Asad-Moznebi-H

چرا نظام جمهوری اسلامی در شمار یکی از فاسدترین سیستم های جهان درآمده و حکومت اسلامی و مملکت امام زمان تا به این اندازه فاسد شده؟

– چون مدتهاست تاریخ مصرفش تمام شده!

***

 دیپلماسی اقتضا می کند بعضی وقت ها باید با دشمن رودررو شد و گاهی هم بد نیست به دشمن پشت کرد. اما اکنون مقام رهبری می فرمایند: پشت کردن به دشمن از نظر اسلام‌ و قرآن ممنوع است، چرا؟

– اگر خاطرتان باشد اوایل انقلاب امام راحل توصیه کرده بودند که به روحانیت پشت نکنید اما عده ای نصایح حضرت امام را پشت گوش انداختند و به روحانیت پشت کردند و دور از جان شما آنچه نباید می شد، شد. اکنون نیز مقام شامخ ولایت با شناختی که از دشمن مخصوصا ساکنان ژنو دارند، از روی خیرخواهی توصیه می نمایند که به دشمن پشت نکنید چون عواقب خطرناکی دارد!

***

مقام شامخ ولایت فرموده اند که دسته های مذهبی نباید سکولار باشند، چرا؟

– چون یک وقت دیدی “دسته” وارد جریانی می شود که اصلا خوبیت ندارد!

***

چرا در تهیه “من شور” حقوق شهروندی که دولت تهیه کرده از قرآن و نهج‌البلاغه و احادیث  معتبر و رساله امام راحل استفاده نشده؟

– چون استفاده از منابع گوناگون “من شور”  را  شورتر خواهد کرد. از قدیم هم گفته اند آشپز که دو تا شد آش یا شور…

***

 گزارشات حاکی است که دادستانی تهران علیه علی مطهری به خاطر نطق اخیر وی در مجلس اعلام جرم کرده، می شود پرسید جرم علی مطهری چیست؟

– یک لحظه هماغوشی با نامحرمی به نام ملت!

***

می خواستم بپرسم بالاخره طرح جابجایی تهران به کجا رسید، آیا پایتخت به جای دیگری منتقل شد یا خیر؟

– بله گویا موفق شده اند تهران را به پشت کوه دماوند انتقال دهند ولی نمی دانند هشت میلیون تهرانی را به کجا منتقل کنند!

***

سران جمهوری اسلامی به تبعیت از رهبر نظام هرساله در بزرگداشت یوم الله ساندیس ۹ دی و چسباندن آن به عاشورا اشک هواداران جان برکف نظام را درمی آورند، در حالی که اگر یوم الله ساندیس روز پیروزی بر دشمنان نظام باشد باید بخندند و شادی کنند؟

– دوست عزیز، لطیفه هر چقدر شیرین باشد تکرارش دیگر خنده آور نخواهد بود. می گویند: پیری بر جمعی سخن می راند و لطیفه ای تعریف کرد. مردم دیوانه وار خندیدند. باز همان لطیفه را تعریف کرد این بار کمتر خندیدند بار سوم دیگر کسی نخندید. پیر گفت وقتی نمی توانید به لطیفه ای تکراری چند بار بخندید پس چرا بر مسئله مشابهی هر بار شیون سر می دهید؟!

***

در هشت سال گذشته هر روز شاهد بودیم که اندیشمندان و منتقدان غربی و یهودی به کشورمان می‌آمدند و استکبار جهانی را نقد و اقدامات خصمانه آنها را افشا می‌کردند ولی با روی کار آمدن دولت جدید دیگر شاهد حضور منتقدین غربی در کشورمان نیستیم، چرا؟

– چون دلارهای بادآورده ی هشت سال گذشته را باد برده و انداخته توی حیاط دولت رجب  طیب”اردوغان”  و فعلا هشتِ مقام رهبری در گرو نُه بابک زنجانی است!

***

یک سال پس از ازدواج خود موفق شدم مجوز وام ۳ میلیونی ازدواج را بگیرم اما بانک با اخذ ضامن و چک و کسر حقوق و سفته و… و دریافت ۱۲۰ هزار تومان کارمزد و دویست‌هزار تومان مسدودی هنوز وام را پرداخت نکرده است، این پول پس از سپری شدن یک سال از تاریخ ازدواج به چه درد می‌خورد؟!

