sinior-home

شهروند علی شریفیان: ساعاتی پس از نیمه شب چهارشنبه شب هفته گذشته آتش سوزی عظیمی در شهرکوچک L’Isle-Verte کبک که حدود ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد، به وقوع پیوست. در ویرانه های بازمانده از آتش سوزی تاکنون ده جسد پیدا شده که سه قربانی رسما شناسایی شده اند. از سرنوشت ۲۲ نفر هنوز خبری در دست نیست و همچنین ۲۰ نفر جان سالم به در بردند که در بیمارستان بستری هستند. ۱۳ تن از این ها بر اثر استنشاق گاز کربن منوکساید دچار خفگی شده بودند که برای درمان بستری شدند.

اکثریت ساکنان این خانه سالمندان ۸۰ ، ۸۵ ، ۹۰ و حتی بیشتر سن داشتند. یکی از زنان سالمند این خانه در شب حادثه  تنها چهار روز به یک صد سالگی اش باقی مانده بود که در آتش سوزی از میان رفت.

بنا به بررسی های کارشناسان آتش نشانی، آتش سوزی از آنجا شروع شده که یکی از سالمندان ساکن این خانه از نگهبان اجازه می خواهد که برود بیرون و سیگار بکشد اما این اجازه به او داده نمی شود و چون در این خانه کشیدن سیگار ممنوع است، مرد به اتاق خود می رود و در آنجا سیگارش را روشن می کند و همین باعث اولین جرقه آتش و شروع آتش سوزی شده است. گروهی از سالمندان و مردم اکنون این بحث را مطرح کرده اند که درست است مصرف دخانیات و کشیدن سیگار مضر است اما می شود برای سالمندانی که سن آنها ۸۰ ، ۹۰ و حدود ۱۰۰ سال است، محل حفاظت شده ای برای اینگونه موارد در نظر گرفت. آن نگهبان در هر صورت بر حسب وظیفه اش عمل کرده است. گروهی هم با شدت با کشیدن سیگار در محل های عمومی مثل خانه های سالمندان به هر شکلی مخالف هستند.

مراسم یادبود جانباختگان این آتش سوزی در کلیسای این شهرک روز یکشنبه برگزار شد. خانم پولین ماروآ، نخست وزیر کبک شرکت خود را در نشست سالانه اقتصادی داووس سوئیس نیمه کاره رها کرد تا در این مراسم حضور یابد. خانم ماروآ بعد از مراسم در یک کنفرانس خبری به بازماندگان قربانیان این حادثه تسلیت گفت و وقوع چنین آتش سوزی را غیر قابل قبول خواند و اعلام امیدواری کرد که چنین آتش سوزی هایی بار دیگر در کبک اتفاق نیفتند. مسئولان و مقامات خانه های سالمندان دیگر شهرها و استان های کشور به خاطر این آتش سوزی به بررسی و بازنگری ایمنی خانه های سالمندان پرداختند از جمله در انتاریو به برنامه ای که به منظور ایمن کردن هرچه بیشتر خانه های سالمندان، شروع شده بود، سرعت داده شد تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود.