۲ژانویه تا ۹ ژانویه ۲۰۱۴

حشمت اله طبرزدی: فردا به زندان بر می گردم

یک سال از مرخصی ام گذشت. با این حساب از ۸ سال حبس، ۴ سال آن باقی مانده است. پیش تر نیز ۷ سال زندانی بوده ام اگر چه از سال ۷۸ تاکنون، سالی نبوده که در زندان نبوده باشم. امروز از دادستانی زنگ زدند و اعلام کردند که به زندان رجایی شهر برگردم. همان گونه که بارها گفته بودم به خاطر مادرم مرخصی به شرط سکوت را پذیرفتم و تا چند روز پیش نیز در سکوت بودم. اما شرایط مردم و کشور به گونه ای است که نمی توانستم به این سکوت ادامه دهم و سکوتم را شکستم.

Tabarzadi

در این مدت یک سال که بیرون از زندان بودم فهم دقیق تری از جامعه به دست آوردم. متاسفانه حکومت مردم و کشور را به قهقرا برده و جنگ قدرت به شدت ادامه دارد و خودش نیز باید پاسخگو باشد. بخشی از اپوزیسیون اما به دولت روحانی دل بسته و می گوید که این دل بستگی ناشی از نگرانی اش برای ایران و نگرانی از تکرار سرنوشت مردم سوریه و لیبی در ایران است. این جریان نیز به نحوی سرنوشت خود را به جمهوری اسلامی گره زده است.

غربی ها امیدوار هستند که رژیم را با مذاکره به جامعه ی جهانی برگردانند و آن را ملزم به رعایت اصول قانونی از جمله حقوق بشر کنند. شرایط اقتصادی رژیم به گونه ای است که چاره ای جز طی این مسیر ندارد. من بعید نمی دانم که حکومت مجبور به طی این فرایند شود. اگر چه الیگارشی حاکم سرسختی نشان می دهد و نمی خواهد به راحتی تسلیم شود اما با توافقنامه ی ژنو گام اول را برداشت. دولتی که به خواست ملت تن نمی دهد، مجبور است به خواست قدرت های برتر تن بدهد. برای این که پیرو منطق زور است. در هر حال مسئله ی اصلی ما رهایی ملت از این شرایط و حاکمیت حقوق بشر و دموکراسی سکولار در این مرز و بوم است. اگرچه الیگارشی حاکم با همه ی قدرت دست و پا می زند تا این مسیر طی نشود اما راهی جز تن دادن به چارچوب های بین المللی ندارند.

در عین حال آگاهی یافتم که جنبش سکولار دموکراسی خواهی روز به روز در حال گسترش است. با وجود محدودیت های تحمیلی بر من اما، از سوی شخصیت ها و تشکل های سکولار دموکرات، تماس های زیادی با من گرفته شد که حاکی از رشد این جنبش و محبت عزیزان به این سرباز آزادی است و به نظر خودم علت برگرداندن من به زندان نیز آگاهی رژیم از این رشد و توجه و پویایی است. من عمیقا به جنبش باور دارم و خواهان حرکت آن حول خواسته های مرحله ای از جمله نه به اعدام و آزادی زندانیان سیاسی هستم. پرهیز از اختلافات که امری طبیعی است و توافق بر خواسته های مشترک، امری الزامی برای پیروزی مرحله ای و نهایی است. این جریان را آلترناتیو جدی برای رهایی ملت می دانم. به این جنبش بپیوندید.

اگرچه می دانم حضور من در بیرون، به نفع جنبش دموکراسی خواهی است. و اگر چه ترجیح می دادم در کنار خانواده و به ویژه مادر کهن سال و ستم دیده اما شیر زن و مهربانم باشم، اما بودن در کنار یاران زندانی و بودن در سنگر دیگر مبارزه یعنی زندان به من آرامش می دهد. به ویژه که می دانم این زندان اخیر موجب این می شود که کسانی نتوانند در مجامع جهانی دست به ریاکاری بزنند و مدعی شوند با آمدن حسن روحانی وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یافته است. من مایل بودم چنین شود و البته می دانم الزام های تاریخی در شرایط کنونی رژیم را به عقب نشینی گام به گام  وا خواهد داشت. اما تا آن زمان فاصله داریم.

در وضعیت کنونی در سلامت کامل هستم و تا زمانی که شرایط خاصی بر من تحمیل نشود دست به اعتصاب غذا نخواهم زد. اما اگر اتفاق خاصی افتاد آگاه باشید که مسئولیت آن متوجه ی شخص خامنه ای و حاکمان است.

