۱۶ تا ۲۳ ژانویه ۲۰۱۴

 

شبنم مددزاده، پس از ۵ سال از زندان آزاد شد

shabnam-madadzadeh

خبرگزاری هرانا ـ شبنم مددزاده بدون حتی یک ساعت مرخصی پس از ۵ سال از زندان اوین آزاد شد؛ فرزاد مددزاده همچنان در زندان بسر می‌برد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، شبنم مددزاده نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم کرج است که از تاریخ یکم اسفند ماه ۱۳۸۷به همراه برادرش فرزاد مددزاده توسط نیروهای امنیتی بازداشت و هرکدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند، سه شنبه شب از بند زنان زندان اوین آزاد شد.

برادر وی فرزاد مددزاده همچنان در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج بشر می‌برد و یکی از بستگان وی به گزارشگر هرانا گفت: «تاریخ آزادی فرزاد مددزاده ۳ بهمن ماه تقویم شده است و امیدواریم فرزاد مددزاده نیز طی روزهای آتی از زندان آزاد شود.»

 

مرخصی موقت ضیاء نبوی، فعال دانشجویی زندانی در تبعید

ضیا نبوی در فرودگاه مهرآباد در میان دوستانش

جرس: سیدضیاء نبوی، زندانی سیاسی و فعال دانشجویی محروم از تحصیل، با گذشت چندین سال حبس در تبعید، به مرخصی موقت اعزام شد.

به گزارش شبکه های اجتماعی، سخنگوی وقت شورای دفاع از حق تحصیل (دانشجویان ستاره دار)، که خرداد سال ۸۸ در تهران بازداشت و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با حکم قاضی پیر عباسی به ۱۵ سال زندان در تبعید و ۷۴ ضربه شلاق و با تجدیدنظر به یازده سال زندان محکوم شده، از مهر ۱۳۸۹ به زندان کارون اهواز رفت و تا امروز امکان اعزام به مرخصی نداشت.

گفتنی است، نبوی، دانشجوی مهندسی شیمی ورودی سال ۸۱ دانشگاه نوشیروانی بابل بود، که از سال ۸۲ تا ۸۶ با رای مستقیم دانشجویان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی این دانشگاه شد.

وی سال ۸۶ به دلیل برگزاری اعتصاب غذا به همراه ۱۵ دانشجوی دیگر، در یورش شبانه نیروهای امنیتی به دانشگاه بازداشت و پس از مدتی، دو ترم از تحصیل تعلیق شد.

ضیا نبوی در کنکور کارشناسی ارشد سال ۸۷ علیرغم کسب صلاحیت علمی، از تحصیل محروم شد. پس از آن، با تشکیل شورای دفاع از حق تحصیل برای دفاع از حق دانشجویان محروم از تحصیل، به عضویت این شورا در آمد.

 عاطفه نبوی، دختر عموی سید ضیاء نبوی نیز، از فعالان دانشجویی بود که در جریان قیام جنبش سبز بازداشت، و به چهار سال زندان محکوم شد.

مرگ دو زن کارگر در آتش سوزی کارگاه پوشاک

factory-fire

بی بی سی: سازمان آتش‌نشانی تهران درباره آتش‌سوزی خیابان جمهو

ری که به سقوط و کشته شدن دو زن انجامید و واکنش‌های زیادی به دنبال داشت، به شهرداری تهران گزارش داد.

در گزارش سازمان آتش‌نشانی به شهرداری تهران تلویحا گفته شده است که اگر این دو نفر صبر می‌کردند، آتش‌نشانان آنان را از مرگ نجات می‌دادند.

سازمان آتش‌نشانی تهران می‌گوید که به‌خاطر حرارت زیاد، دو زن که محبوس شده بودند، “از ترس” خود را به بیرون پنجره طبقه پنجم رساندند و نفر اول “بر اثر از دست دادن تعادل” سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

در این گزارش آمده است که نفر دوم هم “بدون توجه به هشدارهای آتش‌نشان‌ها از پنجره کارگاه بیرون آمده و به شدت ترسیده بود و بر اثر ضعف بدنی ناشی از استرس آتش‌سوزی و برهم خوردن تعادل” سقوط کرد.

در پی آتش‌سوزی در یک ساختمان تجاری در خیابان جمهوری تهران در روز یکشنبه ۲۹ دی (۱۹ ژانویه)، دو زن کارگر که به دلیل شدت آتش‌سوزی از پنجره‌های طبقه پنجم ساختمان آویزان شده بودند، سقوط کردند و جان باختند.

