تا زمانی که برق همه مشترکین دوباره وصل شود، کار خواهند کرد.»

این توفان یخ گسترده چنان در تورنتو بی سابقه بوده که جیم سیلز مدیر کل آتش نشانی و ایمنی بزرگشهر تورنتو اعلام کرد: «از روز شنبه تا دوشنبه ایستگاه های آتش نشانی هفت برابر وضعیت، اوضاع و شرایط معمول تلفن های اضطراری داشته اند.»

هنوز از تلفات احتمالی جانی توفان یخ در انتاریو و تورنتو گزارشی منتشر نشده اما روز دوشنبه در کبک اعلام شد چهار نفر در تصادفات جاده ای بر اثر لغزنده بودن جاده ها جان خود را از دست داده اند. در مناطق بسیاری و از جمله تورنتو مردم کمک های زیادی بهم کرده و می کنند. گروهی از کسانی که خانه شان در خاموشی فرو رفته این چند روز را در خانه های همسایگان سخاوتمند خود گذرانده اند.