یک بار دیگر از وکلای محترم می خواهم که شکایت من از سید علی خامنه ای که در سال ۱۳۹۰ و از درون زندان تقدیم شد را پیگیری و آن را جدی بگیرند. می دانم که با توجه به شرایط پیش رو و نقشی که این سرباز آزادی بر عهده دارد، باید با خطرات جدی دست و پنجه نرم کنم و سلامت من تا حدود زیادی مرهون تلاش های همه ی مدافعان حقوق بشر خواهد باد.

بیاینه جبهه دموکراتیک ایران برون مرز

بر اساس گزارشات موثق رسیده از داخل کشور، مهندس حشمت اله طبرزدی، دبیر کل جبهه دموکراتیک، امروز یکشنبه پانزدهم دی ماه به دادگاه انقلاب فرا خوانده شد و احضاریه بازگشت به زندان به ایشان ابلاغ گردید. جمهوری مستبد اسلامی  به دلیل نغض فاحش حقوق بشر، ده ها بار از سوی سازمان حقوق بشر، نهادها و دولتهای دموکراتیک جهان محکوم شده است، اما به دلیل بی اعتنایی به  حقوق بشر که جزء قوانین بین الملی است، همواره در پایمال نمودن حقوق  مردم ایران  و بویژه حقوق زندانیان سیاسی کوتاهی نکرده است. ما معتقدیم که آزادی اندیشه و آزادی بیان حق مسلم هر فرد ایرانی است. لذا دفاع به حق حشمت اله طبرزدی از مردم ایران را حق مسلم ایشان دانسته و حمایت از ایشان در مقابل نظام مستبد دینی را لازمه دفاع از حقوق انسان ها می دانیم. جبههء دموکراتیک ایران در برون مرز ضمن محکوم نمودن صریح احضار آقای طبرزدی به زندان، خواستار توقف بازگرداندن  ایشان به زندان است. جبههء دموکراتیک ایران برون مرز از همه احزاب، سازمان ها و جریانات سیاسی و نهادهای حقوق بشری  درخواست می کند در حمایت از این مدافع شجاع حقوق مردم ایران در برابر ظلم جمهوری اسلامی سکوت نکنند و برای آزادی ایشان و همه زندانیان سیاسی محبوس در زندانهای جمهوری اسلامی تلاش نمایند.

زنده باد آزادی- گسسته باد زنجیر استبداد ـ برقرار باد دموکراسی ـ جبهه دموکراتیک ایران برون مرز.

انفجار مرگبار در شهرک سینمایی دفاع مقدس

رادیو امریکا: به گزارش خبرگزاری ها در ایران، دست کم ۵ نفر از عوامل یک سریال در حال ساخت مسعود ده نمکی، بر اثر یک انفجار کشته شدند.

dehnamaki

خبرگزاری ها نوشته اند علی اکبر رنجبر، «مدیرعامل شهرک سینمایی دفاع مقدس» یکی از کشته شدگان است. این رویداد روز چهارشنبه در «شهرک سینمایی دفاع مقدس» رخ داد.

خبرگزاری مهر ابتدا گزارش داده بود یک نارنجک «به طور ناگهانی» در یک خودرو منفجر شد. اما بعدا به نقل از جواد هاشمی، از بازیگران سریال نوشته ماده تی. ان. تی در کنار یک خودروی سمند منفجر و خودرو نیز نابود شد.

این خبرگزاری می گوید به بازیگران اصلی فیلم آسیبی نرسیده است، اما دست کم سه نفر مجروح شده اند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از عباس شوقی، عضو هیأت مدیره انجمن جلوه‌های ویژه خانه سینما نوشته است: «مواد منفجره جنگی بوده است.»

او گفته «دست ما به هیچ جایی بند نیست، چون اجازه نمی‌دهند موادی را که مخصوص استفاده در فیلم است، وارد کنیم.»

مسعود ده نمکی، چهره نزدیک به محافظه کاران در ایران، در سال های اخیر به فیلم سازی روی آورده است. تولیدات او نظیر «اخراجی ها» در دولت محمود احمدی نژاد مورد حمایت وزارت ارشاد قرار گرفت.

خبرگزاری ایلنا از اعزام «گروه تفحص» به محل انفجار برای پاکسازی منطقه خبر داده است.

