Farhad-Farsadi-n

قطعا به خاطر دارید که چندین نماینده محترم مجلس و دست اندرکاران سیاسی کشور با تعداد زیادی از کارشناسان خبره بیمه هم صدا شده و از سال گذشته به صنعت بیمه نوعی فشار آوردند تا حق بیمه اتومبیل را که در طی ۵ سال قبل بسیار بالا رفته بود، حدود ۱۵ درصد پایین بیاورند. این اقدام در مراحل اولیه آنقدر جذاب بود که حتی به صورت ابزار انتخاباتی در محافل سیاسی قرار گرفت و همه خبرها را تحت الشعاع قرار داد.

از جانب دیگر شرکت های بیمه که خود را در یک عمل انجام شده می دیدند سعی کردند تا با ابزارهای محاسباتی نشان دهند که این کار غیرتخصصی است ولی فشارهای گروه مدافع این طرح و خواسته مردم انتاریو باعث شد تا شرکت های بیمه هم راهی جز اجرای آن نداشته باشند از این رو طرح برای محاسبات فنی و درک این مطلب که تا چه حد امکان عملیاتی دارد به بالاترین سطح فنی کانادا ارسال شد.

نتیجه هفته گذشته توسط موسسه مالی و بیمه ای کانادا(فیسکو) ابلاغ شد و عملیاتی شدن این طرح در حال حاضر فقط به صورت پله ای عملی است به این صورت که اول قرار بود سالی ۸ درصد کاهش را در پیش داشته باشیم ولی بیمه گران آن را هم به دو قسمت کردند که هر ۶ ماه یکبار حق بیمه ها را ۴ درصد کاهش دهند و در صورت مساعد بودن نتیجه این روند ادامه یابد.

وزیر محترم امور مالی انتاریو اعلام کردند که تغییر و تحولات برای همه یکسان نیست و بستگی به سیاست های شرکت های بیمه، وضعیت رانندگی و بیمه افراد مختلف دارد ولی به صورت میانگین چیزی حدود ۴.۶۶ درصد کاهش را شاهد خواهیم بود.

این تغییرات برای بیمه نامه های جدید به احتمال قوی از اول ماه مارچ و برای تمدیدی ها از اول آپریل تحقق خواهد یافت. شرکت های بیمه اینتکت و نوروکس این تاریخ ها را با یک ماه تاخیر اعلام ولی درصد کاهش را ۵ درصد اعلام کردند.

این خبر برای ۹ میلیون راننده ای که در انتاریو رفت و آمد می کنند و دارای بیمه نامه معتبر هستند بسیار جالب و خوشایند است چرا که بعد از حدود ۷ سال مجدد شاهد کاهشی در حق بیمه های اتومبیل هستیم.

این مطلب به صورت الگو می تواند در کاهش حق بیمه منازل مسکونی هم تاثیر گذارد چرا که اکثر شرکت های بیمه با ادغام این دو طرح بیمه ای به خریداران تخفیف مناسبی می دهند و از جانب دیگر طی سالیان گذشته (اقلا ۵ سال قبل) شاهد رشد حدود ۱۰ درصدی در حق بیمه منازل مسکونی هم بوده ایم که کارشناسان می گویند دلیلش خسارات بالای آبدیدگی بوده است.

از جانب دیگر دست اندرکاران بیمه ای و پلیس در طرح مشترکی شرکت خواهند کرد تا این بار و به صورت ضربتی با کلاهبرداران بیمه ای مقابله کنند تا از آن طرف هم شاهد کاهش حجم خسارات باشیم. هدف پیگیری و ردیابی شرکتهای یدک کش تصادفات و گروهی از پیراپزشکی ها و گاراژهای تعمیرات اتومبیل است که  اقلیتی از آنها در سال های اخیر صدمات غیر قابل جبرانی را به صنعت بیمه وارد کرده اند.

با توجه به موارد رسمی اعلام شده حتما از بروکر خود بخواهید تا بیمه نامه شما را مجدد در زمان تمدید مرور و به روز نماید.

*فیسکو نام موسسه مالی بیمه ای کانادا است که بر اکثر فعالیت های شرکت های بیمه و نمایندگان آنها و صندوق های مالی و پولی نظارت دارد.    FINANCIAL SERVICES COMMISSION OF ONTARIO

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com