madares-hozeh

اعتراض دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال به حضور آخوندها در مدارس

به دنبال انتشار تفاهم‌نامه‌‌ی اداره آموزش‌و پرورش و حوزه‌ی علمیه تهران که بر اساس آن مدارس دولتی پایتخت به “حوزه‌” وابسته می‌شود، گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران، با انتشار بیانیه‌ای، این تفاهم‌نامه را مغایر با وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در خصوص “اصلاح نظام آموزشی” کشور خواندند و خواستار لغو آن شدند.

این گروه سیاسی در بیانیه‌ی خود، تفاهم‌نامه‌ی مذکور را «کوششی در راستای بازتولید و نهادینه ساختن ایدئولوژی نخ‌نما‌شده‌ی جمهوری اسلامی در اذهان فرزندان ایران‌زمین» دانسته و نوشته‌اند که اجرای آن، «تهدیدی برای سلامت ذهنی و حتی جسمی دانش‌آموزان» به شمار می‌آید.

متن کامل این بیانیه که نسخه‌ای از آن، روز دوشنبه (۳۰ دی-۲۰ ژانویه) در اختیار “بامدادخبر” قرار گرفته به شرح زیر است.

تفاهم‌نامه‌ی اخیر میان “اداره کل آموزش‌وپرورش” و “حوزه علمیه” تهران که مدارس دولتی پایتخت را به حوزه وابسته می‌کند و با قانونی ساختن امکان حضور مستمر “روحانیان” در مدارس، «مدیریت تربیتی» دانش‌آموزان را نیز به این قشر می‌سپرد، تازه‌ترین گام جمهوری اسلامی برای شستشوی مغزی کودکان ایران به شمار می‌آید.

این تفاهم‌نامه در حالی به امضا رسیده که بعد از گذشت ۳۵ سال از عمر حکومت مذهبی در ایران، نهاد روحانیت با وجود تسلط بر تمامی سرمایه‌های اقتصادی و انسانی کشور، نه تنها در هیچ‌‌کدام از عرصه‌های حکومت‌داری به موفقیت نرسیده‌ که امروز بنا بر آمار مراکز وابسته به حکومت، کشور از لحاظ آسیب‌های اجتماعی در وضعیتی بحرانی‌ به سر می‌برد.

از سوی دیگر، آموزش و پرورش در این تفاهم‌نامه در حالی تامین هزینه‌های مالی و امکانات لازم برای “روحانیان” در مدارس را بر عهده گرفته که کمبود اعتبار و منابع مالی، نه تنها «کیفیت آموزش» بلکه «امنیت جانی» دانش‌آموزان و کارکنان را در بسیاری از مدارس کشور به خطر انداخته است به طوری‌که به گفته “رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس”، هنوز ۱۵۰ هزار کلاس درس در کشور با بخاری نفتی و گازی گرم می‌شوند و خبرهای تلخ مسمومیت و حتی سوختن دانش‌آموزان به خبری متداول در رسانه‌های ایران تبدیل شده‌اند.

آن هم در حالی که به هشدارهای کار‌شناسان مبنی بر شیوع موج جدید بیماری ایدز در کشور و ضرورت تخصیص بودجه‌ای ویژه و ارائه آموزش برای پیش‌گیری از آن در مدارس توجهی جدی نمی‌شود.

هنوز از خاطرمان نرفته که رییس جمهوری اسلامی در مبارزات انتخاباتی خود با تاکید بر ضرورت «اصلاح نظام آموزشی» به عنوان مساله‌ای «استراتژیک» گفته بود که به دلیل اهمیت پرورش دانش‌آموزان به عنوان «آینده‌سازان کشور»، معلمان باید «بدون دغدغه مالی» تنها به امر آموزش بپردازند.

باری، بر کسی پوشیده نیست که این اقدام، کوششی در راستای بازتولید و نهادینه ساختن ایدئولوژی نخ‌نماشده‌ی جمهوری اسلامی در اذهان فرزندان ایران‌زمین و نسل‌های آینده است تا مبادا چنان بیندیشند که مطلوب حاکمان نباشد.

ما دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران با تاکید مجدد بر بند ششم از پیشنهادهای هجده‌گانه‌مان به آقای حسن روحانی مبنی بر «خصوصی‌سازی در سیستم آموزشی کشور به منظور کوچک شدن دولت و بهبود کیفیت آموزش»، اجرای تفاهم‌نامه وابستگی مدارس تهران به حوزه علمیه را تهدیدی برای سلامت ذهنی و حتی جسمی دانش‌آموزان می‌دانیم و با تاکید بر مغایرت این تفاهم‌نامه با وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی، خواهان لغو فوری آن هستیم.

اگر به راستی «تدبیری» در میان است و «امیدی» برای پرهیز از آن همه اشتباهات و ناکارآمدی‌ها، باید برای بهبود شرایط امروز کشورمان به کار افتد نه آن‌که حتی مقدمات انحطاط نسل‌های آینده ایران را نیز فراهم کند.

دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران

سی‌ام دی ماه ۱۳۹۲