ضرر ۱۵۰ میلیارد دلاری ایران از مهاجرت نخبگان در سال

رادیو امریکا: رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران گفت هر سال، ۱۵۰ هزار نفر از «نخبگان» از ایران خارج می شوند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، آقای فرجی دانا در یک مراسم المپیاد علمی دانشجویی، روز سه شنبه گفت: «با مهاجرت مغزها سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار به دیگر کشورها کمک می کنیم.»

او گفت: «با محاسبات دهه ۷۰ تربیت یک نفر نخبه برای ما یک میلیون دلار هزینه دارد.»

وزیر علوم دولت حسن روحانی گفت در حال حاضر فرار مغزها «بزرگترین خسارت کشورهای در حال توسعه» است.

او همچنین گفت اگر در ایران شرایط اقتصادی دشوار است «باید همگان این وضعیت را درک کنند» و نه اینکه «افرادی در تنعم باشند و دیگران را به صبر و تحمل دعوت کنند.»

مقامات ایران از جمله آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی های خود بیشتر مسائل علمی و اقتصادی را علت فرار مغزها از ایران عنوان می کنند و کمتر آن را ناشی از محدودیت های اجتماعی و سیاسی می دانند.

انتقاد رادان از پرداختن به تیراندازی یک مداح

رادیو امریکا: احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره استفاده محمود کریمی، یک مداح نزدیک به مقامات جمهوری اسلامی از سلاح و تیراندازی در تهران دست کم دوبار گفت نباید به این موضوع بیش از اندازه پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری مهر آقای رادان گفت این مداح مجوز قانونی حمل سلاح داشته است. او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره افرادی که هدف تیراندازی محمود کریمی قرار گرفتند گفت این افراد شامل «تعریف هفت گانه پلیس برای اراذل و اوباش نیستند اما باز هم می گویم نباید به این گونه موارد بیش از این پرداخته شود.»

قبلاً خبرگزاری ایسنا به نقل از «یک منبع نزدیک به محمود کریمی» گفته بود که این مداح «برای دفاع از خانواده و دورکردن اراذل و اوباش اقدام به شلیک هوایی» کرده و سپس به لاستیک اتومبیل آنها شلیک نمود.

به گفته احمدرضا رادان پرونده ی قضایی برای رسیدگی به این تیراندازی تشکیل شده است.

منتقدان در ایران می گویند یک مداح نباید اجازه حمل سلاح داشته باشد. بیشتر نیز یکی از مداحان دیگر نزدیک به اصولگرایان خواهان قتل اسفندیار رحیم مشایی، از نزدیکان محمود احمدی نژاد شده بود.

—-

بازداشت دستیار ارشد بابک زنجانی

رادیو فردا: در حالی که روزنامه کیهان در ارتباط با پرونده بابک زنجانی در خصوص «سلب قدرت مانور دولت» برای دور زدن تحریم‌ها هشدار داده‌ است، رسانه‌های داخلی ایران در آخرین تحولات از بازرسی از دفتر دستیار ارشد بابک زنجانی، میلیاردر ایرانی، توسط قوه قضائیه و بازداشت وی خبر می‌دهند.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند روز دوشنبه ۱۶ دی با انتشار سرمقاله‌ای با اشاره به رسیدگی قوه قضائیه به «اتهامات بابک زنجانی و امثال وی» این ‌گونه هشدار داد که «باید مراقب بود فتنه‌گران حامی تحریم‌ها، پوست خربزه زیرپای دولت جدید نگذارند و قدرت مانور دولت از طریق بخش خصوصی برای دور زدن تحریم‌ها را از دولت سلب نکنند.»

سرمقاله‌نویس کیهان هم‌چنین هشدار داده‌است که در امر رسیدگی قوه قضائیه به اتهامات بابک زنجانی باید مراقب بود که «مافیاهای اقتصادی از طریق زدن رقبا برای خود انحصار دست و پا ننمایند و از سوی دیگر همین موضوع، بهانه‌ای در دست سودجویان و رانت‌خواران در دست‌درازی به بیت‌المال و غارتگری اقتصادی نشود.»