شاهدان عینی و همین‌طور سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در روز حادثه گفته بودند که یکی از نردبان‌های هیدرولیکی آتش‌نشانی در روز حادثه دچار اشکال شده بود و باز نشد؛ اما در گزارش سازمان آتش‌نشانی تهران به این موضوع اشاره‌ای نشده است.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران پیش‌تر گفته بود: “پله‌های یکی از نردبان‌های هیدرولیکی در پایین ساختمان به‌دلیل اشکال فنی در قطعات کامپیوتری باز نشد و در فاصله یک تا دو دقیقه‌ای که پله‌ها باز شود، یکی از خانم‌ها خود را پایین انداخت.”

سازمان آتش‌نشانی تهران تاکید کرده که به فاصله چند ثانیه بعد از سقوط زن دوم، توانسته با نردبان دو زن و سه مرد دیگر محبوس شده در کارگاه را نجات دهد.

در این گزارش گفته شده که محل حضور افراد گرفتار شده در گوشه شمال شرق اتاق با وجود مواد مشتعل، کاملا سالم باقی مانده بود، اما “وحشت” دو زن باعث خروج آنان از پنجره و مرگ آنها شده است.

اما حسین جعفری، یکی از همکاران دو زن کشته شده به رادیو ایران گفته است: “من فقط ۱۵ دقیقه داد می‌زدم که نردبان بفرستید. اگر دو دقیقه نردبان دیر‌تر می‌رسید ما سوخته بودیم. واقعا نمی‌توانستیم شرایط آنجا را تحمل کنیم.”

شاهد مرگ مادر

بر اساس گزارش‌ها نسرین فروتنی، ۴۴ ساله، از هشت سال پیش در کارگاه پوشاک خیابان جمهوری کار می‌کرد. او اولین زنی بود که از بالای ساختمان به پایین پرتاب شد.

آذر حق‌نظری ۶۰ ساله هم از کارگران سابق کارگاه لباس در خیابان جمهوری بوده و روز حادثه برای پیگیری کاری به کارگاه رفته بوده است. او به فاصله کوتاهی بعد از خانم فروتنی از بالای ساختمان به پایین افتاد.

پسر ۳۲ ساله خانم حق‌نظری به روزنامه شرق گفته که در زمان مرگ مادرش پایین ساختمان حضور داشته و شاهد بوده که بعد از پاشیدن آب با فشار به سمت ساختمان، مادرش به خاطر “لغزنده شدن” دیوار، تعادل خود را از دست داده و افتاده است.

در پی این حادثه، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه اول بهمن ماه، به عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دستور داده که در “اسرع وقت” به موضوع رسیدگی کند.

آقای روحانی از این دو زن به عنوان “دو بانوی زحمتکش” نام برده و از وزیر کشور خواسته است که گزارشی درباره این حادثه به او ارائه کند.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران زیر نظر شهرداری تهران اداره می‌شود.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز از وقوع این حادثه ابراز تاسف کرده و گفته حداکثر تا ۱۵ روز آینده این موضوع بررسی و نتیجه اعلام خواهد شد.

مرگ جوان دستفروش در ایستگاه متروی تهران

metro

 

 

رادیو آلمان: روز شنبه، ۲۸ دی برخی منابع خبری ایران گزارش دادند جوان دستفروشی در ایستگاه مترو گلبرگ پس از افتادن بر روی ریل در اثر برخورد با قطار جان خود را از دست داده است.

این حادثه در روزی رخ داد که نیروی انتظامی و انتظامات مترو پس از چند روز هشدار به دستفروشان داخل واگن‌ها، عملیات برخورد با آنها را آغاز کردند.

در برخی از رسانه‌ها نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش شده که این جوان قصد خودکشی نداشته و هنگامی که بر سکوی ایستگاه منتظر رسیدن قطار بوده تعادل خود را از دست می‌دهد و به داخل ریل سقوط می‌کند.

روایت همکاران دستفروش

احسان مقدم، مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران در نخستین واکنش رسمی به حادثه روز شنبه ضمن تکذیب گزارش‌های مربوط به برهم خوردن تعادل مرد دستفروش گفت او قصد خودکشی داشته و فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های ایستگاه گلبرگ این مسئله را تایید می‌کند.

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه (۲ بهمن/ ۲۲ ژانویه) از مسئولان مترو انتقاد می‌کند که ۵ روز پس از مرگ جوان دستفروش در ایستگاه گلبرگ همچنان او را “مجهول الهویه” می‌خوانند و “این حادثه را یک امر عادی تلقی می‌کنند”.

یک زن دستفروش به روزنامه اعتماد گفت: «مردی که شنبه کشته شد را دورادور می‌شناختم، حدود ۲۷ سال داشت، دستفروش بود و سفره می‌فروخت، مامور دنبالش کرد و زمانی که داشت فرار می‌کرد تعادلش را از دست داد و زیر قطار له شد.»

بنابر این گزارش، در حالی که چند دستفروش دیگر همین روایت را نقل کرده‌اند یکی از مسافران مترو که ظاهرا شنبه در ایستگاه گلبرگ حضور داشته این حادثه را به گونه‌ی متفاوتی شرح داده است.

