netaniaho

شهروند- علی شریفیان:  هواپیمای حامل نخست وزیر کانادا و همراهانش روز شنبه از اتاوا برخاست و روز یکشنبه به اسرائیل رسید. در این سفر یک هیئت ۲۵۰ نفره هارپر را همراهی می کنند. هیئت بزرگی که شامل شش وزیر، سی تن از مدیران عالیرتبه شرکت های بزرگ کانادایی، ۲۱ خاخام یهودی، چند کشیش و تعدادی از افسران عالیرتبه پلیس آر سی ام پی می شوند.

در فرودگاه هارپر از سوی وزیر امور خارجه اسرائیل و سفیر کانادا در اسرائیل مورد استقبال قرار گرفت. پس از آن بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک سخنرانی مفصل به هارپر به عنوان «دوست بزرگ اسرائیل» و یهودیان خوشامد گفت و او را به خاطر دفاعش از اسرائیل و یهودیان جهان و امنیت اسرائیل مورد تمجید قرار داد. نخست وزیر اسرائیل بویژه و همچنین موضع محکم هارپر را در قبال فعالیت های هسته ای ایران ستایش کرد. نخست وزیر کانادا در نطق کوتاهی از خوشامدگویی نتانیاهو تشکر کرد. این نخستین سفر هارپر به اسرائیل از زمانی است که در سال ۲۰۰۶ به قدرت رسید. او روز دوشنبه خطاب به  نمایندگان کِنسِت، مجلس اسرائیل سخنرانی کرد. هارپر نخستین رهبر کاناداست که در مجلس اسرائیل سخنرانی می کند. بهنگام سخنرانی هارپر دو نماینده عرب مجلس، جلسه را در اعتراض به سخنان او ترک کردند. هارپر در حالی که اسرائیل را بزرگترین دمکراسی خاورمیانه می خواند، برخلاف فرانسه و آلمان، از شهرک سازی های غیرقانونی اسرائیل دفاع کرده است.

وی همچنین با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل هم ملاقات و گفت وگویی داشت.

هارپر و هیئت همراه او در یک سفر شش روزه قرار است علاوه بر اسرائیل از اردن و کرانه غربی رود اردن هم بازدید کنند. نخست وزیر قرار است با محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین و پادشاه اردن هم ملاقات و مذاکراتی درباره اوضاع منطقه داشته باشد. علاوه بر این او قرار است از اردوگاه پناهجویان سوری هم در منطقه بازدید کند.

سخنگوی نخست وزیر اعلام کرده هارپر در این سفر در تلاش گسترش روابط تجاری با اسرائیل خواهد بود و همینطور گفت وگوهایی درباره صلح و امنیت منطقه با مقامات اسرائیلی و دیگر رهبران خواهد داشت. گروهی از ناظران و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که مواضع هارپر و دولت او در پشتیبانی از اسرائیل با منافع کانادا سازگاری ندارد و کانادا را از اجرای نقش همیشگی خود در این منطقه به نفع اسرائیل بازداشته است و بازدید او از فلسطین هم تنها ترفندی متظاهرانه سیاسی است. قرار است امضای یک قرارداد تجارت آزاد هم در این سفر مورد بحث و تبادل نظر رهبران دو کشور و مدیران اقتصادی کانادا قرار بگیرد.