در بخش دیگری از سرمقاله کیهان آمده ‌است که: «این شامورتی‌بازی است که برخی رسانه‌ها، برخورد کمونیست‌ها را با آلبوم زنجانی می‌کنند، برخی عکس‌های وی را برای تخطئه مثلاً وزیر کار و رفاه دولت سابق یا فلان نماینده مجلس برجسته می‌کنند و برخی تصاویر دیگر  وی با مثلاً رئیس مجمع تشخیص یا رئیس سابق مرکز تحقیقات استراتژیک را به تیغ سانسور می‌سپارند تا به زعم خود بهره‌ برداری سیاسی و باندی و قبیله‌ای از ماجرا کنند.»

بابک زنجانی، میلیاردر نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین، که گفته می‌شود برای دور زدن غیرقانونی تحریم‌های بانکی به دولت وی کمک کرده ‌است نهم دی‌ماه بازداشت و روانه زندان اوین شد.

یکی هم که می‌توانست نفت خام صادر کند بازداشت شد

در همین حال روز یک‌شنبه حسن خسروجردی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی با گله از این‌که «با تنها صادرکننده موفق بخش خصوصی در بخش نفت خام برخورد خوبی نشد» گفت: «اشتباه بابک زنجانی بزرگ‌نمایی خود بود که باعث شد مردم علیه او جری شوند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن خسروجردی با اشاره به این‌که «بخش خصوصی توانست ۲۷ درصد صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی را بر عهده بگیرد» گفت: «این کار یک سال و نیم طول کشید تا به نتیجه رسید، اما متاسفانه ابزارها برای ادامه کار فراهم نیست؛ چرا که سیستم بانکی و شرکت ملی نفت آمادگی ذهنی برای حضور بخش خصوصی در این زمینه را ندارند.»

خسروجردی اظهار کرد: « یکی هم که در این میان توانست به صادرات نفت خام اقدام کند، متاسفانه شاهد هستیم که نتیجه برای آن فرد منفی بوده است.»

بازرسی از دفتر دستیار ارشد بابک زنجانی

در همین حال روز یک‌شنبه «یک منبع آگاه در دستگاه قضا» به خبرگزاری فارس گفت که در این روز به دستور قوه قضائیه از محل کار دستیار ارشد بابک زنجانی بازرسی به عمل آمده و مأموران اسناد موجود را بررسی کردند.

خبرگزاری فارس در گزارش خود افزوده ‌است: «این در حالی است که گفته می‌شود ح – ش. م دستیار اول بابک زنجانی پس از بازرسی از این محل بازداشت شده است.»

خبرگزاری ایرنا نیز با درج خبر مشابهی نام دستیار ارشد بابک زنجانی را«حسین شیرازی‌منش» ذکر کرده و نوشته ‌است که «وی عصر امروز در دفتر کار خود در تهران با حکم قضایی بازداشت شد.» ایرنا در ادامه می‌نویسد: «شیرازی‌منش که یک فعال اقتصادی در کیش بود و به کار کشاورزی در گلخانه می‌پرداخت، به گفته خود در سال ۱۳۹۰ در حال ورشکستگی بود که با بابک زنجانی آشنا می‌شود و زنجانی با پرداخت ۴۳ میلیارد تومان دیون پروژه تجار کیش که تحت مدیریت شیرازی‌منش قرار داشت وی را از بحران مالی رهایی می‌بخشد و از این پس شیرازی‌منش به عنوان یکی از اعضای اصلی کارتل اقتصادی بابک زنجانی به فعالیت می پردازد.»

مسئله بازنگرداندن بدهی‌های آقای زنجانی به دولت و سازمان تأمین اجتماعی از مدت‌ها پیش خبرساز بوده و خبرهای ضد و نقیضی در مورد بازپرداخت این مبالغ بسیار هنگفت منتشر شد تا جایی که روز هشتم دی‌ماه سخن از جعل اسناد توسط او به عنوان «گواهی» بازپرداخت این بدهی‌ها به میان آمد و بابک زنجانی یک روز پس از آن بازداشت شد.

خدا شاهد است در مراودات بابک زنجانی و وزارت نفت وارد نشدم

روز دوشنبه محمود بهمنی، رئیس کل سابق بانک مرکزی ایران با اشاره به مراوداتی که بابک زنجانی با وزارت نفت در خصوص فروش نفت داشته، تأکید: «خدا شاهد است بنده در این زمینه وارد نشده ام.»

به گزارش خبرگزاری فارس وی در پاسخ به این پرسش که «در زمان حضور شما در بانک مرکزی آیا بابک زنجانی بدهی به خزانه داشت؟»، اظهار داشت: «ما اصلاً ارتباطی با او نداشتیم و بنده نمی‌دانم ارتباط بابک زنجانی با کجا بوده ‌است.»

