Humanrights-H

مرکز اسناد حقوق بشر ایران 

مرکز اسناد حقوق بشر ایران در گزارشی که در ۷ نوامبر ۲۰۱۳ منتشر کرد، به وضعیت دگرباشان جنسی در ایران پرداخته بود. در همین زمینه و در پی انتشار نسخه انگلیسی این گزارش، اکنون نسخه فارسی آن  با عنوان “هویتِ انکار شده: نقض حقوق بشر جامعه دگرباشان ایران” جهت مطالعه علاقه مندان و پژوهشگران بر روی سایت این مرکز قرار گرفته است.

در مقدمه این گزارش آمده: “جمهوری اسلامی ایران از ابتدای حیات خود هم در قانون و هم در عمل بر علیه همجنسگرایان ایرانی تبعیض روا داشته است. هر چند افراد تراجنسیتی ایرانی در صورت آغاز روند تغییر جنسیت از حمایت قانونی برخوردار هستند، اما این نگرانی وجود دارد که همجنسگرایان بدون نیاز پزشکی تشویق به جراحی تغییر جنسیت می‌شوند.”

در این گزارش ضمن نگاه به مسئله همجنسگرایی از منظر تاریخی و ذکر نمونه هایی از آن در تاریخ ایران، سعی شده تا دید دقیقی از احادیث مطروحه در شریعت اسلام و بالطبع آن قوانین تنظیمی بر اساس آن روایت ها و احادیث در قانون مجازات اسلامی، به مخاطب ارائه گردد.

در فهرست این گزارش می توان عناوینی همچون: “نگرش به همجنسگرایی در عصر قاجار و پهلوی” ، “برخورد با همجنسگرایی بر طبق قانون فعلی ایران” ، “تفاوت میان قانون مجازات اسلامی جدید و پیشین” ، “تبعیض علیه زنان و مردان همجنسگرا و آزار و اذیت آنان در جمهوری اسلامی ایران”، “مشکلات بهداشتی اقلیت‏های ‏‏‏‏جنسیتی” و بسیاری مطالب دیگر در این زمینه را می توان یافت.

در بخشی از این گزارش، ضمن طرح قوانین جمهوری اسلامی در باب همجنس گرایی و مسائل پیرامون دگرباشان جنسی، به ذکر نمونه هایی از برخوردهای صورت گرفته از طرف جامعه و حکومت با دگرباشان جنسی پرداخته شده است.

شاهین میلانی، حقوقدان مرکز اسناد حقوق بشر ایران و تهیه کننده این گزارش درباره دیدگاه جامعه به دگرباشان پیشتر گفته بود:”همجنسگرایی پدیده‌ای نیست که از غرب وارد ایران شده باشد. مروری گذرا بر ادبیات فارسی نشان دهنده این مسئله است. متاسفانه بسیاری از هموطنان ما بدون در نظر گرفتن این واقعیت، و همچنین بدون اطلاع از نظر علم روز دنیا در مورد همجنسگرایی، همجنسگرایان و سایر دگرباشان جنسی را با دیدی تحقیر‌آمیز می‌نگرند و آنان را مورد نکوهش قرار می دهند. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی از سال ۱۹۹۰ به این سو همجنسگرایی را به عنوان بیماری نمی‌شناسد.”

این حقوقدان مرکز اسناد حقوق بشر ایران همچنین درباره نقاط ضعف قانون ایران درباره دگرباشان و نیز برخوردهای صورت گرفته از جانب حکومت با این شهروندان می گوید:”باید توجه داشته باشیم که قانون، فرهنگ ساز است. قانون فعلی ایران متاسفانه رابطه همجنسگرایانه را جرم می داند و حتی در مواردی مجازات اعدام را برای رابطه جنسی همجنسگرایانه در نظر گرفته است. وقتی که قانون رسمی کشور مجازات هایی از قبیل اعدام و شلاق را تجویز می کند، تغییر رویکرد شهروندان عادی به این مسئله بسیار دشوار است. با این وجود باید تلاش نمود تا از طریق آگاه‌‌ سازی، افراد جامعه به تدریج باورهای غلط و تبعیض‌ آمیز خود در مورد دگرباشان جنسی را کنار گذاشته و خواهان برآورده شدن حقوق مدنی آنان شوند.”

در بخش پایانی این گزارش آمده است:”مردان و زنان همجنسگرا در جمهوری اسلامی ایران با نقض شدید حقوق بشر روبرو هستند. قانون مجازات اسلامی حاوی موادی برای مجازات شدید اعمال همجنسگرایانه است. این مجازات‏ها  ‏‏‏‏شامل اعدام و شلاق خوردن می‏‏‏باشد. با توجه به اینکه در ساختار قانونی ایران «علم» قاضی می‏‏‏تواند پایه و اساس گناهکار بودن متهم باشد، افرادی که روابط همجنسگرایانه دارند، ممکن است خودسرانه به مجازات‏های ‏‏‏‏سنگینی محکوم شوند.”

متن کامل نسخه فارسی گزارش مرکز اسناد حقوق بشر درباره وضعیت دگرباشان جنسی در ایران را می توانید در سایت مرکز مطالعه کنید.