کنسرت مهسا قاسمی و بهنام جهانبگلو

 

مهسا قاسمی حدود ۲۵ سال است که چلو (ویلنسلChello) می زند. در ایران هنرستان موسیقی رفته، بعد از گرفتن دیپلم هنرستان به ارمنستان رفت و با فوق لیسانس نوازندگی ویلنسل به ایران برگشت و مشغول تدریس ویلنسل در دانشکده هنر شد. در کنار تدریس با چندین ارکستر همکاری داشت و در بین همکاری هایش از همکاری با لوریس چکناواریان نام می برد.

مارچ ۲۰۰۴ به تورنتو آمد و از آن زمان تا امروز به صورت تمام وقت نوازندگی کرده و با ارکسترهای بسیاری از جمله ارکستر فیلارمونیک همکاری داشته است.

مهسا قاسمی یک کوارتت زهی هم درست کرد و کنسرت هایی هم اجرا کردند و با اینکه فعلا فعالیت این کوارتت کم شده ولی قرار و مدار کنسرت های بعدی را هم در برنامه اش دارد.

مهسا در مورد اینکه چه شد به فکر ایجاد گروه جدیدی افتاد، گفت: دو سال پیش با بهنام جهانبگلو آشنا شدم. بهنام داشت یک موسیقی فیلم می ساخت و از من خواست که برای نواختن ویلنسل با آنها همکاری کنم. بعد از آن با هم بیشتر در تماس بودیم و قرار بود یک آلبوم با هم ضبط کنیم که نشد و کم کم به این نتیجه رسیدیم که بیاییم یک گروه درست کنیم. بهنام خودش گروه نیمه ها را داشت، فکر کردیم ترکیبی از آن گروه و چند نفر دیگر بشود یک گروه جدید: بهروز جهانبگلو و بهنام جهانبگلو و ارشیا بصیری از نیمه ها، و من، ایکاترینا که از قزاقستان می آید  و بن که کانادایی ست و از همه ی ما از لحاظ سنی بزرگتر است.

mahsa-S

اسم گروه را گذاشتیم  Collide Project (پروژه ی برخورد) چرا این اسم را انتخاب کردیم؟ برای اینکه هر کدام از افراد گروه از یک پیشینه ی هنری متفاوت می آیند. مثلا من از موسیقی کلاسیک آمده ام، یکی از خواننده ها در گروه متال می خوانده، بی سیست ما، “بن”، کانادائیه و نوازنده راک و جاز بوده، بهنام در موسیقی پاپ و راک خیلی تجربه داره. این گروه در فوریه ۲۰۱۳ رسما شکل گرفت.

از مهسا می خواهم از ویژگی های این گروه جدید با این تنوع پیشینه ی هنری برایمان بگوید.

مهسا می گوید: موسیقی ما کاملا اینسترومنتال  instrumental است. سبک کارمان آلترنتیو فیوژن است، البته ژانرهای مختلفی را در آن می شنوید. از هفده، هجده آهنگی که در کنسرت ۲۵ ژانویه قرار است اجرا کنیم شاید فقط دو آهنگ، ترانه هم دارد، در بقیه خواننده هامون (بهروز و ایکاترینا) از صداشون به عنوان ساز استفاده می کنند. به نظر من خیلی جالبه.

مهسا در مورد علاقه اش به موسیقی بی کلام می گوید: چون خودم پیشینه ی نوازندگی دارم، موسیقی سازی رو بیشتر دوست دارم چون وقتی موزیک شعر داره، حواس آدم به شعر پرت میشه. و وقتی شعر نباشه، شنونده هر چه که دلش بخواد در آن می بینه و تصوراتش با کلام روی موسیقی محدود نمی شه. شعر شما را راهنمایی میکنه به سمتی که خودش میخواد. البته می دونیم که مردم زیاد عادت ندارند به موسیقی اینسترومنتال، برای همین تصمیم داریم که کنسرتمون یک تم مشخص داشته باشه و با تصاویری که پشت سرمون پخش میشه، تنوع ایجاد بشه. ما که خودمون خیلی هیجان زده هستیم تا واکنش مخاطبانمون رو ببینیم.

مهسا قاسمی در مورد کار با بهنام جهانبگلو می گوید، من آهنگسازی بهنام را خیلی دوست دارم. برای اولین بار اتفاق جدیدی داره می افته حداقل برای سازی که من می نوازم، اینکه یک آهنگساز ایرانی اینقدر کار برای چلو نوشته و دیگر ساز من تنها برای پر کردن و هارمونی دادن نیست و یا اینکه در موسیقی متن فیلم به کار نرفته، بلکه خودش کاراکتر داره و نقش پر رنگی داره.

مهسا در جشنواره تیرگان با گروه نیمه ها روی صحنه رفت و دو آهنگ از آلبوم گروه “کولاید پروجکت” را آنجا اجرا کردند، اما کنسرت ۲۵ ژانویه در “House of Moments” اولین کنسرت این گروه محسوب می شود که به گفته ی مهسا تنها گروه اینسترومنتال در تورنتو هستند. همان شب نیز اولین آلبوم گروه به دوستداران عرضه می شود.

شنبه ۲۵ ژانویه ساعت ۱۰ شب در “هاوس آو مومنتز” در داون تاون تورنتو به استقبال اولین کنسرت گروه “کولاید پروجکت” می رویم.

بلیت را اگر از قبل تهیه کنید ارزان تر از گیشه ی جلوی در محل کنسرت است.

آرتا گالری، R square cafe در داون تاون تورنتو و GL store در نورت یورک، جایی که اصطلاحا ایرانیها بهش میگن میدان محسنی، محل فروش بلیت است و البته روز کنسرت از جلوی در هم می توانید بلیت تهیه کنید.

اگر نیاز به اطلاعاتی در این زمینه داشتید با تلفن (۴۱۶)۲۰۲-۶۶۰۹ تماس بگیرید.

House of Moments

۳۸۶ Carlaw Ave

Toronto, ON M4M 2T4