—-

تلاش سازمان ملل برای تسهیل در انتقال اعضای سازمان مجاهدین خلق

دویچه وله ـ روز یکشنبه پنجم ژانویه (۱۵ دی) دفتر خبری سازمان ملل در بیانیه اعلام کرد که خانم جین هول لوت، به عنوان دستیار ویژه دبیرکل سازمان ملل برای کمک به انتقال اعضای باقیمانده سازمان مجاهدین خلق ایران در عراق به دیگر کشور‌ها، انتخاب شده است.

این بیانیه تصریح می‌کند که دستیار ویژه با طیف گسترده‌ای از کشورهای عضو سازمان ملل برای تسهیل انتقال اعضای سازمان مجاهدین از اردوگاه لیبرتی به خارج از عراق همکاری خواهد کرد.

انتصاب خانم هول لوت پس از آن صورت گرفت که اعضای مجاهدین خلق مورد یک سری حملات خونین در درون عراق قرار گرفتند. خانم لوت از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ به عنوان یک مقام ارشد در سازمان ملل فعالیت داشته است.

حملات خونین به اردوگاه اشرف و لیبرتی

در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ در حمله به اردوگاه اشرف، دیگر مکان استقرار اعضای سازمان مجاهدین در عراق، بیش از ۵۰ نفر از اعضای این سازمان کشته شدند. به گفته سازمان مجاهدین هفت عضو دیگر این سازمان نیز نا‌پدید شده‌اند.

سازمان مجاهدین خلق، نیروهای امنیتی عراق را متهم می‌کند که با دستور تهران این حملات را انجام داده است. اتهامی که دولت عراق آن را رد کرده است. پس از این حمله باقیمانده اعضای سازمان از اردوگاه اشرف به کمپ لیبرتی منتقل شدند.

گرچه در پی حمله به اردگاه اشرف دولت ایران موضعی خویشتندارانه اتخاذ کرد اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که “نیروی قدس”، شاخه برون مرزی آن، در عراق فعال است در پیامی، حمله به اردوگاه اشرف را “انتقام الهی” خواند و افزود: «این اقدام… یقیناً مایه تشفی خاطر امت اسلامی و خانواده‌های معظم شهدا خصوصا خانواده‌های معزز شهدای ترور خواهد شد.»

همچنین در ماه دسامبر سال میلادی گذشته، کمپ لیبریتی مورد حمله موشکی قرار گرفت که در جریان آن ۳ نفر کشته و نزدیک به ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند. مجاهدین خلق حکومت عراق و ایران را متهم به دست داشتن در این حمله کرده است.

درخواست مجاهدین برای تحقیق مستقل بین المللی

در واکنشی دیگر، مریم رجوی که سازمان مجاهدین خلق از وی به عنوان “رَئیس جمهور برگزیده مقاومت” نام می‌برد، در بیانیه‌ای خواستار انجام تحقیقات مستقل در مورد حملات صورت گرفته به اعضای این سازمان شد.

در این بیانیه که روز یکشنبه پنجم ژانویه منتشر شد، آمده است: «این وظیفه ایالات متحده و اتحادیه اروپاست که ملل متحد را به انجام یک تحقیقات مستقل ترغیب کنند و مانع کارشکنی‌های دولت عراق شوند.»

خانم رجوی به ایالات متحده آمریکا هشدار داده است که در صورت بروز هرگونه حادثه دیگر مسئول است زیرا به باور وی این کشور “وظیفه و ظرفیت این را دارد” که همه اعضای این سازمان را به آمریکا منتقل کند.

پایان نزدیک به سه دهه حضور در عراق

اعضای سازمان مجاهدین خلق در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی و در جریان جنگ میان ایران و عراق، پایگاه اشرف را در عراق برپا کردند و در کنار رژیم صدام حسین علیه جمهوری اسلامی وارد جنگ شدند.

با سقوط صدام حسین، اعضای این گروه به عنوان نیروهای خارجی مسلح غیرمتخاصم تحت نظارت نیروهای آمریکایی درآمدند و در ‌‌نهایت خلع سلاح شدند. بعد‌ها هم کنترل پایگاه اشرف به نیروهای عراقی سپرده شد.