بر این اساس مرد دستفروش پس از این‌که ماموران از واگن پیاده‌اش کرده و سفره‌هایش را ضبط می‌کنند، ابتدا التماس می‌کند که اموالش را پس بدهند و با بی‌توجهی ماموران تهدید کرد که خودش را جلوی قطار می‌اندازد.

یکی دیگر از مسافران که دخترش شاهد حادثه بوده به نقل از او خودکشی کردن مرد دستفروش را تایید کرده است.

یکی از کارکنان مترو نیز گفته که روز شنبه به چشم خود دیده، مردی که “هویت او هنوز معلوم نیست” خودش را روی ریل انداخته و خودکشی کرده است.

روزنامه اعتماد در این گزارش مسئولان مترو را متهم می‌کند که “تمامی این گونه اتفاق‌ها را خودکشی می‌دانند و پاسخگو نیستند”.

یاسمین فهیمی، زن ایرانی تباری که دبیرکل حزب سوسیال دموکرات آلمان شد

بی بی سی ـ روزنامه‌های آلمان این روزها از یک انتخاب غافلگیرانه در کهن‌ترین حزب بزرگ سیاسی این کشور گزارش می دهند. زیگمار گابریل، رهبر حزب سوسیال دموکرات، شخصا یاسمین فهیمی را به عنوان دبیر کل این حزب به هیات مدیره معرفی کرده و مورد قبول واقع شده است. آقای گابریل سوای رهبری سوسیال دموکرات‌ها اکنون در دولت ائتلاف بزرگ آلمان، معاون آنگلا مرکل، صدر اعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان است.

انتشار خبر دبیرکل تازه سوسیال دموکرات ها صرفنظر از برخی خرده گیری‌های جناحی با استقبال کم نظیر در کادرهای حزبی سوسیال دموکرات و حتی جامعه آلمان روبرو شد.

خانم فهیمی، که از پدر ایرانی و از مادر آلمانی است و ۴۶ سال پیش در شهر هانور آلمان به دنیا آمد. وقتی رسانه ها به کنکاش درباره زندگی و تحصیلات او پرداختند کارنامه ای روشن و پر از تلاش در فعالیت‌های حزبی و پیمودن مدارج نه چندان آسان و توام با علم و شناخت سیاست ها و استراتژی و ساختارهای یک حزب کهن با ۱۵۰ سال فعالیت مداوم و پر فراز و نشیب سوسیال دموکراسی در آلمان از او به دست دادند.

یاسمین فهیمی، از نوجوانی به سیاست علاقمند شد. در سن ۱۷ سالگی به سازمان جوانان حزب سوسیال دموکرات پیوست. در همین دوران هم مورد توجه فعالان ایالتی حزب در هانور قرار گرفت. فعالیت‌های بعدی او از جمله در انتخابات پارلمان محلی تحسین رهبران ایالت نیدر ساکسن، نظیر زیگمار گابریل که مدت‌ها رهبر حزب در ایالت و نخست وزیر در هانور پایتخت ایالت بود را بر انگیخت.

خانم فهیمی تحصیلات خود را در رشته شیمی در دانشگاه هانور به پایان رساند به اتحادیه های کارگری پیوست و کوشش بسیار در زمینه دفاع از منافع کارگران و مطلعات علمی و عملی مداوم در اتحادیه های صنعت و معدن باعث شد تا مدیریت بخش برنامه ریزی و تکامل سازماندهی در حوزه مدیریت اتحادیه صنایع و معادن و شیمی و انرژی را به دست آورد.

این اتحادیه قدرتمند، از حامیان مهم حزب سوسیال دموکرات است. یاسمین در عین حال شریک زندگی رئیس همین اتحادیه پر قدرت است که از دوستان و پشتیبانان مهم آقای گابریل رهبر حزب سوسیال دموکرات است .

باید دید که یاسمین فهیمی که در رسانه ها از او به عنوان زنی با قدرت خلاقیت در تفکر دموکراتیک و یک استراتژیست و در عین حال دارای خلق پرخاشگری و حمله در مشاجرات و بحث ها برای منکوب کردن حریف نام برده اند اکنون که در مقام دبیرکل یکی از بزرگترین احزاب سیاسی اروپا است و پهنه جامعه میدان عمل او است، در کارزار سیاسی و به قول خودش تحولات دموکراتیک و ساختاری در آینده آلمان چه دست آوردهایی را خواهد داشت.

آمریکا هم برخی تحریم‌های ایران را تعلیق کرد

 رادیو امریکا: به دنبال لغو برخی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، آمریکا نیز طبق توافق هسته‌ای بعضی از تحریم‌های ایران را به مدت شش ماه به حال تعلیق درآورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از تحریم‌هایی که آمریکا دوشنبه ۳۰ دی ماه به حالت تعلیق درآورد، کاهش تدریجی خرید نفت ایران است.

