Mohammad-Rahimian

از ابتدای سال ۲۰۱۴ اجرای برنامه واکسیناسیون علیه مننژیت مننگوکوکی جهت دانش آموزان دبیرستان ایالت انتاریو اجباری شده است. این برنامه بر اساس گزارشات سیستم بهداشتی و کنترل بیماری های عفونی تنظیم گردیده و اجرا می شود.

بنابراین با توجه به روش انتشار باکتری مننگوکوک یا عامل مننژیت باکتریایی، در مکان هایی که تراکم جمعیت بیشتر و به صورت فضاهای بسته هستند مانند مدارس، سربازخانه ها، ساکنان خوابگاه ها و پانسیون ها، زندان ها و زیارت گاه ها احتمال انتشار بیماری بالاتر است. همراه داشتن تایید دریافت واکسن مننژیت برای کشورهایی که عفونت مننگوکوکی در آن شایع است مانند بسیاری از کشورهای آفریقایی الزامی است و  به توریست هایی که قصد سفر به این کشورها  را دارند انجام واکسیناسیون علیه مننژیت توصیه می شود. از طرفی داشتن بیمه ی مسافرتی برای سفر به  برخی از  کشورها مانند کوبا به دلیل ریسک بالای عفونت ها در بدو ورود اجباری است. هم اکنون نیز گواهی دریافت واکسن مننژیت یکی از الزامات ورود به کشور عربستان و شرکت در مراسم حج که تراکم جمعیت در آن بسیار زیاد است، می باشد.

متاسفانه حدود ۵-۱۵ درصد مبتلایان به مننژیت جان خود را ازدست می دهند. در مواردی نیز حتی پس از درمان، فرد ممکن است از عوارض طولانی مدت و برگشت ناپذیر مانند مشکلات کلیوی، ناشنوایی، ناراحتی های عصبی و حسی رنج ببرد. از آنجایی که ایجاد مصونیت موثر علیه این دسته از باکتری ها حاصل فعالیت طحال می باشد بنابراین افرادی که به دلیلی فاقد طحال (جراحی اسپلنوکتومی) و یا فاقد طحالی کارآمد (بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل) هستند از گروه های در معرض خطر به عفونت های مننگوکوکی و مننژیت هستند. کودکان زیر پنج سال نیز از گروه های در معرض خطر هستند که به علت عدم تکامل سیستم ایمنی بدن انسان بوده و معمولا پاسخ ایمنی مناسبی علیه این دسته از باکتری ها در این سنین ایجاد نمی شود. آخرین مورد گزارش شده از ابتلا و مرگ ناشی از این باکتری در کانادا در ایالت بریتیش کلمبیا در دسامبر ۲۰۱۳ می باشد که یک دختر ۵ ساله قربانی آن شد.

به طور متوسط سالانه حدود دویست مورد از ابتلا به مننژیت مننگوکوکی در کانادا و در تمام سنین گزارش می شود، اما مهمترین گروه سنی مبتلایان زیر ۱ سال و حدود ۱۵ تا ۱۹ سال بوده است. بسیاری از این موارد گزارش شده ناشی از عفونت به مننگوکوک نوع B است که واکسنی علیه آن درست نشده است.

راه اصلی درمان این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک هاست و مهمترین راه پیشگیری از آن رعایت بهداشت و واکسیناسیون می باشد. در حال حاضر، واکسن‌هایی علیه انواع A ، B، C،Y وW-135  نایسریا مننژیتیدیس موجود می‌باشد، اما علیه گروه B، واکسن مناسبی در دسترس نیست.

گزارشات اخیر نشان می دهد که برخلاف سال های گذشته که نوع C عامل اصلی ایجاد مننژیت در ایالت انتاریو بوده، در حال حاضر انواع Y و W-135 در ایجاد مننژیت پیشرو هستند. با در نظر گرفتن تمام این عوامل، از سال ۲۰۱۴ واکسیناسیون دانش آموزان دبیرستانی علیه انواع Y و W-135 اجباری شده است. باید توجه داشت که این واکسن از واکسن علیه مننژیت نوع C متفاوت است که کودکان در ۱۲ ماهگی و یا حداکثر زیر پنج سال دریافت می کنند. این واکسن برای سنین ۲ تا ۵۵ سالگی موثر بوده و برای دانش آموزان دبیرستانی (در انتاریو)، افرادی که در معرض خطر تماس با بیماران مننژیتی هستند مانند کارکنان بخش های عفونی بیمارستان ها، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، یا فاقد طحال کارآمد، افراد دارای ایمپلنت های شنوایی، مسافران مناطق پرخطر مانند بخش هایی از آفریقا و ساکنان مکان هایی با تراکم جمعیتی بالا مانند سربازخانه ها توصیه می شود.

بیمه های مسافرتی از جمله بیمه هایی است که امروزه برای اکثر افراد جا افتاده و موارد استفاده از آن بسیار زیاد است. زمانی که شخصی به موارد اضطراری مانند تصادفات و یا بیماری برخورد کرده و با استفاده از بیمه اش می تواند از بروز مشکلات مالی جلوگیری کند، به ما در شرکت بیمه، احساسی لبریز از خرسندی از درستی کاری که انجام می دهیم دست می دهد.

اقتباس:  سازمان بهداشت جهانی،Public Health Agency of Canada  با همکاری خانم دکتر واحدی (ایمونولوژیست)

“مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصان مربوطه نمی شود.”

پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری  و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید .

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن    Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است www.insufin.com

 www.youtube.com/sherkatbimeh