baird

شهروند- علی شریفیان:  وزیر امور خارجه دولت فدرال کانادا پنجشنبه هفته پیش ۱۶ ژانویه در سخنرانی خود در اتاق بازرگانی ایالات متحده آمریکا در واشنگتن دی سی، پایتخت این کشور به جای خلیج فارس، واژه من درآوردی و جعلی خلیج عربی را به کار برده است. جان برد در این سخنرانی که سوژه اصلی اش طرح احداث لوله های نفتی  «کی استون اکس ال» از آلبرتا به پالایشگاه های پتروشیمی ایالت تکزاس بود، در قسمتی از سخنان خود خطاب به حاضران گفت: «به من گفته شده از زمانی که به وزارت امور خارجه منصوب شده ام، حدود دوسال و نیم پیش که حالا دارد سه سال می شود، یک میلیون کیلومتر مسافرت کرده ام. من عمده اوقات مسافرت هایم را در جاهایی مثل خلیج عربی، چین و آسیا گذرانده ام.»

به کارگیری این واژه نادرست و جعلی به جای خلیج فارس با انتقاد، اعتراض و عکس العمل اعضای برجسته جامعه ایرانیان کانادا روبرو شده است. از جمله دکتر رضا مریدی، سیاستمدار صاحب نام و وزیر کابینه دولت انتاریو با نوشتن نامه ای به جان برد، ضمن توضیح تاریخ طولانی استفاده از نام خلیج فارس برای نامیدن این قسمت از آبهای جهان و موضوع به کارگیری واژه های جعلی با هدف های سیاسی، او را متوجه اشتباه عجیب و بزرگ خود کرده و از برد خواسته با انتشار بیانیه ای این اشتباه را تصحیح کند.

خانم لیلی پورزند، عضو حزب لیبرال کانادا، فعال سیاسی و حقوق بشر که اکنون برای کاندیداتوری این حزب از حوزه ویلوودیل برای انتخابات فدرال ۲۰۱۵ در تلاش است، هم در اقدامی مشابه نامه ای خطاب به جان بیرد نوشته و ضمن اظهار تعجب و این امیدواری که اشتباه برد سهوی بوده، از او خواسته به طور شفاف و عمومی این اشتباه را تصحیح و نادرستی واژه ای که به کار برده را اعلام کند.

کاوه شهروز، کارمند سابق وزارت امور خارجه که  عضو حزب لیبرال است و برای  کاندیداتوری این حزب از حوزه ریچموند هیل برای انتخاب فدرال  ۲۰۱۵ در تلاش است، هم در اقدام مشابهی نامه ای به وزیر امور خارجه نوشته و ضمن انتقاد از او خواستار تصحیح این اشتباه به طور رسمی شده است. تا زمانی که شهروند آماده چاپ می شد هنوز جان برد هیچ پاسخی به این نامه ها نداده است.