آمریکا ۲۸ ژوئن سال ۲۰۱۲ تحریمی علیه ایران وضع کرد که به مشتریان نفتی ایران فقط در صورتی که هر شش ماه یکبار واردات نفت از ایران را کاهش دهند، از تحریم‌های خود معاف می‌کرد؛ موضوعی که باعث شد مشتریان نفتی ایران هر ۱۸۰ روز یکبار به خاطر معاف شدن از تحریم‌های آمریکا واردات نفت از ایران را کاهش دهند.

به گزارش رویترز، خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اکنون که ایران در مرحله اولیه به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای «به طور کامل» عمل کرده، آمریکا نیز به تلاش برای کاهش  بیشتر صادرات نفت ایران پایان می‌دهد.

ایران تا پایان سال ۲۰۱۱ روزانه ۲.۲ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما صادرات نفت هم‌اکنون به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده است؛ همچنین امکان انتقال پول نفت صادراتی به داخل کشور نیز از ایران سلب شده بود.

اما روز دوشنبه با اجرایی شدن توافق هسته‌ای، اعلام شد که ایران ۱۹۶ کیلوگرم ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را رقیق کرده و مقداری را نیز برای تبدیل به سوخت اکسید کرده است.

ایران همچنین تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کرد. همه این اقدامات تحت نظارت کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انجام شده و این نهاد بین‌المللی نیز اقدامات ایران را تایید کرده است.

آمریکا همچنین تحریم‌ها علیه افراد غیرآمریکایی برای حمل و نقل مواد پتروشیمی ایران را به حالت تعلیق درآورد.

صادرات پتروشیمی ایران در سال گذشته نسبت به سال ۹۰ تحت تاثیر تحریم‌ها ۳۳ درصد کاهش یافت و این کاهش برای سال جاری نیز تا حدودی ادامه داشته است.

واشینگتن همچنین برخی تحریم‌ها در مورد صادرات طلا و فلزات قیمتی به ایران را تعلیق کرده است. در فهرست تحریم‌های لغو شده، صادرات کالاها و خدمات خودروسازی به ایران نیز قرار دارد.

مفاد توافق شش ماهه هسته‌ای قرار است در چندین نوبت اجرایی شود. ایران با عمل به تعهدات خود به صورت تدریجی طی ۱۸۰ روز آینده قادر خواهد بود ۴.۵ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده خود در خارج را نیز وارد کشور کند.

آمریکا اعلام کرده است که کل دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج ۱۰۰ میلیارد دلار است.

سقوط چشمگیر شاخص بورس تهران

رادیو امریکا: شاخص بورس ایران دوشنبه۳۰ دی ماه بار دیگر سقوطی چشمگیر را تجربه کرد. بر اساس آخرین داده‌های سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران، شاخص بورس از بیش از ۸۷ هزار واحد در ۱۰ روز گذشته به ۸۳ هزار و ۶۴۱ واحد سقوط کرده است.

طی این مدت شاخص بورس چندین بار دچار نوسان‌های چشمگیر بوده که طی ۴۷ سال گذشته بی‌سابقه توصیف شده است.

در همین زمینه خبرگزاری مهر ۳۰ دی گزارش داد که شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات روز دوشنبه با افت ۱۳۳۱ واحد مواجه شد و به ۸۳ هزار واحد بازگشت.

سقوط چشمگیر شاخص بورس در حالی است که دوشنبه توافق هسته‌ای ایران و غرب اجرایی شد و اروپا و آمریکا برخی از تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق کردند؛  از جمله تحریم صادرات پتروشیمی و محدودیت‌های اعمال شده بر خودروسازی  که سهم بزرگی در بازار بورس دارند، برای شش ماه به حال تعلیق درآمد.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که روز دوشنبه بیشتر نمادهای معاملاتی بازار سرمایه روندی منفی را تجربه کردند.

حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه به این خبرگزاری گفته است که معمولا پس از هر صعود خوبی که شاخص دارد بازار منتظر بهانه ای برای اصلاح است.

بر اساس آماری که در سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران منتشر شده، شاخص بورس در سال ۹۰ حدود ۲۵۰ هزار واحد بود که در سال گذشته به حدود ۴۰۰ هزار واحد اوج گرفت. اما آنچه که باعث تعجب شده، اینکه این شاخص طی سال جاری تا دو برابر افزایش یافته و از مرز ۸۷ هزار واحد عبور کرده است.

کارشناسان اقتصادی تاکنون عوامل مختلفی مانند سهم چشمگیر شرکت‌های دولتی در بازار بورس که از حمایت‌ها و حتی کمک‌های مالی دولت برخوردارند، یا تغییر سمت جریان نقدینگی از بخش‌هایی که دچار بحران یا رکود هستند، مانند بخش صنعتی، بانکی، مسکن و واحدهای تولیدی به بازار بورس را دلیل افزایش شاخص بورس معرفی کرده‌اند.