رفته رفته موضوع حضور مجاهدین خلق در عراق به موضوع تنش میان دولت عراق و آمریکا تبدیل شد. در روزهای پایانی سال ۲۰۱۱ دولت عراق و سازمان ملل توافقی را به امضا رساندند که طبق آن ۳۴۰۰ ساکن اردوگاه اشرف در عراق تا روشن‌شدن وضعیت پناهندگیشان، به مکانی دیگر منتقل شوند.

تا کنون تعدادی از این نیرو‌ها از کمپ لیبرتی در نزدیکی بغداد به کشور آلبانی منتقل شده‌اند. چند کشور اروپایی دیگر نیز موضوع پذیرش پناهدگی این نیرو‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند.

این سازمان که از سوی ایران یک گروه تروریستی خوانده می‌شود تا چندی پیش نیز در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا قرار داشت. در ابتدا اتحادیه اروپا و سپس آمریکا سازمان مجاهدین را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کردند.

جمهوری اسلامی و حکومت عراق می‌خواهند که اعضای سازمان مجاهدین هر چه سریع‌تر خاک عراق را ترک کنند. با این حال رهبران این سازمان می‌گویند که نسبت به سلامت افرادشان در صورت ترک عراق اطمینان خاطر ندارند.

—-

لاریجانی: پرونده قضایی موسوی و کروبی در مرحله رسیدگی

 

رادیو امریکا: جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و برادر رئیس این قوه می گوید پرونده قضایی میرحسین موسوی، و مهدی کروبی، رهبران جنبش اعتراضی در ایران در مرحله رسیدگی قرار دارد و « ان‌شاءالله در مسیر خودش به نتایج خوبی می رسد.»

جواد لاریجانی روز چهارشنبه به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت اطاله دادرسی پرونده میرحسین موسوی، و مهدی کروبی که در حصر خانگی بدون محاکمه هستند، «به دلیل سوابق خوبشان در جمهوری اسلامی است.»

میرحسین موسوی نخست وزیر دوران جنگ ایران و عراق بود. مهدی کروبی نیز سابقه ریاست مجلس شورای اسلامی را دارد.

سخنان جواد لاریجانی به دنبال سفر اخیر هیأتی از پارلمان اتحادیه اروپا به تهران مطرح می شود که در آن سفر خواستار دیدار با رهبران جنبش اعتراضی ایران شدند؛ اما این درخواست هیأت اروپایی از سوی مقامات ایران رد شد.

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، به همراه مهدی کروبی پس از راه پیمایی هوادارانشان در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹در حصر خانگی قرار گرفتند.

این راه پیمایی غیر منتظره که اولین تظاهرات بزرگ مخالفان پس از تظاهرات دولتی ۹ دی ۱۳۸۸ بود، خشم مقامات محافظه کار را به دنبال داشت. آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه تهران خواستار حصر خانگی رهبران جنبش اعتراضی و قطع تمامی ارتباطاتشان با خارج شد.

در روزهای اخیر علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی بار دیگر به حصر بدون محاکمه میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی اعتراض کرد. او قوه قضاییه را متهم به عدم داشتن استقلال کرد. اظهارات او واکنش دادستان تهران را به دنبال داشت که علیه علی مطهری اعلام جرم کرد.

آمریکا جلوی صدور موتور هواپیما از ترکیه به ایران را گرفت

رادیو آلمان: وزارت دارایی ایالات متحده‌ی آمریکا با صدور بیانیه‌ای فوری در راستای قوانین ضد تروریسم این کشور در بخش صادرات، از تحویل موتور هواپیمای بوئینگ به ایران جلوگیری کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه (۷ ژانویه/ ۱۷ دی) گزارش داد که ایران ۲ موتور دست‌دوم هواپیمای بوئینگ را از شرکتی در ترکیه خریداری کرده بود و این دو موتور هواپیما قرار بود به زودی به ایران تحویل داده شود.

در بیانیه‌ی ممنوعیتی که به امضای دیوید میلز، قائم مقام وزارت بازرگانی آمریکا، رسیده است، شرکت ترکیه‌ای “۳ کا” و شرکت آمریکایی “آدائرو” از فروش و تحویل هر گونه تجهیزات هواپیمایی ساخت آمریکا به ایران، و به طور مشخص به شرکت “پویا ایر” ایران که خرید را انجام داده است، منع شدند.