– ناشکری نکنید این پول را یک سال پس از ازدواج می دهند تا هم شما بتوانید خوشکار نوزاد پسرتان را تیز کنید و هم تیغ رهنمود های مقام شامخ ولایت در تولید مثل بیشتر، کند نشود!

***

چرا مسئولان مربوطه نظارتی بر هتل‌ها و رستوران‌های بین‌‌راهی ندارند؟

– چون آدمهای بین راهی معمولا به اطراف خود توجهی ندارند!

***

تصور کنید اگر قرار بود هر کدام از سران نظام  جمهوری اسلامی به اندازه ی دانش خود سخن بگوید چه سکوت مرگباری بر نظام ولایت فقیه حاکم می شد.

***

روزنامه کیهان در تحلیلی نوشته که اوضاع اقتصادی کشور بسیار خوب است و دلیل آن را سفرهای زیارتی میلیونها زایر عتبات و آستان قدس رضوی و الباقی امامزاده های کشور دانسته است، در حالی که اکثر این زائران چون پول دوا و درمان ندارند به این اماکن می روند تا شاید فرجی حاصل نمایند.

– منظور کیهان وضع اقتصادی امامان و امام زاده های تازه به دوران رسیده ای مثل امامزاده بیژن است. می گویند روزی زمامداری از یکی از امرا پرسید وضع اقتصادی چگونه است؟ امیر پاسخ داد وضع خیلی خوبه چون امسال همه پینه دوزان به مکه رفته اند. زمامدار پاسخ داد: معلوم می شود وضع خیلی خراب است چون مردم پول ندارند کفش بخرند مجبور شده اند به پینه دوزها مراجعه کنند.

***

سی و چهار سال پس از تاسیس جمهوری اسلامی کار بجایی رسیده که مجبور شده اند برای ماندن به خودشان هم دروغ بگویند. رهبر دروغ می گوید تا روسای سه قوه بترسند، مجلس دروغ می گوید تا دولت بترسد و قوه قضاییه دروغ می گوید تا بقیه بترسند. سوال بنده این است که وقتی همه می دانند این حرفها همش دروغ است و دیگر کسی نمی ترسد، اینان چه لذتی از دروغ می برند؟

– باید دروغگو و ترسو باشی تا بدانی چه لذتی در دروغگویی و ترساندن دیگران هست. می گویند شخصی از مترسکی پرسید از تنها ماندن در مزرعه خسته نشده ای؟ مترسک پاسخ داد: هارت و پورت کردن و ترساندن دیگران برایم لذتی به یاد ماندنی ایجاد می کند و چون از کار خود راضی ام هرگز خسته نمی شوم. شخص گفت: راست می گویی منهم  چنین لذتی را تجربه کرده ام. مترسک گفت: دروغ می گویی، کسی نمی تواند چنین لذتی را تجربه کند مگر آنکه درونش مانند من انباشته از کاه باشد!

***

عده ای به خاطر حفظ پست و مقام خود هرگونه چاپلوسی را مجاز می شمارند و حاضرند برای ماندن همه رقم دروغ بگویند، از جمله صفار هرندی در نماز جمعه قبل گفته که ۹ دی را خدا خلق کرده، لابد آن وانت نیروی انتظامی که از روی مردم رد می شد نیز مائده بهشتی بوده، مصباح یزدی نیز گفته که فتنه هشتاد و هشت بخوان جنبش سبز از خارج آمده بود، فرمانده سپاه نیز گفته که فتنه سبز از سوی آمریکا و اسرائیل طراحی شده بود.

– عرض به حضور سرکار نقل است روزی شاه عباس صفوی دستور داد تا بجای تنباکو، با سرگین اسب از درباریان پذیرایی شود. و دود و بوی پهنِ اسب فضا را پر کرد، اما رجال پشت سر هم پک بر قلیان زده و با احساس رضایت دودش را هوا می دادند. شاه رو به  رئیس نگهبانان کرد و پرسید تنباکویش چطور است؟

رئیس نگهبانان جواب داد به  سر مبارک قسم، پنجاه سال است قلیان می‌کشم، اما تنباکویی به این عطر و مزه ندیده ام. شاه عباس گفت: بیچاره ها به خاطر حفظ پست و مقام، حاضرید به جای تنباکو، پِهِن اسب بکشید  و بَه‌‌‌ بَه‌‌‌‌‌‌ و چَه چَه کنید.

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com