همچنین در سال ۹۰ ارزش دلار حدود ۱۱۰۰ تومان بود، اما هم‌اکنون ارزش دلار در بازار آزاد ایران نزدیک به ۳۰۰۰ تومان است؛ به عبارتی ارزش ریال در مقابل دلار طی سه سال گذشته تا سه برابر کاهش یافته است. این وضعیت باعث شده است که ارزش اسمی سهام شرکت‌ها به ریال اوج بگیرد.

برخی از کارشناسان نیز افزایش شاخص سهام در ۳۳ ماه گذشته را مصنوعی و حبابی دانسته‌اند.

حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس نیز دوشنبه در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت که رشد بازار بورس خوب است و نوسانات اخیر در کوتاه مدت اتفاق افتاده است. وی با اشاره به لغو برخی تحریم‌ها گفت که گشایش‌های بین‌المللی در امور بانکی می‌تواند تاثیر مثبتی بر فعالیت شرکت‌ها داشته باشد.

در همین زمینه شاهین شایان آرانی کارشناس اقتصادی نیز به خبرگزاری فارس گفته است که این بازار با توجه به مولفه‌های اقتصادی فضای کسب و کار و دیگر شاخص‌ها رشد متعادلی نداشت و بالاتر از مولفه‌های اقتصادی بازدهی زیادی داده بود.

وی ادامه داد: این رشد گذشته، موجب نگرانی بیشتری شد به طوری که با وجود تورم بالا و عدم رشد اقتصادی مناسب، شرکت‌ها بازدهی بالایی داشتند.

اشاره وی به رشد منفی ۵.۸ درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته است که برای سال جاری نیز در بهترین حالت رشد صفر درصدی پیش بینی شده است، اما در همین دوره زمانی سود خریداران اوراق سهام شرکت‌ها بیش از ۱۲۰ درصد بوده است.

نشست ژنو-٢ برای پایان جنگ داخلی سوریه برگزار شد

بی بی سی: همزمان با برگزاری نخستین روز از نشست موسوم به ژنو-٢ در شهر مونترو سوئیس، وزارت خارجه ایران مواضع خود درباره جنگ داخلی سوریه را تکرار کرد.

روز چهارشنبه، ٢ بهمن (٢٢ ژانویه)، جلسه بررسی راه‌های پایان دادن به جنگ داخلی سوریه با شرکت نمایندگان حدود ۴۰ کشور و سازمان جهانی از جمله وزیران خارجه قدرت‌های جهانی و نمایندگان دولت سوریه و مخالفان کار خود را آغاز کرد.

ریاست این اجلاس را بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحده برعهده دارد که در سخنان افتتاحیه خود گفت که پس از سه سال بحران و خشونت در سوریه، شرکت‌کنندگان در اجلاس باید از این فرصت برای پایان دادن به رنج مردم آن کشور استفاده کنند.

این اولین بار از زمان آغاز اعتراضات سیاسی در سوریه در مارس سال ٢٠١١ است که نمایندگان دولت و مخالفان حکومت آن کشور در یک نشست مشترک حضور می‌یابند. آقای بان از هر دو طرف خواست تا برای پایان دادن به جنگ و رنج مردم سوریه تلاش کنند.

اولین رویارویی در ژنو ۲، پس از سه سال جنگ داخلی

در آستانه سومین سالگرد بحران سوریه، بالاخره طرفین تصمیم گرفتند گردهم بیایند. گرچه روز اول با تبادل توهین و اتهامات بین طرفهای دعوا آغاز شد.

تماشا کنیدmp4

برای پخش این فایل، نرم افزار “جاوا اسکریپت” باید فعال شود و تازه ترین نسخه “فلش” نیز نصب شده باشد

تازه ترین نسخه “فلش” اینجا قابل دریافت است

پخش ویدیو با ویندوز میدیا پلیر

پس از سخنرانی دبیرکل سازمان ملل، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه و رئیس هیات اعزامی دولت آن کشور به اجلاس، در سخنان خود مخالفان حکومت را “تروریست” خواند و گفت که برخی کشورهای منطقه از “تروریست‌ها” حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند.

او گفت که مخالفان حکومت سوریه مدعی نمایندگی مردم سوریه هستند و خطاب به نمایندگان مخالف گفت: “اگر واقعا می‌خواهید به نام مردم سوریه سخن بگویید، باید دیگر خائنان به مردم سوریه و عمال دشمنان آنان نباشید.”