این دستورالعمل ۱۸۰ روز اعتبار دارد. بنا به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی، چنین دستورهای فوری‌ای تنها در زمانی صادر می‌شوند که احتمال صدور سریع کالای آمریکایی‌ای مورد تحریم به کشورهایی مثل ایران وجود داشته باشد.

این دستورالعمل همچنین هر ۳ شرکت و رؤسای آن‌ها را از حضور در مذاکرات، معاملات، نقل و انتقال و سایر فعالیت‌ هایی که مربوط به همه‌ی کالاهای صادراتی آمریکا باشد، منع کرده است.

سادتین ایلجین، مدیر بخش تجارت بین‌المللی شرکت آمریکایی “آدائرو”، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز هر گونه انجام عمل “نادرست” از سوی این شرکت را رد کرد. او گفت که بنا به اسنادی که موجودند، موتورهای هواپیما قرار بود به روسیه ارسال گردد تا در هواپیماهای شرکت “سیرین ایر” استفاده شود.

ایلجین به رویترز گفت، مسئولان این شرکت از شنیدن این خبر که موتورها قرار بوده به ایران فرستاده شود، شگفت‌زده شدند.

ناوگان هوایی ایران سال‌هاست که با تحریم‌های شدید بین‌المللی روبروست و هواپیماهای شرکت‌های هوایی ایران، اغلب فرسوده و از رده خارج‌شده محسوب می‌شود. تعداد سوانح هوایی هواپیماهای ایران چشمگیر و میزان مرگ ‌و میر و آسیب‌های ناشی از آن بالاست.

بنا به گفته‌ی اعضای هیأت مذاکره‌کننده ایران در توافق هسته‌ای ژنو، در توافق‌نامه “بند ویژه‌ای” برای کاهش تحریم‌های تجهیزات هواپیمایی پیش‌بینی شده است. با این‌حال هنوز جزئیات این بند اعلام نشده است.

—-

سنای آمریکا به جانت یلن رای اعتماد می دهد

صدای امریکا: سنای ایالات متحده به احتمال قوی به جانت یلن به عنوان رئیس تازه بانک مرکزی آمریکا رأی اعتماد می دهد. قرار است که بعدازظهر روز دوشنبه ۶ ژانویه نمایندگان سنا در این خصوص رای گیری کنند.

خانم یلن نخستین زنی خواهد بود که در تاریخ صد ساله فعالیت بانک مرکزی آمریکا ریاست آن را به عهده خواهد گرفت و تحلیلگران برآنند که شمار رای های اعتمادی که به وی داده خواهد شد قاعدتا برای کسب این سمت کافی است.

دوران ریاست هشت ساله بن برنانکی بر بانک مرکزی آمریکا پایان ماه جاری(ماه ژانویه) به اتمام خواهد رسید.

اقتصاددانان پیش بینی می کنند که خانم یلن که ۶۷ ساله است و اکنون سمت معاونت بانک مرکزی آمریکا را به عهده دارد، اجرای بسیاری از سیاست های آقای برنانکی را ادامه خواهد داد. هم برنانکی و هم یلن گفته اند که دولت آمریکا باید به مرور از حمایت مستقیم خود از اقتصاد آمریکا بکاهد و به ارائه وام با نرخ بهره پایین ادامه دهد.

بانک مرکزی آمریکا از میزان خرید ماهانه خود به مبلغ ۸۵ میلیارد دلار برای تامین امنیت بیشتر اقتصادی و کمک به رونق بیشتر کسب و کار و مبارزه با رکود در عرصه اقتصاد آمریکا کاسته و میزان این خرید را به مبلغ ماهانه ۷۵ میلیارد دلار رسانده است.

از زمان اعلام نامزدی اولیه جانت یلن از سوی رئیس جمهوری آمریکا برای تصاحب سمت ریاست بانک مرکزی که چند ماه پیش مطرح شد، اوضاع اقتصاد آمریکا بهبود پیدا کرده  و طی چند ماه اخیر روند پیوسته افزایش حدود ۲۰۰ هزار شغل در ماه ادامه یافته است.

پیش بینی بانک مرکزی آمریکا آن است که طی سال ۲۰۱۴ اقتصاد آمریکا به شکلی پیوسته رشد خواهد کرد و شماری از اقتصاددانان پیش بینی کرده اند که طی سال جاری میزان رشد اقتصادی آمریکا بیش از سه درصد خواهد بود که بیش از میزان رشد دو سال قبل آن است که دو درصد بوده است. پیش بینی اقتصاددانان آن است که طی سال آینده میزان این رشد بیشتر هم خواهد شد.

