Farhad-Farsadi-n

سال ۲۰۱۳ برای کانادا سالی سرشار از ضرر و زیان در خصوص حوادث طبیعی بود. در ابتدا خسارات سیل آلبرتا که حدود ۳ میلیارد دلار هزینه در بر داشت و بعد از آن آبگرفتگی و سیل تورنتوی بزرگ بود که خسارتش بالغ بر حدود ۱.۷ میلیارد دلار شد و این هم خسارت یخ زدگی که تا به حال بالغ بر ۲ میلیارد دلار تخمین زده میشود. اینگونه حوادث و فجایع طبیعی در ۵۰ ساله اخیر در کانادا فقط ۲ بار اتفاق افتاده است یک بار هم در دهه ۸۰ میلادی بوده که شهردار تورنتو با پیش قدم شدن در اعلام وضعیت اضطراری از بقیه شهرهای اقماری (تورنتوی بزرگ) خواست که به او ملحق شوند و از ارتش کمک خواستند تا در پاکسازی شهر به شهرداری کمک کنند و از دولت فدرال کمک مالی گرفته شد تا به مردم فشار مالی بیشتر وارد نشود.

 

در اینگونه موارد وضعیت سیاست گذاری شرکت های بیمه و مقامات مسئول شهری چگونه است؟

از آنجا که به سئوالات مهم این چنانی بایستی بسیار صریح و روشن جواب داد در سال ۲۰۱۴ به احتمال زیاد با موارد ذیل روبرو خواهیم شد:

۱ـ شرکت های بیمه که حجم بسیار بالایی از خسارات بیمه پذیر را پرداختند، برای جبران ضرر و زیان خود مجدد به بررسی ریسک ها می پردازند و قطعا به مبلغ حق بیمه خود اضافه می کنند. حدود ۳ الی ۸ درصد رشد را می توان محتمل دانست.

۲ـ شهرداری ها با توجه به بودجه های که برای حل بحران در اختیار دارند حتی المقدور به پاکسازی و ترمیم شهر می پردازند و سپس نسبت به اضافه کردن درصدی روی مالیات های خانه ها اقدام می کنند. این درصد از حالا تخمین زده شده و چیزی حدود ۳ الی ۵ درصد است. حتی ممکن است برای هزینه های زیربنایی درخواست های بیشتری هم بشود که بستگی به نظرات شهروندان هر منطقه شهری دارد.

ملاحظه می فرمایید که فشار مجدد باز هم به شهروندان است.

راه حل برای حل بحران در قانون پیش بینی شده است که عبارتست از:

اعلام وضعیت اضطراری و گرفتن کمک مالی و تسهیلاتی از دولت فدرال که بودجه ای هم در همین رابطه اختصاص داده است.

سرکار خانم هزل مک کالین شهردار محترم می سی ساگا در این هفته با شرکت درمصاحبه مطبوعاتی از همه شهرداری های دیگر از جمله شهردار خبرساز تورنتو خواست که همگی دست به دست هم بدهند و ضمن اعلام وضعیت اضطراری از دولت فدرال کمک مالی بخواهند تا فشارهای مالی دیگری به مردم انتاریو وارد نشود. در این خصوص شهردار تورنتو آقای فورد از این مساله سر باز زده و اعلام کرد که ما خودمان به تنهایی قادر هستیم با توانایی مالی زیاد این مشکل را حل کنیم. او در ادامه عنوان کرد که حاضر است ۳۰ میلیون دلار ذخیره شده در صندوق مالی تورنتو را در اختیار بگذارد. حالا تا چه حد این مساله را می توان تبلیغات دانست یا واقعیت، تعبیرش با شما خوانندگان محترم است. البته دست اندرکاران بر این اعتقاد هستند که اقلا شهر تورنتو به تنهایی برای جبران ضرر نیاز به ۶۵ میلیون دلار دارد تا ضررهای انباشته سیل جولای ۲۰۱۳ خود و یخ زدگی اخیر را بپوشاند.

دلیل مهمی که جانشین اجرایی شهردار تورنتو به طور تلویحی برای عدم قبول وضعیت اضطراری از سوی آقای فورد عنوان کرد آن است که اگر وضعیت اضطراری عنوان شود مقامات رسمی شهرداری به ناچار تمامی اختیارات قانونی خود را به دولت فدرال منتقل خواهند کرد و بایستی منتظر شوند که چه موقع این اختیارات مجدد به ایشان برمی گردد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com