سخنرانی آقای معلم بیش از مدت اختصاص یافته ادامه یافت اما وی به تذکر بان کی‌مون در این مورد توجه نکرد. اظهارات آقای معلم مورد انتقاد بان کی‌مون قرار گرفت و وزارت خارجه آمریکا نیز او را متهم کرد که “به جای ارائه چشم‌اندازی روشن برای مردم سوریه، لفاظی تحریک‌آمیز” کرده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در سخنان خود تاکید کرد که اجلاس جاری ادامه اجلاس موسوم به ژنو-١ است که در ژوئن سال ٢٠١٢ برگزار شد و یادآور شد که بیانیه نهایی اجلاس ژنو-١ توصیه کرده بود که دولت موقت برای برگزاری انتخابات آزاد در آن کشور تشکیل شود. آقای کری افزود که با توجه به عملکرد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، نمی‌توان حضور او در دولت انتقالی را پذیرفتنی دانست.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به این اظهارات گفت که تنها مردم سوریه می‌توانند در مورد سرنوشت مقامات آن کشور تصمیم بگیرند.

احمد جربا، نماینده ائتلاف ملی سوریه متشکل از گروه‌ها و شخصیت‌های مخالف حکومت آن کشور، در این اجلاس گفت که هیچ راه حلی که شامل مشارکت بشار اسد باشد برای مردم سوریه قابل قبول نیست. وی گفت که مردم سوریه خواستار حکومتی فراگیر هستند که در آن، اقلیت بر اکثریت مسلط نباشد، بلکه پاسخگوی مطالبات همه اقوام و گروه‌ها باشد.

اکثریت مردم سوریه مسلمان سنی هستند و مخالفان حکومت این کشور معتقدند که قدرت سیاسی و امتیازات اقتصادی در دست پیروان مذهب علوی متمرکز شده است.

موقعیت ایران

از دیگر سخنرانان این اجلاس وزیران خارجه عربستان سعودی و ترکیه بودند که هر دو با متهم کردن حکومت سوریه به خونریزی و سرکوب مردم آن کشور، از تشکیل دولت آشتی ملی بدون مشارکت بشار اسد حمایت کردند.

وزیر خارجه عربستان گفت که تمام نیروهای خارجی باید خاک سوریه را ترک کنند و از شبه‌نظامیان حزب الله لبنان و نفرات سپاه پاسداران ایران به عنوان نیروهای خارجی در سوریه یاد کرد.

منتقدان اجلاس ژنو-٢ گفته‌اند که دبیرکل سازمان ملل در نظر داشت این اجلاس به یکی از دستاوردهای مهم سازمان تبدیل شود اما برخی اقدامات او عملا باعث تضعیف نشست شده است که از آن جمله می‌توان به ماجرای دعوت از ایران برای حضور در این اجلاس اشاره کرد.

شامگاه یکشنبه این هفته، آقای بان از ایران خواست که در اجلاس ژنو شرکت کند. این اقدام با مخالفت ائتلاف ملی مواجه شد که گفتند ایران متحد نظامی حکومت سوریه است و در صورت حضور در ژنو، از شرکت در اجلاس خودداری خواهند ورزید. ایالات متحده هم دعوت از ایران را مورد انتقاد قرار داد.

پس از آنکه مقامات ایرانی تاکید کردند که مصوبه اجلاس ژنو-١ شامل تشکیل دولت انتقالی در سوریه را مورد قبول قرار نداده‌اند، آقای بان دعوت خود از ایران را پس گرفت که با انتقاد شدید مقامات ایرانی مواجه شد.

ادامه درگیری معترضان و پلیس در کیف

 

رادیو فردا: تظاهرات ضد دولتی در اوکراین روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و طبق گزارش‌های رسیده سه نفر در این روز در کیف، پایتخت این کشور، جان باختند.

دلیل مرگ دو نفر از کشته‌شدگان، جراحت ناشی از شلیک گلوله ذکر شده است. تنها یک روز قبل از این واقعه، میکولا آزاروف، نخست وزیر اوکراین، تهدید کرده بود در صورتی که تظاهرات مخالفان متوقف نشود نیروهای ضد شورش به زور متوسل خواهند شد.

با این حال گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی حکایت از ادامه درگیری‌ها بین پلیس ضد شورش و معترضان در مرکز کیف دارد.

پیشتر فیلم‌های ویدئو نشان می داد تلاش نیروهای پلیس برای تسخیر سنگرهای معترضان در مرکز کیف بی‌نتیجه مانده است.

از سویی اپوزیسیون اوکراین نیز خواستار بسیج معترضان در میدان مرکزی شهر شده بود. و حال گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که هزاران نفر در این محل گردآمده اند.

اما به‌موازات این رویدادها، تماس‌ها و گفت‌وگوها میان مقامات دولت اوکراین با کشورهای غربی به منظور مهار بحران ادامه دارد.