—-

درگیری های ارتش عراق با شبه نظامیان

رادیو امریکا: درگیری ها میان نیروهای عراقی و شبه نظامیان القاعده که کنترل دو شهر غرب کشور را به دست گرفته اند، دست کم ۳۴ کشته و ۵۸ زخمی برجای گذاشته است.

مسئولان عراقی می گویند نیروهای دولتی روز یکشنبه به شهر رمادی حمله هوایی کردند. اما ساکنان فلوجه می گویند این شهر از روز شنبه آرام بوده است.

شبه نظامیان  سنی و القاعده کنترل هر دو شهر را هفته گذشته به دست گرفتند. آنها نیروهای دولتی و برخی از نیروهای عشایری، از جمله برخی از سنی های مخالف شبه نظامیان را عقب رانده اند. فرمانده نیروهای عراقی در انبار می گوید دولت ظرف چند روز آینده کنترل هر دو شهر را پس می گیرد. روز یکشنبه همچنین انفجار خودروهای بمب گذاری شده در بغداد ۱۹ نفر را کشت.

خشونت میان دولت عراق و اقلیت سنی سال گذشته میلادی جان هزاران نفر را گرفت. سنی ها دولت عراق را متهم می کنند که نیازهای آنها را نادیده گرفته و آنها را از نظر سیاسی به حاشیه رانده است. مسئولان عراقی سنی ها را به دست داشتن در تروریسم متهم می کنند.

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا روز یکشنبه گفت ایالات متحده به نیروهای عراقی برای عقب راندن شبه نظامیان حامی القاعده کمک می کند، اما آمریکا برنامه ای برای فرستادن نیروهای نظامی برای این منظور ندارد.

سرمای کم سابقه آمریکا را فرا می گیرد

رادیو امریکا: ساکنان بیشتر مناطق ایالات متحده آمریکا سردترین زمستان ۲۰ سال اخیر را تجربه می کنند. سازمان ملی هواشناسی آمریکا توده هوایی که سراسر کشور را در می نوردد «سرد خطرناک» توصیف کرده است.

این سازمان برای بادهای بسیار سرد روز دوشنبه  از داکوتای شمالی تا نیویورک در شمال و تا آلاباما در جنوب هشدار داده است.

کارل اریکسون، کارشناس هواشناسی به صدای آمریکا گفت بادهای سرد در شهرهای عمده شرق آمریکا ممکن است دمای هوا را به منفی ۲۰ و یا منفی ۳۰ درجه سانتی گراد برساند.

در مناطقی مانند مونتانا و داکوتای شمالی دمای هوا با احتساب وزش بادهای سرد ممکن است به منهای ۵۰ درجه سانتی گراد برسد.

او گفت «خبر خوب این است که این توده خیلی ماندگار نیست و با ورود به روز چهارشنبه از شدت باد کم می شود و سردی هوا کاهش می یابد.»

انتقال کمک های نظامی آمریکا به عراق سرعت می گیرد

رادیو امریکا: کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد آمریکا متعهد به کمک به عراق در مبارزه با گروه های مرتبط با القاعده است. کاخ سفید اما همچنین گفت آمریکا نیروی نظامی به عراق نمی فرستد. افزایش درگیری ها میان نیروهای عراقی و شبه نظامیان وابسته به القاعده باعث نگرانی آمریکا شده است.

ایالات متحده انتقال موشک های هلفایر هوا به زمین را سریعتر کرده است. آمریکا همچنین از عراق خواسته است با رهبران قبیله ای استان عمدتا سنی نشین انبار برای منزوی کردن القاعده همکاری کند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت این وظیفه عراقی ها است که رهبری مبارزات با شبه نظامیان را برعهده بگیرند.

او همچنین گفت آمریکا انتقال تجهیزات نظامی را به عراق شدت می بخشد. سخنگوی کاخ سفید گفت موشک های هلفایر که به عراق داده می شود، کارآمدی خود را علیه شبه نظامیان و مناطق امن آنها در غرب عراق ثابت کرده است.

از دیگر کمک های آمریکا به عراق، انتقال ۱۰ هواپیمای تجسسی بدون سرنشین برای ردیابی شبه نظامیان، و ۴۸دستگاه پرنده بدون سرنشین است که در ارتفاع پایین پرواز می کنند.