در تازه‌ترین این اقدامات وزیر دادگستری اوکراین در ملاقاتی که با دیپلمات‌های اروپایی، آمریکایی و کانادایی داشته، از کشورهای غربی خواسته به‌طور غیرمستقیم به «نیروهای افراطی» کمک نرسانند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا برخوردهای خشونت آمیز با معترضین در اوکراین را محکوم کرده و هشدار داده که دولت اوکراین ممکن است با «اقداماتی» از سوی این اتحادیه روبرو شود.

 کاترین اشتون، نماینده عالی دیپلماسی اتحادیه اروپا، نیز روز چهارشنبه با ابراز نگرانی عمیق از کشته شدن چند تن از معترضین، خواستار آن شد که دولت اوکراین حق تجمع شهروندان، آزادی بیان و رسانه‌ها را به‌طور کامل رعایت و از آن پاسداری کند.

 خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، هم در این روز هشدار داد که دولت اوکراین ممکن است با « اقداماتی» از سوی اتحادیه اروپا روبرو شود.

تظاهرات در ماه نوامبر، در اعتراض به خودداری ویکتور یانوکوویچ رییس‌جمهوری اوکراین از امضای قرارداد همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا آغاز شد.

سرازیر شدن اسلا‌م‌گرایان افراطی از آلمان به سوریه

رادیو آلمان: بنا بر اطلاعات سازمان امنیت آلمان بیش از ۲۷۰ اسلام‌گرای افراطی، آلمان را به مقصد سوریه ترک کرد‌ه‌اند. پاکستان نیز از جمله نقاط تجمع این افراد است. به تازگی سه آلمانی افراطی در این کشور کشته شده‌اند.

شمار اسلام‌گرایان افراطی که از آلمان خارج شده‌اند تا به سوریه بروند افزایش قابل توجهی یافته است. سازمان حفاظت از قانون اساسی (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی آلمان) در پاسخ به خبرگزاری فرانسه عده این افراد ۲۷۰ نفر تخمین زده است.
به گفته همین منبع، این رقم کسانی را نیز دربر می‌گیرد که قبلا سوریه را ترک کرده بودند و اکنون به این‌کشور بازگشته‌اند. شمار این افراد دائما در حال تغییر است ولی روند آن رو به فزونی است. در پایان سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۲۴۰ نفر از اسلام‌گرایان آلمان را به سوی سوریه ترک کرده بودند.

هانس گئورگ ماسن، رئیس سازمان امنیت آلمان گفته است که این نقل و انتقالات به شدت مایه نگرانی است. به گفته او گروهی از این افراد در سوریه آموزش‌های نظامی می‌بینند و رادیکال‌تر می‌شوند. او اضافه کرده است که این گروه با ماموریت‌های جدید به آلمان برمی‌گردند. البته در حال حاضر برای این گمان شواهد روشنی در دست نیست.

رئیس‌ سازمان امنیت داخلی آلمان درباره ملیت و موقعیت اجتماعی اسلام‌گرایانی که به سوریه می‌روند گفته است: «آن‌ها تابعیت‌های مختلف دارند و از سنین مختلف و فرقه‌های مذهبی گوناگون هستند.»

وی اضافه کرده است: «مهم‌ترین نگرانی جوان بودن اکثر این افراد است. آن‌ها بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن دارند. حتی چند نوجوان و هم‌چنین چند زن نیز در میان‌شان هستند.

سازمان امنیت آلمان این را هم می‌داند که عده‌ای از اسلام‌گرایان افراطی از سوریه به آلمان بازگشته‌اند. اطلاعاتی در دست هست که نشان می‌دهد اغلب آن‌ها در جنگ شرکت داشته‌اند. بنا بر اطلاعات به دست آمده، ۱۵ تن از آنان در سوریه کشته شده‌اند.

بنابر همین اطلاعات شمار افراطی‌هایی که به سوریه می‌روند به مراتب بیشتر از کسانی است که به یمن، سومالی یا پاکستان می‌روند. ارتش پاکستان روز چهارشنبه (۲ بهمن، ۲۲ ژانویه) خبر داد که در حمله به نیروهای طالبان در نزدیکی مرز افغانستان سه آلمانی نیز کشته شده‌اند که در ارتباط با طالبان بوده‌اند.

این اطلاعات هم‌زمان با شروع کنفرانس ژنو ۲ منتشر می‌شود. کنفرانسی که در آن مخالفان حکومت سوریه با نمایندگان این حکومت در حال جدل هستند. سازمان‌های کمک‌رسانی بسیاری از شرکت‌کنندگان در کنفرانس خواسته‌اند که حفاظت از جان کودکان را در راس تلاش‌های خود قرار دهند. ۱۱ هزار کودک از شروع جنگ داخلی در سوریه کشته شده‌اند.
تلویزیون رسمی سوریه تصاویری از فرود اولین هواپیمای مسافربری در فرودگاه شهر حلب نشان داده است. بنابر گزارش خبرگزاری‌های سوری پرواز هواپیماهای مسافربری در این فرودگاه از سرگرفته شده است.

حلب، دومین شهر بزرگ سوریه است که در دوسال اخیر صحنه جنگ میان شورشیان و ارتش بوده است. بازگشایی فرودگاه این شهر برای پروازهای مسافربری نشان از برتری یافتن نیروهای ارتش بر شورشیان دارد. گفته شده که سربازان پیشاپیش حومه فرودگاه حلب را از آثار خرابی‌های جنگ پاک کرده و امنیت آن را بازگردانده‌اند.

نزدیک ۱۰۰ قاضی دادگستری ترکیه جا‌به‌جا شدند

رادیو آلمان: دولت ترکیه در ادامه اخراج و تعلیق ماموران پلیس و دستگاه قضایی، پست اداری و محل خدمت ۹۶ قاضی و حقوقدان را تغییر داد. پاکسازی در این دو نهاد به سوءظن اردوغان در همدستی کارکنان آنها با “توطئه ضد دولتی جنبش گولن” برمی‌گردد.

بنا بر تصمیم “اتحادیه قضات و وکلای” ترکیه، ده‌ها قاضی و وکیل دادگستری مجبور به تغییر محل خدمت خود شده‌اند. انتصاب‌های هفته گذشته در این اتحادیه، آن را به مرکز نفوذ نیروهای نزدیک به اردوغان مبدل کرده است.

پارلمان ترکیه در حال حاضر سرگرم مذاکره درباره پیش‌نویس لایحه‌ای است که از سوی دولت ارائه شده است. این قانون از نگاه منتقدان آن، اختیارات کانون وکلای ترکیه را به مراتب از وزارت دادگستری بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

ناسیونالیست‌های ترکیه معتقدند که تصویب این قانون موجب سلب استقلال دستگاه قضایی وکنترل دولت بر آن می‌شود.

نخست وزیر ترکیه تاکید می‌کند که پلیس و دادگستری این کشور، او را به موقع از دامنه فساد مالی آگاه نکرده‌اند. فتح‌الله گولن، رهبر جنبش هیزمت (خدمت)، نفوذ زیادی روی پلیس و دادگستری ترکیه دارد و اردوغان از تحرکات احتمالی این دو نهاد برای سقوط خود بیمناک است.

اردوغان در هفته‌های اخیر نزدیک هزار پلیس را از کار برکنار یا منفصل خدمت کرده است که ده‌ها نفرشان ماموران ارشد و روسای پلیس هستند.

جابه‌جایی اخیر در دستگاه قضایی ترکیه نیز از نگاه منتقدان، اقداماتی برای بلوکه کردن پرونده فساد مالی تلقی می‌شود. دادستانی ترکیه پرونده‌ای برای پیگیری این رسوایی گشوده که نام بسیاری از معتمدان و نزدیکان اردوغان و حزب اسلام‌گرای “عدالت و توسعه” نیز در آن برده شده است.

اردوغان پیش‌تر نیز ۲۰ نفر از قضات دادگستری را جابه‌جا کرده بود. چند تن از قضاتی که در تشکیل پرونده فساد دست داشتند، در میان این عده وجود دارند.

در جابجایی‌های اخیر، نام دادستان شهر ازمیر نیز دیده می‌شود. او قبلا دولت را متهم به فشار برای متوقف کردن پرونده فساد کرده بود؛ اتهامی که از سوی اردوغان رد شد.

تصمیمات جدید اردوغان در حالی عملی شده‌اند که او روز سه‌شنبه (۲۱ ژانویه/اول بهمن) به مقامات اتحادیه اروپا اطمینان خاطر داد که به استقلال قضایی در کشورش احترام بگذارد.

اردوغان برای انجام مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به بروکسل آمده بود. او از خط مشی دولتش در مواجهه با رسوایی پولشویی دفاع کرد و گفت، استقلال دستگاه قضایی آن است که کاری فراتر از وظایف خود انجام ندهد: «اما دادگستری ترکیه دقیقا از حدود تعیین شده وظایف و اختیارات خود تخطی کرده است.»

این نخستین سفر اردوغان به مقر اتحادیه اروپا در پنج سال گذشته بود. دیدار وی با رئیس شورای اروپا و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به جای ایجاد تفاهم، به انتقاد از واکنش‌دولت ترکیه به جنجال پولشویی گذشت.

اردوغان در یکی از سخنرانی‌های خود، رسما دستگاه قضایی ترکیه را به تلاش برای کودتا علیه خود متهم کرده است. در پرونده‌ای که دادستانی ترکیه علیه عاملان فساد مالی گشوده، نام پسر اردوغان هم به چشم می‌خورد.

اردوغان در نخستین واکنش‌ها به جنجال پولشویی، ده وزیر کابینه خود را عوض کرد. سه وزیری که نام پسرانشان در این پرونده وجود دارد، استعفا داده‌اند.